Näöntutkimuksen perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00DS01
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
TIETO
Opiskelija osaa
• eritellä ja kuvata erilaiset refraktiiviset tilat ja niihin liittyvät oireet ja korjausvaihtoehdot
• kertoa taittovirheiden yleisen kehityksen
• kuvata akkommodaation toiminnan ja merkityksen näkemiselle
• arvioida akkommodaation ja näöntarkkuuden normaaliutta
• kertoa näöntarkkuuden määritelmän ja siihen vaikuttavat tekijät
• laskea tarvittavan optotyypin koon eri etäisyyksillä
• laskea näöntarkkuuden muutoslaskun, jos on poikkeava etäisyys
• kertoa skiaskoopin rakenteen ja foropterin osat
TAITO
Opiskelija osaa
• tehdä anamneesin
• määrittää taittovirheen objektiivisesti skiaskopoimalla
• käyttää koekehystä, linssilaatikon linssejä ja foropteria oman ja asiakkaan ergonomian huomioiden
• mitata ja kirjata näöntarkkuuden
• mitata akkommodaatiolaajuuden
Sisältö
Refraktiiviset tilat: epidemiologia, esitiedot ja oireet, tunnistaminen, hoito ja silmälasikorjaus ja ennuste
o emmetropia
o myopia
-tyhjän tilan myopia ja yömyopia
-myopiakontrolli
o hyperopia
o astigmatismi
Afakia ja pseudoafakia, anisometropia: määritelmä
Näöntutkimustila ja näöntutkimusvälineet:
o hygienia ja puhdistus
o välineiden käyttö ja huolto
Anamneesi eli esitiedot:
o Hyvä Näöntutkimuskäytäntö
o asiakaskommunikaatio
Staattinen skiaskopia:
o rakenne ja käyttö
Näöntarkkuus:
o normaali kehittyminen sis. emmetropisaation ja iän vaikutuksen
-testitaulut kauas ja lähelle, lasten testitaulut, testimerkin koko, erilaiset optotyypit, ISO standardi
o erilaiset näöntarkkuusmääritelmät
o MAR, minimierotuskulma
o merkintätavat (desimal, Snellen murtoluku ja logMAR) ja testaaminen
o näöntarkkuuteen vaikuttavat asiat, kuten verkkokalvon paikka, refraktiovirhe, intensiteetti ja kontrasti
o etäisyyden muutoslaskut
Akkommodaatio:
o mekanismi, iän ja sairauksien vaikutukset
o Duanen käyrä, Hofstetter-kaavat
o luokittelu -tooninen, vergenssi, refleksi ja proksimaalinen
o akkommodaatiolaajuus ja sen mittaaminen -Duanen viiva ja push-up menetelmät
o tarkannäönalue ja miellyttävä näköalue
o yhteys pupillin koon muutoksiin, akkommodaatioon ja konvergenssiin (the near triad)
Esitietovaatimukset
Esitietovaatimukset: Silmälasit ja niiden valmistus ja Geometrinen optiikka.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
08.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 31
Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
SXE24S1Optometrian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
TIETO
Opiskelija osaa
• eritellä ja kuvata erilaiset refraktiiviset tilat ja niihin liittyvät oireet ja korjausvaihtoehdot
• kertoa taittovirheiden yleisen kehityksen
• kuvata akkommodaation toiminnan ja merkityksen näkemiselle
• arvioida akkommodaation ja näöntarkkuuden normaaliutta
• kertoa näöntarkkuuden määritelmän ja siihen vaikuttavat tekijät
• laskea tarvittavan optotyypin koon eri etäisyyksillä
• laskea näöntarkkuuden muutoslaskun, jos on poikkeava etäisyys
• kertoa skiaskoopin rakenteen ja foropterin osat
TAITO
Opiskelija osaa
• tehdä anamneesin
• määrittää taittovirheen objektiivisesti skiaskopoimalla
• käyttää koekehystä, linssilaatikon linssejä ja foropteria oman ja asiakkaan ergonomian huomioiden
• mitata ja kirjata näöntarkkuuden
• mitata akkommodaatiolaajuuden
Sisältö
Refraktiiviset tilat: epidemiologia, esitiedot ja oireet, tunnistaminen, hoito ja silmälasikorjaus ja ennuste
o emmetropia
o myopia
-tyhjän tilan myopia ja yömyopia
-myopiakontrolli
o hyperopia
o astigmatismi
Afakia ja pseudoafakia, anisometropia: määritelmä
Näöntutkimustila ja näöntutkimusvälineet:
o hygienia ja puhdistus
o välineiden käyttö ja huolto
Anamneesi eli esitiedot:
o Hyvä Näöntutkimuskäytäntö
o asiakaskommunikaatio
Staattinen skiaskopia:
o rakenne ja käyttö
Näöntarkkuus:
o normaali kehittyminen sis. emmetropisaation ja iän vaikutuksen
-testitaulut kauas ja lähelle, lasten testitaulut, testimerkin koko, erilaiset optotyypit, ISO standardi
o erilaiset näöntarkkuusmääritelmät
o MAR, minimierotuskulma
o merkintätavat (desimal, Snellen murtoluku ja logMAR) ja testaaminen
o näöntarkkuuteen vaikuttavat asiat, kuten verkkokalvon paikka, refraktiovirhe, intensiteetti ja kontrasti
o etäisyyden muutoslaskut
Akkommodaatio:
o mekanismi, iän ja sairauksien vaikutukset
o Duanen käyrä, Hofstetter-kaavat
o luokittelu -tooninen, vergenssi, refleksi ja proksimaalinen
o akkommodaatiolaajuus ja sen mittaaminen -Duanen viiva ja push-up menetelmät
o tarkannäönalue ja miellyttävä näköalue
o yhteys pupillin koon muutoksiin, akkommodaatioon ja konvergenssiin (the near triad)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Esitietovaatimukset
Esitietovaatimukset: Silmälasit ja niiden valmistus ja Geometrinen optiikka.
