Skip to main content

Ethics of DesignLaajuus (5 cr)

Code: KM00EI75

Credits

5 op

Objective

The student understands the ethical challenges of digital design. The student understands the importance of values ??in the work of a designer and can make and justify their choices. The student is familiar with the current topics of ethical discussion related to digital design and is also familiar with general ethical principles such as the principle of sustainable development.

Content

- Ethical challenges of digital design
- Ethical design and designer responsibility
- Values ??as part of the digital designer's work
- Ethical debate in the field
- General ethical principles, e.g. sustainable development

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student can name the ethical challenges in the field. The student is able to outline the guidelines for ethical design and the responsibility of the designer for their work. The student can evaluate their values ??about the work of a digital designer. The student is familiar with the current ethical debate in the field and general ethical principles.

Assessment criteria, good (3)

The student can analyse ethical challenges in the field. The student has internalised the principles of ethical design and can independently consider the responsibility of the designer from their perspective. The student is aware of their values ??and is able to reflect upon their meaning in the work of a digital designer. They will be able to evaluate the current ethical debate in the field and general ethical principles.

Assessment criteria, excellent (5)

The student can reflect on the ethical challenges of the field in many ways. The student can apply and develop the principles of ethical design and can think critically about issues of designer responsibility as part of their work. The student is able to critically examine their values ??and to understand the complicated relationship between the values and the work of a digital designer. The student can contribute to the current ethical debate in the field and is able to evaluate general ethical principles reasonably.

Assessment criteria, approved/failed

The student can name the ethical challenges in the field. The student is able to outline the guidelines for ethical design and the responsibility of the designer for their work. The student can evaluate their values ??about the work of a digital designer. The student is familiar with the current ethical debate in the field and general ethical principles.

Enrollment

27.11.2023 - 14.01.2024

Timing

19.01.2024 - 15.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Design
Teachers
  • Juhana Kokkonen
Teacher in charge

Juhana Kokkonen

Groups
  • KXE22S1DM
    Digital Design

Objective

Opiskelija ymmärtää digitaalisen muotoilun eettiset haasteet. Hän ymmärtää arvojen merkityksen muotoilijan työssä ja osaa tehdä ja perustella omia arvovalintojaan. Opiskelija tuntee digitaaliseen muotoiluun liittyvät ajankohtaiset eettisen keskustelun aihealueet ja tutustuu myös yleisiin eettisiin periaatteisiin kuten esimerkiksi kestävän kehityksen periaatteeseen.

Content

- digitaalisen muotoilun eettiset haasteet
- eettinen suunnittelu ja suunnittelijan vastuu
- omat arvot osana digitaalisen muotoilijan työtä
- alan ajankohtainen eettinen keskustelu
- yleiset eettiset periaatteet, esim. kestävä kehitys

Location and time

Lähiopetus, päivä kerran viikossa

Materials

Oppimateriaali julkistetaan kurssin alussa (kirjallisuutta, muita artikkeleita, dokumentteja, podcasteja jne)

Teaching methods

Ryhmätyö, esitelmät, kirjoitukset, lukemisto ja muu ennakkomateriaali, keskustelu

Completion alternatives

Kysy vaihtoehtoista suoritustapaa opettajalta

Student workload

Yhteensä 135 h
Tunnit 40 h
Kirjaesitelmä 50 h
Muut materiaalit 20 h
Kirjoitustehtävät 5 h
Suunnittelutehtävät yms. 20 h

Content scheduling

Jokaiselle kerralle on oma aiheensa, jotka ilmoitetaan kurssin alussa. Kolme viimeistä kertaa käytetään kirjaesitelmiin.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa nimetä alan eettisiä haasteita. Hän hahmottaa eettisen suunnittelun suuntaviivat ja suunnittelijan vastuun omasta työstään. Opiskelija osaa arvioida omia arvojaan suhteessa digitaalisen muotoilijan työhön. Hän tuntee alan ajankohtaista eettistä keskustelua ja yleisiä eettisiä periaatteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa analysoida alan eettisiä haasteita. Hän on sisäistänyt eettisen suunnittelun periaatteet ja osaa pohtia itsenäisesti suunnittelijan vastuukysymyksiä omasta näkökulmastaan. Opiskelija tunnistaa omat arvonsa ja osaa reflektoida niitä suhteessa digitaalisen muotoilijan työhön. Hän kykenee arvioimaan alan ajankohtaista eettistä keskustelua ja yleisiä eettisiä periaatteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa reflektoida monipuolisesti alan eettisiä haasteita. Hän on osaa soveltaa ja kehittää eettisen suunnittelun periaatteita ja osaa ajatella kriittisesti kysymyksiä suunnittelijan vastuusta osana omaa työtään. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti omia arvojaan ja hahmottaa niiden monimutkaisen suhteen digitaalisen muotoilijan työhön. Hän kykenee osallistumaan omalla äänellään alan ajankohtaiseen eettiseen keskusteluun ja osaa arvioida perustellusti yleisiä eettisiä periaatteita.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa nimetä alan eettisiä haasteita. Hän hahmottaa eettisen suunnittelun suuntaviivat ja suunnittelijan vastuun omasta työstään. Opiskelija osaa arvioida omia arvojaan suhteessa digitaalisen muotoilijan työhön. Hän tuntee alan ajankohtaista eettistä keskustelua ja yleisiä eettisiä periaatteita.

