Skip to main content

Case ManagementLaajuus (10 cr)

Code: SX00DL76

Credits

10 op

Objective

Students will understand the significance of legislation as a means for guiding the work of social services. They will be aware of the hierarchy of norms and key legislation in the social and health care sectors. Students will become familiar with social welfare as a whole. They will also be aware of the legal remedies for clients in social services and health care.
Students will understand the significance and task of social services for preventing and alleviating disadvantage. They will work to promote justice, human rights and equality. Students will also be able to identify the client’s re-sources and draw up a client plan together with the client. They will know how to apply legislation, other norms and general instructions in case management services.
Students will know the special features and requirements of online counselling. They will know how to do online counselling. Students will understand the possibilities of digital environments in counselling.

Content

Key legislation related to the work of Bachelors of Social Services. Legislative hierarchy: constitution, general laws, special laws, regulations, instructions. Social and health care legislation, service systems and other social welfare. Clients’ legal protection: complaints, reminders and appeals. Client responsibility, resources and networks. Assessment of next to kin network. Orientations and models of case management. Processes of case management. Client plan.
Online counselling and encountering skills. Special features and requirements of online counselling. Ethical guide-lines and data security. Opportunities and challenges of the future.
The possibilities of digitalisation in social services work. The study unit includes four hours of guidance for professional growth.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

15.08.2022 - 23.10.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Niina Pietilä
  • Tuija Strandén-Mahlamäki
  • Ulla Saukkonen
  • Janika Kosonen
Teacher in charge

Niina Pietilä

Groups
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työtä ohjaavana välineenä. Hän tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmän lainsäädännön ja normihierarkian. Opiskelija tuntee sosiaaliturvan kokonaisuuden. Hän tietää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan oikeussuojakeinot ja ymmärtää sosiaalialan merkityksen ja tehtävän huono-osaisuuden ehkäisemisessä ja lieventämisessä. Hän osaa toimia oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Opiskelija tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja osaa laatia asiakassuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksessa työtä ohjaavia säädöksiä, muita normeja ja keskeisiä ohjeita.
Opiskelija tietää verkko-ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Hän osaa tehdä ohjaustyötä verkossa. Opiskelija ymmärtää digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia ohjauksessa.

Content

Sosionomin työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö. Lainsäädäntöhierarkia: perustuslaki, yleislaki, erityislaki, asetus, ohjeet. Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö, palvelujärjestelmä ja muu sosiaaliturva sosionomin työssä. Asiakkaan oikeusturva: kantelu, muistutus ja valitus. Asiakkaan vastuu, voimavarat ja verkostot. Läheisverkoston kartoittaminen. Palveluohjauksen orientaatiot ja mallit. Palveluohjauksen prosessi. Asiakassuunnitelma.

Kohtaamis- ja ohjaustaidot verkossa. Verkossa tapahtuvan ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Eettiset säännöt ja tietoturvallisuus. Tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet. Digitalisaation mahdollisuudet sosiaalipalvelutyössä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Location and time

KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA OPISKELLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI MOODLESSA / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 22.4.2022)
Aikataulu:
29.8.- 1.9. orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 1.9.
29.8. - 13.9. chat-tehtävän materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua!!
5.9. klo 12.45-16.00 lähiopetus Myllypurossa, pakollinen läsnäolo
13.9. klo 10.30-12.00 reaaliaikainen verkkokeskustelu/materiaalichat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
15.9. klo 8.30-10.00 keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi
Kaksi oppimistehtävää verkossa, tehtävän palautukset viim. 22.9. ja 27.9.
27.9. klo 9.00-11.45 vierailija ja palaute oppimistehtävästä Myllypurossa
29.9. klo 14.00 -16.00 reaaliaikainen ohjausharjoitus Moodlessa (pari-chat), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 7.10.2022

Sosiaalipalvelutyön osuus toteutetaan itsenäisesti Moodlessa ja lähiopetuksena kampuksella ja Zoomin välityksellä. Opettajana on Niina Pietilä sekä myöhemmin varmistuva opettaja.

