Digitaalinen muotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: KX00ED26
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee 3D-teknologiassa käytettävät keskeiset digitaalisen muotoilun (Digital Sculpting) työkalut ja tekniikat sekä osaa tuottaa niillä 3D- ja XR-sovelluksissa käytettäviä 3D-malleja.
Sisältö
- orgaanisten ja geometristen 3D-mallien muovailu
- muovailumallien teksturointi
- 3D-mallien optimointi XR-sovelluksiin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa toteuttaa digitaalisen veistoksen perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa suunnitella, valita ja toteuttaa erilaisia työnkulkuja ja perustella valintoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti digitaalisen veistämisen työprosesseja ja niihin liittyviä työkaluja ja osaa perustella valintansa. Opiskelija osaa soveltaa ja tutkia uusia menetelmiä itsenäisesti harjoitustehtävissä. Opiskelija osaa totetuttaa vaativia digitaalisia veistoksia laadukkaasti. Opiskelija osaa suunnitella hyvin ajankäyttöä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pystyy itsenäisesti toteuttamaan perustason digitaalisen veistoksen, niin että lopputulos on laadukas ja käytetyt työmenetelmät perusteltavissa suhteessa haluttuun lopputulokseen.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 26.01.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Markku Luotonen
Vastuuopettaja
Markku Luotonen
Ryhmät
-
KXE23S1XRXR Design
Tavoitteet
Opiskelija tuntee 3D-teknologiassa käytettävät keskeiset digitaalisen muotoilun (Digital Sculpting) työkalut ja tekniikat sekä osaa tuottaa niillä 3D- ja XR-sovelluksissa käytettäviä 3D-malleja.
Sisältö
- orgaanisten ja geometristen 3D-mallien muovailu
- muovailumallien teksturointi
- 3D-mallien optimointi XR-sovelluksiin
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa toteuttaa digitaalisen veistoksen perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa suunnitella, valita ja toteuttaa erilaisia työnkulkuja ja perustella valintoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti digitaalisen veistämisen työprosesseja ja niihin liittyviä työkaluja ja osaa perustella valintansa. Opiskelija osaa soveltaa ja tutkia uusia menetelmiä itsenäisesti harjoitustehtävissä. Opiskelija osaa totetuttaa vaativia digitaalisia veistoksia laadukkaasti. Opiskelija osaa suunnitella hyvin ajankäyttöä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pystyy itsenäisesti toteuttamaan perustason digitaalisen veistoksen, niin että lopputulos on laadukas ja käytetyt työmenetelmät perusteltavissa suhteessa haluttuun lopputulokseen.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 25.01.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Markku Luotonen
Vastuuopettaja
Markku Luotonen
Ryhmät
-
KXE22S1XRXR Design
Tavoitteet
Opiskelija tuntee 3D-teknologiassa käytettävät keskeiset digitaalisen muotoilun (Digital Sculpting) työkalut ja tekniikat sekä osaa tuottaa niillä 3D- ja XR-sovelluksissa käytettäviä 3D-malleja.
Sisältö
- orgaanisten ja geometristen 3D-mallien muovailu
- muovailumallien teksturointi
- 3D-mallien optimointi XR-sovelluksiin
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa toteuttaa digitaalisen veistoksen perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa suunnitella, valita ja toteuttaa erilaisia työnkulkuja ja perustella valintoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti digitaalisen veistämisen työprosesseja ja niihin liittyviä työkaluja ja osaa perustella valintansa. Opiskelija osaa soveltaa ja tutkia uusia menetelmiä itsenäisesti harjoitustehtävissä. Opiskelija osaa totetuttaa vaativia digitaalisia veistoksia laadukkaasti. Opiskelija osaa suunnitella hyvin ajankäyttöä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pystyy itsenäisesti toteuttamaan perustason digitaalisen veistoksen, niin että lopputulos on laadukas ja käytetyt työmenetelmät perusteltavissa suhteessa haluttuun lopputulokseen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
24.03.2022 - 08.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Markku Luotonen
Vastuuopettaja
Markku Luotonen
Ryhmät
-
KXE21S1XRXR Design
Tavoitteet
Opiskelija tuntee 3D-teknologiassa käytettävät keskeiset digitaalisen muotoilun (Digital Sculpting) työkalut ja tekniikat sekä osaa tuottaa niillä 3D- ja XR-sovelluksissa käytettäviä 3D-malleja.
Sisältö
- orgaanisten ja geometristen 3D-mallien muovailu
- muovailumallien teksturointi
- 3D-mallien optimointi XR-sovelluksiin
Opetusmenetelmät
Kurssilla perehdytään digitaaliseen mallintamiseen ja muovailuun pääasiassa ZBrush-ohjelmalla. Palautettavat tehtävät voi tehdä myös muilla muovailuohjelmilla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa toteuttaa digitaalisen veistoksen perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee digitaalisen veistämisen työtavat ja osaa suunnitella, valita ja toteuttaa erilaisia työnkulkuja ja perustella valintoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti digitaalisen veistämisen työprosesseja ja niihin liittyviä työkaluja ja osaa perustella valintansa. Opiskelija osaa soveltaa ja tutkia uusia menetelmiä itsenäisesti harjoitustehtävissä. Opiskelija osaa totetuttaa vaativia digitaalisia veistoksia laadukkaasti. Opiskelija osaa suunnitella hyvin ajankäyttöä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pystyy itsenäisesti toteuttamaan perustason digitaalisen veistoksen, niin että lopputulos on laadukas ja käytetyt työmenetelmät perusteltavissa suhteessa haluttuun lopputulokseen.