XR-palveluiden muotoiluLaajuus (15 op)
Tunnus: KX00ED39
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja osaa hyödyntää niitä XR-palveluiden ja –sovellusten kehityksessä. Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti asiakasprojekteissa.
Sisältö
Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja käyttäjäkokemukseen toteuttamalla XR-ympäristössä toimiva palvelukonsepti.
- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet
- käyttäjäkokemus
- esteettömyys
- pelillisyys
- asiakasyhteistyö
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- idean konseptointi ja esittely
- XR-ympäristön ja -palvelun suunnittelu sekä toteutus
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna “3D-ohjelmistot; polygonimallinnus ja animaatio”, “Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi ”, “XR-teknologia ja ekosysteemit” sekä “XR-tuotteen suunnittelu”.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija kykenee arvioimaan palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija ymmärtää dokumentaation merkityksen ja osaa tuottaa sitä. Hän hallitsee palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija hallitsee prototyyppien hyödyntämisen osana suunnittelutyötä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa luovasti käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida monipuolisesti palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija osaa soveltaa dokumentaation menetelmiä ja ymmärtää syvällisesti dokumentaation merkityksen suunnittelussa. Hän ymmärtää palveluiden muotoilun prosesseja ja osaa muokata niitä luovasti ja tarvelähtöisesti. Opiskelija osaa tarkastella laaja-alaisesti prototyyppien hyödyntämistä osana suunnittelutyötä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun käsitteistöä ja perusteita. Hän tuntee palveluiden muotoilun keskeiset työkalut ja tekniikat. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota työstään ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
11.09.2024 - 03.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 18
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tania Chumaira
- Turkka Loimisto
- Markku Luotonen
Vastuuopettaja
Tania Chumaira
Ryhmät
-
KXE22S1XRXR Design
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja osaa hyödyntää niitä XR-palveluiden ja –sovellusten kehityksessä. Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti asiakasprojekteissa.
Sisältö
Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja käyttäjäkokemukseen toteuttamalla XR-ympäristössä toimiva palvelukonsepti.
- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet
- käyttäjäkokemus
- esteettömyys
- pelillisyys
- asiakasyhteistyö
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- idean konseptointi ja esittely
- XR-ympäristön ja -palvelun suunnittelu sekä toteutus
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija kykenee arvioimaan palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija ymmärtää dokumentaation merkityksen ja osaa tuottaa sitä. Hän hallitsee palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija hallitsee prototyyppien hyödyntämisen osana suunnittelutyötä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa luovasti käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida monipuolisesti palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija osaa soveltaa dokumentaation menetelmiä ja ymmärtää syvällisesti dokumentaation merkityksen suunnittelussa. Hän ymmärtää palveluiden muotoilun prosesseja ja osaa muokata niitä luovasti ja tarvelähtöisesti. Opiskelija osaa tarkastella laaja-alaisesti prototyyppien hyödyntämistä osana suunnittelutyötä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun käsitteistöä ja perusteita. Hän tuntee palveluiden muotoilun keskeiset työkalut ja tekniikat. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota työstään ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna “3D-ohjelmistot; polygonimallinnus ja animaatio”, “Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi ”, “XR-teknologia ja ekosysteemit” sekä “XR-tuotteen suunnittelu”.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
13.09.2023 - 05.12.2023
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tania Chumaira
- Turkka Loimisto
- Markku Luotonen
Vastuuopettaja
Ale Torkkel
Ryhmät
-
KXE21S1XRXR Design
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja osaa hyödyntää niitä XR-palveluiden ja –sovellusten kehityksessä. Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti asiakasprojekteissa.
Sisältö
Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja käyttäjäkokemukseen toteuttamalla XR-ympäristössä toimiva palvelukonsepti.
- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet
- käyttäjäkokemus
- esteettömyys
- pelillisyys
- asiakasyhteistyö
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- idean konseptointi ja esittely
- XR-ympäristön ja -palvelun suunnittelu sekä toteutus
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija kykenee arvioimaan palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija ymmärtää dokumentaation merkityksen ja osaa tuottaa sitä. Hän hallitsee palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija hallitsee prototyyppien hyödyntämisen osana suunnittelutyötä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa luovasti käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida monipuolisesti palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija osaa soveltaa dokumentaation menetelmiä ja ymmärtää syvällisesti dokumentaation merkityksen suunnittelussa. Hän ymmärtää palveluiden muotoilun prosesseja ja osaa muokata niitä luovasti ja tarvelähtöisesti. Opiskelija osaa tarkastella laaja-alaisesti prototyyppien hyödyntämistä osana suunnittelutyötä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun käsitteistöä ja perusteita. Hän tuntee palveluiden muotoilun keskeiset työkalut ja tekniikat. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota työstään ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna “3D-ohjelmistot; polygonimallinnus ja animaatio”, “Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi ”, “XR-teknologia ja ekosysteemit” sekä “XR-tuotteen suunnittelu”.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
09.09.2022 - 12.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ale Torkkel
- Turkka Loimisto
- Markku Luotonen
Vastuuopettaja
Turkka Loimisto
Ryhmät
-
KXE20S1XRXR Design
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja osaa hyödyntää niitä XR-palveluiden ja –sovellusten kehityksessä. Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti asiakasprojekteissa.
Sisältö
Opintojaksolla laajennetaan XR-osaamista ja projektityöskentelytaitoja aiemmin opittua soveltaen ja syventäen sekä keskitytään käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja käyttäjäkokemukseen toteuttamalla XR-ympäristössä toimiva palvelukonsepti.
- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet
- käyttäjäkokemus
- esteettömyys
- pelillisyys
- asiakasyhteistyö
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
- idean konseptointi ja esittely
- XR-ympäristön ja -palvelun suunnittelu sekä toteutus
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija kykenee arvioimaan palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija ymmärtää dokumentaation merkityksen ja osaa tuottaa sitä. Hän hallitsee palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija hallitsee prototyyppien hyödyntämisen osana suunnittelutyötä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa luovasti käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteita ja tekniikoita. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida monipuolisesti palveluiden muotoiluun liittyvän tutkimuksellisen otteen merkitystä suunnittelutyön laadulle. Opiskelija osaa soveltaa dokumentaation menetelmiä ja ymmärtää syvällisesti dokumentaation merkityksen suunnittelussa. Hän ymmärtää palveluiden muotoilun prosesseja ja osaa muokata niitä luovasti ja tarvelähtöisesti. Opiskelija osaa tarkastella laaja-alaisesti prototyyppien hyödyntämistä osana suunnittelutyötä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnittelun käsitteistöä ja perusteita. Hän tuntee palveluiden muotoilun keskeiset työkalut ja tekniikat. Opiskelija tunnistaa tutkimuksellisen otteen merkityksen palveluiden muotoilussa. Hän osaa tuottaa dokumentaatiota työstään ja hahmottaa palveluiden muotoilun prosesseja. Opiskelija tietää prototyyppien hyödyntämisestä suunnittelun apuvälineenä.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna “3D-ohjelmistot; polygonimallinnus ja animaatio”, “Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi ”, “XR-teknologia ja ekosysteemit” sekä “XR-tuotteen suunnittelu”.