Kraniaali- ja viskeraaliosteopatia 1Laajuus (5 op)
Tunnus: SX00CP24
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä kallon ja selkäytimen rakenteet. Opiskelija osaa selittää kraniaalisten tekniikoiden perusteet. Opiskelija selittää ja luettelee kraniaalisten tekniikoiden indikaatiot ja kontraindikaatiot. Opiskelija osaa arvioida kallon rakenteiden motiliteettia.
Opiskelija osaa nimetä sisäelinten osat ja rakenteet. Opiskelija paikallistaa ja tunnustelee vatsaontelon alueen elimet. Opiskelija selittää ja luettelee viskeraalisen hoidon indikaatiot ja kontraindikaatiot ja pystyy suorittamaan tekniikat tehokkaasti ja turvallisesti. Opiskelija yhdistää viskeraalisen hoidon mahdollisuudet omaan hoitokäytäntöönsä.
Sisältö
Kraniaaliosteopatian käsite, historia ja tekniikat. Kallon luut ja pään alueen rakenne ja toiminta. Aivo- ja selkäydinnesteen kierto. Kraniaalisten tekniikoiden indikaatiot ja kontraindikaatiot.
Viskeraaliosteopatian käsite, historia ja tekniikat. Hoidon indikaatiot ja kontraindikaatiot. Elinten anatomia, faskiaaliset yhteydet, sekä mobiliteetin ja motiliteetin arviointi ja hoitotekniikat. Erotusdiagnostiset testit viskeraalisen hoidon tarpeellisuuden arvioinnissa. Kurssi sisältää 4 op harjoittelua.
Esitietovaatimukset
Syventävä anatomia ja osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Varpu Perämäki
- Leena Suojanen
- Sandra Rinne
Vastuuopettaja
Sandra Rinne
Ryhmät
-
SXF20S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä kallon ja selkäytimen rakenteet. Opiskelija osaa selittää kraniaalisten tekniikoiden perusteet. Opiskelija selittää ja luettelee kraniaalisten tekniikoiden indikaatiot ja kontraindikaatiot. Opiskelija osaa arvioida kallon rakenteiden motiliteettia.
Opiskelija osaa nimetä sisäelinten osat ja rakenteet. Opiskelija paikallistaa ja tunnustelee vatsaontelon alueen elimet. Opiskelija selittää ja luettelee viskeraalisen hoidon indikaatiot ja kontraindikaatiot ja pystyy suorittamaan tekniikat tehokkaasti ja turvallisesti. Opiskelija yhdistää viskeraalisen hoidon mahdollisuudet omaan hoitokäytäntöönsä.
Sisältö
Kraniaaliosteopatian käsite, historia ja tekniikat. Kallon luut ja pään alueen rakenne ja toiminta. Aivo- ja selkäydinnesteen kierto. Kraniaalisten tekniikoiden indikaatiot ja kontraindikaatiot.
Viskeraaliosteopatian käsite, historia ja tekniikat. Hoidon indikaatiot ja kontraindikaatiot. Elinten anatomia, faskiaaliset yhteydet, sekä mobiliteetin ja motiliteetin arviointi ja hoitotekniikat. Erotusdiagnostiset testit viskeraalisen hoidon tarpeellisuuden arvioinnissa. Kurssi sisältää 4 op harjoittelua.
Aika ja paikka
Viskeraaliosteopatian osuus
23.8. Aloitus (etä)
29.8. Testit
5.9. Maksa
14.9. Sappirakko
3.10. Mahalaukku
13.10. Ruokatorvi
31.10. Viskeraalisten rakenteiden sonopalpaatio
2.11. Duodenum ja ohutsuoli
16.11. Paksusuoli
Kraniaaliosteopatian osuus
2.9.
12.9.
21.9.
12.10.
19.10.
26.10.
8.11.
Käytännön OSPE-tentti 30.11.
Oppimateriaalit
Kirjallisuuslista
Schünke, Michael et al. 2006: Atlas of Human Anatomy. Neck and Internal Organs. Stuttgart: Georg Thieme Verlag.
Hebgen, Erich 2011: Visceral Manipulation in Osteopathy. Stuttgart: Georg Thieme Verlag.
Barral, Jean-Pierre & Mercier, Pierre 2005 [1983]: Visceral Manipulation (revised edition). Seattle: Eastland Press.
Barral, Jean-Pierre & Mercier, Pierre 2005 [1983]: Visceral Manipulation II (revised edition). Seattle: Eastland Press.
Stone, Caroline 2007: Visceral and Obstetric Osteopathy. Edinburgh: Elsevier.
Oheiskirjallisuus
Furness, John Barton 2005: The Enteric Nervous System. Wiley-Blackwell Publishing.
Paoletti, Serge 2006: The Fasciae. Anatomy, Dysfunction and Treatment. Seattle: Eastland Press.
Barral, Jean-Pierre 2007: Understanding the messages of your body. Berkeley: Atlantic Books.
Schleip, Robert et al. 2012: Fascia – The Tensional Network of The Human Body. Edinburgh: Elsevier.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät
Käytännön tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
OSPE tentti 30.11.
1. uusinta: 12.12.
2. uusinta: 19.12.
Käytännön opetuksessa läsänolovelvoite on vähintään 80%, jotta voi osallistua käytännön OSPE-tenttiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Käytännön opetuksessa on oltava vähintään 80% läsnä. Mikäli läsnäolot jäävät alle 80% esimerkiksi sairastumisen takia, opiskelija keskustelee mahdollisista lisätehtävistä opettajan kanssa, jotta voisi osallistua käytännön tenttiin. Jokaisesta poissaolosta tehdään osaamista täydentävä suoritus.
Kummassakin osiosta poissaoloja saa kertyä eniten 2, jotta pystyy osallistumaan käytännön tenttiin. Mahdollisten littävien poissaolojen korvauksesta tulee sopia opettajan kanssa.
Opetus on joko lähiopetus tai etäopetus. Etäopetus merkitään ETÄ -liitteenä lukujärjestykseen. Muussa tapauksessa varaus on lähitoteutus. Opiskelijat eivät ylläpidä lähitunneilla toisilleen etäyhteyttä. Tällä mahdollisestaan kaikille läsnä oleville tasainen ja rauhallinen osallistuminen. Opetusta ei videoida.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moodle-alustan tehtävät ja eteneminen
Tehtävät, itse- ja vertaisarviointi
OSPE-tentti
Esitietovaatimukset
Syventävä anatomia ja osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3