Skip to main content

Professional Communication and Academic WritingLaajuus (5 cr)

Code: SX00EO94

Credits

5 op

Objective

The students know how to act in the communication and interaction situations related to the studies and work tasks in their own field. They know how to produce text types in their field for different channels. The students are able to communicate as experts in various research and development tasks and environments. They are able to search for information and evaluate it critically and use it in a goal-oriented manner. The students are familiar with the good practices of oral and written communication and can apply them appropriately. The students know how to utilize their language and communication skills to continuously develop their thinking and expertise.

Content

Text producing skills of an expert and writing up a professional texts. Interaction skills: communicating with the client, team work and negotiations. Communication in plain language. Presentation skills, influencing by speaking and giving feedback.The good practices of digital communications. The fundamentals of academic writing. Ethical and critical use of sources and their notation.

Prerequisites

The students' Finnish skills are classified as B2 on the Common European Framework of Reference (CERF).

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Further information

The course includes 1 ECTS tuition in IT skills.

Enrollment

01.08.2024 - 30.09.2024

Timing

22.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 50

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Anna Rinnemaa
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH24S2SO
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Location and time

Lähiopetus Myllypuron kampuksella, ks. lukujärjestys.

Materials

Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
Viitattu 17.1.2024.

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022. Viitattu 17.1.2024.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus. . Viitattu 17.1.2024.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Viitattu 17.1.2024.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Viitattu 17.1.2024.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu painos. Helsinki: WSOY.

Teaching methods

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.

Enrollment

06.05.2024 - 30.09.2024

Timing

19.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 45

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Anna Rinnemaa
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH24S2VA
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Varhaiskasvatuksen sosionomi, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Location and time

Lähiopetus Myllypuron kampuksella, ks. lukujärjestys.

Materials

Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
Viitattu 17.1.2024.

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022. Viitattu 17.1.2024.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus. . Viitattu 17.1.2024.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Viitattu 17.1.2024.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Viitattu 17.1.2024.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu painos. Helsinki: WSOY.

Teaching methods

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.

Enrollment

06.05.2024 - 30.09.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Anna Rinnemaa
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH24S2VE
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Location and time

Verkko-opetus Zoomissa + itsenäinen työskentely sekä ryhmätyöt. Lukujärjestys vaihtelee viikoittain.

Materials

Materiaali päivittyy syyslukukauden alussa.

Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
Viitattu 17.1.2024.

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022. Viitattu 17.1.2024.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus. . Viitattu 17.1.2024.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Viitattu 17.1.2024.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Viitattu 17.1.2024.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu painos. Helsinki: WSOY.

Teaching methods

aktivoivat luennot verkossa, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.

Enrollment

27.11.2023 - 31.01.2024

Timing

11.01.2024 - 26.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 49

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Anna Rinnemaa
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH24K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Location and time

Lähiopetus Myllypuron kampuksella, ks. lukujärjestys.

Materials

Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
Viitattu 17.1.2024.

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022. Viitattu 17.1.2024.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus. . Viitattu 17.1.2024.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Viitattu 17.1.2024.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Viitattu 17.1.2024.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan
viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan
viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu
painos. Helsinki: WSOY.

Teaching methods

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Student workload

Arvioitu työmäärä (viestintä 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)

Lähiopetus 36 h (viestintä)
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 20 h
Muut kirjalliset tehtävät 15 h
Suullinen esitys + palautteet 12 h
Viestinnän kotitehtävät, materiaaliin perehtyminen 25 h
YHT. 108 tuntia

Further information

Viestinnän lähiopetus (opettaja Anna Rinnemaa):
MUUTOKSET MAHDOLLISIA!

