Siirry suoraan sisältöön

XR-tuotteen suunnitteluLaajuus (15 op)

Tunnus: KX00ED38

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija oppii tunnistamaan asiakkaan tarpeen tai ongelman ja osaa ratkaista sen suunnittelun ja sovelluskehityksen keinoin. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideoitaan, sekä laatia työsuunnitelman, jonka pohjalta hän osaa toteuttaa asiakkaalle suunnitellun XR-tuotteen, toteuttaa oman liikeideansa tai teoksen.

Sisältö

Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään XR-sovellusten ideointiin, konseptointiin ja sovelluskehitykseen.

- XR-tuotteiden innovointi, konseptointi, toteutus sekä tuotteistaminen
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- XR-osaamisen syventäminen
- projektityöskentely

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on oltava suoritettuna opintojaksot "3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio", "Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi" sekä "XR-teknologiat ja -ekosysteemit".

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa hyvin konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa hyvin toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen.Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi suunnittelemansa XR-tuotteen.Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

24.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tania Chumaira
  • Turkka Loimisto
Vastuuopettaja

Turkka Loimisto

Ryhmät
  • KXE22S1XR
    XR Design

Tavoitteet

Opiskelija oppii tunnistamaan asiakkaan tarpeen tai ongelman ja osaa ratkaista sen suunnittelun ja sovelluskehityksen keinoin. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideoitaan, sekä laatia työsuunnitelman, jonka pohjalta hän osaa toteuttaa asiakkaalle suunnitellun XR-tuotteen, toteuttaa oman liikeideansa tai teoksen.

Sisältö

Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään XR-sovellusten ideointiin, konseptointiin ja sovelluskehitykseen.

- XR-tuotteiden innovointi, konseptointi, toteutus sekä tuotteistaminen
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- XR-osaamisen syventäminen
- projektityöskentely

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa hyvin konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa hyvin toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen.Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi suunnittelemansa XR-tuotteen.Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on oltava suoritettuna opintojaksot "3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio", "Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi" sekä "XR-teknologiat ja -ekosysteemit".

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

26.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Turkka Loimisto
  • Ale Torkkel
  • Markku Luotonen
Vastuuopettaja

Turkka Loimisto

Ryhmät
  • KXE21S1XR
    XR Design

Tavoitteet

Opiskelija oppii tunnistamaan asiakkaan tarpeen tai ongelman ja osaa ratkaista sen suunnittelun ja sovelluskehityksen keinoin. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideoitaan, sekä laatia työsuunnitelman, jonka pohjalta hän osaa toteuttaa asiakkaalle suunnitellun XR-tuotteen, toteuttaa oman liikeideansa tai teoksen.

Sisältö

Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään XR-sovellusten ideointiin, konseptointiin ja sovelluskehitykseen.

- XR-tuotteiden innovointi, konseptointi, toteutus sekä tuotteistaminen
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- XR-osaamisen syventäminen
- projektityöskentely

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa hyvin konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa hyvin toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen.Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi suunnittelemansa XR-tuotteen.Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on oltava suoritettuna opintojaksot "3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio", "Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi" sekä "XR-teknologiat ja -ekosysteemit".

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

12.01.2022 - 11.05.2022

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Turkka Loimisto
  • Ale Torkkel
  • Markku Luotonen
Vastuuopettaja

Markku Luotonen

Ryhmät
  • KXE20S1XR
    XR Design

Tavoitteet

Opiskelija oppii tunnistamaan asiakkaan tarpeen tai ongelman ja osaa ratkaista sen suunnittelun ja sovelluskehityksen keinoin. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideoitaan, sekä laatia työsuunnitelman, jonka pohjalta hän osaa toteuttaa asiakkaalle suunnitellun XR-tuotteen, toteuttaa oman liikeideansa tai teoksen.

Sisältö

Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään XR-sovellusten ideointiin, konseptointiin ja sovelluskehitykseen.

- XR-tuotteiden innovointi, konseptointi, toteutus sekä tuotteistaminen
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- XR-osaamisen syventäminen
- projektityöskentely

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja käyttäjäkokemukseen toteuttamalla XR-ympäristössä toimiva palvelukonsepti.


- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet
- käyttäjäkokemus
- esteettömyys
- pelillisyys
- asiakasyhteistyö
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- idean konseptointi ja esittely
- XR-ympäristön ja -palvelun suunnittelu sekä toteutus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa hyvin konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa hyvin toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen.Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi suunnittelemansa XR-tuotteen.Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa XR-tuotteen suunnittelussa tarvittavat asiakas-, suunnittelu-, ja sovelluskehitystaidot. Opiskelija osaa konseptoida ja esittää ideansa sekä laatia työsuunnitelman. Opiskelija osaa toteuttaa suunnittelemansa XR-tuotteen. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on oltava suoritettuna opintojaksot "3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio", "Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi" sekä "XR-teknologiat ja -ekosysteemit".