Ilmoittautumisaika
19.04.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 31
Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Valtanen
- Tanja Lehti
Vastuuopettaja
Tanja Lehti
Ryhmät
-
SXE24K1Optometrian tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet
TIETO
Opiskelija osaa
• eritellä ja kuvata erilaiset refraktiiviset tilat ja niihin liittyvät oireet ja korjausvaihtoehdot
• kertoa taittovirheiden yleisen kehityksen
• kuvata akkommodaation toiminnan ja merkityksen näkemiselle
• arvioida akkommodaation ja näöntarkkuuden normaaliutta
• kertoa näöntarkkuuden määritelmän ja siihen vaikuttavat tekijät
• laskea tarvittavan optotyypin koon eri etäisyyksillä
• laskea näöntarkkuuden muutoslaskun, jos on poikkeava etäisyys
• kertoa skiaskoopin rakenteen ja foropterin osat
TAITO
Opiskelija osaa
• tehdä anamneesin
• määrittää taittovirheen objektiivisesti skiaskopoimalla
• käyttää koekehystä, linssilaatikon linssejä ja foropteria oman ja asiakkaan ergonomian huomioiden
• mitata ja kirjata näöntarkkuuden
• mitata akkommodaatiolaajuuden
Sisältö
Refraktiiviset tilat: epidemiologia, esitiedot ja oireet, tunnistaminen, hoito ja silmälasikorjaus ja ennuste
o emmetropia
o myopia
-tyhjän tilan myopia ja yömyopia
-myopiakontrolli
o hyperopia
o astigmatismi
Afakia ja pseudoafakia, anisometropia: määritelmä
Näöntutkimustila ja näöntutkimusvälineet:
o hygienia ja puhdistus
o välineiden käyttö ja huolto
Anamneesi eli esitiedot:
o Hyvä Näöntutkimuskäytäntö
o asiakaskommunikaatio
Staattinen skiaskopia:
o rakenne ja käyttö
Näöntarkkuus:
o normaali kehittyminen sis. emmetropisaation ja iän vaikutuksen
-testitaulut kauas ja lähelle, lasten testitaulut, testimerkin koko, erilaiset optotyypit, ISO standardi
o erilaiset näöntarkkuusmääritelmät
o MAR, minimierotuskulma
o merkintätavat (desimal, Snellen murtoluku ja logMAR) ja testaaminen
o näöntarkkuuteen vaikuttavat asiat, kuten verkkokalvon paikka, refraktiovirhe, intensiteetti ja kontrasti
o etäisyyden muutoslaskut
Akkommodaatio:
o mekanismi, iän ja sairauksien vaikutukset
o Duanen käyrä, Hofstetter-kaavat
o luokittelu -tooninen, vergenssi, refleksi ja proksimaalinen
o akkommodaatiolaajuus ja sen mittaaminen -Duanen viiva ja push-up menetelmät
o tarkannäönalue ja miellyttävä näköalue
o yhteys pupillin koon muutoksiin, akkommodaatioon ja konvergenssiin (the near triad)
Aika ja paikka
Opetus tapahtuu Myllypuron kampuksella sekä etänä (Teams tai Zoom). Ajallisesti opetus sijoittuu: syksy 2024 1. periodi, annetun lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojaksolle kuuluvat käytännön harjoitukset tehdään ohjatusti annetussa aikataulussa ja järjestyksessä kampuksen harjoitustiloissa. Muita kuin työharjoitteluun liittyviä tehtäviä ja harjoituksia ei voi tehdä työelämän ohjauksessa.
