Siirry suoraan sisältöön

Neurologinen fysioterapia ja kuntoutuminen 1Laajuus (5 op)

Tunnus: SX00EE79

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.

Sisältö

Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lääketieteelliset aineet Sote
  • Inari Heimo
  • Nina Talvitie
  • Krista Lehtonen
  • Tuomas Leisti
Vastuuopettaja

Krista Lehtonen

Ryhmät
  • SXB22S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.

Sisältö

Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa

Aika ja paikka

Periodit 1 ja 2, Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Muun muassa:
Pyöriä, O. ym. 2015. Aktiivisuutta ja osallistumista tukeva fysioterapia aivoverenkiertohäiriöön sairastuneiden alkuvaiheen kuntoutuksessa. Satunnaistettu seurantatutkimus.
Hiekkala, S. ym. 2019. Aivoverenkiertohäiriöön (avh) sairastuneen henkilön toimintakyvyn arviointi. TOIMIA-suositus IDS022/10.4.2019
Kuntoutuksen tietopohja -hankkeen asiantuntijaryhmä 2020. Aivoverenkiertohäiriön (AVH) sairastaneiden toimintakyvyn vähimmäisarviointi
kuntoutustarpeen arvioinnissa ja kuntoutuspalveluissa. TOIMIA-suositus ID S027/1.4.2020.
Aivoliiton nimetyt aineistot.
Muu ajankohtainen tutkimustieto, jota käytetään opintojaksolla sekä kirjallisessa oppimistehtävässä.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Luennot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 h, 1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sirpa Ahola
  • Inari Heimo
  • Jonna Heimonen
  • Nina Talvitie
  • Tuomas Leisti
  • Krista Lehtonen
Vastuuopettaja

Krista Lehtonen

Ryhmät
  • SXB22K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.

Sisältö

Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Luennot

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sirpa Ahola
  • Inari Heimo
  • Jonna Heimonen
  • Tuomas Leisti
  • Krista Lehtonen
  • Nina Talvitie
Vastuuopettaja

Krista Lehtonen

Ryhmät
  • SXB22K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.

Sisältö

Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Luennot

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 27.09.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sirpa Ahola
  • Kristiina Kokkonen
  • Inari Heimo
  • Tuomas Leisti
  • Krista Lehtonen
Vastuuopettaja

Krista Lehtonen

Ryhmät
  • SXB21S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.

Sisältö

Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Luennot

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sirpa Ahola
  • Kristiina Kokkonen
  • Inari Heimo
  • Krista Lehtonen
  • Tuomas Leisti
Vastuuopettaja

Krista Lehtonen

Ryhmät
  • SXB21K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.

Sisältö

Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Luennot

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sirpa Ahola
  • Kristiina Kokkonen
  • Inari Heimo
  • Tuomas Leisti
  • Krista Lehtonen
Vastuuopettaja

Krista Lehtonen

Ryhmät
  • SXB21K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.

Sisältö

Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Luennot

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 23.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sirpa Ahola
  • Kristiina Kokkonen
  • Inari Heimo
  • Krista Lehtonen
  • Tuomas Leisti
Vastuuopettaja

Krista Lehtonen

Ryhmät
  • SXB20S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.

Sisältö

Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.