Skip to main content

Music Teaching and Creative Group Processes 2Laajuus (10 cr)

Code: KX00DW95

Credits

10 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student can describe and recognize the impact of music on the learning processes of different people. They can apply this knowledge when constructing group activities. They are also able to recognize special learning needs and search for suitable pedagogical approaches and methods. The student can develop methods of creativity, expression, improvisation and musical inventiveness in their pedagogical activities, and reflect on the acquired knowledge by connecting theory with practice. They can reflect on the challenges of the learners with special needs and the impacts of those challenges on the pedagogical approaches and music practices. The student is able to recognize different aspects related to group processes. They are able to reflect on the significance of creativity, expression and improvisation and how to facilitate these with different pedagogical approaches and theoretical knowledge. They can utilize an actively reflective approach to targeting their own learning and observing their own development.

Content

Creativity and the course of life, music learning and special needs, musical inventiveness and learner-oriented pedagogical practice, planning and implementing teaching situations, musicianship in music education, individual and group reflection.

Prerequisites

The students is able to construct musical activities and reflect on learning in various stages of life. They can take into account the differences between individuals and the level of the support needed when constructing musical activities. They can identify the impact of a teacher’s pedagogical approach on group learning. They are able to reflect on their own learning and the teaching situations they have observed and experienced. The student can act as an active member of a group and is able to give constructive feedback in different stages of group work.

Assessment criteria, approved/failed

The student can construct learned-centred music activities that enhance self-expression, improvisation, invention and the joy of learning. They recognize the possibilities of supporting diverse and creative agency. The student is able to recognize different approaches and pedagogical methods suitable to certain teaching situations. They can recognize the impact of the teacher’s pedagogical choices on learning in the group. They are able to reflect on their own learning and the teaching situations they have observed and experienced. The student can act as an active member of a group and is able to give constructive feedback in different stages of group work. The student also takes an active role in facing the challenges emerging in group processes. They can direct their own positioning in different working groups and recognize their progress in professional interaction and collaboration.

Enrollment

02.12.2024 - 31.12.2024

Timing

01.01.2025 - 31.07.2025

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

90 % Contact teaching, 10 % Distance learning

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF23S1VA
    Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin vaikutuksia sekä niiden merkitystä erilaisten ihmisten oppimiselle. Hän kykenee soveltamaan tätä suunnitellessaan ryhmätoimintaa. Hän tunnistaa myös erityisiä tuen tarpeita oppimisessa sekä kykenee etsimään näihin sopivia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa kehittää pedagogisessa toiminnassaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen työvälineitä sekä reflektoida hankkimaansa tietoa sitoen teoriaa käytäntöön. Hän osaa reflektoida erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden haasteita sekä niiden vaikutusta pedagogin käyttämiin menetelmiin ja työtapoihin. Opiskelija kykenee tunnistamaan ryhmänprosessiin liittyviä tekijöitä. Opiskelija kykenee reflektoimaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen merkitystä sekä niiden tukemiseen tähtääviä pedagogisia lähestymistapoja ja niihin liittyvää tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää aktiivisesti reflektiivistä oppimisotetta oman oppimisensa suuntaamisessa ja kehittymisen havainnoinnissa.

Content

Luovuus ja elämän kulku, oppiminen ja erityisen tuen tarve, musiikillinen keksintä ja oppijalähtöisyys pedagogisissa käytännöissä, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, muusikkous pedagogin työssä, reflektointi yksin ja yhdessä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella ilmaisua, keksimistä ja oppimisen iloa tukevaa oppijalähtöistä musiikkitoimintaa sekä tunnistaa mahdollisuuksia tukea erilaisten ihmisten luovaa toimijuutta. Hän osaa tunnistaa erilaisiin opetus- ja ohjaustilanteisiin sopivia lähestymistapoja, pedagogisia työvälineitä sekä opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan ja siinä herääviä tunteita sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa sekä etsiä aktiivisesti ratkaisuja ryhmätyössä esiin tuleviin haasteisiin. Hän kykenee tietoisesti ohjaamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.

Prerequisites

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.

Enrollment

27.11.2023 - 07.01.2024

Timing

01.01.2024 - 17.05.2024

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin vaikutuksia sekä niiden merkitystä erilaisten ihmisten oppimiselle. Hän kykenee soveltamaan tätä suunnitellessaan ryhmätoimintaa. Hän tunnistaa myös erityisiä tuen tarpeita oppimisessa sekä kykenee etsimään näihin sopivia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa kehittää pedagogisessa toiminnassaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen työvälineitä sekä reflektoida hankkimaansa tietoa sitoen teoriaa käytäntöön. Hän osaa reflektoida erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden haasteita sekä niiden vaikutusta pedagogin käyttämiin menetelmiin ja työtapoihin. Opiskelija kykenee tunnistamaan ryhmänprosessiin liittyviä tekijöitä. Opiskelija kykenee reflektoimaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen merkitystä sekä niiden tukemiseen tähtääviä pedagogisia lähestymistapoja ja niihin liittyvää tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää aktiivisesti reflektiivistä oppimisotetta oman oppimisensa suuntaamisessa ja kehittymisen havainnoinnissa.

Content

Luovuus ja elämän kulku, oppiminen ja erityisen tuen tarve, musiikillinen keksintä ja oppijalähtöisyys pedagogisissa käytännöissä, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, muusikkous pedagogin työssä, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 (18) välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Completion alternatives

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.

