Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustieteen näkökulmia opettajuuteen 1Laajuus (10 op)

Tunnus: KX00DX03

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen. Hän osaa kuvata opettajan työhön vaikuttavia koulutus- ja kulttuuripoliittisia lähtökohtia. Hän osaa reflektoida kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen teoreettista tietoa oppimisesta ja opettamisesta.

Sisältö

Opetus ja oppiminen. Oppiminen ja elämänkulku. Oppijalähtöisyys ja pedagoginen joustavuus opettajan ammattitaidossa.

Esitietovaatimukset

- Opiskelija kykenee käyttämään oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tai varhaisiän musiikkikasvatuksen asiantuntijana.
- Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen, oppijalähtöiseen musiikin opettamiseen.
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria.
- Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia monipuolisesti.
- Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa havainnoida ja kuvata kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen ymmärrystään oppimiseen ja opettamiseen liittyvästä teoreettisesta tiedosta. Hän osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kimmo Salonen
  • musiikki virtuaali
Vastuuopettaja

Kimmo Salonen

Ryhmät
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen. Hän osaa kuvata opettajan työhön vaikuttavia koulutus- ja kulttuuripoliittisia lähtökohtia. Hän osaa reflektoida kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen teoreettista tietoa oppimisesta ja opettamisesta.

Sisältö

Opetus ja oppiminen. Oppiminen ja elämänkulku. Oppijalähtöisyys ja pedagoginen joustavuus opettajan ammattitaidossa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa havainnoida ja kuvata kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen ymmärrystään oppimiseen ja opettamiseen liittyvästä teoreettisesta tiedosta. Hän osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen.

Esitietovaatimukset

- Opiskelija kykenee käyttämään oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tai varhaisiän musiikkikasvatuksen asiantuntijana.
- Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen, oppijalähtöiseen musiikin opettamiseen.
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria.
- Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia monipuolisesti.
- Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 31.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kimmo Salonen
  • musiikki virtuaali
Vastuuopettaja

Kimmo Salonen

Ryhmät
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen. Hän osaa kuvata opettajan työhön vaikuttavia koulutus- ja kulttuuripoliittisia lähtökohtia. Hän osaa reflektoida kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen teoreettista tietoa oppimisesta ja opettamisesta.

Sisältö

Opetus ja oppiminen. Oppiminen ja elämänkulku. Oppijalähtöisyys ja pedagoginen joustavuus opettajan ammattitaidossa.

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa pe 28.4.2023 klo 9-13 yhteisellä Musiikkipedagogiikan symposiumilla päättävän ryhmän kanssa.
Syksyn kontaktipäivät ovat klo 9-14 perjantaisin 15.9., 6.10., 3.11., 17.11. sekä 1.12.2023.
Haaga-Helia amk, Ratapihankatu 13, Pasila.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla annettava kirjallisuus.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa pe 28.4.2023 klo 9-13 yhteisellä Musiikkipedagogiikan symposiumilla päättävän ryhmän kanssa.
Syksyn kontaktipäivät ovat klo 9-14 perjantaisin 15.9., 6.10., 3.11., 17.11. sekä 1.12.2023.
Haaga-Helia amk, Ratapihankatu 13, Pasila.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso suoritetaan Haaga-Helia Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Tavoitteena on, että opintojakson jälkeen opiskelija osaa perustella tekemänsä pedagogiset valinnat opetus- ja oppimisteorioihin perustuen, on tietoinen opettajan työhön vaikuttavista koulutus- ja kulttuuripoliittisista lähtökohdista, kehittää itseään ryhmäopetuksen ohjaajana sekä huomioi opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset oppijat.

Opintojakso alkaa pe 28.4.2023 klo 9-13 yhteisellä Musiikkipedagogiikan symposiumilla päättävän ryhmän kanssa.
Syksyn kontaktipäivät ovat klo 9-14 perjantaisin 15.9., 6.10., 3.11., 17.11. sekä 1.12.2023.
Haaga-Helia amk, Ratapihankatu 13, Pasila.

HUOM!
Ilmoittautuminen tehdään sekä tälle opintojaksolle että Haaga-Heliaan erikseen. Haaga-Helian ilmoittautuminen tehdään opiskelijoille jaettavan linkin kautta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa havainnoida ja kuvata kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen ymmärrystään oppimiseen ja opettamiseen liittyvästä teoreettisesta tiedosta. Hän osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen.

Esitietovaatimukset

- Opiskelija kykenee käyttämään oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tai varhaisiän musiikkikasvatuksen asiantuntijana.
- Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen, oppijalähtöiseen musiikin opettamiseen.
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria.
- Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia monipuolisesti.
- Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kimmo Salonen
Vastuuopettaja

Kimmo Salonen

Ryhmät
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen. Hän osaa kuvata opettajan työhön vaikuttavia koulutus- ja kulttuuripoliittisia lähtökohtia. Hän osaa reflektoida kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen teoreettista tietoa oppimisesta ja opettamisesta.

Sisältö

Opetus ja oppiminen. Oppiminen ja elämänkulku. Oppijalähtöisyys ja pedagoginen joustavuus opettajan ammattitaidossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso suoritetaan Haaga-Helia Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.
Tavoitteena on, että opintojakson jälkeen opiskelija osaa perustella tekemänsä pedagogiset valinnat opetus- ja oppimisteorioihin perustuen, on tietoinen opettajan työhön vaikuttavista koulutus- ja kulttuuripoliittisista lähtökohdista, kehittää itseään ryhmäopetuksen ohjaajana sekä huomioi opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset oppijat.

HUOM!
Ilmoittautuminen tehdään sekä tälle opintojaksolle että Haaga-Heliaan erikseen. Haaga-Helian ilmoittautuminen tehdään opiskelijoille jaettavan linkin kautta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa havainnoida ja kuvata kohtaamiaan opetustilanteita hyödyntäen ymmärrystään oppimiseen ja opettamiseen liittyvästä teoreettisesta tiedosta. Hän osaa perustella tekemiään pedagogisia valintoja opetus- ja oppimisteorioihin ja opettajan eettiseen ajatteluun perustuen.

Esitietovaatimukset

- Opiskelija kykenee käyttämään oppijalähtöisen pedagogiikan menetelmiä oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tai varhaisiän musiikkikasvatuksen asiantuntijana.
- Opiskelija kykenee rakentavaan vuorovaikutukseen ja tavoitteelliseen, oppijalähtöiseen musiikin opettamiseen.
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa oppijan vahvuuksiin perustuvia laajempia opetuksellisia kaaria.
- Opiskelija kykenee antamaan palautetta pidemmistä oppimisprosesseista ja käyttämään palautteen antamista oppijaa aktivoivana ja kannustavana menetelmänä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia monipuolisesti.
- Opiskelija osaa reflektoida pedagogista ajatteluaan ja toimintaansa.