Opintojakso sisältää opetuskerrat (pakolliset):
18.8. klo 12.45-16.00 Orientaatio kampuksella
7.9. klo 9 - 11 dokumentointipaja Zoomissa
14.9. klo 9 - 16.00 Palveluohjausseminaari kampuksella
3.10. klo 8.30 - 11.45 Tentti, kampuksella

Opetuskertojen lisäksi opiskelija perehtyy Moodlesta löytyviin materiaaleihin ja työstää itsenäisesti oppimistehtäviä sekä keskustelee ja antaa palautetta muiden opiskelijoiden tehtävistä.

Muutokset mahdollisia.

Tarkistathan lähiopetuksen osalta päivitetyn aikataulun ja sisällön ennen opintojakson alkua.

Materials

Jaetaan opintojakson alussa.
Verkko-ohjauksen osuudessa oppimateriaalia avataan opintojen edetessä.

Teaching methods

Luennot, oppimistehtävät, ryhmätyö, tentti

Employer connections

Työelämän edustajat seminaarissa.
Verkko-ohjauksen osuudessa vierailija työelämästä 27.9.

Student workload

27h/op

Further information

KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA OPISKELLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI MOODLESSA / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 22.4.2022)
Aikataulu:
29.8.- 1.9. orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 1.9.
29.8. - 13.9. chat-tehtävän materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua!!
5.9. klo 12.45-16.00 lähiopetus Myllypurossa, pakollinen läsnäolo
13.9. klo 10.30-12.00 reaaliaikainen verkkokeskustelu/materiaalichat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
15.9. klo 8.30-10.00 keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi
Kaksi oppimistehtävää verkossa, tehtävän palautukset viim. 22.9. ja 27.9.
27.9. klo 9.00-11.45 vierailija ja palaute oppimistehtävästä Myllypurossa
29.9. klo 14.00 -16.00 reaaliaikainen ohjausharjoitus Moodlessa (pari-chat), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 7.10.2022

Sosiaalipalvelutyön osuus toteutetaan itsenäisesti Moodlessa ja lähiopetuksena kampuksella ja Zoomin välityksellä. Opettajana on Niina Pietilä sekä myöhemmin varmistuva opettaja.

Opintojakso sisältää opetuskerrat (pakolliset):
18.8. klo 12.45-16.00 Orientaatio kampuksella
7.9. klo 9 - 11 dokumentointipaja Zoomissa
14.9. klo 9 - 16.00 Palveluohjausseminaari kampuksella
3.10. klo 8.30 - 11.45 Tentti, kampuksella

Opetuskertojen lisäksi opiskelija perehtyy Moodlesta löytyviin materiaaleihin ja työstää itsenäisesti oppimistehtäviä sekä keskustelee ja antaa palautetta muiden opiskelijoiden tehtävistä.

Muutokset mahdollisia.

Tarkistathan lähiopetuksen osalta päivitetyn aikataulun ja sisällön ennen opintojakson alkua.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Arvioinnin perusteet käydään läpi orientaatioluennolla.
Verkko-ohjauksen osuudessa arviointikriteerit käsitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

15.08.2022 - 23.10.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Katarina Groop
  • Tuija Strandén-Mahlamäki
  • Ulla Saukkonen
Teacher in charge

Katarina Groop

Groups
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työtä ohjaavana välineenä. Hän tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmän lainsäädännön ja normihierarkian. Opiskelija tuntee sosiaaliturvan kokonaisuuden. Hän tietää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan oikeussuojakeinot ja ymmärtää sosiaalialan merkityksen ja tehtävän huono-osaisuuden ehkäisemisessä ja lieventämisessä. Hän osaa toimia oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Opiskelija tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja osaa laatia asiakassuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksessa työtä ohjaavia säädöksiä, muita normeja ja keskeisiä ohjeita.
Opiskelija tietää verkko-ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Hän osaa tehdä ohjaustyötä verkossa. Opiskelija ymmärtää digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia ohjauksessa.

