Siirry suoraan sisältöön

Luovat menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00DL66

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa motivoida ja aktivoida yhteisöjä ilmaisulliseen, vuorovaikutukselliseen toimintaan. Hän osaa tukea ja ohjata yksilöiden ja yhteisöjen elämänlaatua edistäviä, luovia prosesseja. Opiskelija oivaltaa luovien menetelmien mahdollisuudet tunnetaitojen edistäjänä. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida muutokseen tähtäävää luovaa toimintaa.

Sisältö

Ilmaisulliset menetelmät todellisuuden jäsentämisen ja merkitysten jakamisen välineinä. Luovat menetelmät ryhmäytymisen syventäjinä. Osallistujien toimijuuden ja kulttuurisen monimuotoisuuden tavoitteellinen tukeminen. Luovat menetelmät itsetuntemuksen ja uusien näkökulmien tutkimisen välineinä. Soveltavan taiteen toimijat ja moniammatillinen yhteistyö. Taide ja hyvinvointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Seija Mäenpää
  • Satu Hakanen
  • Jouni Piekkari
Ryhmät
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH21K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa motivoida ja aktivoida yhteisöjä ilmaisulliseen, vuorovaikutukselliseen toimintaan. Hän osaa tukea ja ohjata yksilöiden ja yhteisöjen elämänlaatua edistäviä, luovia prosesseja. Opiskelija oivaltaa luovien menetelmien mahdollisuudet tunnetaitojen edistäjänä. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida muutokseen tähtäävää luovaa toimintaa.

Sisältö

Ilmaisulliset menetelmät todellisuuden jäsentämisen ja merkitysten jakamisen välineinä. Luovat menetelmät ryhmäytymisen syventäjinä. Osallistujien toimijuuden ja kulttuurisen monimuotoisuuden tavoitteellinen tukeminen. Luovat menetelmät itsetuntemuksen ja uusien näkökulmien tutkimisen välineinä. Soveltavan taiteen toimijat ja moniammatillinen yhteistyö. Taide ja hyvinvointi.

Aika ja paikka

25.10. at 8:30-11:45 MPA2022 ORIENTATION (obligatory!) (Mäenpää/ Hakanen/ Piekkari)
26.10. at 8.30-11.45 MPA 2030 (Music, Hakanen)
27.10. at 8:30-11:45 MPA2022 (Narrative methods/ gamification; Piekkari)
30.10. at 12.45-16.00 MPA 2022 (Visual Art, Mäenpää)
1.11. at 8:30-11:45 MPA2022 (Narrative methods/ gamification; Piekkari)
2.11 at 8.30-11.45 MPA 2030 (Music, Hakanen)
6.11 at 8.30-11.45 MPA 2030 (Music, Hakanen)
8.11. at 8.30-11.45 MPA 2022 (Visual Art, Mäenpää)
9.11. at 12.45-16.00 MPA 2022 (Visual Art, Mäenpää)
10.11. at 8:30-11:45 MPA2022 (Narrative methods/ gamification; Piekkari)
14.11. at 8.30-11.45 Independent work
16.11. at 8:30-11:45 MPA6020 (Narrative methods/ gamification; Piekkari)
14.11. at 12.45-16.00 Independent work
22.11. at 12.45-16.00 Independent work, MPA2022 Seija is present to guide your project
24.11. at 8.30-11.45 Independent work; MPA2030 Satu is present in Music classroom to guide your project
24.11. at 12.45-16.00 Independent work
28.11. at 8.30-16.00 Independent work
30.11. at 8.30-11.45 Independent work
8.12. at 10:30-16:00 MPA2022 FINAL SEMINAR (Mäenpää/ Hakanen/ Piekkari)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sosiaalialan asiakasryhmiä (esim. koulut ja oppilaitokset, varhaiskasvatuksen yksiköt, nuorten työpajat, vanhusten palvelutalot, maahanmuuttajajärjestöt)

Lisätietoja opiskelijoille

OPETTAJAT:
Seija Mäenpää (Kuvataidetoiminta)
Jouni Piekkari (Draama ja pelilliset menetelmät)
Satu Hakanen (Musiikki)

Opetus toteutetaan englanniksi, mutta oppimistehtävät ja esim. improvisaatiot voi tehdä suomeksi. Aiempaa osaamista tai luovien menetelmien harrastuneisuutta ei vaadita, vaan kaikki oppimisesta kiinnostuneet ovat tervetulleita. Opintojakso tarjoaa hyvän mahdollisuuden käyttää ammatillista englantia monikulttuurisessa ympäristössä. Opintojaksolle osallistuu suomenkielisen ja englanninkielisen tutkinto-ohjelman opiskelijoita sekä vaihto-opiskelijoita.

