Siirry suoraan sisältöön

Käsikirjoittamisen ja sisällöntuotannon opinnotLaajuus (15 op)

Tunnus: KM00EO28

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee tarinankerronnan ominaispiirteitä. Opiskelija syventää tietojaan fiktiokäsikirjoittamisesta, dokumentaarisen sisällön käsikirjoittamisesta sekä journalistisen kirjoittamisen tyylilajeista.

Opiskelija tietää omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen. Hän osaa ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Opiskelija tietää prosessikirjoittamisen periaatteet ja työsuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa työskennellä sekä itsenäisesti että ryhmän osana. Hän osaa analysoida toisen tekstiä käyttäen dramaturgisia työkaluja ja antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija osaa vastaanottaa palautetta ja käyttää sitä hyödyksi omassa kirjoitustyössään. Opiskelija tuntee sisällöntuotannon erilaisia ammattirooleja ja osaa työskennellä niissä. Hän tuntee oman ammattialansa tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet.

Sisältö

- teosanalyysi
- fiktio- ja dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen
- journalistisen kirjoittamisen tyylilajit
- prosessikirjoittaminen ja versiointi
- taustatutkimus ja lähdekritiikki
- ideointi ja sisällön kehittäminen
- yksinkirjoittamisen metodiikka ja työskentely ryhmän osana
- dramaturgisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- ammattiroolit erilaisissa ohjelmissa
- tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on syventänyt ymmärrystään fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta. Opiskelija tuntee omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikinmerkityksen. Hän osaa tyydyttävästi ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Hän kykenee työskentelemään ryhmän osana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hänen ymmärryksensä fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta on parantunut. Opiskelija hallitsee omakohtaisen havainnoin, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen sisällöntuotannossa. Hän osaa luoda ideoita yksin ja ryhmässä sekä kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja sisällön kehittämisessä. Opiskelija tuntee ammattimaisen työtavan perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän ymmärtää fiktiivisen-, dokumentaarisen ja journalistisen kerronnan pääpiirteet. Opiskelija kykenee hyödyntämään omakohtaista havaintoa, taustatutkimusta ja lähteitä sisällöntuotannossa. Hän osaa käsikirjoittaa ja luoda sisältöjä yksin ja ryhmässä. Hän kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja uuden sisällön luomisessa. Opiskelija hallitsee ammattimaisen työtavan.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 11.10.2024

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 16

Koulutus
  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Vilja Roihu
  • virtuaali: elokuva ja televisio ETV
  • Sampsa Huttunen
  • Antti Pönni
Vastuuopettaja

Sampsa Huttunen

Ryhmät
  • KXC23_KS
    KXC23 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto

Tavoitteet

Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee tarinankerronnan ominaispiirteitä. Opiskelija syventää tietojaan fiktiokäsikirjoittamisesta, dokumentaarisen sisällön käsikirjoittamisesta sekä journalistisen kirjoittamisen tyylilajeista.

Opiskelija tietää omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen. Hän osaa ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Opiskelija tietää prosessikirjoittamisen periaatteet ja työsuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa työskennellä sekä itsenäisesti että ryhmän osana. Hän osaa analysoida toisen tekstiä käyttäen dramaturgisia työkaluja ja antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija osaa vastaanottaa palautetta ja käyttää sitä hyödyksi omassa kirjoitustyössään. Opiskelija tuntee sisällöntuotannon erilaisia ammattirooleja ja osaa työskennellä niissä. Hän tuntee oman ammattialansa tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet.

