Skip to main content

Elements and Principles of Music Education Practice 1Laajuus (5 cr)

Code: KX00DW89

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student is able to observe and describe elements of music education practice used in these sessions, pedagogical processes, approaches and activities in creative group work. They can describe various elements, dimensions and emotional aspects affecting the participants in creative group activities. They can reflect these and connect them to theoretical knowledge and literature concerning developmental psychology, music education and pedagogy. The student is able to recognize different approaches and values underpinning the understandings of creativity, learning and music education. They can use the elements of music education practice when creating music activities for a group of learners and try them out in practice with support from their peers and teachers. They can describe the underlying approaches of learner-centered teaching and can direct their own learning to utilize these gradually in their pedagogical actions. They can reflect on their learning process as an educator, and facilitate interactive group work with their actions.

Content

Elements of music education practice, preparing for and constructing pedagogical processes, learning in a group, interaction in music activities, approaching different understandings and theories of learner-centered music education, individual and group reflection.

Prerequisites

No prerequisites.

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to construct a brief teaching session and reflect on the learning that it provides. They can observe their own learning and identify the factors that affect music learning in observed and experienced pedagogical situations. The student is able to act as an active member of the group and can give constructive feedback to fellow group members about their contribution.

Enrollment

06.05.2024 - 31.05.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Music
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF24S1VA
    Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
  • KXF24S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa erotella luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.

Content

Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15
Kotiluokka on AS102, Soiva, Arabian kampus.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Completion alternatives

Kaikista sovelluksista sovitaan vuosikurssin vastuuopettajan kanssa.

Student workload

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Essee

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.

Enrollment

02.05.2023 - 24.08.2023

Timing

01.08.2023 - 22.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF23S1VA
    Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa erotella luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.

Content

Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Student workload

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Essee

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.

Enrollment

02.05.2022 - 26.08.2022

Timing

01.08.2022 - 16.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Maria Mäntylä
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Sanna Vuolteenaho

Groups
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa erotella luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.

Content

Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102 2.9. klo 9.00 yhteinen aloitus

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Student workload

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Essee

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.