Siirry suoraan sisältöön

Hengitys- ja sydänterveyden edistäminen fysioterapiassaLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EE61

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.

Sisältö

Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 20.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 45

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Fysioterapia Virtuaali
  • Inari Heimo
  • Tomi Nurminen
Vastuuopettaja

Inari Heimo

Ryhmät
  • SXB23S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.

Sisältö

Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia

Aika ja paikka

1. periodi Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Muun muassa:
Soveltuvat Käypä hoito -suositukset
Sydänliiton Ammattilaispalvelu
Fysioterapiasuositus: Sepelvaltimopotilaan liikunnallinen kuntoutus
Hengitysliiton nimetyt aineistot
Bäckmand H. (toim.) 2010. Hyvä hengitysterveys. Opas hengityssairauksien hoitoon. THL:n verkkojulkaisu.
Ajantasainen tutkimustieto, jota hyödynnetään hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävässä.
Tarvittaessa fysiologian ja anatomian kertaamiseen esimerkiksi:
Sand, O., Sjaastad, O. V., Haug, E., Bjålie, J. G. & Toverud, K. C. Ihminen. Fysiologia ja anatomia. Mikä tahansa painos.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tentit (hengitysterveyden edistäminen / sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa)
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa: Yhteistyö työelämä- ja yhdistystoimijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hengitysterveyden edistämisen orientoiva yksilötentti 26.8. klo 13-15 Moodlessa. Aineistoja saa käyttää tenttiin vastatessa. Aineistot kerrotaan orientaatiokerralla. Uusintatentti 2.9. klo 13-15 Moodlessa. Uusintatenttiin ilmoittautuminen sähköpostise opintojakson opettajalle viimeistään 29.8.
Sydänterveyden edistämisen yksilötentti 12.-15.9. Moodlessa. Aineistoja saa käyttää tenttiin vastatessa. Aineistot kerrotaan orientaatiokerralla. Yksilöllinen uusintatentti Moodlessa 3.-4.10. klo 8-23.59. Toinen uusintatentti Moodlessa 25.-26.10. klo 8-23.59. Uusintatentteihin ilmoittautuminen sähköpostise opintojakson opettajalle viimeistään 27.9. / 18.10.
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty tenttisuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnat tulee toteuttaa tässä ilmoitetuissa uusintatenteissä. Hyväksytyistä arvosanoista korkein jää voimaan.
Yksilöllisen hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävän palautus viimeistään 20.10.2024 Moodleen. Oppimistehtävästä saadun numeroarvion korottaminen ei ole mahdollista. Myöhässä palautetusta tehtävästä ei ole mahdollista saada kiitettävää arvosanaa.

Metropolian tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan tulee ilmoittautua uudelleen opintojaksolle ja suorittaa se opettajan kanssa sovittavalla tavalla, jos hän ei uusintatilaisuuksissa saa hyväksyttyä arviointia tai vaaditut osasuoritukset jäävät suorittamatta.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa 3 op
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa 2 op

1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo opetuksessa pakollinen 80 %. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Ohjeet käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä ensimmäisellä opetuskerralla tai jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opintojakson vastuuopettajalle etukäteen sähköpostitse.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Metropolian tutkintosäännön mukaisesti vilpillinen menettely kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa, tenteissä ja oppimistehtävissä on kielletty. Kts. tarkemmin Metropolian tutkintosääntö. Opiskelijan odotetaan noudattavan opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkaamisen käsittelystä muun muassa asianmukaisten lähdeviitteiden osalta.

Moodle-työtila käytössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentit ja määrätyt oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5. Osa oppimistehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Opintojakson arvosana muodostuu hengitys- ja sydänterveyden edistämisen osuuksien arvosanojen keskiarvosta. Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa -osuuden numeroarviossa tentin painoarvo 20 % ja oppimistehtävän 80 %. Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa -osuuden numeroarviosta tentin painoarvo 100 %.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 17.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 40

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Inari Heimo
  • Tomi Nurminen
Ryhmät
  • SXB23K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.