Opintojakso perustuu työpajamuotoiseen lähiopetukseen, jossa tutustutaan kuvataidetoiminnan, draaman, pelillisyyden ja musiikin käyttöön sosiaalipedagogisessa työssä. Opintojakson itsenäinen projekti on kahden ohjauskerran työpajan suunnittelu ja toteuttaminen asiakasryhmän kanssa.

25.10. at 8:30-11:45 MPA2022 ORIENTATION (obligatory!) (Mäenpää/ Hakanen/ Piekkari)
26.10. at 8.30-11.45 MPA 2030 (Music, Hakanen)
27.10. at 8:30-11:45 MPA2022 (Narrative methods/ gamification; Piekkari)
30.10. at 12.45-16.00 MPA 2022 (Visual Art, Mäenpää)
1.11. at 8:30-11:45 MPA2022 (Narrative methods/ gamification; Piekkari)
2.11 at 8.30-11.45 MPA 2030 (Music, Hakanen)
6.11 at 8.30-11.45 MPA 2030 (Music, Hakanen)
8.11. at 8.30-11.45 MPA 2022 (Visual Art, Mäenpää)
9.11. at 12.45-16.00 MPA 2022 (Visual Art, Mäenpää)
10.11. at 8:30-11:45 MPA2022 (Narrative methods/ gamification; Piekkari)
14.11. at 8.30-11.45 Independent work
16.11. at 8:30-11:45 MPA6020 (Narrative methods/ gamification; Piekkari)
14.11. at 12.45-16.00 Independent work
22.11. at 12.45-16.00 Independent work, MPA2022 Seija is present to guide your project
24.11. at 8.30-11.45 Independent work; MPA2030 Satu is present in Music classroom to guide your project
24.11. at 12.45-16.00 Independent work
28.11. at 8.30-16.00 Independent work
30.11. at 8.30-11.45 Independent work
8.12. at 10:30-16:00 MPA2022 FINAL SEMINAR (Mäenpää/ Hakanen/ Piekkari)

LISÄTIETOJA DRAMASTA: Draamakasvatus tarjoaa menetelmiä, joilla voi auttaa ryhmää tutkimaan haastaviakin aiheita turvallisesti ja innostavasti. Draaman menetelmien avulla voi myös auttaa ryhmää etsimään omia aiheitaan, ongelmiaan ja ratkaisuja niihin. Osiossa perehdytään kuinka erilaisia ryhmiä voidaan johdattaa turvallisesti draamalliseen toimintaan. Pohdimme myös miten luoda oppimistavoitteita yhdessä ryhmän kanssa. Lisäksi oppimme ryhmänhallinnan ja innostamisen keinoja sosiaalialan erilaisten asiakasryhmien kanssa. Draama tarjoaa myös keinoja integroida eri ilmaisun muotoja: musiikkia, tanssia, elokuvaa, kuvallista ilmaisua jne. erilaisille oppijoille ja mentaliteeteille sopivaksi ja erilaisiin tilanteisiin.

LISÄTIETOJA MUSIIKISTA:
Musiikki voi tukea ja kehittää tutkitusti monia ihmisen osa-alueita kuten kielen kehitystä, muistia, hyvinvointia. Musiikin avulla voidaan turvallisesti oppia tuntemaan lisää itseä, omia ajatuksia ja tunteita. Se voi myös toimia väylänä muihin ihmisiin ja eri kulttuureihin. Musiikkitoiminnan avulla voidaan myös vahvistaa ryhmien yhteisöllisyyttä, osallisuutta. Osioissa perehdytään musiikkitoiminnan erilaisiin työtapoihin kuten laulamiseen, soittamiseen, musiikkiliikuntaan ja musiikin kuunteluun. Edellä mainittuja työtapoja kokeillaan ja suunnitellaan itse, ja erityisesti pohditaan samalla, miten ne voisivat tukea asiakkaan ja asiakasryhmien hyvinvointia. Musiikkiosion tunneilla pääpaino on musiikin kokeilemisessa, itseilmaisussa ja improvisaatiossa.