SXH24K1 (A, aakkosten alkupään opiskelijat)
• pe 19.1.2024 9.00-11.45 Orientoituminen, kurssiin tutustuminen; kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa.
• ma 22.1.2024 8.30-11.45 (pienryhmä) Oma viestijäkuva. Viestintätaidot sosionomin työssä. Ryhmäviestintätaidot.
• ke 31.1.2024 8.30-11.45 (pienryhmä) Puheviestintätilanteiden perusteita. Lähdeluettelotehtävä.
• ma 5.2.2024 8.30-11.45 Kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa jatkuu. Referointikäytännöt, viitetekniikkaan tutustuminen, tieteellinen kirjoittaminen...
• to 8.2.2024 8.30-11.45 Lähdeluetteloiden käsittelyä, kielen ja tekstin huoltoa.
• ma 12.2.2024 8.30- 11.45 (pienryhmä)Pakollinen kirjoitustyöpaja, OMA KONE JA SOSIAALIPEDAGOGISET SILMÄLASIT -TEKSTI MUKAAN
• to 29.2.2024 8.30-11.45 Suullinen viestintä; esitysten suunnittelu ja kohdentaminen; esiintymisjännitys. Palautteen antaminen.
• ma 4.3.2024 8.00-12.00 Puhe-esitykset: seminaari
• to 7.3.2024 9.30-11.00 Yhteenvetoa; selkokieli

SXH24K1 (B, aakkosten loppupään opiskelijat)
• pe 19.1.2024 9.00-11.45 Orientoituminen, kurssiin tutustuminen; kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa.
• ma 22.1.2024 12.45-16.00 (pienryhmä) Oma viestijäkuva. Viestintätaidot sosionomin työssä. Ryhmäviestintätaidot.
• ke 31.1.2024 12.45-16.00 (pienryhmä) Puheviestintätilanteiden perusteita. Lähdeluettelotehtävä.
• ma 5.2.2024 8.30-11.45 Kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa jatkuu. Referointikäytännöt, viitetekniikkaan tutustuminen, tieteellinen kirjoittaminen...
• to 8.2.2024 8.30-11.45 Lähdeluetteloiden käsittelyä, kielen ja tekstin huoltoa.
• ma 12.2.2024 8.30- 11.45 (pienryhmä)Pakollinen kirjoitustyöpaja, OMA KONE JA SOSIAALIPEDAGOGISET SILMÄLASIT -TEKSTI MUKAAN
• to 29.2.2024 8.30-11.45 Suullinen viestintä; esitysten suunnittelu ja kohdentaminen; esiintymisjännitys. Palautteen antaminen.
• ma 4.3.2024 8.00-12.00 Puhe-esitykset: seminaari
• to 7.3.2024 9.30-11.00 Yhteenvetoa; selkokieli

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.

Enrollment

27.11.2023 - 31.01.2024

Timing

11.01.2024 - 26.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 44

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Anna Rinnemaa
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH24K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Location and time

Lähiopetus Myllypuron kampuksella, ks. lukujärjestys.

Materials

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020. . Viitattu 15.11.2021.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus. . Viitattu 15.11.2021.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto. Viitattu 17.11.2021.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.

Teaching methods

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Further information

Viestinnän osuuden lähiopetus (Anna Rinnemaa)
MUUTOKSET MAHDOLLISIA!

• to 18.1.24 8.30-11.45 Orientoituminen, kurssiin tutustuminen; Oma viestijäkuva, viestintätaidot sosionomin työssä. Kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa, tieteellisen kirjoittamisen perusasioita. Lähdeluettelotehtävä.

• ke 7.2.2024 8.30-11.45 Kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa jatkuu. Referointikäytännöt, viitetekniikkaan tutustuminen, tieteellinen kirjoittaminen... Lähdeluettelotehtävän läpikäynti.

• pe 16.2.2024 9.00 -14.00 (pop up – paja: tule kun sinulle sopii) Pakollinen kirjoitustyöpaja, OMA KONE JA SOSIAALIPEDAGOGISET SILMÄLASIT -TEKSTI MUKAAN. Huomaa, että et voi palauttaa tekstiäsi, jos et ole käynyt pajassa. Mukana auttamassa on myös erityisope Merja Outinen. (Jos vain suinkin mahdollista, kannattaa EHDOTTOMASTI osallistua myös Helin ja Seijan pajaan ti 13.2.!!)

• ma 4.3.2024 12.45-16 Suullinen viestintä; esitysten suunnittelu ja kohdentaminen; esiintymisjännitys. Palautteen antaminen.

• ke 6.3.2024 13.00 -16.15 Puhe-esitykset: seminaari. Kurssin päätös.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.