Sisältö

Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia

Aika ja paikka

3. periodi Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Muun muassa:
Soveltuvat Käypä hoito -suositukset
Sydänliiton Ammattilaispalvelu
Fysioterapiasuositus: Sepelvaltimopotilaan liikunnallinen kuntoutus
Hengitysliiton nimetyt aineistot
Bäckmand H. (toim.) 2010. Hyvä hengitysterveys. Opas hengityssairauksien hoitoon. THL:n verkkojulkaisu.
Ajantasainen tutkimustieto, jota hyödynnetään hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävässä
Muu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tentit (hengitysterveyden edistäminen / sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa)
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa: Yhteistyö työelämä- ja yhdistystoimijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hengitysterveyden edistämisen orientoiva yksilötentti 23.1. klo 13-15 Moodlessa. Aineistoja saa käyttää tenttiin vastatessa. Aineistot kerrotaan orientaatiokerralla. Uusintatentti 6.2. klo 13-15 Moodlessa.
Sydänterveyden edistämisen yksilötentti 15.-18.2. Moodlessa. Aineistoja saa käyttää tenttiin vastatessa. Aineistot kerrotaan orientaatiokerralla. Yksilöllinen uusintatentti Moodlessa 21.-22.3. klo 8-23.59.
Yksilöllisen hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävän palautus viimeistään 16.3.2024 Moodleen. Oppimistehtävästä saadun numeroarvion korottaminen ei ole mahdollista. Myöhässä palautetusta tehtävästä ei ole mahdollista saada kiitettävää arvosanaa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa 3 op
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa 2 op

1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo opetuksessa pakollinen 80 %. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Ohjeet käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä ensimmäisellä opetuskerralla tai jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opintojakson vastuuopettajalle etukäteen sähköpostitse.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Metropolian tutkintosäännön mukaisesti vilpillinen menettely kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa, tenteissä ja oppimistehtävissä on kielletty. Kts. tarkemmin Metropolian tutkintosääntö. Opiskelijan odotetaan noudattavan opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkaamisen käsittelystä muun muassa asianmukaisten lähdeviitteiden osalta.

Moodle-työtila käytössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentit ja määrätyt oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5. Osa oppimistehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Opintojakson arvosana muodostuu hengitys- ja sydänterveyden edistämisen osuuksien arvosanojen keskiarvosta. Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa -osuuden numeroarviossa tentin painoarvo 20 % ja oppimistehtävän 80 %. Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa -osuuden numeroarviosta tentin painoarvo 100 %.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 17.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 40

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Inari Heimo
  • Tomi Nurminen
Ryhmät
  • SXB23K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.

Sisältö

Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia

Aika ja paikka

3. periodi Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Muun muassa:
Soveltuvat Käypä hoito -suositukset
Sydänliiton Ammattilaispalvelu
Fysioterapiasuositus: Sepelvaltimopotilaan liikunnallinen kuntoutus
Hengitysliiton nimetyt aineistot
Bäckmand H. (toim.) 2010. Hyvä hengitysterveys. Opas hengityssairauksien hoitoon. THL:n verkkojulkaisu.
Ajantasainen tutkimustieto, jota hyödynnetään hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävässä
Muu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tentit (hengitysterveyden edistäminen ja sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa)
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa: Yhteistyö työelämä- ja yhdistystoimijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hengitysterveyden edistämisen orientoiva yksilötentti 23.1. klo 13-15 Moodlessa. Aineistoja saa käyttää tenttiin vastatessa. Aineistot kerrotaan orientaatiokerralla. Uusintatentti 6.2. klo 13-15 Moodlessa.
Sydänterveyden edistämisen yksilötentti 15.-18.2. Moodlessa. Aineistoja saa käyttää tenttiin vastatessa. Aineistot kerrotaan orientaatiokerralla. Yksilöllinen uusintatentti Moodlessa 21.-22.3. klo 8-23.59.
Yksilöllisen hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävän palautus viimeistään 16.3.2024 Moodleen. Oppimistehtävästä saadun numeroarvion korottaminen ei ole mahdollista. Myöhässä palautetusta tehtävästä ei ole mahdollista saada kiitettävää arvosanaa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa 3 op
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa 2 op

