Skip to main content

Empowering, Ethics and Work ChallengesLaajuus (10 cr)

Code: SX00BO25

Credits

10 op

Objective

Students will know the theoretical foundations of empowerment and influence. In their work with clients, they will know how to use culturally sensitive socio-pedagogical means to strengthen the social inclusion of individuals and communities. Students will be able to use the tools of social influence and create citizenship-reinforcing inclusion and community. They will be able to express themselves in many ways and participate in social debate. Students will be aware of the impact of their own values on client work. They will recognise the significance of the exercise of power and ethical value conflicts in their work in the social services.
The students will understand the importance of professional and work ethics in social work, and be committed to the ethical principles of social work and act accordingly. They will be able to reflect on ethical challenges in light of their own values and for the development of their activities. Students will understand the importance of emotions in professional work and learn to deal with their own feelings reflectively. They will internalise the importance of professionalism in their interactions. Students will be able to anticipate and act in threatening client situations.

Content

Theories of Empowerment. Power and the exercise of power. The different channels of social influence. Civic ac-tion. Challenges to socio-pedagogical work in an increasingly multi-value society. Tension between the individual and society. Media education, media skills and social media. Language for a client-empowering approach.
Professional ethics in social services. Work ethics. International and national conventions and guidelines. Ethics of reporting in client work. Self-reflection of activities and choices from an ethical point of view. The significance and handling emotions in ethically challenging situations.
Limiting of the right to self-determination. Interaction in threatening customer situations. Anticipating threatening situations, and examination of one’s own courses of action. Aggressive client situations.
Responsibility in taking care of one’s own workplace wellbeing.
The study unit includes four hours of guidance for professional growth.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 13.03.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Jyrki Konkka
  • Taina Valkeapää
Groups
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.

Content

Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Location and time

Opettajat JK (Jyrki Konkka) ja TV (Taina Valkeapää)
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
HUOM. OPETUS SIIRRETTY ZOOMIIN. LINKKI LÄHETETÄÄN OMAN TIEDOTTEEN KAUTTA.

Ke 19.1. klo 9–12, Aloitus ZOOM
Pe 21.1. klo 8.45–12.00 ZOOM (TV) yhdessä monimuodon kanssa, tila päivitetään myöhemmin
Ma 24.1. klo 8.45–12.00 ZOOM (TV)
Ti 25.1. klo 12.30–15.45 ZOOM (JK)
Ke 26.1. klo 8.45–12.00 ZOOM (TV)
Ke 26.1. klo 12.45–16.00 ZOOM (JK)
To 27.1. klo 8.45–12.00 ZOOM (TV) Työn haasteet -luento, yhdessä itsenäisen toteutuksen kanssa.
To 27.1. klo 12.30–15.45 ZOOM (JK)
Ti 1.2. klo 8.45 - 12.00 ZOOM (JK)

Pe 4.2. klo 9–12 TENTTI MOODLESSA
Pe 25.2. klo 9-12 1.UUSINTATENTTI MOODLESSA

Ti 1.3. klo 13 -16 MPA4009 PROJEKTISEMINAARI (HUOM. TILANTEEN SALLIESSA, SEMINAARI PIDETÄÄN KAMPUKSELLA)
Pe 11.3. PROJEKTIRAPORTTIEN PALAUTUS

Lisäksi projektiohjauksia seuraavasti (ZOOMISSA):
MA 7.2. 9-12 PROJEKTIOHJAUS (TV)
PE 11.2. 9-12 PROJEKTIOHJAUS (JK)
KE 16.2. 9-12 PROJEKTIOHJAUS (TV)
KE 23.2. 9-12 PROJEKTIOHJAUS (JK)

Materials

Tenttimateriaali

MUUTOKSET MAHDOLLISIA

Empowerment
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf


Mediakasvatus
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf


Etiikka
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF) (kursorisesti)

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 kursorisesti; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka) (Kyseisiä teorioita koskevan materiaalin voi hakea myös muista lähteistä. Shafer-Landau on kuitenkin kaikkein helpoiten lähestyttävissä.)

Teaching methods

Lähiopetus
Kirjallisuus
Ohjaus ja projekti
Itseohjautuva oppiminen
Seminaari

Exam schedules

TENTTI to 4.2 klo 9–12 yksilötentti (MOODLE)
1. uusinta to 24.2. klo 9.00–12.00 yksilötentti (MOODLE)
2. uusinta Sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202204 ti 26.4.22 klo 16.30-20.00 (ilmottautuminen 15.3.-5.4.22)

-Tentin laajuus: 4 op. Tentissä suoritetaan tenttimateriaali kokonaisuutena.

Student workload

10 op = 270 tuntia
Teoriaosuus: 108 tuntia (4 op)
Projekti: 162 tuntia (6 op)

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen kurssille, tentin läpäiseminen (0-5) sekä projektiraportti ja esitys (0-5).
Aktiivisuus edellyttää 80 % osallistumista lähiopetukseen ja projektityöhön.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 13.03.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Jyrki Konkka
  • Taina Valkeapää
Groups
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.

Content

Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Location and time

Opettajat Jyrki Konkka (JK) ja Taina Valkeapää (TV)

Aloitus. ke 19.1. klo 12.45 MPA2019 (JK ja TV)
Työn haasteet -luento to 27.1. klo 8.45–12.00 (TV) yhdessä lähitoteutuksen kanssa (tila tarkentuu myöhemmin)

to 3.2. klo 9 – 12.00 Tentti: Empowerment MPA6009
to 17.2. klo 9 – 12.00 Tentti: Mediakasvatus MPA6009
ke 2.3. klo 10 – 13.00 Tentti: Etiikka MPC4012

1. uusinta sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202204 ti 26.4. klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 15.3.-5.4.)
2. uusinta sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202206 ti 7.6. klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 28.4.-15.5.)

