Visual CommunicationLaajuus (5 cr)
Code: KU00EI34
Credits
5 op
Objective
On completion of the course the student can
- justify the importance of visual communication as part of their studies and work tasks
- make use of the basics of visual communication to support their communication
- use typical visual design tools and software, and their use to the extent required form the cultural manager
- list the requirements for different communication channels, such as social media and print media, for visual communication content and technical quality
- produce and subscribe to objective-oriented visual content, from internal communication documents to marketing products
- outsource professional production of visual communication products and services to production professionals and manage related production processes
Content
- Basics of visual communication, eg. psychology of perception, meaning of color and image, typography, layout
- Basics of image processing: technical quality, repairs, digital image processing
- The basics of layout
- Basic use of image editing software
- Use of layout software
- Visualization of information
- Visual communication design process
- Printing process and ordering print jobs
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student knows the basic principles of visual communication and design. They know how the communication channel affects the content and quality requirements of visual communication. They know the simple basic use of visual design software and regard visuality as a part of their professional communication. They can order professional visual services and products for production work.
Assessment criteria, good (3)
The student is able to justify the importance of visual communication as part of their studies and work assignments. They can use the basics of visual communication purposefully to support their own communication. They are familiar with typical visual design tools and programs, and can use them to the extent required from the cultural manager. The student knows the requirements of different communication channels for visual communication content and technical quality. They are able to produce and subscribe to objective-oriented visual content. The student can order professional visual communication products and services from professionals, and manage related production processes.
Assessment criteria, excellent (5)
The student is able to apply the basic principles of visual communication and design to their studies and to practical production work. The student takes into consideration the requirements of different communication channels for visual communication content and is able to produce objective-oriented content. They are able to use visual design software diversely to support work assignments and studies. The student is able to order productional services and products from providers and to cooperate professionally. They are able to manage processes related to visual communication products and services.
Assessment criteria, approved/failed
The student knows the basic principles of visual communication and design. They know how the communication channel affects the content and quality requirements of visual communication. They know the simple basic use of visual design software and regard visuality as a part of their professional communication. They can order professional visual services and products for production work.
Enrollment
27.11.2023 - 17.12.2023
Timing
18.03.2024 - 22.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
30 - 40
Degree programmes
- Cultural Management
Teachers
- Johanna Tirronen
Teacher in charge
Leena Björkqvist
Groups
-
KXB23S1Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- perustella visuaalisen viestinnän merkityksen osana opintojaan ja työtehtäviään
- hyödyntää visuaalisen viestinnän perusteita viestintänsä tukena.
- visuaalisen suunnittelun tyypilliset työkalut ja ohjelmat ja niiden käytön tuottajan työn edellyttämässä laajuudessa
- eri viestintäkanavien, kuten sosiaalisen median ja painotuotteiden vaatimukset visuaalisen viestinnän sisällöille ja tekniselle laadulle
- tuottaa ja tilata visuaalista sisältöä viestinnän tavoitteen mukaisesti sisäisen viestinnän asiakirjoista markkinoinnin tuotteisiin