Content

Sosionomin työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö. Lainsäädäntöhierarkia: perustuslaki, yleislaki, erityislaki, asetus, ohjeet. Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö, palvelujärjestelmä ja muu sosiaaliturva sosionomin työssä. Asiakkaan oikeusturva: kantelu, muistutus ja valitus. Asiakkaan vastuu, voimavarat ja verkostot. Läheisverkoston kartoittaminen. Palveluohjauksen orientaatiot ja mallit. Palveluohjauksen prosessi. Asiakassuunnitelma.

Kohtaamis- ja ohjaustaidot verkossa. Verkossa tapahtuvan ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Eettiset säännöt ja tietoturvallisuus. Tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet. Digitalisaation mahdollisuudet sosiaalipalvelutyössä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Location and time

KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA OPISKELLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI MOODLESSA / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 22.4.2022)
Aikataulu:
29.8.- 1.9. orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 1.9.
29.8. - 13.9. chat-tehtävän materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua!!
5.9. klo 8.30-11.45 lähiopetus Myllypurossa, pakollinen läsnäolo
13.9. klo 10.30-12.00 reaaliaikainen verkkokeskustelu/materiaalichat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
15.9. klo 10.15 -11.45 keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi
Kaksi oppimistehtävää verkossa, tehtävän palautukset viim. 22.9. ja 27.9.
27.9. klo 9.00-11.45 vierailija ja palaute oppimistehtävästä Myllypurossa
29.9. klo 14.00 -16.00 reaaliaikainen ohjausharjoitus Moodlessa (pari-chat), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 7.10.2022

Lainsäädännön ja palveluohjauksen osuus toteutetaan lähiopetuksena kampuksella. Opettajana Katarina Groop.

Luentojen aikataulu:(huom.luentojen sisältöihin saattaa tulla muutoksia. Tarkasta lopullinen sisältö ja aikataulu ennen opintojakson alkua)

22.8 klo 08.30-11.45 Orientaatio, sosiaaliturva ja palveluohjauksen perusteet
1.9 klo 08.30-11.45 Sosiaalihuoltolaki ja muu keskeinen lainsäädäntö sosionomin työssä
7.9 klo 08.30-11.45 Palveluohjauksen prosessit ja mallit
14.9 klo 09.00-16.00 Palveluohjausseminaari
20.9 klo 08.30-11.45 Dokumentointi sosiaalialan työssä
22.9 klo 11.45-15.30 Asiakkaan asema ja oikeudet
26.9 klo 12.45-16.00 Toiminnallinen workshop Tyttöjen talon kanssa (sukupuolisensitiivinen ohjaus, tulevaisuussuuntautunut työskentely)
29.9 klo 08.30-11.45 Ryhmien esitykset
5.10 klo 08.30-11.45 Ryhmien esitykset
7.10 klo 9.00-12.00 Tentti (Myllypurossa)

Materials

Jaetaan opintojakson alussa
Verkko-ohjauksen osuudessa oppimateriaalia avataan opintojakso-osuuden edetessä.

Teaching methods

Luennot, oppimistehtävät, ryhmätyö, tentti

Employer connections

Työelämän edustajat seminaarissa ja workshopissa.
Verkko-ohjauksen osuudessa vierailija työelämästä 27.9.

Exam schedules

7.10 klo 9.00-12.00 Tentti (Myllypurossa)
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Student workload

27h/op

Further information

KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA OPISKELLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI MOODLESSA / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 22.4.2022)
Aikataulu:
29.8.- 1.9. orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 1.9.
29.8. - 13.9. chat-tehtävän materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua!!
5.9. klo 8.30-11.45 lähiopetus Myllypurossa, pakollinen läsnäolo
13.9. klo 10.30-12.00 reaaliaikainen verkkokeskustelu/materiaalichat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
15.9. klo 10.15 -11.45 keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi
Kaksi oppimistehtävää verkossa, tehtävän palautukset viim. 22.9. ja 27.9.
27.9. klo 9.00-11.45 vierailija ja palaute oppimistehtävästä Myllypurossa
29.9. klo 14.00 -16.00 reaaliaikainen ohjausharjoitus Moodlessa (pari-chat), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 7.10.2022

Lainsäädännön ja palveluohjauksen osuus toteutetaan lähiopetuksena kampuksella. Opettajana Katarina Groop.

