Siirry suoraan sisältöön

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1Laajuus (5 op)

Tunnus: KX00DW89

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa erotella luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.

Sisältö

Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät
  • KXF24S1VA
    Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
  • KXF24S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa erotella luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.

Sisältö

Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15
Kotiluokka on AS102, Soiva, Arabian kampus.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikista sovelluksista sovitaan vuosikurssin vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Essee

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät
  • KXF23S1VA
    Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa erotella luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.

Sisältö

Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Essee

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maria Mäntylä
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Sanna Vuolteenaho

Ryhmät
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa erotella luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.

Sisältö

Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102 2.9. klo 9.00 yhteinen aloitus

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Essee

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.