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kirjallisuus:
David B. Elliot: 2014 Clinical Procedures in Primary Eye Care: The case history, Trial frame or phoropther? and Objective refraction.
Optometrian Eettinen Neuvosto: Hyvä Näöntutkimuskäytäntö.
ISO 8596: Ophtalmic optics – Visual acuity testing - Standard optotype and its presentation
Borish Clinical Refraction
1. Mark Rosenfield: Refractive status of the eye
2. Karla Zadnik ja Donald O. Mutti: Incidence and
distribution of refractive anomalies.
3. David A. Goss: Development of the ametropias.
4. Ciuffreda K.J. Accommodation, the pupil, and presbyopia
7. Ian L. Bailey: Visual Acuity
WHO 2015: The impact of myopia and high myopia. https://www.who.int/blindness/causes/MyopiaReportforWeb.pdf
Cathleen Fedtke 2019: Spectacles: Progressive Addition Multifocals/Executive Bifocals/Light Diffusion Technology. Brian Holden Vision Institute.
Opetusmenetelmät
Luennot
Näöntutkimusharjoitukset
Tapaus-oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti 18.9.2024
Uusinnat:
I uusinta Exam-tenttinä ajalla: 7.10.-11.10.2024
II uusinta Exam-tenttinä ajalla: 4.11.-8.11.2024
Tietoa Examista: https://oma.metropolia.fi/henkilokunnalle/strategia-ja-kehityspalvelut/digitalisaatio/ohjelmistojen-ohjeet/exam/exam-opiskelijoille
Näöntutkimusharjoitusten palautus 27.9.2024 mennessä aulapalveluihin. Palauta tehtävät opettajalle: Tanja Lehti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
näöntutkimusharjoitukset 10 x 3h, yhteensä 30h
teoria lähiopetus 7 x 3h, yhteensä 21h
kirjallinen tapaustehtävä ryhmätyönä 27h
tehtävät (laskut ja pienet kirjalliset työt) 8h
tentti 2h
itsenäinen työ (valmistautuminen tunneille ja tenttiin) 47h
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja näöntutkimusharjoitukset hyväksytty/täydennettävä
Kirjallinen tentti 70%
Tapaus-oppimistehtävä 30%
Esitietovaatimukset
Esitietovaatimukset: Silmälasit ja niiden valmistus ja Geometrinen optiikka.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Valtanen
- Tanja Lehti
Vastuuopettaja
Tanja Lehti
Ryhmät
-
SXE23S1Optometrian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
TIETO
Opiskelija osaa
• eritellä ja kuvata erilaiset refraktiiviset tilat ja niihin liittyvät oireet ja korjausvaihtoehdot
• kertoa taittovirheiden yleisen kehityksen
• kuvata akkommodaation toiminnan ja merkityksen näkemiselle
• arvioida akkommodaation ja näöntarkkuuden normaaliutta
• kertoa näöntarkkuuden määritelmän ja siihen vaikuttavat tekijät
• laskea tarvittavan optotyypin koon eri etäisyyksillä
• laskea näöntarkkuuden muutoslaskun, jos on poikkeava etäisyys
• kertoa skiaskoopin rakenteen ja foropterin osat
TAITO
Opiskelija osaa
• tehdä anamneesin
• määrittää taittovirheen objektiivisesti skiaskopoimalla
• käyttää koekehystä, linssilaatikon linssejä ja foropteria oman ja asiakkaan ergonomian huomioiden
• mitata ja kirjata näöntarkkuuden
• mitata akkommodaatiolaajuuden
Sisältö
Refraktiiviset tilat: epidemiologia, esitiedot ja oireet, tunnistaminen, hoito ja silmälasikorjaus ja ennuste
o emmetropia
o myopia
-tyhjän tilan myopia ja yömyopia
-myopiakontrolli
o hyperopia
o astigmatismi
Afakia ja pseudoafakia, anisometropia: määritelmä
Näöntutkimustila ja näöntutkimusvälineet:
o hygienia ja puhdistus
o välineiden käyttö ja huolto
Anamneesi eli esitiedot:
o Hyvä Näöntutkimuskäytäntö
o asiakaskommunikaatio
Staattinen skiaskopia:
o rakenne ja käyttö
Näöntarkkuus:
o normaali kehittyminen sis. emmetropisaation ja iän vaikutuksen