Sisältö

- teosanalyysi
- fiktio- ja dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen
- journalistisen kirjoittamisen tyylilajit
- prosessikirjoittaminen ja versiointi
- taustatutkimus ja lähdekritiikki
- ideointi ja sisällön kehittäminen
- yksinkirjoittamisen metodiikka ja työskentely ryhmän osana
- dramaturgisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- ammattiroolit erilaisissa ohjelmissa
- tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen

Oppimateriaalit

Jouko Aaltonen: Seikkailu todellisuuteen: dokumenttielokuvan tekijän opas (erityisesti sivut 58-134)
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.135179

Robert McKee: Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.292743

Opetusmenetelmät

Lähiopetus,
Projekti,
Harjoitustehtävät
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 10.10.2024

Uusintamahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot opintotoimistosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontakti: 122 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö, itsenäinen: 190 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Tehtävät: 83 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 10

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on syventänyt ymmärrystään fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta. Opiskelija tuntee omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikinmerkityksen. Hän osaa tyydyttävästi ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Hän kykenee työskentelemään ryhmän osana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hänen ymmärryksensä fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta on parantunut. Opiskelija hallitsee omakohtaisen havainnoin, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen sisällöntuotannossa. Hän osaa luoda ideoita yksin ja ryhmässä sekä kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja sisällön kehittämisessä. Opiskelija tuntee ammattimaisen työtavan perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän ymmärtää fiktiivisen-, dokumentaarisen ja journalistisen kerronnan pääpiirteet. Opiskelija kykenee hyödyntämään omakohtaista havaintoa, taustatutkimusta ja lähteitä sisällöntuotannossa. Hän osaa käsikirjoittaa ja luoda sisältöjä yksin ja ryhmässä. Hän kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja uuden sisällön luomisessa. Opiskelija hallitsee ammattimaisen työtavan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.09.2023

Ajoitus

29.08.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 16

Koulutus
  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Vilja Roihu
  • Sampsa Huttunen
  • Antti Pönni
  • Taku Kaskela
Vastuuopettaja

Sampsa Huttunen

Ryhmät
  • KXC22_KS
    KXC22 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto

Tavoitteet

Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee tarinankerronnan ominaispiirteitä. Opiskelija syventää tietojaan fiktiokäsikirjoittamisesta, dokumentaarisen sisällön käsikirjoittamisesta sekä journalistisen kirjoittamisen tyylilajeista.

Opiskelija tietää omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen. Hän osaa ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Opiskelija tietää prosessikirjoittamisen periaatteet ja työsuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa työskennellä sekä itsenäisesti että ryhmän osana. Hän osaa analysoida toisen tekstiä käyttäen dramaturgisia työkaluja ja antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija osaa vastaanottaa palautetta ja käyttää sitä hyödyksi omassa kirjoitustyössään. Opiskelija tuntee sisällöntuotannon erilaisia ammattirooleja ja osaa työskennellä niissä. Hän tuntee oman ammattialansa tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet.

Sisältö

- teosanalyysi
- fiktio- ja dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen
- journalistisen kirjoittamisen tyylilajit
- prosessikirjoittaminen ja versiointi
- taustatutkimus ja lähdekritiikki
- ideointi ja sisällön kehittäminen
- yksinkirjoittamisen metodiikka ja työskentely ryhmän osana
- dramaturgisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- ammattiroolit erilaisissa ohjelmissa
- tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen

Oppimateriaalit

Jouko Aaltonen: Seikkailu todellisuuteen: dokumenttielokuvan tekijän opas (erityisesti sivut 58-134)
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.135179

Robert McKee: Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.292743

Opetusmenetelmät

Lähiopetus,
Projekti,
Harjoitustehtävät
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 13.10.2023

Uusintamahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot opintotoimistosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontakti: 122 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö, itsenäinen: 190 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Tehtävät: 83 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 10

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on syventänyt ymmärrystään fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta. Opiskelija tuntee omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikinmerkityksen. Hän osaa tyydyttävästi ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Hän kykenee työskentelemään ryhmän osana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hänen ymmärryksensä fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta on parantunut. Opiskelija hallitsee omakohtaisen havainnoin, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen sisällöntuotannossa. Hän osaa luoda ideoita yksin ja ryhmässä sekä kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja sisällön kehittämisessä. Opiskelija tuntee ammattimaisen työtavan perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän ymmärtää fiktiivisen-, dokumentaarisen ja journalistisen kerronnan pääpiirteet. Opiskelija kykenee hyödyntämään omakohtaista havaintoa, taustatutkimusta ja lähteitä sisällöntuotannossa. Hän osaa käsikirjoittaa ja luoda sisältöjä yksin ja ryhmässä. Hän kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja uuden sisällön luomisessa. Opiskelija hallitsee ammattimaisen työtavan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 29.08.2022

