Siirry suoraan sisältöön

Musiikin opettaminen ja luova toiminta ryhmässä 1Laajuus (5 op)

Tunnus: KX00DW93

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.

Sisältö

Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät
  • KXF23S1VA
    Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.

Sisältö

Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Vamukaopetukseen varattava tiistaisin klo 9-17 ja torstaisin 9-15. Kotiluokkat AS102 ja AS411 ovat käytössä myös muina aikoina, opetusta saatetaan sijoittaa niillekin huomioiden muut lukujärjestyksen aineet. Tarkka lukujärjestys julkaistaan myöhemmin VAMUKA 1+2+3+4 tiedotteena.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan/ opettajan antama materiaali

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Musiikinopettaminen ja luova toiminta ryhmässä 1, 5 op ja Taide yhteisön tukena, 10 op, muodostavat Vamukan 2. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 150 tuntia, oman työn osuus n. 250 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkempi opintojakson sisältö annetaan opintojakson alussa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 31.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.

Sisältö

Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Vamukaopetukseen varattava tiistaisin klo 9-18 ja torstaisin 9-17. Kotiluokkat AS102 ja AS411 ovat käytössä myös muina aikoina, opetusta saatetaan sijoittaa niillekin huomioiden muut lukujärjestyksen aineet. Tarkka lukujärjestys julkaistaan myöhemmin. VAMUKA 1+2+3+4 tiedotteena

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan/ opettajan antama materiaali

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkempi opintojakson sisältö annetaan opintojakson alussa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Hanna-Maija Aarnio

Ryhmät
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.

Sisältö

Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Tiistaisin klo 9-18 ja torstaisin klo 9-15 erillisen lukujärjestyksen mukaan. Luokat AS102 ja AS411.

Oppimateriaalit

Opettajalta opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Työpajat

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikataulu opettajalta kurssin aluksi. 10 op = 270 tuntia.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.