KUVATAIDEtoiminnassa pääpaino on yhteisessä tekemisessä kuvataiteen eri menetelmin. Maalataan, piirretään ja rakennellaan. Sään/ryhmäkoon salliessa voimme tehdä vierailukäynnin kulttuuriyhteistyön näkökulmasta (HAM museopajaan taidemuseopedagogin johdolla tai Kontulan katutaidekohteisiin yhteisötaiteilijan johdolla). Lähiopetus antaa ideoita kuvataidetoiminnan soveltamiseen käytännössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINNIN TAVAT:
Arviointi opintojaksolla perustuu luoville ja ryhmälähtöisille menetelmille tyypilliseen prosessiarviointiin. Työskentelyä ja sen merkitystä reflektoidaan yhdessä lähiopetuksen kuluessa. Yhteisarvioinnissa purkupäivässä kiinnitetään huomiota tavoitteiden toteutumiseen; ryhmäprosessin etenemiseen ja subjektiivisten merkitysten pohdintaan. Arvioinnissa käytetään toiminnallisia ja keskustelevia menetelmiä.
ARVIOINNIN OSAT:
* Läsnäolot lähiopetuksessa vähintään 66% kussakin osuudessa (poissaolo yhdeltä kontaktikerralla sallittu), korvaavan tehtävän suorittaminen,(draama, musiikki, kuvallinen ilmaisu) ja läsnäolo orientaatio ja purkupäivässä, opintojakson läsnäololistat
* Oppimistehtävien suoritus hyväksytysti
* Projektiesittelyn analyysi ohjeen mukaisesti.
ARVIOINTIASTEIKKO: 0-5

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

15.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Seija Mäenpää
  • Satu Hakanen
  • Jouni Piekkari
Ryhmät
  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH20K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXG20S1
    Degree Programme in Social Services päivä
  • SSKV22S
    Social Services vaihto-opiskelijat
  • SXH20K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa motivoida ja aktivoida yhteisöjä ilmaisulliseen, vuorovaikutukselliseen toimintaan. Hän osaa tukea ja ohjata yksilöiden ja yhteisöjen elämänlaatua edistäviä, luovia prosesseja. Opiskelija oivaltaa luovien menetelmien mahdollisuudet tunnetaitojen edistäjänä. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida muutokseen tähtäävää luovaa toimintaa.

Sisältö

Ilmaisulliset menetelmät todellisuuden jäsentämisen ja merkitysten jakamisen välineinä. Luovat menetelmät ryhmäytymisen syventäjinä. Osallistujien toimijuuden ja kulttuurisen monimuotoisuuden tavoitteellinen tukeminen. Luovat menetelmät itsetuntemuksen ja uusien näkökulmien tutkimisen välineinä. Soveltavan taiteen toimijat ja moniammatillinen yhteistyö. Taide ja hyvinvointi.

Aika ja paikka

ti 25.10. klo 8.30-11.45 (MPA5020) Orientaatio
ke 26.10. klo 8.30-11.45 (Draama/Piekkari) MPC4010
to 27.10. klo 12.45-16.00 (Kuvataide/Mäenpää) MPA2022
pe 28.10. klo 8.30-11.45 (Musiikki/Hakanen) MPA2030
ti 1.11. klo 12.45-16.00 (Draama/ Piekkari)(MPC4010)
ti 8.11. klo 12.45-16.00 (Kuvataide/Mäenpää) MPA2022
to 10.11. klo 12.45-16.00 (Kuvataide/Mäenpää) MPA2022
pe 11.11. klo 12.45-16.00 (Draama/ Piekkari)(MPC4010)
ma 14.11. klo 12.45-16.00 (Kuvataide/Mäenpää) MPA2022
ti 15.11. klo 8.30-11.45 (Musiikki/Hakanen) MPA2030
ma 21.11. klo 12.45-16.00 (Draama/ Piekkari)(MPC4010)
ti 22.11. klo 8.30-11.45 (Draama/ Piekkari)(MPC4010)'
pe 25.11. luovat menetelmät klo 8.30-16 ITSENÄINEN TYÖSKENTELY

Pe 9.12. Päätöstapahtuma - opintojakson arviointi ja koonti klo 10-16 (MPA2030)

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja materiaalit OMA:n työtilassa

Opetusmenetelmät

Toiminnalliset taidetyöpajat, ryhmäreflektiot, oppimistehtävät, verkkokirjallisuus, opintovierailut, verkkosivun luominen (Menetelmäpankki)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Helsingin kaupunginteatterin yleisötyö Taidetta ikääntyneiden koteihin-projekti koteihin/https://hkt.fi/projektit/helsingin-kaupunginteatteri-tuo-taidetta-ikaantyneiden-koteihin/

Lisätietoja opiskelijoille

OPETTAJAT:
Seija Mäenpää (Kuvallinen ilmaisu)
Jouni Piekkari (Draama ja pelilliset menetelmät)
Satu Hakanen (Musiikki)

Opintojakso perustuu työpajamuotoiseen kontaktiopetukseen, jossa tutustutaan visuaalisen ilmaisun, draaman, pelillisyyden ja musiikin käyttöön sosiaalipedagogisessa työssä. Tällä opintojakson toteutuksella tehdään pienimuotoinen hyvinvointia tukeva ohjausharjoittelu Metropolian ulkomaisten vaihto-opiskelijoiden kanssa yhteistyössä opiskelijajärjestö Metkan kanssa.