Enrollment

02.05.2023 - 30.09.2023

Timing

14.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 45

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Anna Rinnemaa
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH23S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Materials

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020. . Viitattu 17.11.2021.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus. . Viitattu 17.11.2021.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. . Viitattu 17.11.2021.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto. Viitattu 17.11.2021.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.

Teaching methods

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Student workload

Arvioitu työmäärä (viestintä 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)

Lähiopetus 36 h (viestintä)
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 20 h
Muut kirjalliset tehtävät 15 h
Suullinen esitys + palautteet 12 h
Viestinnän kotitehtävät, materiaaliin perehtyminen 25 h
YHT. 108 tuntia

Further information

Viestinnän lähiopetus (Anna Rinnemaa)
Muutokset mahdollisia!

AAKKOSTEN ALKUPÄÄ
30.8.2023 9.00-11.45
7.9.2023 12.45-16.00 (pienryhmä)
12.9.2023 8.30-11.45 (pienryhmä)
14.9.2023 8.30-11.45
19.9.2023 8.30-11.45
21.9.2023 12.45-16.00
28.9.2023 8.30- 11.45 Pakollinen kirjoittamisen paja (pienryhmä)
10.10.2023 8.00-12.00 "Seminaari": puhe-esitykset
13.10.2023 9.00-11.30 Yhteinen kurssin päätös

AAKKOSTEN LOPPUPÄÄ
30.8.2023 9.00-11.45
5.9.2023 12.45-16.00 (pienryhmä)
11.9.2023 12.45-16.00 (pienryhmä)
14.9.2023 8.30-11.45
19.9.2023 8.30-11.45
21.9.2023 12.45-16.00
28.9.2023 12.45-16.00 Pakollinen kirjoittamisen paja (pienryhmä)
10.10.2023 8.00-12.00 "Seminaari": puhe-esitykset
13.10.2023 9.00-11.30 Yhteinen kurssin päätös

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.

Enrollment

02.05.2023 - 30.09.2023

Timing

14.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 45

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Anna Rinnemaa
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH23S2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto, varhaiskasvatus

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Materials

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020. . Viitattu 15.11.2021.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus. . Viitattu 15.11.2021.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto. Viitattu 17.11.2021.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.

Teaching methods

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Further information

Viestinnän osuuden lähiopetus (Anna Rinnemaa)
Aikataulu tarkentuu myöhemmin.

4.9.2023 12.45- 16.00
6.9.2023 8.30-11.45
21.9.2023 8.30- 11.45
22.9.2023 8.30 -11.45 Kirjoittamispaja - aakkosten alkupää
22.9.2023 12.45-16.00 Kirjoittamispaja - aakkosten loppupää
12.10.2023 8.15 -12 Puhe-esitykset: seminaari.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.

Enrollment

28.11.2022 - 31.01.2023

Timing

09.01.2023 - 21.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 60

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Anna Rinnemaa
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH23K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Materials

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020. . Viitattu 17.11.2021.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus. . Viitattu 17.11.2021.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. . Viitattu 17.11.2021.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto. Viitattu 17.11.2021.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.

Student workload

Arvioitu työmäärä (yhteensä 5 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)

Lähiopetus 44 h (viestintä) + 9 h (tietotekniikka)
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 15 h
Palaute toisen opiskelijan työstä 8 h
Suullinen esitys + palautteet 12 h
Viestinnän kotitehtävät, materiaaliin perehtyminen 29 h
Tietotekniikan tehtävät 18 h
YHT. 135 tuntia

Further information

Asiantuntijaviestinnän lähiopetus (opettaja Anna Rinnemaa)
A-ryhmä (aakkosten alkupää)
16.1.2023 12.45-16.00 MPA5020
26.1.2023 08.30-11.45 MPB1005
31.1.2023 08.30-11.45 MPA5020
6.2.2023 08.30-11.45 MPD1002
6.2.2023 12.45-16.00 MPA6020
15.2.2023 08.30-11.45 MPB1005
17.2.2023 08.30-11.45 MPA6019
7.3.2023 12.45-16.00 MPA6020
13.3.2023 12.45-16.00 MPA5020
21.3.2023 12.45-16.00 MPA5020
24.3.2023 08.30-11.45 MPB1005

B-ryhmä (aakkosten loppupää)
17.1.2023 08.30-11.45 MPA6018
26.1.2023 08.30-11.45 MPB1005
30.1.2023 12.45-16.00 MPA6019
6.2.2023 08.30-11.45 MPD1002
8.2.2023 08.30-11.45 MPA6020
15.2.2023 08.30-11.45 MPB1005
17.2.2023 12.45-16.00 MPA6019
7.3.2023 08.30-11.45 MPA6020
14.3.2023 12.45-16.00 MPA5020
20.3.2023 12.45-16.00 MPA5020
24.3.2023 08.30-11.45 MPB1005

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.

