Music Teaching and Creative Group Processes 1Laajuus (5 cr)
Code: KX00DW93
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
The student can describe and reflect the elements affecting creative group processes from both the learner’s and the teacher’s point of view. They can also apply this knowledge in developing their own skills as a music educator. The student can reflect on theoretical knowledge related to learner-centered music education, and utilize this in their own pedagogical thinking. They recognize different pedagogical approaches and their possibilities for learning music through group activities. They are able to construct creative and learner-centred pedagogical situations and find connections between practice and theory. The student can analyse group activities and different factors that affect group dynamics. They can utilize various music education methods in the teaching process and recognize their applications to community music contexts. They can actively expand their understanding of learning, creativity and teaching by reflecting on the gained theoretical, practical and experiential knowledge. They can use collaborative learning for the benefit of their own development and that of others.
Content
Constructing and analysing pedagogical processes from the points of view of the teacher, learner and the teaching process, aspects of neuroscience in learning, enhancing inclusion and agency, different concepts regarding learning and pedagogical practice, leading and understanding group processes, individual and group reflection.
Prerequisites
The student is able to reflect on different views of learning and teaching, and is able to recognize the implications of these views in pedagogical practice. They can use music education methods in constructing and implementing teaching sessions. When constructing the musical activities they can consider the different needs of learners, group processes and the holistic aspects affecting learning.
Assessment criteria, approved/failed
The students is able to construct musical activities and reflect on learning in various stages of life. They can take into account the differences between individuals and the level of the support needed when constructing musical activities. They can identify the impact of a teacher’s pedagogical approach on group learning. They are able to reflect on their own learning and the teaching situations they have observed and experienced. The student can act as an active member of a group and is able to give constructive feedback in different stages of group work.
Enrollment
06.05.2024 - 31.05.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge
Minna Lamppu
Groups
-
KXF23S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.
Content
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Vamukaopetukseen varattava tiistaisin klo 9-17 ja torstaisin 9-15. Kotiluokkat AS102 ja AS411 ovat käytössä myös muina aikoina, opetusta saatetaan sijoittaa niillekin huomioiden muut lukujärjestyksen aineet. Tarkka lukujärjestys julkaistaan myöhemmin VAMUKA 1+2+3+4 tiedotteena.
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan/ opettajan antama materiaali
Teaching methods
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Completion alternatives
Pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa
Student workload
Musiikinopettaminen ja luova toiminta ryhmässä 1, 5 op ja Taide yhteisön tukena, 10 op, muodostavat Vamukan 2. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 150 tuntia, oman työn osuus n. 250 tuntia.
Further information
Tarkempi opintojakson sisältö annetaan opintojakson alussa
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä
Prerequisites
Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.
Enrollment
02.05.2023 - 31.05.2023
Timing
01.08.2023 - 22.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge
Minna Lamppu
Groups
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.
Content
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Vamukaopetukseen varattava tiistaisin klo 9-18 ja torstaisin 9-17. Kotiluokkat AS102 ja AS411 ovat käytössä myös muina aikoina, opetusta saatetaan sijoittaa niillekin huomioiden muut lukujärjestyksen aineet. Tarkka lukujärjestys julkaistaan myöhemmin. VAMUKA 1+2+3+4 tiedotteena
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan/ opettajan antama materiaali
Teaching methods
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Completion alternatives
pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa
Further information
Tarkempi opintojakson sisältö annetaan opintojakson alussa
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä
Prerequisites
Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.
Enrollment
02.05.2022 - 15.05.2022
Timing
01.08.2022 - 16.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge
Hanna-Maija Aarnio
Groups
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.
Content
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Tiistaisin klo 9-18 ja torstaisin klo 9-15 erillisen lukujärjestyksen mukaan. Luokat AS102 ja AS411.
Materials
Opettajalta opintojakson alussa
Teaching methods
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Työpajat
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Aikataulu opettajalta kurssin aluksi. 10 op = 270 tuntia.
Content scheduling
-
Further information
-
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä
Prerequisites
Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.