Luentojen aikataulu: (huom.luentojen sisältöihin saattaa tulla muutoksia)

22.8 klo 08.30-11.45 Orientaatio, sosiaaliturva ja palveluohjauksen perusteet
1.9 klo 08.30-11.45 Sosiaalihuoltolaki ja muu keskeinen lainsäädäntö sosionomin työssä
7.9 klo 08.30-11.45 Palveluohjauksen prosessit ja mallit
14.9 klo 09.00-16.00 Palveluohjausseminaari
20.9 klo 08.30-11.45 Dokumentointi sosiaalialan työssä
22.9 klo 11.45-15.30 Toiminnallinen workshop Tyttöjen talon kanssa? / Asiakkaan asema ja oikeudet
26.9 klo 12.45-16.00 Toiminnallinen workshop Tyttöjen talon kanssa? / Asiakkaan asema ja oikeudet
29.9 klo 08.30-11.45 Ryhmien esitykset
5.10 klo 08.30-11.45 Ryhmien esitykset
7.10 klo 9.00-12.00 Tentti (Myllypurossa)

Tarkistathan lähiopetuksen osalta päivitetyn aikataulun ja sisällön ennen opintojakson alkua.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Arvioinnin perusteet käydään läpi orientaatioluennolla.
Verkko-ohjauksen osuudessa arvioinnin perusteet käsitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

15.08.2022 - 23.10.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Tuija Strandén-Mahlamäki
  • Ulla Saukkonen
  • Janika Kosonen
Teacher in charge

Janika Kosonen

Groups
  • SXH21K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työtä ohjaavana välineenä. Hän tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmän lainsäädännön ja normihierarkian. Opiskelija tuntee sosiaaliturvan kokonaisuuden. Hän tietää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan oikeussuojakeinot ja ymmärtää sosiaalialan merkityksen ja tehtävän huono-osaisuuden ehkäisemisessä ja lieventämisessä. Hän osaa toimia oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Opiskelija tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja osaa laatia asiakassuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksessa työtä ohjaavia säädöksiä, muita normeja ja keskeisiä ohjeita.
Opiskelija tietää verkko-ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Hän osaa tehdä ohjaustyötä verkossa. Opiskelija ymmärtää digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia ohjauksessa.

Content

Sosionomin työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö. Lainsäädäntöhierarkia: perustuslaki, yleislaki, erityislaki, asetus, ohjeet. Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö, palvelujärjestelmä ja muu sosiaaliturva sosionomin työssä. Asiakkaan oikeusturva: kantelu, muistutus ja valitus. Asiakkaan vastuu, voimavarat ja verkostot. Läheisverkoston kartoittaminen. Palveluohjauksen orientaatiot ja mallit. Palveluohjauksen prosessi. Asiakassuunnitelma.

Kohtaamis- ja ohjaustaidot verkossa. Verkossa tapahtuvan ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Eettiset säännöt ja tietoturvallisuus. Tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet. Digitalisaation mahdollisuudet sosiaalipalvelutyössä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Location and time

KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA (4 op) OPISKELLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI MOODLESSA / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 22.4.2022)
Aikataulu:
22.8.- 1.9. orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 1.9.
22.8. - 8.9. chat-tehtävän materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua!!
7.9. klo 8.30-11.45 lähiopetus Myllypurossa, pakollinen läsnäolo
8.9. klo 14.00-15.30 reaaliaikainen verkkokeskustelu/materiaali-chat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
14.9. klo 9.00-10.30 keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi
Kaksi oppimistehtävää verkossa, tehtävän palautukset viim. 23.9. ja 27.9.
29.9. klo 9.00-11.45 vierailija ja palaute oppimistehtävästä Myllypurossa
30.9. klo 14.00 -16.00 reaaliaikainen ohjausharjoitus Moodlessa (pari-chat), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 7.10.2022

