Skip to main content

Lighting EngineeringLaajuus (10 cr)

Code: KM00ER72

Credits

10 op

Objective

Students know the equipment and their properties in live performance lighting systems. They know the properties, potential for use, operational principles and special requirements of the systems. Students are able to accurately interpret lighting system documentation. Students understand the planning principles or the lighting system and can build a functioning system. They can use lighting consoles. The students understand performance technology as a part of live performance production and understand the job requirements in the field. Students are aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. Students are able to apply their skills into practice.

Content

Lighting systems, devices and their operating principles
Fundamentals of moving lights and their technical properties
Planning principles of light controlling system
Using lighting consoles
Network solutions and related programs
Symbols and markings in lighting documentation
Safety risks and procedures regarding systems

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student can set up a functional lighting system and operate it as a part of a workgroup. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student is able to find relevant information and apply it into practice.

Assessment criteria, good (3)

The student can design and set up a functional lighting system and operate it independently. He/she uses professional knowledge and technical documentation as part of the design process. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student seeks relevant information independently and applies it into practice.

Assessment criteria, excellent (5)

The student can design and set up a functional lighting system and operate it independently. He/she uses professional knowledge and technical documentation consistently as part of the design process. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. He/She improves the safety of the whole workgroup.

Assessment criteria, approved/failed

The student can set up a functional lighting system and operate it as a part of a workgroup. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student is able to find relevant information and apply it into practice.

Enrollment

02.05.2023 - 31.05.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Live Performance Technology
Teachers
  • Severi Haapala
Teacher in charge

Essi Santala

Groups
  • KXH23S1
    Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tuntee esitys- ja teatteriteknisten valojärjestelmien laitteet, niiden ominaisuudet,
käyttömahdollisuudet, toimintaperiaatteet sekä järjestelmien erityisvaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan valo-ohjausjärjestelmän sekä käyttää sitä tyypillisissä tilanteissa. Opiskelija osaa lukea ja laatia järjestelmiin liittyviä dokumentteja. Opiskelija hahmottaa valotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija tietää järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja osaa ottaa ne huomioon järjestelmää rakennettaessa ja käytettäessä. Opiskelija osaa soveltaa taitojaan käytännössä.

Content

- valotekniset järjestelmät, laitteet ja niiden toimintaperiaatteet
- liikkuvien valaisimien perusperiaatteet ja tekniset ominaisuudet
- valo-ohjausjärjestelmän suunnitteluperiaatteet
- valopöytien ohjelmointi
- järjestelmiin liittyvät verkkoratkaisut ja ohjelmistot
- valotekniikan dokumentoinnissa käytettävät symbolit ja merkinnät
- järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja -käytännöt

Location and time

-

Materials

-

Teaching methods

Luennot
Harjoitukset
Työpajat

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa lähiopetuksessa.

Content scheduling

-

Further information

Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa lähiopetuksessa. Lähiopetuksen tiedot löytyvät lukujärjestyksestä https://lukkarit.metropolia.fi/.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa rakentaa toimivan valo-ohjausjärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa valotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea valotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan valo-ohjausjärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän soveltaa ammattialan tietoperustaa ja teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Opiskelija hahmottaa valotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea valotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan valo-ohjausjärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän perustelee suunnitteluratkaisunsa soveltaen ammattialan tietoperustaa. Opiskelija käyttää järjestelmällisesti teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Hän hahmottaa valotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä omassa toiminnassaan ja edistää koko työryhmän turvallista työskentelyä. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea ja jäsentää valotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa rakentaa toimivan valo-ohjausjärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa valotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea valotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment methods and criteria

Oppimispäiväkirja
Harjoitustyöt
Valotekniikan näyttötyöt