Further information

Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät.
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella ilmaisua, keksimistä ja oppimisen iloa tukevaa oppijalähtöistä musiikkitoimintaa sekä tunnistaa mahdollisuuksia tukea erilaisten ihmisten luovaa toimijuutta. Hän osaa tunnistaa erilaisiin opetus- ja ohjaustilanteisiin sopivia lähestymistapoja, pedagogisia työvälineitä sekä opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan ja siinä herääviä tunteita sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa sekä etsiä aktiivisesti ratkaisuja ryhmätyössä esiin tuleviin haasteisiin. Hän kykenee tietoisesti ohjaamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Prerequisites

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

90 % Contact teaching, 10 % Distance learning

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • musiikki virtuaali
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin vaikutuksia sekä niiden merkitystä erilaisten ihmisten oppimiselle. Hän kykenee soveltamaan tätä suunnitellessaan ryhmätoimintaa. Hän tunnistaa myös erityisiä tuen tarpeita oppimisessa sekä kykenee etsimään näihin sopivia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa kehittää pedagogisessa toiminnassaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen työvälineitä sekä reflektoida hankkimaansa tietoa sitoen teoriaa käytäntöön. Hän osaa reflektoida erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden haasteita sekä niiden vaikutusta pedagogin käyttämiin menetelmiin ja työtapoihin. Opiskelija kykenee tunnistamaan ryhmänprosessiin liittyviä tekijöitä. Opiskelija kykenee reflektoimaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen merkitystä sekä niiden tukemiseen tähtääviä pedagogisia lähestymistapoja ja niihin liittyvää tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää aktiivisesti reflektiivistä oppimisotetta oman oppimisensa suuntaamisessa ja kehittymisen havainnoinnissa.

Content

Luovuus ja elämän kulku, oppiminen ja erityisen tuen tarve, musiikillinen keksintä ja oppijalähtöisyys pedagogisissa käytännöissä, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, muusikkous pedagogin työssä, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2023.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Completion alternatives

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.

Further information

Opetus pääasiassa ti klo 9-18 / to klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät.
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2023.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella ilmaisua, keksimistä ja oppimisen iloa tukevaa oppijalähtöistä musiikkitoimintaa sekä tunnistaa mahdollisuuksia tukea erilaisten ihmisten luovaa toimijuutta. Hän osaa tunnistaa erilaisiin opetus- ja ohjaustilanteisiin sopivia lähestymistapoja, pedagogisia työvälineitä sekä opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan ja siinä herääviä tunteita sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa sekä etsiä aktiivisesti ratkaisuja ryhmätyössä esiin tuleviin haasteisiin. Hän kykenee tietoisesti ohjaamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Prerequisites

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

01.01.2022 - 31.07.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

RDI portion

4 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Maria Mäntylä
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Sanna Vuolteenaho

Groups
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin vaikutuksia sekä niiden merkitystä erilaisten ihmisten oppimiselle. Hän kykenee soveltamaan tätä suunnitellessaan ryhmätoimintaa. Hän tunnistaa myös erityisiä tuen tarpeita oppimisessa sekä kykenee etsimään näihin sopivia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa kehittää pedagogisessa toiminnassaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen työvälineitä sekä reflektoida hankkimaansa tietoa sitoen teoriaa käytäntöön. Hän osaa reflektoida erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden haasteita sekä niiden vaikutusta pedagogin käyttämiin menetelmiin ja työtapoihin. Opiskelija kykenee tunnistamaan ryhmänprosessiin liittyviä tekijöitä. Opiskelija kykenee reflektoimaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen merkitystä sekä niiden tukemiseen tähtääviä pedagogisia lähestymistapoja ja niihin liittyvää tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää aktiivisesti reflektiivistä oppimisotetta oman oppimisensa suuntaamisessa ja kehittymisen havainnoinnissa.

Content

Luovuus ja elämän kulku, oppiminen ja erityisen tuen tarve, musiikillinen keksintä ja oppijalähtöisyys pedagogisissa käytännöissä, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, muusikkous pedagogin työssä, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Vamukaopetukseen varattava tiistaisin klo 9-17 ja torstaisin 9-15 luokissa AS102 ja AS411 mikäli lukkarilakanassa ei ole toisin kerrottu. Myös maanantaisin vapaastivalittavia moduuliopintoja klo 17-19. Tarkka lukujärjestys julkaistaan myöhemmin. VAMUKA 1+2+3+4 tiedotteena.
Vamukan megapäivä to 13.1. klo 9-10, 10.15-11.45 oppimisympäristöt. Opetus alkaa ti 18.1.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan/ opettajan antama materiaali

Teaching methods

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja

Completion alternatives

pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa

Further information

Tarkempi opintojakson sisältö annetaan opintojakson alussa

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella ilmaisua, keksimistä ja oppimisen iloa tukevaa oppijalähtöistä musiikkitoimintaa sekä tunnistaa mahdollisuuksia tukea erilaisten ihmisten luovaa toimijuutta. Hän osaa tunnistaa erilaisiin opetus- ja ohjaustilanteisiin sopivia lähestymistapoja, pedagogisia työvälineitä sekä opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan ja siinä herääviä tunteita sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa sekä etsiä aktiivisesti ratkaisuja ryhmätyössä esiin tuleviin haasteisiin. Hän kykenee tietoisesti ohjaamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä

Prerequisites

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.