Basics of Therapeutic ExerciseLaajuus (5 cr)
Code: SX00EE31
Credits
5 op
Objective
Students are able to describe the basics of biomechanics and exercise physiology, as well the main factors of motor control and learning related to functional ability. Students are familiar with the basics of therapeutic exercise and are able to plan safe and individual therapeutic exercises. Students know how to provide feedback that supports the client’s functional ability.
Content
Basics of biomechanics and exercise physiology
Motor control, learning and the provision of feedback
Basics of therapeutic exercise
Utilising theoretical basics in practical therapeutic exercise and client guidance
Prerequisites
Student knows the basics of body functions and structures and assessment of functioning
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students use the appropriate core concepts as well as make choices using the knowledge base of their own professional field. They recognise the prerequisites and consequences of their own actions. Students’ actions follow the rules and instructions given, and they use working methods appropriately and safely. Students work according to the professional ethics of their own field, and they act responsibly as group members.
Assessment criteria, good (3)
Students analyse the relationships between appropriate core concepts as well as justify their choices using the knowledge base of their own professional field. They analyse the prerequisites and consequences of their own actions. Students act according to the rules and instructions given in their operating environment, and they use working methods appropriately and safely. Students work according to the professional ethics of their own field, and they act flexibly as group members.
Assessment criteria, excellent (5)
Students analyse and assess the relationships between appropriate core concepts as well as make choices using the knowledge base of their own professional field. They assess the prerequisites and consequences of their own actions. Students act initiatively and goal-orientedly in diverse operating environments, and they apply working methods appropriately and safely. Students work according to professional ethics in varied situations, and their functioning enhances group activities.
Assessment criteria, approved/failed
Students use the appropriate core concepts as well as make choices using the knowledge base of their own professional field. They recognise the prerequisites and consequences of their own actions. Students’ actions follow the rules and instructions given, and they use working methods appropriately and safely. Students work according to the professional ethics of their own field, and they act responsibly as group members.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 20.10.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
5 - 40
Degree programmes
- Physiotherapy
Teachers
- Jolanda Ehrström
- Tom Thiel
Teacher in charge
Jolanda Ehrström
Groups
-
SXB24K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Content
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Prerequisites
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 20.10.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
5 - 35
Degree programmes
- Physiotherapy
Teachers
- Jolanda Ehrström
- Tom Thiel
Teacher in charge
Jolanda Ehrström
Groups
-
SXB24K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Content
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Prerequisites
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Enrollment
27.11.2023 - 17.12.2023
Timing
08.01.2024 - 17.03.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
5 - 40
Degree programmes
- Physiotherapy
Teachers
- Jolanda Ehrström
- Tom Thiel
Teacher in charge
Jolanda Ehrström
Groups
-
SXB23S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Content
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Location and time
Etäopetusta ja lähiopetusta, joka tapahtuu Myllypuron kampuksella.
Materials
Tenttikirjallisuus:
*Luennot ja niiden materiaali ja Moodlessa oleva materiaali
*Kauranen K. ja Nurkka N. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki tai Kauranen K. ja Nurkka N. 2010 tai 2014. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Kauranen K. 2014. Lihas - rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Shumway-Cook A. & Woollacott M. Motor Control: Translating Research into Clinical Practice. 3., 4, tai 5. painos. Lippincot Williams & Wilkins: luvut 1 ja 2.
*Suni J, Taulaniemi A. toimi. 2012 tai 2017. Terveyskunnon testaus. Sanoma Pro Oy.