Enrollment

28.11.2022 - 31.01.2023

Timing

09.01.2023 - 30.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Elina Tirkkonen
  • Soile Bergström
Groups
  • SXH23K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Materials

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020. . Viitattu 15.11.2021.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus. . Viitattu 15.11.2021.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto. Viitattu 17.11.2021.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.

Teaching methods

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Student workload

Arvioitu työmäärä Asiantuntijaviestintä, (4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Opettaja: Elina Tirkkonen
Lähiopetus 20 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 25 h
Muut tehtävät ja aiheeseen perehtyminen 63 h
YHT. 108 tuntia

Digitaalinen viestintä 1 op - opettaja Soile Bergström
Lähiopetus 8 tuntia
Tehtävät 19 t
Yhteensä 27 tuntia

Further information

Asiantuntijaviestinnän lähiopetus: Opettaja: Elina Tirkkonen
23.01.2023 08.30 - 11.45 MPB5010 (40 henkilöä)
25.01.2023 08.30 - 11.45 MPB5010 (40 henkilöä)
06.02.2023 12.45 - 16.00 MPB5010 (40 henkilöä)
06.03.2023 08.30 - 11.45 MPB5010 (40 henkilöä)
08.03.2023 08.30 - 11.45 MPC3001 (60 henkilöä)

Digitaalisen viestinnän lähiopetus: opettaja Soile Bergström
07.03.2023 12.45 - 16.00 MPA3010 (30 henkilöä)
30.03.2023 08.30 - 11.45 MPA3010 (30 henkilöä)

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.

Enrollment

02.05.2022 - 30.09.2022

Timing

23.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services (in English)
Teachers
  • Minna Kalajoki
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXG22S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

23.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 60

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Anna Rinnemaa
  • Veera Hatakka
  • Leea Lakka
  • Jukka Törnroos
Teacher in charge

Jukka Törnroos

Groups
  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Materials

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020. . Viitattu 17.11.2021.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus. . Viitattu 17.11.2021.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. . Viitattu 17.11.2021.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto. Viitattu 17.11.2021.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.

Teaching methods

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Student workload

Arvioitu työmäärä (asiantuntijaviestintä, 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 44 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 15 h
Suullinen esitys 10 h
Muut tehtävät, materiaaliin perehtyminen 39 h
YHT. 108 tuntia

Further information

SXH22S1A (aakkosten alkupään opiskelijat): Leea Lakka
To 1.9. klo 8.30-11.45 (Peilisali MPBK029)
Ti 6.9. klo 8.30-11.45 (Tapahtumasali MPB1005)
Ti 13.9.klo 8.30-11.45 (MPA2019)
Ti 20.9. klo 8.30-11.45 (MPA6019)
Ma 26.9. klo 8.30-16 (MPA2019)
To 29.9. klo 8.30-11.45 (Digitila MPA3010): Jukka Törnroos
To 6.10. klo 8.30-11.45 (Digitila MPA3010): Jukka Törnroos
To 6.10. klo 12.45-16 (Tapahtumasali MPB1005)
Pe 7.10. klo 12.45-16 (Digitila MPA3010): Jukka Törnroos
Ma 10.10. klo 8.30-11.45 (MPA4010)
Ti 11.10. klo 8.30-11.45 (Myllypuro-sali MPD1002)
Pe 14.10. klo 8.30-11.45 (Peilisali MPBK029)
Ma 24.10. klo 8.30-11.45 (Metropolia-sali MPA1010)
Ma 31.10. klo 8.30-11.45 (MPC4013a)