Palvelu- ja lainsäädäntöosuus (6 op) lähiopetuksen aikataulu (materiaali, tehtävät, arviointikriteerit yms. päivitetään opettajan varmistuttua)
to 18.8. klo 12.45-16 (MPA6010)
to 8.9. klo 8.30-11.45 (MPA6020)
to 29.9. klo 12.45-16 (MPA5020)

Materials

Verkko-ohjauksen osuudessa oppimateriaalia avataan opintojen edetessä

Teaching methods

Verkko-ohjauksen osuudessa erityyppisiä oppimistehtäviä.

Employer connections

Verkko-ohjauksen osuudessa vierailija työelämästä 29.9.

Student workload

27h/op

Further information

Tämä opintojakso on tarkoitettu ryhmän SXH21K2 opiskelijoille.

KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA OPISKELLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI MOODLESSA / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 22.4.2022)
Aikataulu:
22.8.- 1.9. orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 1.9.
22.8. - 8.9. chat-tehtävän materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua!!
7.9. klo 8.30-11.45 lähiopetus Myllypurossa, pakollinen läsnäolo
8.9. klo 14.00-15.30 reaaliaikainen verkkokeskustelu/materiaali-chat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
14.9. klo 9.00-10.30 keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi
Kaksi oppimistehtävää verkossa, tehtävän palautukset viim. 23.9. ja 27.9.
29.9. klo 9.00-11.45 vierailija ja palaute oppimistehtävästä Myllypurossa
30.9. klo 14.00 -16.00 reaaliaikainen ohjausharjoitus Moodlessa (pari-chat), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 7.10.2022

Palvelu- ja lainsäädäntöosuus (6 op): lähiopetuksen aikataulu (materiaali, tehtävät, arviointikriteerit yms. päivitetään opettajan varmistuttua)
to 18.8. klo 12.45-16 (MPA6010)
to 8.9. klo 8.30-11.45 (MPA6020)
to 29.9. klo 12.45-16 (MPA5020)

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Verkko-ohjauksen osuudessa arvioinnin perusteet käsitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 13.03.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Niina Pietilä
  • Tuija Strandén-Mahlamäki
  • Ulla Saukkonen
Groups
  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työtä ohjaavana välineenä. Hän tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmän lainsäädännön ja normihierarkian. Opiskelija tuntee sosiaaliturvan kokonaisuuden. Hän tietää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan oikeussuojakeinot ja ymmärtää sosiaalialan merkityksen ja tehtävän huono-osaisuuden ehkäisemisessä ja lieventämisessä. Hän osaa toimia oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Opiskelija tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja osaa laatia asiakassuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksessa työtä ohjaavia säädöksiä, muita normeja ja keskeisiä ohjeita.
Opiskelija tietää verkko-ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Hän osaa tehdä ohjaustyötä verkossa. Opiskelija ymmärtää digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia ohjauksessa.

Content

Sosionomin työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö. Lainsäädäntöhierarkia: perustuslaki, yleislaki, erityislaki, asetus, ohjeet. Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö, palvelujärjestelmä ja muu sosiaaliturva sosionomin työssä. Asiakkaan oikeusturva: kantelu, muistutus ja valitus. Asiakkaan vastuu, voimavarat ja verkostot. Läheisverkoston kartoittaminen. Palveluohjauksen orientaatiot ja mallit. Palveluohjauksen prosessi. Asiakassuunnitelma.

Kohtaamis- ja ohjaustaidot verkossa. Verkossa tapahtuvan ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Eettiset säännöt ja tietoturvallisuus. Tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet. Digitalisaation mahdollisuudet sosiaalipalvelutyössä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Location and time

Lainsäädäntöä ja palveluohjausta opiskellaan seuraavina ajankohtina / Niina Pietilä:

Opintojaksolla on Moodle-alusta. Opintojakso alkaa aloituskyselyllä, joka palautetaan 11.1. klo 12 mennessä.

