Tekstiilimateriaalit, rakenteet ja kuiduntunnistusLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KX00FH17
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Metropolia
Osaamistavoitteet
- Opiskelija tuntee erilaiset luonnonkuidut ja synteettiset kuidut sekä niiden koostumukset ja ominaisuudet.
- Opiskelija osaa tunnistaa sekä luonnonkuituja että synteettisiä kuituja erilaisin kuiduntunnistusmenetelmin.
- Opiskelija ymmärtää erilaisten tekstiilimateriaalien haurastumisprosessin ja siihen vaikuttavat tekijät sekä osaa tunnistaa haurastuneen tekstiilin.
- Opiskelija tuntee tekstiilimateriaalien ominaisuuksien testaukseen tarkoitettuja menetelmiä.
- Opiskelija tuntee erilaisia lanka sekä tekstiili- ja kangasrakenteita ja tietää miten ne on valmistettu.
- Opiskelija osaa erottaa ja nimetä kankaiden sidoksia ja rakenteita.
- Opiskelija tietää, miten eri tekstiilit käyttäytyvät ja ymmärtää, miten niiden valmistustekniikka ja rakenteet vaikuttavat valittavaan konservointimenetelmään.
- Opiskelija tietää tekstiilien ajoitukseen tarkoitettuja menetelmiä.
- Opiskelija tuntee tekstiilin elinkaariajattelun ja sen merkityksen kestävässä kehityksessä.
Sisältö
- Tekstiilikuidut, niiden ominaisuudet ja morfologia
- Kuiduntunnistus mikroskoopin, polttokokeiden, liukoisuustestien ja värjäyskokeiden avulla
- Tekstiilikemian perusteet sovellettuna tekstiilikonservointiin
- Tekstiilien haurastuminen ja siihen vaikuttavat tekijät
- Tekstiilikuitujen haurastumisen tunnistaminen erilaisin menetelmin
- Tekstiilimateriaalien ominaisuuksien testaus
- Kankaiden ja lankojen rakenteet sekä tärkeimmät kankaan sidokset
- Tekstiilien rakenteet, ominaisuudet, valmistustekniikat ja viimeistykset
- Tekstiilien valmistustekniikan vaikutus konservointiin
- Tekstiilien elinkaari ja kestävä kehitys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.