Opetus toteutetaan englanniksi, mutta oppimistehtävät ja esim. improvisaatiot voi tehdä suomeksi. Opintojakso tarjoaa hyvän mahdollisuuden käyttää ammatillista englanninkieltä monikulttuurisessa ympäristössä.

LISÄTIETOJA DRAMASTA: Draamakasvatus tarjoaa menetelmiä, joilla voi auttaa ryhmää tutkimaan haastaviakin aiheita turvallisesti ja innostavasti. Draaman menetelmien avulla voi myös auttaa ryhmää etsimään omia aiheitaan, ongelmiaan ja ratkaisuja niihin. Osiossa perehdytään kuinka erilaisia ryhmiä voidaan johdattaa turvallisesti draamalliseen toimintaan. Pohdimme myös miten luoda oppimistavoitteita yhdessä ryhmän kanssa. Lisäksi oppimme ryhmänhallinnan ja innostamisen keinoja sosiaalialan erilaisten asiakasryhmien kanssa. Draama tarjoaa myös keinoja integroida eri ilmaisun muotoja: musiikkia, tanssia, elokuvaa, kuvallista ilmaisua jne. erilaisille oppijoille ja mentaliteeteille sopivaksi ja erilaisiin tilanteisiin.

LISÄTIETOJA MUSIIKISTA:
Musiikki voi tukea ja kehittää tutkitusti monia ihmisen osa-alueita kuten kielen kehitystä, muistia, hyvinvointia. Musiikin avulla voidaan turvallisesti oppia tuntemaan lisää itseä, omia ajatuksia ja tunteita. Se voi myös toimia väylänä muihin ihmisiin ja eri kulttuureihin. Musiikkitoiminnan avulla voidaan myös vahvistaa ryhmien yhteisöllisyyttä, osallisuutta. Osioissa perehdytään musiikkitoiminnan erilaisiin työtapoihin kuten laulamiseen, soittamiseen, musiikkiliikuntaan ja musiikin kuunteluun. Edellä mainittuja työtapoja kokeillaan ja suunnitellaan itse, ja erityisesti pohditaan samalla, miten ne voisivat tukea asiakkaan ja asiakasryhmien hyvinvointia. Musiikkiosion tunneilla pääpaino on musiikin kokeilemisessa, itseilmaisussa ja improvisaatiossa.

ti 25.10. klo 8.30-11.45 (MPA5020) Orientaatio
ke 26.10. klo 8.30-11.45 (Draama/Piekkari) MPC4010
to 27.10. klo 12.45-16.00 (Kuvataide/Mäenpää) MPA2022
pe 28.10. klo 8.30-11.45 (Musiikki/Hakanen) MPA2030
ti 1.11. klo 12.45-16.00 (Draama/ Piekkari)(MPC4010)
ti 8.11. klo 12.45-16.00 (Kuvataide/Mäenpää) MPA2022
to 10.11. klo 12.45-16.00 (Kuvataide/Mäenpää) MPA2022
pe 11.11. klo 12.45-16.00 (Draama/ Piekkari)(MPC4010)
ma 14.11. klo 12.45-16.00 (Kuvataide/Mäenpää) MPA2022
ti 15.11. klo 8.30-11.45 (Musiikki/Hakanen) MPA2030
ma 21.11. klo 12.45-16.00 (Draama/ Piekkari)(MPC4010)
ti 22.11. klo 8.30-11.45 (Draama/ Piekkari)(MPC4010)'
pe 25.11. luovat menetelmät klo 8.30-16 ITSENÄINEN TYÖSKENTELY

Pe 9.12. Päätöstapahtuma - opintojakson arviointi ja koonti klo 10-16 (MPA2030)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINNIN TAVAT:
Arviointi opintojaksolla perustuu luoville ja ryhmälähtöisille menetelmille tyypilliseen prosessiarviointiin. Työskentelyä ja sen merkitystä reflektoidaan yhdessä lähiopetuksen kuluessa. Yhteisarvioinnissa purkupäivässä kiinnitetään huomiota tavoitteiden toteutumiseen; ryhmäprosessin etenemiseen ja subjektiivisten merkitysten pohdintaan. Arvioinnissa käytetään toiminnallisia ja keskustelevia menetelmiä.
ARVIOINNIN OSAT:
* Läsnäolot lähiopetuksessa vähintään 80% kussakin osuudessa (draama, musiikki, kuvallinen ilmaisu) ja läsnäolo 100% purkupäivässä, opintojakson läsnäololistat
* Tehtävän A ja B suorittaminen hyväksytysti.
ARVIOINTIASTEIKKO: Hyväksytty / Hylätty