Opintojakso sisältää opetuskerrat (pakolliset):
13.1. klo 12.45-16.00 Orientaatio kampuksella (MPA2019) ja sen jälkeen keskustelu Moodlessa
21.1. klo 8.30 - 16.00 Palveluohjausseminaari yhdessä geronomiopiskelijoiden kanssa kampuksella (MPA4011)
9.2. klo 13 - 15 dokumentointipaja Zoomissa
7.3. klo 12.45 - 16 Tentti, kampuksella (MPA4009)

Opetuskertojen lisäksi opiskelija perehtyy Moodlesta löytyviin materiaaleihin ja työstää itsenäisesti oppimistehtäviä sekä keskustelee ja antaa palautetta muiden opiskelijoiden tehtävistä.

Muutokset mahdollisia.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA OPISKELLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI MOODLESSA / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 17.11.2021)
Verkko-ohjauksen aikataulu:
24.-28.1.orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 28.1.
24.1-.2.2. chat-tehtävän materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua!!
1.2. klo 12.45-16.00 lähiopetus Myllypurossa, pakollinen läsnäolo
2.2. klo 13.00-14.30 reaaliaikainen verkkokeskustelu/chat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
4.2. klo 8.30-10.00 keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi, pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä verkossa, tehtävän palautus viim. 10.2.
16.2. klo 9.00-11.45 vierailija ja palaute oppimistehtävästä Myllypurossa
Oppimistehtävä verkossa, tehtävän palautus viim. 17.2.
18.2. klo 13.00 -15.00 reaaliaikainen pari-chat Moodlessa (ohjausharjoitus), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 23.2.2021.

Materials

Ilmoitetaan myöhemmin

Teaching methods

Lainsäädäntöä ja palveluohjaus:
Ennakkotehtävä
Itsenäiset tehtävät ja materiaaliin tutustuminen
Lähiopetus kampuksella ja verkossa
Tentti

Employer connections

-

Exam schedules

Lainsäädäntöä ja palveluohjausta koskeva tentti: 7.3. klo 12.45 - 16, kampuksella (MPA4009). Uusintatentit yleisinä uusintatenttipäivinä.

International connections

-

Completion alternatives

Opintojakso voidaan suorittaa myös lähiopetuksena opintojaksolla SX00DL76-3014 Sosiaalipalvelutyö.

Student workload

Lainsäädäntö ja palveluohjaus:
Lähiopetus 14 h
Tentti 40 h
Itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät 108 h

Further information

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti aloitusryhmän SXH20S1 opiskelijoille

Toteutukselle otetaan korkeintaan 35 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Opintojaksolla on Moodle-alusta. Opintojakso alkaa aloituskyselyllä, joka palautetaan 11.1. klo 12 mennessä.

Opintojakso sisältää opetuskerrat (pakolliset):
13.1. klo 12.45-16.00 Orientaatio kampuksella (MPA2019) ja sen jälkeen keskustelu Moodlessa
21.1. klo 8.30 - 16.00 Palveluohjausseminaari yhdessä geronomiopiskelijoiden kanssa kampuksella (MPA4011)
9.2. klo 13 - 15 dokumentointipaja Zoomissa
7.3. klo 12.45 - 16 Tentti, kampuksella (MPA4009)

Opetuskertojen lisäksi opiskelija perehtyy Moodlesta löytyviin materiaaleihin ja työstää itsenäisesti oppimistehtäviä sekä keskustelee ja antaa palautetta muiden opiskelijoiden tehtävistä.