*Sandström M. ja Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Teaching methods
*Luennot (etäopetus)
*Käytännön harjoitustunnit, case-esitykset, asiakastilanteet (läsnäolovelvollisuus)
*Itsenäinen opiskelu
*Tehtävät ja tentti
Exam schedules
Verkkotentti Moodlessa 6.3.2024
Uusintaverkkotentti Moodlessa 3.4.2024
Student workload
Opiskelijan työtä 5op (5x27h) sisältäen:
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (40,5h)
Asiakastilanne 0,5 op (13,5h)
Tehtävät 1 op (27h)
Verkkotentti 2 op (55h)
Further information
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Etäopetustilanteita ei tallenneta.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Tutkintosääntö, 34§ Uusinta ja arvosanan korottaminen
Opintosuoritus uusitaan opintojakson toteutustiedoissa määritellyissä uusinta- ja korotustilaisuuksissa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Tutkinnon suorittamisen jälkeen ei ole mahdollista korottaa arvosanoja.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment methods and criteria
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (hyväksytty/hylätty)
Asiakastilanne 0,5 op (hyväksytty/hylätty)
Tehtävät 1 op (hyväksytty/hylätty)
Verkkotentti 2 op (0-5)
Prerequisites
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
07.08.2023 - 22.10.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
5 - 40
Degree programmes
- Physiotherapy
Teachers
- Jolanda Ehrström
- Tom Thiel
Teacher in charge
Jolanda Ehrström
Groups
-
SXB23K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Content
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Location and time
Etäopetusta ja lähiopetusta, joka tapahtuu Myllypuron kampuksella.
Materials
Tenttikirjallisuus:
*Luennot ja niiden materiaali ja Moodlessa oleva materiaali
*Kauranen K. ja Nurkka N. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki tai Kauranen K. ja Nurkka N. 2010 tai 2014. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Kauranen K. 2014. Lihas - rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Shumway-Cook A. & Woollacott M. Motor Control: Translating Research into Clinical Practice. 3., 4, tai 5. painos. Lippincot Williams & Wilkins: luvut 1 ja 2.
*Suni J, Taulaniemi A. toimi. 2012 tai 2017. Terveyskunnon testaus. Sanoma Pro Oy.
*Sandström M. ja Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Teaching methods
*Luennot (etäopetus)
*Käytännön harjoitustunnit, case-esitykset, asiakastilanteet (läsnäolovelvollisuus)
*Itsenäinen opiskelu
*Tehtävät ja tentti
Exam schedules
Verkkotentti Moodlessa 3.10.2023
Uusintaverkkotentti Moodlessa 31.10.2023
Student workload
Opiskelijan työtä 5op (5x27h) sisältäen:
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (40,5h)
Asiakastilanne 0,5 op (13,5h)
Tehtävät 1 op (27h)
Verkkotentti 2 op (55h)
Further information
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Etäopetustilanteita ei tallenneta.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Tutkintosääntö, 34§ Uusinta ja arvosanan korottaminen
Opintosuoritus uusitaan opintojakson toteutustiedoissa määritellyissä uusinta- ja korotustilaisuuksissa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Tutkinnon suorittamisen jälkeen ei ole mahdollista korottaa arvosanoja.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment methods and criteria
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (hyväksytty/hylätty)
Asiakastilanne 0,5 op (hyväksytty/hylätty)
Tehtävät 1 op (hyväksytty/hylätty)
Verkkotentti 2 op (0-5)
Prerequisites
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
07.08.2023 - 22.10.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
5 - 35
Degree programmes
- Physiotherapy
Teachers
- Jolanda Ehrström
- Tom Thiel
Teacher in charge
Titta Komssi
Groups
-
SXB23K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Content
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Location and time
Etäopetusta ja lähiopetusta, joka tapahtuu Myllypuron kampuksella.
Materials
Tenttikirjallisuus:
*Luennot ja niiden materiaali ja Moodlessa oleva materiaali
*Kauranen K. ja Nurkka N. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki tai Kauranen K. ja Nurkka N. 2010 tai 2014. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Kauranen K. 2014. Lihas - rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Shumway-Cook A. & Woollacott M. Motor Control: Translating Research into Clinical Practice. 3., 4, tai 5. painos. Lippincot Williams & Wilkins: luvut 1 ja 2.
*Suni J, Taulaniemi A. toimi. 2012 tai 2017. Terveyskunnon testaus. Sanoma Pro Oy.