-testitaulut kauas ja lähelle, lasten testitaulut, testimerkin koko, erilaiset optotyypit, ISO standardi
o erilaiset näöntarkkuusmääritelmät
o MAR, minimierotuskulma
o merkintätavat (desimal, Snellen murtoluku ja logMAR) ja testaaminen
o näöntarkkuuteen vaikuttavat asiat, kuten verkkokalvon paikka, refraktiovirhe, intensiteetti ja kontrasti
o etäisyyden muutoslaskut
Akkommodaatio:
o mekanismi, iän ja sairauksien vaikutukset
o Duanen käyrä, Hofstetter-kaavat
o luokittelu -tooninen, vergenssi, refleksi ja proksimaalinen
o akkommodaatiolaajuus ja sen mittaaminen -Duanen viiva ja push-up menetelmät
o tarkannäönalue ja miellyttävä näköalue
o yhteys pupillin koon muutoksiin, akkommodaatioon ja konvergenssiin (the near triad)
Aika ja paikka
Opetus tapahtuu Myllypuron kampuksella sekä etänä (Teams tai Zoom). Ajallisesti opetus sijoittuu: kevät 2024 1. periodi, annetun lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojaksolle kuuluvat käytännön harjoitukset tehdään ohjatusti annetussa aikataulussa ja järjestyksessä kampuksen harjoitustiloissa. Muita kuin työharjoitteluun liittyviä tehtäviä ja harjoituksia ei voi tehdä työelämän ohjauksessa.
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kirjallisuus:
David B. Elliot: 2014 Clinical Procedures in Primary Eye Care: The case history, Trial frame or phoropther? and Objective refraction.
Optometrian Eettinen Neuvosto: Hyvä Näöntutkimuskäytäntö.
ISO 8596: Ophtalmic optics – Visual acuity testing - Standard optotype and its presentation
Borish Clinical Refraction
1. Mark Rosenfield: Refractive status of the eye
2. Karla Zadnik ja Donald O. Mutti: Incidence and
distribution of refractive anomalies.
3. David A. Goss: Development of the ametropias.
4. Ciuffreda K.J. Accommodation, the pupil, and presbyopia
7. Ian L. Bailey: Visual Acuity
WHO 2015: The impact of myopia and high myopia. https://www.who.int/blindness/causes/MyopiaReportforWeb.pdf
Cathleen Fedtke 2019: Spectacles: Progressive Addition Multifocals/Executive Bifocals/Light Diffusion Technology. Brian Holden Vision Institute.
Opetusmenetelmät
Luennot
Näöntutkimusharjoitukset
Tapaus-oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti 12.2.2024
I uusinta: 3.4.2024
II uusinta: 27.5.2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
näöntutkimusharjoitukset 10 x 3h, yhteensä 30h
teoria lähiopetus 7 x 3h, yhteensä 21h
kirjallinen tapaustehtävä ryhmätyönä 27h
tehtävät (laskut ja pienet kirjalliset työt) 8h
tentti 2h
itsenäinen työ (valmistautuminen tunneille ja tenttiin) 47h
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja näöntutkimusharjoitukset hyväksytty/täydennettävä
Kirjallinen tentti 70%
Tapaus-oppimistehtävä 30%
Esitietovaatimukset
Esitietovaatimukset: Silmälasit ja niiden valmistus ja Geometrinen optiikka.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 31
Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Valtanen
- Tanja Lehti
- Jenny Räikkönen
Vastuuopettaja
Tanja Lehti
Ryhmät
-
SXE23K1Optometrian tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet
TIETO
Opiskelija osaa
• eritellä ja kuvata erilaiset refraktiiviset tilat ja niihin liittyvät oireet ja korjausvaihtoehdot
• kertoa taittovirheiden yleisen kehityksen
• kuvata akkommodaation toiminnan ja merkityksen näkemiselle
• arvioida akkommodaation ja näöntarkkuuden normaaliutta
• kertoa näöntarkkuuden määritelmän ja siihen vaikuttavat tekijät
• laskea tarvittavan optotyypin koon eri etäisyyksillä