Ajoitus

30.08.2022 - 14.10.2022

Opintopistemäärä

15 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • virtuaali: elokuva ja televisio ETV
  • Johanna Wartio
  • Sampsa Huttunen
  • Antti Pönni
Vastuuopettaja

Sampsa Huttunen

Ryhmät
  • KXC21_KS
    KXC21 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto

Tavoitteet

Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee tarinankerronnan ominaispiirteitä. Opiskelija syventää tietojaan fiktiokäsikirjoittamisesta, dokumentaarisen sisällön käsikirjoittamisesta sekä journalistisen kirjoittamisen tyylilajeista.

Opiskelija tietää omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen. Hän osaa ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Opiskelija tietää prosessikirjoittamisen periaatteet ja työsuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa työskennellä sekä itsenäisesti että ryhmän osana. Hän osaa analysoida toisen tekstiä käyttäen dramaturgisia työkaluja ja antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija osaa vastaanottaa palautetta ja käyttää sitä hyödyksi omassa kirjoitustyössään. Opiskelija tuntee sisällöntuotannon erilaisia ammattirooleja ja osaa työskennellä niissä. Hän tuntee oman ammattialansa tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet.

Sisältö

- teosanalyysi
- fiktio- ja dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen
- journalistisen kirjoittamisen tyylilajit
- prosessikirjoittaminen ja versiointi
- taustatutkimus ja lähdekritiikki
- ideointi ja sisällön kehittäminen
- yksinkirjoittamisen metodiikka ja työskentely ryhmän osana
- dramaturgisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- ammattiroolit erilaisissa ohjelmissa
- tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen

Oppimateriaalit

Sanna Voltti: Poliittinen polarisaatio Yhdysvalloissa : Kuinka eri tavoin erikoisyyttäjä Robert Muellerin raporttia tulkittiin mediassa raportin julkaisupäivänä?
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012541
Pietari Vihula: Miten kirjoitetaan sketsille loppu? : Ajatuksia sketsin lopun kirjoittamisesta
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417175
Ina Immonen: Kuviksi äänen ehdoilla : Keinoja fiktiivisen kuunnelman elokuvallistamiseen
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511662
Anni Alatalo: Miten podcast on mediataloille kaupallisesti kannattava? : Rahoitusmallit ja strategia kaupallistuvan podcastin takana
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077628
Mikko Pienipaavola: Protagonistin kolmas ulottuvuus : Muutoksen anatomia fiktiivisessä elokuvakerronnassa
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067412
Jouko Aaltonen: Seikkailu todellisuuteen: dokumenttielokuvan tekijän opas (erityisesti sivut 58-134)
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.135179

Opetusmenetelmät

Lähiopetus,
Etäopetus,
Projekti,
Harjoitustehtävät
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 12.10. (uusintamahdollisuus 13.10.)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontakti: 122 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö, itsenäinen: 190 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Tehtävät: 83 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 10

Lisätietoja opiskelijoille

Osallistujalla oltava hyväksytty suoritus Kerronnan perusteet -toteutukselta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on syventänyt ymmärrystään fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta. Opiskelija tuntee omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikinmerkityksen. Hän osaa tyydyttävästi ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Hän kykenee työskentelemään ryhmän osana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hänen ymmärryksensä fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta on parantunut. Opiskelija hallitsee omakohtaisen havainnoin, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen sisällöntuotannossa. Hän osaa luoda ideoita yksin ja ryhmässä sekä kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja sisällön kehittämisessä. Opiskelija tuntee ammattimaisen työtavan perusteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän ymmärtää fiktiivisen-, dokumentaarisen ja journalistisen kerronnan pääpiirteet. Opiskelija kykenee hyödyntämään omakohtaista havaintoa, taustatutkimusta ja lähteitä sisällöntuotannossa. Hän osaa käsikirjoittaa ja luoda sisältöjä yksin ja ryhmässä. Hän kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja uuden sisällön luomisessa. Opiskelija hallitsee ammattimaisen työtavan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti