Intelligent working methods and self-management in oral health careLaajuus (5 cr)
Code: SX00FC22
Credits
5 op
Objective
Student
- identifies the importance and economic impact of well-being at work for the individual and the organization of oral health care
- identifies aspects of well-being at work in oral health care
- understands the role of the individual as a member of the work community and a component of well-being at work
- is able to act as part of a multidisciplinary team
- understands the importance of interaction, continuous learning and knowledge sharing for the well-being of the work community
- is able to take care of the impact of the oral care work environment on well-being at work and occupational safety
- understands the importance of physical exertion in the work of an oral hygienist, is able to take measures to reduce it and improve the ergonomics of one's own work
- acquires skills as an oral hygienist in self-management, self-direction and development of internal motivation
- is able to develop well-being at work in oral health care at both the individual and organizational level
Content
Well-being and ability to work in oral health care
Work community and teamwork skills
Work environment design and ergonomic work of an oral hygienist
Self-management in the health sector
Development of well-being at work in oral health care
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria: 0–5
Assessment framework, see the appendix.
Assessment criteria for advanced level are applied.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
21.10.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Johanna Manninen
Teacher in charge
Johanna Manninen
Groups
-
SXP23K2ASuun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ A
-
SXP23K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- tunnistaa työhyvinvoinnin merkityksen ja taloudelliset vaikutukset yksilön ja suun terveydenhuollon organisaation osalta
- tunnistaa työhyvinvoinnin osa-alueet suun terveydenhuollossa
- ymmärtää yksilön roolin työyhteisön jäsenenä ja työhyvinvoinnin osatekijänä ja osaa toimia osana monialaista tiimiä
- ymmärtää vuorovaikutuksen, jatkuvan oppimisen ja osaamisen jakamisen merkityksen työyhteisön hyvinvoinnin kannalta
- osaa huolehtia suunhoidon työympäristön vaikutuksesta työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen
- ymmärtää fyysisen kuormituksen merkityksen suuhygienistin työssä, osaa tehdä toimia sen vähentämiseksi ja oman työnsä ergonomian parantamiseksi
- saa valmiuksia suuhygienistinä itsensä johtamiseen, itseohjautuvuuteen sekä sisäisen motivaation kehittämiseen
- osaa kehittää työhyvinvointia suun terveydenhuollossa niin yksilö- kuin organisaatiotasolla
Content
Työhyvinvointi ja työkyky suun terveydenhuollossa
Työyhteisö- ja tiimityötaidot
Työympäristön suunnittelu ja suuhygienistin ergonominen työskentely
Itsensä johtaminen terveysalalla
Työhyvinvoinnin kehittäminen suun terveydenhoitotyössä
Location and time
Opetuksen kontaktit nähtävissä lukujärjestyksessä.
Oppimistehtävien palautusajankohdat nähtävissä Moodlessa.
Materials
Opetusmateriaali Moodlessa
Luennoitsijan sekä edustajien osoittama materiaali
Ajankohtainen materiaali ja tutkimukset
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Verkko-opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Aktivoivat etäluennot Zoomin välityksellä
Kontaktiluentoja sovitusti kampuksella eri yritysten edustajien toimesta
Yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöt
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät itsenäisesti ja ryhmissä
Itsearviointi ja reflektointi
Employer connections
Yritysyhteistyöt Merident Optergo, Ergomedi, Futudent, Salli Systems.
Opiskelijayhteistyö Fysioterapia, Optometria.
Exam schedules
Tehtävien palautukset ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kaikki opetuskerrat löytyvät lukujärjestyksestä.
International connections
-
Completion alternatives
Osittainen AHOT-mahdollisuus tapauskohtaisesti.
Tämä tulee selvittää vastuuopettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.
Student workload
5 op = 135h
Kontaktikertojen välissä itsenäistä opiskelua.
Content scheduling
5 op opintojaksoon kuuluvat seuraavat osat a 1 op:
OSA 1. Työhyvinvointi ja työkyky suun terveydenhuollossa
OSA 2. Työyhteisö- ja tiimityötaidot
OSA 3. Työympäristön suunnittelu ja suuhygienistin ergonominen työskentely
OSA 4. Itsensä johtaminen suuhygienistin työssä
OSA 5. Työhyvinvoinnin kehittäminen suun terveydenhoitotyössä
Kaikkien osien sisältöjä käsitellään suun terveydenhuollon näkökulmasta.