- tilata tuotantotyössä tarvittavia visuaalisen viestinnän tuotteita ja palveluja ammattilaisilta sekä johtaa niihin liittyviä tuotantoprosesseja
Content
- Visuaalisen viestinnän perusteet, mm. havaintopsykologia, värin ja kuvan merkitys, typografia, taitto
- Kuvankäsittelyn perusteet: tekninen laatu, korjaukset, digitaalisen kuvan käsittely
- Taiton perusteet
- Kuvankäsittelyohjelman peruskäyttö
- Taitto-ohjelman käyttäminen
- Tiedon visualisointi
- Visuaalisen viestinnän suunnitteluprosessi
- Painotyöprosessi ja painotöiden tilaaminen
Location and time
Tuottamon ATK-luokka, Hämeentie 135D
Lukujärjestyksen mukaisesti
Materials
Materiaali tai linkit materiaaliin saatavilla opettajalta
Teaching methods
luennot ja tietoiskut
ohjatut ryhmätehtävät
itsenäinen työskentely
Employer connections
-
Exam schedules
Tentti toiseksi viimeisellä kontaktitunnilla
International connections
-
Completion alternatives
Aiemmin hankittu osaamisen eAhotin kautta tai osaamisen näytöllä - sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Student workload
kontaktiopetus 65 h
itsenäiset tehtävät 50 h
tenttiin ja taittoon valmistautuminen 20 h
Content scheduling
- Visuaalinen viestintä ja sen merkitys kulttuurituottajan työssä
- Kuva & kuvankäsittelyohjelma (PhotoShop)
- Taitto & taitto-ohjelma (InDesign)
- Visuaalisen viestinnän tuotteiden tilaaminen ja hinnoittelu
Further information
-
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa visuaalisen viestinnän ja suunnittelun perusperiaatteet. Hän tietää miten viestintäkanava vaikuttaa visuaalisen viestinnän sisältö- ja laatuvaatimuksiin. Hän osaa visuaalisen suunnittelun ohjelmien yksinkertaisen peruskäytön ja huomioi visuaalisuuden osana ammatillista viestintäänsä. Hän osaa tilata tuotantotyössä tarvittavia visuaalisia palveluja ja tuotteita ammattilaisilta.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa perustella visuaalisen viestinnän merkityksen osana opintojaan ja työtehtäviään. Hän osaa hyödyntää visuaalisen viestinnän perusteita tarkoituksenmukaisesti viestintänsä tukena. Hän tuntee visuaalisen suunnittelun tyypilliset työkalut ja ohjelmat ja osaa käyttää niitä tuottajan työn edellyttämässä laajuudessa. Opiskelija tietää eri viestintäkanavien vaatimukset visuaalisen viestinnän sisällöille ja tekniselle laadulle. Hän osaa tuottaa ja tilata visuaalista sisältöä viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa tilata tuotantotyössä tarvittavia visuaalisen viestinnän tuotteita ja palveluja ammattilaisilta sekä johtaa niihin liittyviä tuotantoprosesseja.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa soveltaa visuaalisen viestinnän ja suunnittelun perusperiaatteita käytännön tuotantotyössä ja opinnoissa. Opiskelija ottaa huomioon eri viestintäkanavien vaatimukset visuaalisen viestinnän sisällöille ja osaa tuottaa sisältöä viestinnän tavoitteen mukaisesti. Hän osaa käyttää monipuolisesti visuaalisen suunnittelun ohjelmia työtehtävien ja opintojen tukena. Opiskelija osaa tilata tuotantotyössä tarvittavia palveluja ja tuotteita ammattilaisilta sekä tehdä ammatillista yhteistyötä. Hän osaa johtaa visuaalisen viestinnän tuotteisiin ja palveluihin liittyviä prosesseja.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa visuaalisen viestinnän ja suunnittelun perusperiaatteet. Hän tietää miten viestintäkanava vaikuttaa visuaalisen viestinnän sisältö- ja laatuvaatimuksiin. Hän osaa visuaalisen suunnittelun ohjelmien yksinkertaisen peruskäytön ja huomioi visuaalisuuden osana ammatillista viestintäänsä. Hän osaa tilata tuotantotyössä tarvittavia visuaalisia palveluja ja tuotteita ammattilaisilta.
Assessment methods and criteria
jatkuva arviointi, tuntitehtävät
itsenäisen ryhmätehtävän arviointi
tentti
Enrollment
28.11.2022 - 18.12.2022
Timing
13.03.2023 - 21.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
30 - 40
Degree programmes
- Cultural Management
Teachers
- Johanna Tirronen
Teacher in charge
Leena Björkqvist
Groups
-
KXB22S1Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- perustella visuaalisen viestinnän merkityksen osana opintojaan ja työtehtäviään
- hyödyntää visuaalisen viestinnän perusteita viestintänsä tukena.
- visuaalisen suunnittelun tyypilliset työkalut ja ohjelmat ja niiden käytön tuottajan työn edellyttämässä laajuudessa
- eri viestintäkanavien, kuten sosiaalisen median ja painotuotteiden vaatimukset visuaalisen viestinnän sisällöille ja tekniselle laadulle
- tuottaa ja tilata visuaalista sisältöä viestinnän tavoitteen mukaisesti sisäisen viestinnän asiakirjoista markkinoinnin tuotteisiin
- tilata tuotantotyössä tarvittavia visuaalisen viestinnän tuotteita ja palveluja ammattilaisilta sekä johtaa niihin liittyviä tuotantoprosesseja
Content
- Visuaalisen viestinnän perusteet, mm. havaintopsykologia, värin ja kuvan merkitys, typografia, taitto
- Kuvankäsittelyn perusteet: tekninen laatu, korjaukset, digitaalisen kuvan käsittely
- Taiton perusteet
- Kuvankäsittelyohjelman peruskäyttö
- Taitto-ohjelman käyttäminen
- Tiedon visualisointi
- Visuaalisen viestinnän suunnitteluprosessi
- Painotyöprosessi ja painotöiden tilaaminen
Location and time
Tuottamon ATK-luokka, Hämeentie 135D
Lukujärjestyksen mukaisesti
Materials
Materiaali tai linkit materiaaliin saatavilla opettajalta
Teaching methods
luennot ja tietoiskut
ohjatut ryhmätehtävät
itsenäinen työskentely
Employer connections
-
Exam schedules
Tentti toiseksi viimeisellä kontaktitunnilla
International connections
-
Completion alternatives
Aiemmin hankittu osaamisen eAhotin kautta tai osaamisen näytöllä - sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Student workload
kontaktiopetus 70 h
itsenäiset tehtävät 40 h
lopputyö 25 h
Content scheduling
- Visuaalinen viestintä ja sen merkitys kulttuurituottajan työssä
- Kuva & kuvankäsittelyohjelma (PhotoShop)
- Taitto & taitto-ohjelma (InDesign)
- Visuaalisen viestinnän tuotteiden tilaaminen ja hinnoittelu
Further information
-
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa visuaalisen viestinnän ja suunnittelun perusperiaatteet. Hän tietää miten viestintäkanava vaikuttaa visuaalisen viestinnän sisältö- ja laatuvaatimuksiin. Hän osaa visuaalisen suunnittelun ohjelmien yksinkertaisen peruskäytön ja huomioi visuaalisuuden osana ammatillista viestintäänsä. Hän osaa tilata tuotantotyössä tarvittavia visuaalisia palveluja ja tuotteita ammattilaisilta.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa perustella visuaalisen viestinnän merkityksen osana opintojaan ja työtehtäviään. Hän osaa hyödyntää visuaalisen viestinnän perusteita tarkoituksenmukaisesti viestintänsä tukena. Hän tuntee visuaalisen suunnittelun tyypilliset työkalut ja ohjelmat ja osaa käyttää niitä tuottajan työn edellyttämässä laajuudessa. Opiskelija tietää eri viestintäkanavien vaatimukset visuaalisen viestinnän sisällöille ja tekniselle laadulle. Hän osaa tuottaa ja tilata visuaalista sisältöä viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa tilata tuotantotyössä tarvittavia visuaalisen viestinnän tuotteita ja palveluja ammattilaisilta sekä johtaa niihin liittyviä tuotantoprosesseja.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa soveltaa visuaalisen viestinnän ja suunnittelun perusperiaatteita käytännön tuotantotyössä ja opinnoissa. Opiskelija ottaa huomioon eri viestintäkanavien vaatimukset visuaalisen viestinnän sisällöille ja osaa tuottaa sisältöä viestinnän tavoitteen mukaisesti. Hän osaa käyttää monipuolisesti visuaalisen suunnittelun ohjelmia työtehtävien ja opintojen tukena. Opiskelija osaa tilata tuotantotyössä tarvittavia palveluja ja tuotteita ammattilaisilta sekä tehdä ammatillista yhteistyötä. Hän osaa johtaa visuaalisen viestinnän tuotteisiin ja palveluihin liittyviä prosesseja.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa visuaalisen viestinnän ja suunnittelun perusperiaatteet. Hän tietää miten viestintäkanava vaikuttaa visuaalisen viestinnän sisältö- ja laatuvaatimuksiin. Hän osaa visuaalisen suunnittelun ohjelmien yksinkertaisen peruskäytön ja huomioi visuaalisuuden osana ammatillista viestintäänsä. Hän osaa tilata tuotantotyössä tarvittavia visuaalisia palveluja ja tuotteita ammattilaisilta.
Assessment methods and criteria
jatkuva arviointi
ryhmätehtävän ja itsenäisten tehtävien arviointi
lopputyö
tentti
Enrollment
29.11.2021 - 19.12.2021
Timing
14.03.2022 - 10.06.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
30 - 40
Degree programmes
- Cultural Management
Teachers
- Johanna Tirronen
Teacher in charge
Leena Björkqvist
Groups
-
KXB21S1Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- perustella visuaalisen viestinnän merkityksen osana opintojaan ja työtehtäviään
- hyödyntää visuaalisen viestinnän perusteita viestintänsä tukena.
- visuaalisen suunnittelun tyypilliset työkalut ja ohjelmat ja niiden käytön tuottajan työn edellyttämässä laajuudessa
- eri viestintäkanavien, kuten sosiaalisen median ja painotuotteiden vaatimukset visuaalisen viestinnän sisällöille ja tekniselle laadulle
- tuottaa ja tilata visuaalista sisältöä viestinnän tavoitteen mukaisesti sisäisen viestinnän asiakirjoista markkinoinnin tuotteisiin
- tilata tuotantotyössä tarvittavia visuaalisen viestinnän tuotteita ja palveluja ammattilaisilta sekä johtaa niihin liittyviä tuotantoprosesseja
Content
- Visuaalisen viestinnän perusteet, mm. havaintopsykologia, värin ja kuvan merkitys, typografia, taitto
- Kuvankäsittelyn perusteet: tekninen laatu, korjaukset, digitaalisen kuvan käsittely
- Taiton perusteet
- Kuvankäsittelyohjelman peruskäyttö
- Taitto-ohjelman käyttäminen
- Tiedon visualisointi
- Visuaalisen viestinnän suunnitteluprosessi
- Painotyöprosessi ja painotöiden tilaaminen
Location and time
Tuottamon ATK-luokka, Hämeentie 135D
Materials
Jaetaan tunnilla
Teaching methods
luennot ja tietoiskut
ohjatut ryhmätehtävät
itsenäinen työskentely
Employer connections
-
Exam schedules
Ei tenttiä
International connections
-
Completion alternatives
Aiemmin hankittu osaamisen eAhotin kautta tai osaamisen näytöllä - sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Student workload
kontaktiopetus 50 h
ryhmätyö 10 h
itsenäiset tehtävät 50 h
lopputyö 25 h
Content scheduling
- Visuaalinen viestintä ja sen merkitys kulttuurituottajan työssä
- Kuva & kuvankäsittelyohjelma (PhotoShop)
- Taitto & taitto-ohjelma (InDesign)
- Visuaalisen viestinnän tuotteiden tilaaminen ja hinnoittelu
Further information
-
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa visuaalisen viestinnän ja suunnittelun perusperiaatteet. Hän tietää miten viestintäkanava vaikuttaa visuaalisen viestinnän sisältö- ja laatuvaatimuksiin. Hän osaa visuaalisen suunnittelun ohjelmien yksinkertaisen peruskäytön ja huomioi visuaalisuuden osana ammatillista viestintäänsä. Hän osaa tilata tuotantotyössä tarvittavia visuaalisia palveluja ja tuotteita ammattilaisilta.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa perustella visuaalisen viestinnän merkityksen osana opintojaan ja työtehtäviään. Hän osaa hyödyntää visuaalisen viestinnän perusteita tarkoituksenmukaisesti viestintänsä tukena. Hän tuntee visuaalisen suunnittelun tyypilliset työkalut ja ohjelmat ja osaa käyttää niitä tuottajan työn edellyttämässä laajuudessa. Opiskelija tietää eri viestintäkanavien vaatimukset visuaalisen viestinnän sisällöille ja tekniselle laadulle. Hän osaa tuottaa ja tilata visuaalista sisältöä viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa tilata tuotantotyössä tarvittavia visuaalisen viestinnän tuotteita ja palveluja ammattilaisilta sekä johtaa niihin liittyviä tuotantoprosesseja.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa soveltaa visuaalisen viestinnän ja suunnittelun perusperiaatteita käytännön tuotantotyössä ja opinnoissa. Opiskelija ottaa huomioon eri viestintäkanavien vaatimukset visuaalisen viestinnän sisällöille ja osaa tuottaa sisältöä viestinnän tavoitteen mukaisesti. Hän osaa käyttää monipuolisesti visuaalisen suunnittelun ohjelmia työtehtävien ja opintojen tukena. Opiskelija osaa tilata tuotantotyössä tarvittavia palveluja ja tuotteita ammattilaisilta sekä tehdä ammatillista yhteistyötä. Hän osaa johtaa visuaalisen viestinnän tuotteisiin ja palveluihin liittyviä prosesseja.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa visuaalisen viestinnän ja suunnittelun perusperiaatteet. Hän tietää miten viestintäkanava vaikuttaa visuaalisen viestinnän sisältö- ja laatuvaatimuksiin. Hän osaa visuaalisen suunnittelun ohjelmien yksinkertaisen peruskäytön ja huomioi visuaalisuuden osana ammatillista viestintäänsä. Hän osaa tilata tuotantotyössä tarvittavia visuaalisia palveluja ja tuotteita ammattilaisilta.
Assessment methods and criteria
jatkuva arviointi
ryhmätehtävän ja itsenäisten tehtävien arviointi
lopputyö