SXH22S1B (aakkosten loppupään opiskelijat): Penni Pietilä
Ma 29.8. klo 8.30-11.45 (Peilisali MPBK029)
Ti 6.9. klo 8.30-11.45 (Tapahtumasali MPB1005)
Ti 13.9.klo 8.30-11.45 (MPA6019)
Ti 20.9. klo 8.30-11.45 (MPA2019)
Ma 26.9. klo 8.30-16 (MPA6019)
Ti 27.9. klo 8.30-11.45 (Digitila MPA3010): Jukka Törnroos
Ma 3.10. klo 8.30-11.45 (Digitila MPA3010): Jukka Törnroos
To 6.10. klo 12.45-16 (Tapahtumasali MPB1005)
Pe 7.10. klo 8.30-11.45 (Digitila MPA3010): Jukka Törnroos
Ma 10.10. klo 8.30-11.45 (MPA4018)
Ti 11.10. klo 8.30-11.45 (Myllypuro-sali MPD1002)
Ke 12.10. klo 8.30-11.45 ( Peilisali MPBK029)
Ti 25.10. klo 8.30-11.45 (Metropolia-sali MPA1010)
Ma 31.10. klo 8.30-11.45 (MPC4013a)

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.

Enrollment

29.11.2021 - 31.01.2022

Timing

12.01.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 60

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Penni Pietilä
  • Leea Lakka
  • Jukka Törnroos
Groups
  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Materials

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020. . Viitattu 17.11.2021.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus. . Viitattu 17.11.2021.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. . Viitattu 17.11.2021.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto. Viitattu 17.11.2021.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.

Teaching methods

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Student workload

Arvioitu työmäärä (asiantuntijaviestintä, 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 44 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 15 h
Suullinen esitys 10 h
Muut tehtävät, materiaaliin perehtyminen 39 h
YHT. 108 tuntia

Further information

SXH22K1A (aakkosten alkupään opiskelijat)

ti 25.1. klo 8.30 – 11.45
ke 2.2. klo 8.30 – 11.45
pe 4.2. klo 8.30 – 11.45
ke 9.2. klo 8.30 – 11.45
pe 11.2. klo 8.30–11.45
ti 15.2. klo 8.30–11.45
ma 28.2. klo 8.30–11.45
ti 8.3. klo 8.30–11.45
to 11.3. klo 8.30–11.45
pe 18.3. klo 8.30–11.45 SUULLISET ESITYKSET Metropolia-salissa

SXH22K1B (aakkosten loppupään opiskelijat)
ti 25.1. klo 12.45 – 16.00
to 3.2. klo 12.45 – 16.00
pe 4.2. klo 8.30 – 11.45
ke 9.2. klo 12.45 –16.00
pe 11.2. klo 8.30–11.45
pe 18.2. klo 8.30–11.45
pe 18.2. klo 12.45–16.00
ma 28.2. klo 12.45–16.00
ti 8.3. klo 8.30–11.45
ke 9.3. klo 8.30–11.45
pe 18.3. klo 12.45–16.00 SUULLISET ESITYKSET Metropolia-salissa

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.

Enrollment

29.11.2021 - 31.01.2022

Timing

12.01.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 28

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Elina Tirkkonen
  • Soile Bergström
Groups
  • SXH22K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.

Content

Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.

Materials

Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020. . Viitattu 15.11.2021.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus. . Viitattu 15.11.2021.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto. Viitattu 17.11.2021.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.

Teaching methods

aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt

Student workload

Arvioitu työmäärä (asiantuntijaviestintä, 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 18 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 25 h
Muut tehtävät ja aiheeseen perehtyminen 65 h
YHT. 108 tuntia

Digitaalinen viestintä 1 op
Lähiopetus 6 tuntia
Tehtävät 21 t
Yhteensä 27 tuntia

Further information

Asiantuntijaviestinnän lähiopetus

to 13.1. klo 12.45 - 14.15
ma 17.1. klo 8.30 - 11.45
ke 19.1. klo 12.45 - 16.00
to 10.2. klo 8.30 - 11.45
ke 2.3. klo 12.45 - 16.00

Digitaalisen viestinnän lähiopetus:
02.03.2022 10.15 - 11.45
31.03.2022 08.45 - 11.45

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).

Prerequisites

Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.

Further information

Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.