Assessment methods and criteria

Osallistuminen ja panos tunnilla 50%
Esitelmä 30%
Muut tehtävät 10%
Muistiinpanot 10%

Enrollment

28.11.2022 - 08.01.2023

Timing

20.01.2023 - 17.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Design
Teachers
  • Juhana Kokkonen
Teacher in charge

Juhana Kokkonen

Groups
  • KXE21S1DM
    Digital Design

Objective

Opiskelija ymmärtää digitaalisen muotoilun eettiset haasteet. Hän ymmärtää arvojen merkityksen muotoilijan työssä ja osaa tehdä ja perustella omia arvovalintojaan. Opiskelija tuntee digitaaliseen muotoiluun liittyvät ajankohtaiset eettisen keskustelun aihealueet ja tutustuu myös yleisiin eettisiin periaatteisiin kuten esimerkiksi kestävän kehityksen periaatteeseen.

Content

- digitaalisen muotoilun eettiset haasteet
- eettinen suunnittelu ja suunnittelijan vastuu
- omat arvot osana digitaalisen muotoilijan työtä
- alan ajankohtainen eettinen keskustelu
- yleiset eettiset periaatteet, esim. kestävä kehitys

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa nimetä alan eettisiä haasteita. Hän hahmottaa eettisen suunnittelun suuntaviivat ja suunnittelijan vastuun omasta työstään. Opiskelija osaa arvioida omia arvojaan suhteessa digitaalisen muotoilijan työhön. Hän tuntee alan ajankohtaista eettistä keskustelua ja yleisiä eettisiä periaatteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa analysoida alan eettisiä haasteita. Hän on sisäistänyt eettisen suunnittelun periaatteet ja osaa pohtia itsenäisesti suunnittelijan vastuukysymyksiä omasta näkökulmastaan. Opiskelija tunnistaa omat arvonsa ja osaa reflektoida niitä suhteessa digitaalisen muotoilijan työhön. Hän kykenee arvioimaan alan ajankohtaista eettistä keskustelua ja yleisiä eettisiä periaatteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa reflektoida monipuolisesti alan eettisiä haasteita. Hän on osaa soveltaa ja kehittää eettisen suunnittelun periaatteita ja osaa ajatella kriittisesti kysymyksiä suunnittelijan vastuusta osana omaa työtään. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti omia arvojaan ja hahmottaa niiden monimutkaisen suhteen digitaalisen muotoilijan työhön. Hän kykenee osallistumaan omalla äänellään alan ajankohtaiseen eettiseen keskusteluun ja osaa arvioida perustellusti yleisiä eettisiä periaatteita.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa nimetä alan eettisiä haasteita. Hän hahmottaa eettisen suunnittelun suuntaviivat ja suunnittelijan vastuun omasta työstään. Opiskelija osaa arvioida omia arvojaan suhteessa digitaalisen muotoilijan työhön. Hän tuntee alan ajankohtaista eettistä keskustelua ja yleisiä eettisiä periaatteita.

Enrollment

01.12.2021 - 09.01.2022

Timing

17.03.2022 - 21.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Design
Teachers
  • Juhana Kokkonen
Teacher in charge

Juhana Kokkonen

Groups
  • KXE20S1DM
    Digital Design

Objective

Opiskelija ymmärtää digitaalisen muotoilun eettiset haasteet. Hän ymmärtää arvojen merkityksen muotoilijan työssä ja osaa tehdä ja perustella omia arvovalintojaan. Opiskelija tuntee digitaaliseen muotoiluun liittyvät ajankohtaiset eettisen keskustelun aihealueet ja tutustuu myös yleisiin eettisiin periaatteisiin kuten esimerkiksi kestävän kehityksen periaatteeseen.

Content

- digitaalisen muotoilun eettiset haasteet
- eettinen suunnittelu ja suunnittelijan vastuu
- omat arvot osana digitaalisen muotoilijan työtä
- alan ajankohtainen eettinen keskustelu
- yleiset eettiset periaatteet, esim. kestävä kehitys

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa nimetä alan eettisiä haasteita. Hän hahmottaa eettisen suunnittelun suuntaviivat ja suunnittelijan vastuun omasta työstään. Opiskelija osaa arvioida omia arvojaan suhteessa digitaalisen muotoilijan työhön. Hän tuntee alan ajankohtaista eettistä keskustelua ja yleisiä eettisiä periaatteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa analysoida alan eettisiä haasteita. Hän on sisäistänyt eettisen suunnittelun periaatteet ja osaa pohtia itsenäisesti suunnittelijan vastuukysymyksiä omasta näkökulmastaan. Opiskelija tunnistaa omat arvonsa ja osaa reflektoida niitä suhteessa digitaalisen muotoilijan työhön. Hän kykenee arvioimaan alan ajankohtaista eettistä keskustelua ja yleisiä eettisiä periaatteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa reflektoida monipuolisesti alan eettisiä haasteita. Hän on osaa soveltaa ja kehittää eettisen suunnittelun periaatteita ja osaa ajatella kriittisesti kysymyksiä suunnittelijan vastuusta osana omaa työtään. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti omia arvojaan ja hahmottaa niiden monimutkaisen suhteen digitaalisen muotoilijan työhön. Hän kykenee osallistumaan omalla äänellään alan ajankohtaiseen eettiseen keskusteluun ja osaa arvioida perustellusti yleisiä eettisiä periaatteita.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa nimetä alan eettisiä haasteita. Hän hahmottaa eettisen suunnittelun suuntaviivat ja suunnittelijan vastuun omasta työstään. Opiskelija osaa arvioida omia arvojaan suhteessa digitaalisen muotoilijan työhön. Hän tuntee alan ajankohtaista eettistä keskustelua ja yleisiä eettisiä periaatteita.