XR-teknologiat ja -ekosysteemitLaajuus (15 op)
Tunnus: KX00ED31
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin.
Sisältö
Opiskelija tutustuu projektityökentelyn kautta erilaisiin XR-teknologioihin ja -ympäristöihin. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan XR-sovelluksia aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.
- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi ja toteutus
- XR-teknologian tuntemus
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla pitää olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio” ja Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi".
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toteuttaa hyvin XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 18
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Turkka Loimisto
- Markku Luotonen
Vastuuopettaja
Turkka Loimisto
Ryhmät
-
KXE23S1XRXR Design
Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin.
Sisältö
Opiskelija tutustuu projektityökentelyn kautta erilaisiin XR-teknologioihin ja -ympäristöihin. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan XR-sovelluksia aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.
- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi ja toteutus
- XR-teknologian tuntemus
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toteuttaa hyvin XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla pitää olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio” ja Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi".
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
29.08.2023 - 14.12.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Turkka Loimisto
- Markku Luotonen
Vastuuopettaja
Turkka Loimisto
Ryhmät
-
KXE22S1XRXR Design
Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin.
Sisältö
Opiskelija tutustuu projektityökentelyn kautta erilaisiin XR-teknologioihin ja -ympäristöihin. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan XR-sovelluksia aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.
- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi ja toteutus
- XR-teknologian tuntemus
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toteuttaa hyvin XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla pitää olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio” ja Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi".
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 15.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Turkka Loimisto
- Markku Luotonen
Vastuuopettaja
Turkka Loimisto
Ryhmät
-
KXE21S1XRXR Design
Tavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin.
Sisältö
Opiskelija tutustuu projektityökentelyn kautta erilaisiin XR-teknologioihin ja -ympäristöihin. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan XR-sovelluksia aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.
- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi ja toteutus
- XR-teknologian tuntemus
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
Opetusmenetelmät
Kurssilla perehdytään VR- ja AR-sovellusten luomisen työnkulkuihin.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin.
Edeltävä osaaminen
Opiskelijalla pitää olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio” ja Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi".
Opintojakson sisältö
Opiskelija tutustuu projektityökentelyn kautta erilaisiin XR-teknologioihin ja -ympäristöihin. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan XR-sovelluksia aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.
- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi ja toteutus
- XR-teknologian tuntemus
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toteuttaa hyvin XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla pitää olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio” ja Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi".