Siirry suoraan sisältöön

Johdatus paperipohjaisen taiteen konservointiinLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00EO65

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee paperin materiaalina, paperipohjaisen taiteen eri tekniikoita ja niihin liittyviä konservointimenetelmiä.

Opiskelija tuntee paperipohjaisen taiteen vaurioitumismekanismit ja osaa käytännössä suorittaa peruskonservointitoimenpiteet paperipohjaiselle taiteelle. Opiskelijalla ymmärtää oman osaamisensa rajoitteet paperipohjaisen taiteen konservoinnissa ja osaa etsiä tietoja ja asiantuntijoita ongelmien ratkaisemiseksi.

Sisältö

Paperipohjaisen taiteen eri tekniikoiden käsittely, vauriotyypit ja konservointi.

Perustiedot ja osaaminen paperipohjaisen taiteen käsittelyssä. Paperipohjaisen taiteen erilaiset vauriotyypit sekä peruskonservointimenetelmät (kuiva- ja märkäpuhdistus, pesu, prässäys, paikkaus, teippien ja teippiliimojen poisto, kehystys jne).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan paperipohjaisen taiteen konservoinnin ja analyysien keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, analyysimenetelmät materiaalit ja konservoinnin perustekniikat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin paperipohjaisen taiteen konservoinnin ja analyysien keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee hyvin siihen liittyvän teorian, analyysimenetelmät materiaalit ja konservoinnin perustekniikat. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Käytännön työskentelyn tulos on hyvää tasoa. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee paperipohjaisen taiteen konservoinnin ja analyysien keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee hyvin siihen liittyvän teorian, analyysimenetelmät materiaalit ja konservoinnin perustekniikat. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Käytännön työn tulos on erittäin hyvää tasoa. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan paperipohjaisen taiteen konservoinnin ja analyysien keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, analyysimenetelmät materiaalit ja konservoinnin perustekniikat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.