1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo opetuksessa pakollinen 80 %. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Ohjeet käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä ensimmäisellä opetuskerralla tai jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opintojakson vastuuopettajalle etukäteen sähköpostitse.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Metropolian tutkintosäännön mukaisesti vilpillinen menettely kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa, tenteissä ja oppimistehtävissä on kielletty. Kts. tarkemmin Metropolian tutkintosääntö. Opiskelijan odotetaan noudattavan opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkaamisen käsittelystä muun muassa asianmukaisten lähdeviitteiden osalta.

Moodle-työtila käytössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentit ja määrätyt oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5. Osa oppimistehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Opintojakson arvosana muodostuu hengitys- ja sydänterveyden edistämisen osuuksien arvosanojen keskiarvosta. Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa -osuuden numeroarviossa tentin painoarvo 20 % ja oppimistehtävän 80 %. Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa -osuuden numeroarviosta tentin painoarvo 100 %.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

07.08.2023 - 22.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 40

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Inari Heimo
  • Tomi Nurminen
Vastuuopettaja

Ulla Härkönen

Ryhmät
  • SXB22S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.

Sisältö

Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia

Aika ja paikka

1. periodi Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Muun muassa:
Soveltuvat Käypä hoito -suositukset
Sydänliiton Ammattilaispalvelu
Fysioterapiasuositus: Sepelvaltimopotilaan liikunnallinen kuntoutus
Ajantasainen tutkimustieto, jota hyödynnetään hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävässä
Muu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tentit (hengitysterveyden edistäminen / sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa)
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa: Yhteistyö työelämä- ja yhdistystoimijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kts. lukujärjestys. Sydänterveyden edistämisen uusintatentti 6.11. ja 2. uusinta 30.11. Moodlessa erillisen ohjeen mukaan.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa 3 op
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa 2 op

1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Moodle-työtila käytössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentit ja määrätyt oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintojakson arvosana muodostuu hengitys- ja sydänterveyden edistämisen osuuksien arvosanojen keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

13.03.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Härkönen
  • Inari Heimo
  • Tomi Nurminen
Vastuuopettaja

Ulla Härkönen

Ryhmät
  • SXB22K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.

Sisältö

Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia

Aika ja paikka

4. periodi Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tentit (hengitysterveyden edistäminen / sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa)
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kts. lukujärjestys.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa 3 op
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa 2 op

1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Moodle-työtila käytössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentit ja määrätyt oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintojakson arvosana muodostuu hengitys- ja sydänterveyden edistämisen osuuksien arvosanojen keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

13.03.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Härkönen
  • Inari Heimo
Vastuuopettaja

Ulla Härkönen

Ryhmät
  • SXB22K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.

Sisältö

Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia

Aika ja paikka

4. periodi Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tentit (hengitysterveyden edistäminen / sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa)
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kts. lukujärjestys.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa 3 op
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa 2 op

1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Moodle-työtila käytössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentit ja määrätyt oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintojakson arvosana muodostuu hengitys- ja sydänterveyden edistämisen osuuksien arvosanojen keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

25.10.2022 - 21.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Härkönen
  • Inari Heimo
  • Tomi Nurminen
Vastuuopettaja

Ulla Härkönen

Ryhmät
  • SXB21S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.

Sisältö

Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

14.03.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Härkönen
  • Inari Heimo
  • Tomi Nurminen
Vastuuopettaja

Ulla Härkönen

Ryhmät
  • SXB21K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.

Sisältö

Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

14.03.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ulla Härkönen
  • Inari Heimo
  • Tomi Nurminen
Vastuuopettaja

Ulla Härkönen

Ryhmät
  • SXB21K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.

Sisältö

Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.