*Sandström M. ja Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Teaching methods
*Luennot (etäopetus)
*Käytännön harjoitustunnit, case-esitykset, asiakastilanteet (läsnäolovelvollisuus)
*Itsenäinen opiskelu
*Tehtävät ja tentti
Exam schedules
Verkkotentti Moodlessa 3.10.2023
Uusintaverkkotentti Moodlessa 31.10.2023
Student workload
Opiskelijan työtä 5op (5x27h) sisältäen:
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (40,5h)
Asiakastilanne 0,5 op (13,5h)
Tehtävät 1 op (27h)
Verkkotentti 2 op (55h)
Further information
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Etäopetustilanteita ei tallenneta.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Tutkintosääntö, 34§ Uusinta ja arvosanan korottaminen
Opintosuoritus uusitaan opintojakson toteutustiedoissa määritellyissä uusinta- ja korotustilaisuuksissa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Tutkinnon suorittamisen jälkeen ei ole mahdollista korottaa arvosanoja.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment methods and criteria
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (hyväksytty/hylätty)
Asiakastilanne 0,5 op (hyväksytty/hylätty)
Tehtävät 1 op (hyväksytty/hylätty)
Verkkotentti 2 op (0-5)
Prerequisites
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
09.01.2023 - 13.03.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
5 - 40
Degree programmes
- Physiotherapy
Teachers
- Jolanda Ehrström
- Tom Thiel
Groups
-
SXB22S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Content
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Location and time
Etäopetusta ja lähiopetusta, joka tapahtuu Myllypuron kampuksella.
Materials
Tenttikirjallisuus:
*Luennot ja niiden materiaali ja Moodlessa oleva materiaali
*Kauranen K. ja Nurkka N. 2010 tai 2014. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Kauranen K. 2014. Lihas - rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Shumway-Cook A. & Woollacott M. Motor Control: Translating Research into Clinical Practice. 3., 4, tai 5. painos. Lippincot Williams & Wilkins: luvut 1 ja 2.
*Suni J, Taulaniemi A. toimi. 2012 tai 2017. Terveyskunnon testaus. Sanoma Pro Oy.
*Sandström M. ja Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Teaching methods
*Luennot (etäopetus)
*Käytännön harjoitustunnit, case-esitykset, asiakastilanteet (läsnäolovelvollisuus)
*Itsenäinen opiskelu
*Tehtävät ja tentti
Exam schedules
Verkkotentti Moodlessa 8.3.2023
Uusintaverkkotentti Moodlessa 5.4.2023
Student workload
Opiskelijan työtä 5op (5x27h) sisältäen:
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (40,5h)
Asiakastilanne 0,5 op (13,5h)
Tehtävät 1 op (27h)
Verkkotentti 2 op (55h)
Further information
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Etäopetustilanteita ei tallenneta.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Tutkintosääntö, 34§ Uusinta ja arvosanan korottaminen
Opintosuoritus uusitaan opintojakson toteutustiedoissa määritellyissä uusinta- ja korotustilaisuuksissa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Tutkinnon suorittamisen jälkeen ei ole mahdollista korottaa arvosanoja.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment methods and criteria
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (hyväksytty/hylätty)
Asiakastilanne 0,5 op (hyväksytty/hylätty)
Tehtävät 1 op (hyväksytty/hylätty)
Verkkotentti 2 op (0-5)
Prerequisites
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Enrollment
02.05.2022 - 15.05.2022
Timing
22.08.2022 - 23.10.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Physiotherapy
Teachers
- Jolanda Ehrström
Teacher in charge
Titta Komssi
Groups
-
SXB22K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Content
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Prerequisites
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Enrollment
02.05.2022 - 15.05.2022
Timing
22.08.2022 - 23.10.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Physiotherapy
Teachers
- Jolanda Ehrström
Teacher in charge
Titta Komssi
Groups
-
SXB22K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Content
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Prerequisites
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
03.01.2022 - 13.03.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
5 - 35
Degree programmes
- Physiotherapy
Teachers
- Jolanda Ehrström
Teacher in charge
Titta Komssi
Groups
-
SXB21S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Content
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Prerequisites
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.