Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen muotoiluLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00ED26

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee 3D-teknologiassa käytettävät keskeiset digitaalisen muotoilun (Digital Sculpting) työkalut ja tekniikat sekä osaa tuottaa niillä 3D- ja XR-sovelluksissa käytettäviä 3D-malleja.

Sisältö

- orgaanisten ja geometristen 3D-mallien muovailu
- muovailumallien teksturointi
- 3D-mallien optimointi XR-sovelluksiin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa toteuttaa digitaalisen veistoksen perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa suunnitella, valita ja toteuttaa erilaisia työnkulkuja ja perustella valintoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee erinomaisesti digitaalisen veistämisen työprosesseja ja niihin liittyviä työkaluja ja osaa perustella valintansa. Opiskelija osaa soveltaa ja tutkia uusia menetelmiä itsenäisesti harjoitustehtävissä. Opiskelija osaa totetuttaa vaativia digitaalisia veistoksia laadukkaasti. Opiskelija osaa suunnitella hyvin ajankäyttöä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy itsenäisesti toteuttamaan perustason digitaalisen veistoksen, niin että lopputulos on laadukas ja käytetyt työmenetelmät perusteltavissa suhteessa haluttuun lopputulokseen.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.01.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Markku Luotonen
Vastuuopettaja

Markku Luotonen

Ryhmät
  • KXE23S1XR
    XR Design

Tavoitteet

Opiskelija tuntee 3D-teknologiassa käytettävät keskeiset digitaalisen muotoilun (Digital Sculpting) työkalut ja tekniikat sekä osaa tuottaa niillä 3D- ja XR-sovelluksissa käytettäviä 3D-malleja.

Sisältö

- orgaanisten ja geometristen 3D-mallien muovailu
- muovailumallien teksturointi
- 3D-mallien optimointi XR-sovelluksiin

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa toteuttaa digitaalisen veistoksen perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa suunnitella, valita ja toteuttaa erilaisia työnkulkuja ja perustella valintoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee erinomaisesti digitaalisen veistämisen työprosesseja ja niihin liittyviä työkaluja ja osaa perustella valintansa. Opiskelija osaa soveltaa ja tutkia uusia menetelmiä itsenäisesti harjoitustehtävissä. Opiskelija osaa totetuttaa vaativia digitaalisia veistoksia laadukkaasti. Opiskelija osaa suunnitella hyvin ajankäyttöä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy itsenäisesti toteuttamaan perustason digitaalisen veistoksen, niin että lopputulos on laadukas ja käytetyt työmenetelmät perusteltavissa suhteessa haluttuun lopputulokseen.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 25.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Markku Luotonen
Vastuuopettaja

Markku Luotonen

Ryhmät
  • KXE22S1XR
    XR Design

Tavoitteet

Opiskelija tuntee 3D-teknologiassa käytettävät keskeiset digitaalisen muotoilun (Digital Sculpting) työkalut ja tekniikat sekä osaa tuottaa niillä 3D- ja XR-sovelluksissa käytettäviä 3D-malleja.

Sisältö

- orgaanisten ja geometristen 3D-mallien muovailu
- muovailumallien teksturointi
- 3D-mallien optimointi XR-sovelluksiin

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa toteuttaa digitaalisen veistoksen perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa suunnitella, valita ja toteuttaa erilaisia työnkulkuja ja perustella valintoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee erinomaisesti digitaalisen veistämisen työprosesseja ja niihin liittyviä työkaluja ja osaa perustella valintansa. Opiskelija osaa soveltaa ja tutkia uusia menetelmiä itsenäisesti harjoitustehtävissä. Opiskelija osaa totetuttaa vaativia digitaalisia veistoksia laadukkaasti. Opiskelija osaa suunnitella hyvin ajankäyttöä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy itsenäisesti toteuttamaan perustason digitaalisen veistoksen, niin että lopputulos on laadukas ja käytetyt työmenetelmät perusteltavissa suhteessa haluttuun lopputulokseen.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

24.03.2022 - 08.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Markku Luotonen
Vastuuopettaja

Markku Luotonen

Ryhmät
  • KXE21S1XR
    XR Design

Tavoitteet

Opiskelija tuntee 3D-teknologiassa käytettävät keskeiset digitaalisen muotoilun (Digital Sculpting) työkalut ja tekniikat sekä osaa tuottaa niillä 3D- ja XR-sovelluksissa käytettäviä 3D-malleja.

Sisältö

- orgaanisten ja geometristen 3D-mallien muovailu
- muovailumallien teksturointi
- 3D-mallien optimointi XR-sovelluksiin

Opetusmenetelmät

Kurssilla perehdytään digitaaliseen mallintamiseen ja muovailuun pääasiassa ZBrush-ohjelmalla. Palautettavat tehtävät voi tehdä myös muilla muovailuohjelmilla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa toteuttaa digitaalisen veistoksen perustasolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa suunnitella, valita ja toteuttaa erilaisia työnkulkuja ja perustella valintoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee erinomaisesti digitaalisen veistämisen työprosesseja ja niihin liittyviä työkaluja ja osaa perustella valintansa. Opiskelija osaa soveltaa ja tutkia uusia menetelmiä itsenäisesti harjoitustehtävissä. Opiskelija osaa totetuttaa vaativia digitaalisia veistoksia laadukkaasti. Opiskelija osaa suunnitella hyvin ajankäyttöä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy itsenäisesti toteuttamaan perustason digitaalisen veistoksen, niin että lopputulos on laadukas ja käytetyt työmenetelmät perusteltavissa suhteessa haluttuun lopputulokseen.