• laskea näöntarkkuuden muutoslaskun, jos on poikkeava etäisyys
• kertoa skiaskoopin rakenteen ja foropterin osat
TAITO
Opiskelija osaa
• tehdä anamneesin
• määrittää taittovirheen objektiivisesti skiaskopoimalla
• käyttää koekehystä, linssilaatikon linssejä ja foropteria oman ja asiakkaan ergonomian huomioiden
• mitata ja kirjata näöntarkkuuden
• mitata akkommodaatiolaajuuden
Sisältö
Refraktiiviset tilat: epidemiologia, esitiedot ja oireet, tunnistaminen, hoito ja silmälasikorjaus ja ennuste
o emmetropia
o myopia
-tyhjän tilan myopia ja yömyopia
-myopiakontrolli
o hyperopia
o astigmatismi
Afakia ja pseudoafakia, anisometropia: määritelmä
Näöntutkimustila ja näöntutkimusvälineet:
o hygienia ja puhdistus
o välineiden käyttö ja huolto
Anamneesi eli esitiedot:
o Hyvä Näöntutkimuskäytäntö
o asiakaskommunikaatio
Staattinen skiaskopia:
o rakenne ja käyttö
Näöntarkkuus:
o normaali kehittyminen sis. emmetropisaation ja iän vaikutuksen
-testitaulut kauas ja lähelle, lasten testitaulut, testimerkin koko, erilaiset optotyypit, ISO standardi
o erilaiset näöntarkkuusmääritelmät
o MAR, minimierotuskulma
o merkintätavat (desimal, Snellen murtoluku ja logMAR) ja testaaminen
o näöntarkkuuteen vaikuttavat asiat, kuten verkkokalvon paikka, refraktiovirhe, intensiteetti ja kontrasti
o etäisyyden muutoslaskut
Akkommodaatio:
o mekanismi, iän ja sairauksien vaikutukset
o Duanen käyrä, Hofstetter-kaavat
o luokittelu -tooninen, vergenssi, refleksi ja proksimaalinen
o akkommodaatiolaajuus ja sen mittaaminen -Duanen viiva ja push-up menetelmät
o tarkannäönalue ja miellyttävä näköalue
o yhteys pupillin koon muutoksiin, akkommodaatioon ja konvergenssiin (the near triad)
Aika ja paikka
Opetus tapahtuu Myllypuron kampuksella sekä etänä (Teams tai Zoom). Ajallisesti opetus sijoittuu: syksy 2023 1. periodi, annetun lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojaksolle kuuluvat käytännön harjoitukset tehdään ohjatusti annetussa aikataulussa ja järjestyksessä kampuksen harjoitustiloissa. Muita kuin työharjoitteluun liittyviä tehtäviä ja harjoituksia ei voi tehdä työelämän ohjauksessa.
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kirjallisuus:
David B. Elliot: 2014 Clinical Procedures in Primary Eye Care: The case history, Trial frame or phoropther? and Objective refraction.
Optometrian Eettinen Neuvosto: Hyvä Näöntutkimuskäytäntö.
ISO 8596: Ophtalmic optics – Visual acuity testing - Standard optotype and its presentation
Borish Clinical Refraction
1. Mark Rosenfield: Refractive status of the eye
2. Karla Zadnik ja Donald O. Mutti: Incidence and
distribution of refractive anomalies.
3. David A. Goss: Development of the ametropias.
4. Ciuffreda K.J. Accommodation, the pupil, and presbyopia
7. Ian L. Bailey: Visual Acuity
WHO 2015: The impact of myopia and high myopia. https://www.who.int/blindness/causes/MyopiaReportforWeb.pdf
Cathleen Fedtke 2019: Spectacles: Progressive Addition Multifocals/Executive Bifocals/Light Diffusion Technology. Brian Holden Vision Institute.
Opetusmenetelmät
Luennot
Näöntutkimusharjoitukset
Tapaus-oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti 20.9.2023
I uusinta 7.11.2023
II uusinta 12.12.2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
näöntutkimusharjoitukset 10 x 3h, yhteensä 30h
teoria lähiopetus 7 x 3h, yhteensä 21h
kirjallinen tapaustehtävä ryhmätyönä 27h
tehtävät (laskut ja pienet kirjalliset työt) 8h
tentti 2h