Muutokset mahdollisia.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA OPISKELLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI MOODLESSA / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 17.11.2021)
Verkko-ohjauksen aikataulu:
24.-28.1.orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 28.1.
24.1-.2.2. chat-tehtävän materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua!!
1.2. klo 12.45-16.00 lähiopetus Myllypurossa, pakollinen läsnäolo
2.2. klo 13.00-14.30 reaaliaikainen verkkokeskustelu/chat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
4.2. klo 8.30-10.00 keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi, pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä verkossa, tehtävän palautus viim. 10.2.
16.2. klo 8.30-11.45 vierailija ja palaute oppimistehtävästä Myllypurossa
Oppimistehtävä verkossa, tehtävän palautus viim. 17.2.
18.2. klo 13.00 -15.00 reaaliaikainen pari-chat Moodlessa (ohjausharjoitus), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 23.2.2021.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät hyväksytty - hylätty
Tentti
Palveluohjaus ja lainsäädäntö (60%)

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 13.03.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Katarina Groop
  • Tuija Strandén-Mahlamäki
  • Ulla Saukkonen
Groups
  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työtä ohjaavana välineenä. Hän tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmän lainsäädännön ja normihierarkian. Opiskelija tuntee sosiaaliturvan kokonaisuuden. Hän tietää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan oikeussuojakeinot ja ymmärtää sosiaalialan merkityksen ja tehtävän huono-osaisuuden ehkäisemisessä ja lieventämisessä. Hän osaa toimia oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Opiskelija tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja osaa laatia asiakassuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksessa työtä ohjaavia säädöksiä, muita normeja ja keskeisiä ohjeita.
Opiskelija tietää verkko-ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Hän osaa tehdä ohjaustyötä verkossa. Opiskelija ymmärtää digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia ohjauksessa.

Content

Sosionomin työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö. Lainsäädäntöhierarkia: perustuslaki, yleislaki, erityislaki, asetus, ohjeet. Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö, palvelujärjestelmä ja muu sosiaaliturva sosionomin työssä. Asiakkaan oikeusturva: kantelu, muistutus ja valitus. Asiakkaan vastuu, voimavarat ja verkostot. Läheisverkoston kartoittaminen. Palveluohjauksen orientaatiot ja mallit. Palveluohjauksen prosessi. Asiakassuunnitelma.

Kohtaamis- ja ohjaustaidot verkossa. Verkossa tapahtuvan ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Eettiset säännöt ja tietoturvallisuus. Tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet. Digitalisaation mahdollisuudet sosiaalipalvelutyössä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Location and time

KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA OPISKELLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI MOODLESSA / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 17.11.2021)
Verkko-ohjauksen aikataulu:
24.-28.1.orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 28.1.
24.1-.2.2. chat-tehtävän materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua!!
1.2. klo 8.30-11.45 lähiopetus Myllypurossa, pakollinen läsnäolo
2.2. klo 13.00-14.30 reaaliaikainen verkkokeskustelu/chat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
4.2. klo 10.15-11.45 keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi, pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä verkossa, tehtävän palautus viim. 10.2.
16.2. klo 9.00-11.45 vierailija ja palaute oppimistehtävästä Myllypurossa
Oppimistehtävä verkossa, tehtävän palautus viim. 17.2.
18.2. klo 13.00 -15.00 reaaliaikainen pari-chat Moodlessa (ohjausharjoitus), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 23.2.2021.

Sosiaalipalvelutyön osuus toteutetaan lähiopetuksena kampuksella. Opettajana Katarina Groop.

Luentojen aikataulu:
ke 12.1 klo 12.45-16.00 orientaatio
18.1 klo 12.45-16.00
21.1 klo 08.30-16.00 Palveluohjausseminaari
26.1 klo 08.30-11.45
3.2 klo 12.45-16.00
17.2 klo 08.30-11.45
10.3 klo12.45-16.00 Ryhmätöiden esitykset
11.3 klo 08.30-11.45 Ryhmätöiden esitykset

Tarkistathan lähiopetuksen osalta päivitetyn aikataulun ja sisällön ennen opintojakson alkua.

Materials

Jaetaan opintojakson alussa

Teaching methods

Luennot, oppimistehtävät, ryhmätyö

Employer connections

Työelämän edustajat seminaarissa.