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Projektin kaikissa opetuskerroissa on läsnäolovelvoite.
Opiskelijan vastuulla huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta opettajien kanssa.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen opintojakson osiin
Oppimistehtävien palauttaminen jakson alussa tiedoksiannettuihin päivämääriin mennessä.
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus
Ergonomisen työskentelyn videointi (henkilökohtainen) ja arviointi pienryhmissä
Opintojakson hyväksyttyjä osasuorituksia ei voi korottaa
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
21.10.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 15
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Johanna Manninen
Teacher in charge
Johanna Manninen
Groups
-
SXP23K2BSuun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ B
-
SXP23K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- tunnistaa työhyvinvoinnin merkityksen ja taloudelliset vaikutukset yksilön ja suun terveydenhuollon organisaation osalta
- tunnistaa työhyvinvoinnin osa-alueet suun terveydenhuollossa
- ymmärtää yksilön roolin työyhteisön jäsenenä ja työhyvinvoinnin osatekijänä ja osaa toimia osana monialaista tiimiä
- ymmärtää vuorovaikutuksen, jatkuvan oppimisen ja osaamisen jakamisen merkityksen työyhteisön hyvinvoinnin kannalta
- osaa huolehtia suunhoidon työympäristön vaikutuksesta työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen
- ymmärtää fyysisen kuormituksen merkityksen suuhygienistin työssä, osaa tehdä toimia sen vähentämiseksi ja oman työnsä ergonomian parantamiseksi
- saa valmiuksia suuhygienistinä itsensä johtamiseen, itseohjautuvuuteen sekä sisäisen motivaation kehittämiseen
- osaa kehittää työhyvinvointia suun terveydenhuollossa niin yksilö- kuin organisaatiotasolla
Content
Työhyvinvointi ja työkyky suun terveydenhuollossa
Työyhteisö- ja tiimityötaidot
Työympäristön suunnittelu ja suuhygienistin ergonominen työskentely
Itsensä johtaminen terveysalalla
Työhyvinvoinnin kehittäminen suun terveydenhoitotyössä
Location and time
Opetuksen kontaktit nähtävissä lukujärjestyksessä.
Oppimistehtävien palautusajankohdat nähtävissä Moodlessa.
Materials
Opetusmateriaali Moodlessa
Luennoitsijan sekä edustajien osoittama materiaali
Ajankohtainen materiaali ja tutkimukset
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Verkko-opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Aktivoivat etäluennot Zoomin välityksellä
Kontaktiluentoja sovitusti kampuksella eri yritysten edustajien toimesta
Yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöt
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät itsenäisesti ja ryhmissä
Itsearviointi ja reflektointi
Employer connections
Yritysyhteistyöt Merident Optergo, Ergomedi, Futudent, Salli Systems.
Opiskelijayhteistyö Fysioterapia, Optometria.
Exam schedules
Tehtävien palautukset ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kaikki opetuskerrat löytyvät lukujärjestyksestä.
International connections
-
Completion alternatives
Osittainen AHOT-mahdollisuus tapauskohtaisesti.
Tämä tulee selvittää vastuuopettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.
Student workload
5 op = 135h
Kontaktikertojen välissä itsenäistä opiskelua.
Content scheduling
5 op opintojaksoon kuuluvat seuraavat osat a 1 op:
OSA 1. Työhyvinvointi ja työkyky suun terveydenhuollossa
OSA 2. Työyhteisö- ja tiimityötaidot
OSA 3. Työympäristön suunnittelu ja suuhygienistin ergonominen työskentely
OSA 4. Itsensä johtaminen suuhygienistin työssä
OSA 5. Työhyvinvoinnin kehittäminen suun terveydenhoitotyössä
Kaikkien osien sisältöjä käsitellään suun terveydenhuollon näkökulmasta.
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Projektin kaikissa opetuskerroissa on läsnäolovelvoite.
Opiskelijan vastuulla huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta opettajien kanssa.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen opintojakson osiin
Oppimistehtävien palauttaminen jakson alussa tiedoksiannettuihin päivämääriin mennessä.
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus
Ergonomisen työskentelyn videointi (henkilökohtainen) ja arviointi pienryhmissä
Opintojakson hyväksyttyjä osasuorituksia ei voi korottaa