itsenäinen työ (valmistautuminen tunneille ja tenttiin) 47h
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja näöntutkimusharjoitukset hyväksytty/täydennettävä
Kirjallinen tentti 70%
Tapaus-oppimistehtävä 30%
Esitietovaatimukset
Esitietovaatimukset: Silmälasit ja niiden valmistus ja Geometrinen optiikka.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Valtanen
- Tanja Lehti
- Kajsa Sten
Vastuuopettaja
Tanja Lehti
Ryhmät
-
SXE22S1Optometrian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
TIETO
Opiskelija osaa
• eritellä ja kuvata erilaiset refraktiiviset tilat ja niihin liittyvät oireet ja korjausvaihtoehdot
• kertoa taittovirheiden yleisen kehityksen
• kuvata akkommodaation toiminnan ja merkityksen näkemiselle
• arvioida akkommodaation ja näöntarkkuuden normaaliutta
• kertoa näöntarkkuuden määritelmän ja siihen vaikuttavat tekijät
• laskea tarvittavan optotyypin koon eri etäisyyksillä
• laskea näöntarkkuuden muutoslaskun, jos on poikkeava etäisyys
• kertoa skiaskoopin rakenteen ja foropterin osat
TAITO
Opiskelija osaa
• tehdä anamneesin
• määrittää taittovirheen objektiivisesti skiaskopoimalla
• käyttää koekehystä, linssilaatikon linssejä ja foropteria oman ja asiakkaan ergonomian huomioiden
• mitata ja kirjata näöntarkkuuden
• mitata akkommodaatiolaajuuden
Sisältö
Refraktiiviset tilat: epidemiologia, esitiedot ja oireet, tunnistaminen, hoito ja silmälasikorjaus ja ennuste
o emmetropia
o myopia
-tyhjän tilan myopia ja yömyopia
-myopiakontrolli
o hyperopia
o astigmatismi
Afakia ja pseudoafakia, anisometropia: määritelmä
Näöntutkimustila ja näöntutkimusvälineet:
o hygienia ja puhdistus
o välineiden käyttö ja huolto
Anamneesi eli esitiedot:
o Hyvä Näöntutkimuskäytäntö
o asiakaskommunikaatio
Staattinen skiaskopia:
o rakenne ja käyttö
Näöntarkkuus:
o normaali kehittyminen sis. emmetropisaation ja iän vaikutuksen
-testitaulut kauas ja lähelle, lasten testitaulut, testimerkin koko, erilaiset optotyypit, ISO standardi
o erilaiset näöntarkkuusmääritelmät
o MAR, minimierotuskulma
o merkintätavat (desimal, Snellen murtoluku ja logMAR) ja testaaminen
o näöntarkkuuteen vaikuttavat asiat, kuten verkkokalvon paikka, refraktiovirhe, intensiteetti ja kontrasti
o etäisyyden muutoslaskut
Akkommodaatio:
o mekanismi, iän ja sairauksien vaikutukset
o Duanen käyrä, Hofstetter-kaavat
o luokittelu -tooninen, vergenssi, refleksi ja proksimaalinen
o akkommodaatiolaajuus ja sen mittaaminen -Duanen viiva ja push-up menetelmät
o tarkannäönalue ja miellyttävä näköalue
o yhteys pupillin koon muutoksiin, akkommodaatioon ja konvergenssiin (the near triad)
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
David B. Elliot: 2014 Clinical Procedures in Primary Eye Care: The case history, Trial frame or phoropther? and Objective refraction.
Optometrian Eettinen Neuvosto: Hyvä Näöntutkimuskäytäntö.
ISO 8596: Ophtalmic optics – Visual acuity testing - Standard optotype and its presentation
Borish Clinical Refraction
1. Mark Rosenfield: Refractive status of the eye
2. Karla Zadnik ja Donald O. Mutti: Incidence and
distribution of refractive anomalies.
3. David A. Goss: Development of the ametropias.
4. Ciuffreda K.J. Accommodation, the pupil, and presbyopia
7. Ian L. Bailey: Visual Acuity
WHO 2015: The impact of myopia and high myopia. https://www.who.int/blindness/causes/MyopiaReportforWeb.pdf
Cathleen Fedtke 2019: Spectacles: Progressive Addition Multifocals/Executive Bifocals/Light Diffusion Technology. Brian Holden Vision Institute.
