Kokeellinen suunnitteluLaajuus (10 op)
Tunnus: KM00EI72
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tutustuu kokeelliseen suunnitteluun ja sen vuorovaikutussuhteeseen kaupallisen digitaalisen muotoilun kanssa. Opiskelija laajentaa ymmärrystään digitaalisista teoksista ja toimialasta. Hän voi hankkia lisätietoa esimerkiksi kokeellisista käyttöliittymistä, mediataiteesta tai ei-kaupallisesta suunnittelusta. Opiskelija ymmärtää ja perehtyy luovien menetelmien käyttöön osana suunnittelutyötä. Hän osallistuu opintojaksolla kokeelliseen projektiin tai tuotantoon.
Sisältö
- kokeellisen suunnittelun perusteet
- kokeelliset käyttöliittymät, mediataide ja ei-kaupallinen suunnittelu
- luovat menetelmät
- projektityöskentely kokeellisissa tuotannoissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja ymmärtää kokeellisen toiminnan merkityksen tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija hallitsee erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii oma-aloitteisesti ja luovasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee monipuolisesti kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän ymmärtää ja tuntee hyvin digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja osaa reflektoida analyyttisesti ja kriittisesti kokeellisen toiminnan merkitystä tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii itseohjautuvasti, yhteistyökykyisesti ja ennakkoluulottomasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
22.10.2024 - 12.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tero Marin
Vastuuopettaja
Tero Marin
Ryhmät
-
KXE23S1DMDigitaalinen muotoilu
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu kokeelliseen suunnitteluun ja sen vuorovaikutussuhteeseen kaupallisen digitaalisen muotoilun kanssa. Opiskelija laajentaa ymmärrystään digitaalisista teoksista ja toimialasta. Hän voi hankkia lisätietoa esimerkiksi kokeellisista käyttöliittymistä, mediataiteesta tai ei-kaupallisesta suunnittelusta. Opiskelija ymmärtää ja perehtyy luovien menetelmien käyttöön osana suunnittelutyötä. Hän osallistuu opintojaksolla kokeelliseen projektiin tai tuotantoon.
Sisältö
- kokeellisen suunnittelun perusteet
- kokeelliset käyttöliittymät, mediataide ja ei-kaupallinen suunnittelu
- luovat menetelmät
- projektityöskentely kokeellisissa tuotannoissa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja ymmärtää kokeellisen toiminnan merkityksen tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija hallitsee erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii oma-aloitteisesti ja luovasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee monipuolisesti kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän ymmärtää ja tuntee hyvin digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja osaa reflektoida analyyttisesti ja kriittisesti kokeellisen toiminnan merkitystä tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii itseohjautuvasti, yhteistyökykyisesti ja ennakkoluulottomasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
24.10.2023 - 14.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tero Marin
Vastuuopettaja
Tero Marin
Ryhmät
-
KXE22S1DMDigitaalinen muotoilu
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu kokeelliseen suunnitteluun ja sen vuorovaikutussuhteeseen kaupallisen digitaalisen muotoilun kanssa. Opiskelija laajentaa ymmärrystään digitaalisista teoksista ja toimialasta. Hän voi hankkia lisätietoa esimerkiksi kokeellisista käyttöliittymistä, mediataiteesta tai ei-kaupallisesta suunnittelusta. Opiskelija ymmärtää ja perehtyy luovien menetelmien käyttöön osana suunnittelutyötä. Hän osallistuu opintojaksolla kokeelliseen projektiin tai tuotantoon.
Sisältö
- kokeellisen suunnittelun perusteet
- kokeelliset käyttöliittymät, mediataide ja ei-kaupallinen suunnittelu
- luovat menetelmät
- projektityöskentely kokeellisissa tuotannoissa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja ymmärtää kokeellisen toiminnan merkityksen tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija hallitsee erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii oma-aloitteisesti ja luovasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee monipuolisesti kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän ymmärtää ja tuntee hyvin digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja osaa reflektoida analyyttisesti ja kriittisesti kokeellisen toiminnan merkitystä tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii itseohjautuvasti, yhteistyökykyisesti ja ennakkoluulottomasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
25.10.2022 - 15.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 23
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tero Marin
Vastuuopettaja
Tero Marin
Ryhmät
-
KXE21S1DMDigitaalinen muotoilu
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu kokeelliseen suunnitteluun ja sen vuorovaikutussuhteeseen kaupallisen digitaalisen muotoilun kanssa. Opiskelija laajentaa ymmärrystään digitaalisista teoksista ja toimialasta. Hän voi hankkia lisätietoa esimerkiksi kokeellisista käyttöliittymistä, mediataiteesta tai ei-kaupallisesta suunnittelusta. Opiskelija ymmärtää ja perehtyy luovien menetelmien käyttöön osana suunnittelutyötä. Hän osallistuu opintojaksolla kokeelliseen projektiin tai tuotantoon.
Sisältö
- kokeellisen suunnittelun perusteet
- kokeelliset käyttöliittymät, mediataide ja ei-kaupallinen suunnittelu
- luovat menetelmät
- projektityöskentely kokeellisissa tuotannoissa
Oppimateriaalit
Opiskelijalla tulee olla kurssilla oma kannettava tietokone ja perusosaaminen kuvankäsittelystä jollain kuvankäsittelyohjelmalla.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27 h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja ymmärtää kokeellisen toiminnan merkityksen tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija hallitsee erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii oma-aloitteisesti ja luovasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee monipuolisesti kokeellisen suunnittelun perusteet. Hän ymmärtää ja tuntee hyvin digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella ja osaa reflektoida analyyttisesti ja kriittisesti kokeellisen toiminnan merkitystä tulevaisuuden muotoilulle. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia luovia menetelmiä. Hän toimii itseohjautuvasti, yhteistyökykyisesti ja ennakkoluulottomasti kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee kokeellisen suunnittelun perusteita ja hahmottaa digitaalisen muotoilun kentän myös kaupallisen kentän ulkopuolella. Opiskelija tuntee luovia menetelmiä. Hän osaa toimia kokeellisessa projektissa tai tuotannossa osana suunnittelutiimiä.