Skip to main content

Music Teaching and Creative Group Processes 1Laajuus (5 cr)

Code: KX00DW93

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student can describe and reflect the elements affecting creative group processes from both the learner’s and the teacher’s point of view. They can also apply this knowledge in developing their own skills as a music educator. The student can reflect on theoretical knowledge related to learner-centered music education, and utilize this in their own pedagogical thinking. They recognize different pedagogical approaches and their possibilities for learning music through group activities. They are able to construct creative and learner-centred pedagogical situations and find connections between practice and theory. The student can analyse group activities and different factors that affect group dynamics. They can utilize various music education methods in the teaching process and recognize their applications to community music contexts. They can actively expand their understanding of learning, creativity and teaching by reflecting on the gained theoretical, practical and experiential knowledge. They can use collaborative learning for the benefit of their own development and that of others.

Content

Constructing and analysing pedagogical processes from the points of view of the teacher, learner and the teaching process, aspects of neuroscience in learning, enhancing inclusion and agency, different concepts regarding learning and pedagogical practice, leading and understanding group processes, individual and group reflection.

Prerequisites

The student is able to reflect on different views of learning and teaching, and is able to recognize the implications of these views in pedagogical practice. They can use music education methods in constructing and implementing teaching sessions. When constructing the musical activities they can consider the different needs of learners, group processes and the holistic aspects affecting learning.

Assessment criteria, approved/failed

The students is able to construct musical activities and reflect on learning in various stages of life. They can take into account the differences between individuals and the level of the support needed when constructing musical activities. They can identify the impact of a teacher’s pedagogical approach on group learning. They are able to reflect on their own learning and the teaching situations they have observed and experienced. The student can act as an active member of a group and is able to give constructive feedback in different stages of group work.

Enrollment

06.05.2024 - 31.05.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF23S1VA
    Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.

Content

Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Vamukaopetukseen varattava tiistaisin klo 9-17 ja torstaisin 9-15. Kotiluokkat AS102 ja AS411 ovat käytössä myös muina aikoina, opetusta saatetaan sijoittaa niillekin huomioiden muut lukujärjestyksen aineet. Tarkka lukujärjestys julkaistaan myöhemmin VAMUKA 1+2+3+4 tiedotteena.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan/ opettajan antama materiaali

Teaching methods

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja

Completion alternatives

Pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa

Student workload

Musiikinopettaminen ja luova toiminta ryhmässä 1, 5 op ja Taide yhteisön tukena, 10 op, muodostavat Vamukan 2. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 150 tuntia, oman työn osuus n. 250 tuntia.

Further information

Tarkempi opintojakson sisältö annetaan opintojakson alussa

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä

Prerequisites

Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.

Enrollment

02.05.2023 - 31.05.2023

Timing

01.08.2023 - 22.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.

Content

Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Vamukaopetukseen varattava tiistaisin klo 9-18 ja torstaisin 9-17. Kotiluokkat AS102 ja AS411 ovat käytössä myös muina aikoina, opetusta saatetaan sijoittaa niillekin huomioiden muut lukujärjestyksen aineet. Tarkka lukujärjestys julkaistaan myöhemmin. VAMUKA 1+2+3+4 tiedotteena

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan/ opettajan antama materiaali

Teaching methods

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja

Completion alternatives

pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa

Further information

Tarkempi opintojakson sisältö annetaan opintojakson alussa

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä

Prerequisites

Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

01.08.2022 - 16.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Hanna-Maija Aarnio

Groups
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.

Content

Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Tiistaisin klo 9-18 ja torstaisin klo 9-15 erillisen lukujärjestyksen mukaan. Luokat AS102 ja AS411.

Materials

Opettajalta opintojakson alussa

Teaching methods

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Työpajat

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Aikataulu opettajalta kurssin aluksi. 10 op = 270 tuntia.

Content scheduling

-

Further information

-

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä

Prerequisites

Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.