Opetusmenetelmät
Luennot
Näöntutkimusharjoitukset
Tapaus-oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti 15.2.2023
I uusinta 4.4.2023
II uusinta 29.5.2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
näöntutkimusharjoitukset 10 x 3h, yhteensä 30h
teoria lähiopetus 7 x 3h, yhteensä 21h
kirjallinen tapaustehtävä ryhmätyönä 27h
tehtävät (laskut ja pienet kirjalliset työt) 8h
tentti 2h
itsenäinen työ (valmistautuminen tunneille ja tenttiin) 47h
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja näöntutkimusharjoitukset hyväksytty/täydennettävä
Kirjallinen tentti 70%
Tapaus-oppimistehtävä 30%
Esitietovaatimukset
Esitietovaatimukset: Silmälasit ja niiden valmistus ja Geometrinen optiikka.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 16.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Valtanen
- Tanja Lehti
Vastuuopettaja
Tanja Lehti
Ryhmät
-
SXE22K1Optometrian tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet
TIETO
Opiskelija osaa
• eritellä ja kuvata erilaiset refraktiiviset tilat ja niihin liittyvät oireet ja korjausvaihtoehdot
• kertoa taittovirheiden yleisen kehityksen
• kuvata akkommodaation toiminnan ja merkityksen näkemiselle
• arvioida akkommodaation ja näöntarkkuuden normaaliutta
• kertoa näöntarkkuuden määritelmän ja siihen vaikuttavat tekijät
• laskea tarvittavan optotyypin koon eri etäisyyksillä
• laskea näöntarkkuuden muutoslaskun, jos on poikkeava etäisyys
• kertoa skiaskoopin rakenteen ja foropterin osat
TAITO
Opiskelija osaa
• tehdä anamneesin
• määrittää taittovirheen objektiivisesti skiaskopoimalla
• käyttää koekehystä, linssilaatikon linssejä ja foropteria oman ja asiakkaan ergonomian huomioiden
• mitata ja kirjata näöntarkkuuden
• mitata akkommodaatiolaajuuden
Sisältö
Refraktiiviset tilat: epidemiologia, esitiedot ja oireet, tunnistaminen, hoito ja silmälasikorjaus ja ennuste
o emmetropia
o myopia
-tyhjän tilan myopia ja yömyopia
-myopiakontrolli
o hyperopia
o astigmatismi
Afakia ja pseudoafakia, anisometropia: määritelmä
Näöntutkimustila ja näöntutkimusvälineet:
o hygienia ja puhdistus
o välineiden käyttö ja huolto
Anamneesi eli esitiedot:
o Hyvä Näöntutkimuskäytäntö
o asiakaskommunikaatio
Staattinen skiaskopia:
o rakenne ja käyttö
Näöntarkkuus:
o normaali kehittyminen sis. emmetropisaation ja iän vaikutuksen
-testitaulut kauas ja lähelle, lasten testitaulut, testimerkin koko, erilaiset optotyypit, ISO standardi
o erilaiset näöntarkkuusmääritelmät
o MAR, minimierotuskulma
o merkintätavat (desimal, Snellen murtoluku ja logMAR) ja testaaminen
o näöntarkkuuteen vaikuttavat asiat, kuten verkkokalvon paikka, refraktiovirhe, intensiteetti ja kontrasti
o etäisyyden muutoslaskut
Akkommodaatio:
o mekanismi, iän ja sairauksien vaikutukset
o Duanen käyrä, Hofstetter-kaavat
o luokittelu -tooninen, vergenssi, refleksi ja proksimaalinen
o akkommodaatiolaajuus ja sen mittaaminen -Duanen viiva ja push-up menetelmät
o tarkannäönalue ja miellyttävä näköalue
o yhteys pupillin koon muutoksiin, akkommodaatioon ja konvergenssiin (the near triad)
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
David B. Elliot: 2014 Clinical Procedures in Primary Eye Care: The case history, Trial frame or phoropther? and Objective refraction.
Optometrian Eettinen Neuvosto: Hyvä Näöntutkimuskäytäntö.
ISO 8596: Ophtalmic optics – Visual acuity testing - Standard optotype and its presentation
Borish Clinical Refraction
1. Mark Rosenfield: Refractive status of the eye
2. Karla Zadnik ja Donald O. Mutti: Incidence and
distribution of refractive anomalies.
3. David A. Goss: Development of the ametropias.
4. Ciuffreda K.J. Accommodation, the pupil, and presbyopia
7. Ian L. Bailey: Visual Acuity
WHO 2015: The impact of myopia and high myopia. https://www.who.int/blindness/causes/MyopiaReportforWeb.pdf
Cathleen Fedtke 2019: Spectacles: Progressive Addition Multifocals/Executive Bifocals/Light Diffusion Technology. Brian Holden Vision Institute.
Opetusmenetelmät
Luennot
Näöntutkimusharjoitukset
Tapaus-oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti 10.10.2022, 1. uusinta 7.11.2022 ja 2. uusinta 8.12. 2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
näöntutkimusharjoitukset 10 x 3h, yhteensä 30h
teoria lähiopetus 7 x 3h, yhteensä 21h
kirjallinen tapaustehtävä ryhmätyönä 27h
tehtävät (laskut ja pienet kirjalliset työt) 8h
tentti 2h
itsenäinen työ (valmistautuminen tunneille ja tenttiin) 47h
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja näöntutkimusharjoitukset hyväksytty/täydennettävä
Kirjallinen tentti 70%
Tapaus-oppimistehtävä 30%
Esitietovaatimukset
Esitietovaatimukset: Silmälasit ja niiden valmistus ja Geometrinen optiikka.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tanja Lehti
Vastuuopettaja
Satu Autio
Ryhmät
-
SXE21S1Optometrian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
TIETO
Opiskelija osaa
• eritellä ja kuvata erilaiset refraktiiviset tilat ja niihin liittyvät oireet ja korjausvaihtoehdot
• kertoa taittovirheiden yleisen kehityksen
• kuvata akkommodaation toiminnan ja merkityksen näkemiselle
• arvioida akkommodaation ja näöntarkkuuden normaaliutta
• kertoa näöntarkkuuden määritelmän ja siihen vaikuttavat tekijät
• laskea tarvittavan optotyypin koon eri etäisyyksillä
• laskea näöntarkkuuden muutoslaskun, jos on poikkeava etäisyys
• kertoa skiaskoopin rakenteen ja foropterin osat
TAITO
Opiskelija osaa
• tehdä anamneesin
• määrittää taittovirheen objektiivisesti skiaskopoimalla
• käyttää koekehystä, linssilaatikon linssejä ja foropteria oman ja asiakkaan ergonomian huomioiden
• mitata ja kirjata näöntarkkuuden
• mitata akkommodaatiolaajuuden
Sisältö
Refraktiiviset tilat: epidemiologia, esitiedot ja oireet, tunnistaminen, hoito ja silmälasikorjaus ja ennuste
o emmetropia
o myopia
-tyhjän tilan myopia ja yömyopia
-myopiakontrolli
o hyperopia
o astigmatismi
Afakia ja pseudoafakia, anisometropia: määritelmä
Näöntutkimustila ja näöntutkimusvälineet:
o hygienia ja puhdistus
o välineiden käyttö ja huolto
Anamneesi eli esitiedot:
o Hyvä Näöntutkimuskäytäntö
o asiakaskommunikaatio
Staattinen skiaskopia:
o rakenne ja käyttö
Näöntarkkuus:
o normaali kehittyminen sis. emmetropisaation ja iän vaikutuksen
-testitaulut kauas ja lähelle, lasten testitaulut, testimerkin koko, erilaiset optotyypit, ISO standardi
o erilaiset näöntarkkuusmääritelmät
o MAR, minimierotuskulma
o merkintätavat (desimal, Snellen murtoluku ja logMAR) ja testaaminen
o näöntarkkuuteen vaikuttavat asiat, kuten verkkokalvon paikka, refraktiovirhe, intensiteetti ja kontrasti
o etäisyyden muutoslaskut
Akkommodaatio:
o mekanismi, iän ja sairauksien vaikutukset
o Duanen käyrä, Hofstetter-kaavat
o luokittelu -tooninen, vergenssi, refleksi ja proksimaalinen
o akkommodaatiolaajuus ja sen mittaaminen -Duanen viiva ja push-up menetelmät
o tarkannäönalue ja miellyttävä näköalue
o yhteys pupillin koon muutoksiin, akkommodaatioon ja konvergenssiin (the near triad)
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
David B. Elliot: 2014 Clinical Procedures in Primary Eye Care: The case history, Trial frame or phoropther? and Objective refraction.
Optometrian Eettinen Neuvosto: Hyvä Näöntutkimuskäytäntö.
ISO 8596: Ophtalmic optics – Visual acuity testing - Standard optotype and its presentation
Borish Clinical Refraction
1. Mark Rosenfield: Refractive status of the eye
2. Karla Zadnik ja Donald O. Mutti: Incidence and
distribution of refractive anomalies.
3. David A. Goss: Development of the ametropias.
4. Ciuffreda K.J. Accommodation, the pupil, and presbyopia
7. Ian L. Bailey: Visual Acuity
WHO 2015: The impact of myopia and high myopia. https://www.who.int/blindness/causes/MyopiaReportforWeb.pdf
Cathleen Fedtke 2019: Spectacles: Progressive Addition Multifocals/Executive Bifocals/Light Diffusion Technology. Brian Holden Vision Institute.
Opetusmenetelmät
Luennot
Näöntutkimusharjoitukset
Tapaus-oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti 2.3,2022, 1. uusinta 5.4.2022 ja 2. uusinta 30.5. 2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
näöntutkimusharjoitukset 10 x 3h, yhteensä 30h
teoria lähiopetus 7 x 3h, yhteensä 21h
kirjallinen tapaustehtävä osittain yksiltyö/osittain ryhmätyönä 27h
tehtävät (laskut ja pienet kirjalliset työt) 8h
tentti 2h
itsenäinen työ (valmistautuminen tunneille ja tenttiin) 47h
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät ja näöntutkimusharjoitukset hyväksytty/täydennettävä
Kirjallinen tentti 70%
Tapaus-oppimistehtävä 30%
Esitietovaatimukset
Esitietovaatimukset: Silmälasit ja niiden valmistus ja Geometrinen optiikka.