Materials

MUUTOKSET MAHDOLLISIA

MEDIAKASVATUS

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.

Niemi, Mari K. & Houni, Topi. 2018. Viettelevä, vastakkainasetteleva, vihainen: Kuinka populismi haastaa journalismia? Teoksessa Niemi, Mari K. & Houni, Topi (toim.). Media & populismi. Työkaluja kriittiseen journalismiin. sivut 10-30.

Niemi, Mari K. & Perälä, Annu 2018. Keiden ääni kuului, keiden ”kriisistä” puhuttiin? Ylen journalistiset valinnat turvapaikanhakijoita käsittelevissä ohjelmissa. Teoksessa Niemi, Mari K. & Houni, Topi (toim.). Media & populismi. Työkaluja kriittiseen journalismiin. sivut 146 - 172.



EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF)

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 pääkohdittain; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka)


VAHVISTAMINEN

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337. Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)

Ryynänen, S & Nivala, E. 2017. Empowerment or emancipation? Interpretations from Finland and beyond. Journal of research in social pedagogy. 30. 33-46. Linkki artikkeliin: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/55785

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Kangas & Saurama. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1, sivut 93-143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf

Teaching methods

Tentti
lukupiirityöskentely
esseemuotoinen oppimispäiväkirja

Exam schedules

Kolme tenttiä:
to 3.2. klo 9 – 12.00 Tentti: Empowerment
to 17.2. klo 9 – 12.00 Tentti: Mediakasvatus
ke 2.3. klo 10 – 13.00 Tentti: Etiikka

1. uusinta sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202204 ti 26.4. klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 15.3.-5.4.)
2. uusinta sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202206 ti 7.6. klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 28.4.-15.5.)

Student workload

10 op = 270 h

Mediakasvatuksen tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Vahvistamisen tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Etiikan tentti 2,5 op
Tenttiin lukeminen, lukupiirityöskentely (valmistautuminen, tapaamiset, muistion kirjoittaminen), tenttiin osallistuminen: 65 h
Oppimispäiväkirja 2,5 op
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, koosteen tekeminen, tekstin editointi: 60 h
Toisen ryhmän projekteihin tutustuminen 6.10.: 5 h
Ammatillisen kasvun ohjaus: työn haasteet -luento ja kirjallinen tehtävä: 10 h

Further information

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 13.03.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Jyrki Konkka
  • Taina Valkeapää
Groups
  • SXH21K2_vaka
    SXH21K2_vaka
  • SXH21K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.

Content

Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Location and time

Opettajat Jyrki Konkka (JK) ja Taina Valkeapää (TV)

MUUTOKSET MAHDOLLISIA. HUOM. TAMMIKUUN LUENNOT ZOOMISSA, LINKKI LÄHETETÄÄN OMAN TIEDOTTEEN KAUTTA. HELMI-MAALISKUUN LUENTOJEN PAIKKA TARKENTUU MYÖHEMMIN.

To 20.1. klo 9 - 12 Aloitus ja orientaatio ZOOMISSA (JK ja TV)
To 20.1. klo 12.45 - 16.00 MPA6018 ITSENÄISTÄ TYÖSKENTELYÄ
Pe 21.1. klo 8.45 -12.00 ZOOMISSA (TV) luento yhdessä lähitoteutuksen kanssa
Pe 21.1. klo 12.45 - 16.00 ZOOMISSA (JK)

Ma 21.2. klo 8.45 – 12.00 MPC4013a (JK)
Ti 22.2. klo 8.45 – 12.00 MPC4013a (TV)
Ti 22.2. klo 12.45 – 16.00 MPC4013a (JK)
Ke 23.2. klo 8.45 – 12.00 (TV) Työn haasteet MPC4013a
Tentti: Ke 23.2. klo 13.00 - 16.00 MPB1005 (JK)

Ma 7.3 klo 9.00 - 12.00 MPC4013a UUSINTATENTTI (TV)
Ti 8.3. klo 8.45 – 12.00 Postereiden ja esitysten viimeistelyä itsenäisesti ryhmissä MPA6020
Ti 8.3. klo 12 – 16.00 Projektiseminaari MPA4009

Pe 11.3. PROJEKTIRAPORTTIEN PALAUTUS

Materials

Tenttimateriaali

MUUTOKSET MAHDOLLISIA

Empowerment
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Adams, R. 2003. Social work and empowerment. British association of social workers. LUVUT 1-2 (SIVUT 3-43). Saatavana Metropolian e-kirjana.

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf


Mediakasvatus
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf


Etiikka
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017

T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF) (kursorisesti)

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)

Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 kursorisesti; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka) (Kyseisiä teorioita koskevan materiaalin voi hakea myös muista lähteistä. Shafer-Landau on kuitenkin kaikkein helpoiten lähestyttävissä.)

Teaching methods

Lähiopetus
Kirjallisuus
Ohjaus ja projekti
Itseohjautuva oppiminen
Seminaari

Exam schedules

Tentti 23.2. klo 13 - 16
1. uusintatentti 7.3. klo 9-12
2. uusinta Sosiaalialan yleinen uusintatentti SU202204 ti 26.4.22 klo 16.30-20.00 (ilmoittautuminen 15.3.-5.4.22)
Tentti sisältää tenttimateriaalin kokonaisuudessaan.

Student workload

10 op = 270 tuntia
Teoriaosuus: 108 tuntia (4 op)
Projekti: 162 tuntia (6 op)

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen kurssille, tentin läpäiseminen (0-5) sekä projektiraportti ja esitys (0-5).
Aktiivisuus edellyttää 80 % osallistumista lähiopetukseen ja projektityöhön.