Student workload

27h/op

Further information

KOHTAAMISTA JA OHJAUSTA VERKOSSA OPISKELLAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI MOODLESSA / Ulla Saukkonen ja Tuija Strandén-Mahlamäki (päivitetty 17.11.2021)
Verkko-ohjauksen aikataulu:
24.-28.1.orientoiva verkkotehtävä ja omat tavoitteet, palautus viim. 28.1.
24.1-.2.2. chat-tehtävän materiaalin lukeminen, varaa riittävästä aikaa, omaksuttavaa asiasisältöä on n. 120 sivua!!
1.2. klo 8.30-11.45 lähiopetus Myllypurossa, pakollinen läsnäolo
2.2. klo 13.00-14.30 reaaliaikainen verkkokeskustelu/chat Moodlessa, pakollinen osallistuminen
4.2. klo 10.15-11.45 keskusteluharjoitus zoomissa, asiakasviestin analysointi, pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä verkossa, tehtävän palautus viim. 10.2.
16.2. klo 8.30-11.45 vierailija ja palaute oppimistehtävästä Myllypurossa
Oppimistehtävä verkossa, tehtävän palautus viim. 17.2.
18.2. klo 13.00 -15.00 reaaliaikainen pari-chat Moodlessa (ohjausharjoitus), pakollinen osallistuminen
Oppimistehtävä (itsearviointi) verkossa, tehtävän palautus viim. 23.2.2021.

Sosiaalipalvelutyön osuus toteutetaan lähiopetuksena kampuksella. Opettajana Katarina Groop.
Luentojen aikataulu:
ke 12.1 klo 12.45-16.00 orientaatio
18.1 klo 12.45-16.00
21.1 klo 08.30-16.00 Palveluohjausseminaari
26.1 klo 08.30-11.45
3.2 klo 12.45-16.00
17.2 klo 08.30-11.45
10.3 klo12.45-16.00 ryhmätöiden esitykset
11.3 klo 08.30-11.45 ryhmätöiden esitykset

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Arvioinnin perusteet käydään läpi orientaatioluennolla.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 13.03.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Degree programmes
  • Social Services (in English)
Teachers
  • Sylvia Hakari
  • LeighAnne Rauhala
Groups
  • SXG20S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön merkityksen sosiaalialan työtä ohjaavana välineenä. Hän tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmän lainsäädännön ja normihierarkian. Opiskelija tuntee sosiaaliturvan kokonaisuuden. Hän tietää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan oikeussuojakeinot ja ymmärtää sosiaalialan merkityksen ja tehtävän huono-osaisuuden ehkäisemisessä ja lieventämisessä. Hän osaa toimia oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Opiskelija tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja osaa laatia asiakassuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksessa työtä ohjaavia säädöksiä, muita normeja ja keskeisiä ohjeita.
Opiskelija tietää verkko-ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Hän osaa tehdä ohjaustyötä verkossa. Opiskelija ymmärtää digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia ohjauksessa.

Content

Sosionomin työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö. Lainsäädäntöhierarkia: perustuslaki, yleislaki, erityislaki, asetus, ohjeet. Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö, palvelujärjestelmä ja muu sosiaaliturva sosionomin työssä. Asiakkaan oikeusturva: kantelu, muistutus ja valitus. Asiakkaan vastuu, voimavarat ja verkostot. Läheisverkoston kartoittaminen. Palveluohjauksen orientaatiot ja mallit. Palveluohjauksen prosessi. Asiakassuunnitelma.

Kohtaamis- ja ohjaustaidot verkossa. Verkossa tapahtuvan ohjauksen erityispiirteet ja vaatimukset. Eettiset säännöt ja tietoturvallisuus. Tulevaisuuden mahdollisuudet ja haasteet. Digitalisaation mahdollisuudet sosiaalipalvelutyössä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Location and time

n/a

Materials

n/a

Teaching methods

n/a

Employer connections

n/a

Exam schedules

n/a

International connections

n/a

Completion alternatives

n/a

Student workload

n/a

Content scheduling

n/a

Further information

n/a

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

n/a