Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn arvioinnin perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EE30

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija tuntee toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimmät mittarit. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa dialogisen haastattelun periaatteet asiakastilanteessa. Opiskelija osaa pystyasennon säätelyn biomekaniikan. Opiskelija osaa pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet.

Sisältö

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu
Pystyasentoon vaikuttava proprioseptiikka ja biomekaniikka
Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 15.02.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 35

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lasse Liikanen
  • Nina Talvitie
Vastuuopettaja

Nina Talvitie

Ryhmät
  • SXB24K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija tuntee toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimmät mittarit. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa dialogisen haastattelun periaatteet asiakastilanteessa. Opiskelija osaa pystyasennon säätelyn biomekaniikan. Opiskelija osaa pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet.

Sisältö

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu
Pystyasentoon vaikuttava proprioseptiikka ja biomekaniikka
Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2024
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä
Lähiopetus
Ryhmätyö, vertaisarviointi ja seminaari

Verkkokurssi (Oppiportti)
Oppimistehtävä

Oppimispäiväkirja
Ohjatut harjoitukset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisten tehtävien palautusajankohdat tarkentuvat opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-käytänne

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät 2 op.
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja motivoiva haastattelu 1 op.
Kehon rakenteen ja toiminnan arviointi 2 op.

1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, seminaarityöskentelyn, itsenäisen opiskelun ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään ensimmäisellä lähitunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle-työtila käytössä

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa ja seminaarissa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja seminaarityöskentelyyn.
Osoitetut tehtävät hyväksytty / täydennettävä / hylätty.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 15.02.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 35

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lasse Liikanen
  • Nina Talvitie
Vastuuopettaja

Hanna Rantavuori

Ryhmät
  • SXB24K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija tuntee toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimmät mittarit. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa dialogisen haastattelun periaatteet asiakastilanteessa. Opiskelija osaa pystyasennon säätelyn biomekaniikan. Opiskelija osaa pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet.

Sisältö

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu
Pystyasentoon vaikuttava proprioseptiikka ja biomekaniikka
Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2024
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin alkaessa.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä
Lähiopetus
Ryhmätyö, vertaisarviointi ja seminaari
Verkkokurssi (Oppiportti)
Oppimistehtävä

Oppimispäiväkirja
Ohjatut harjoitukset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisten tehtävien palautusajankohdat tarkentuvat opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-käytänne

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät 2 op.
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja motivoiva haastattelu 1 op.
Kehon rakenteen ja toiminnan arviointi 2op


1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, seminaarityöskentelyn, itsenäisen opiskelun ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään ensimmäisellä lähitunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle-työtila käytössä.

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa ja seminaarissa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja seminaarityöskentelyyn.
Osoitetut tehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 40

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lasse Liikanen
  • Nina Talvitie
Vastuuopettaja

Nina Talvitie

Ryhmät
  • SXB23S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija tuntee toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimmät mittarit. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa dialogisen haastattelun periaatteet asiakastilanteessa. Opiskelija osaa pystyasennon säätelyn biomekaniikan. Opiskelija osaa pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet.

Sisältö

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu
Pystyasentoon vaikuttava proprioseptiikka ja biomekaniikka
Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2023 Myllypuron kampus

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Oppimispäiväkirja
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät
Verkkokurssit (Oppiportti)
Ryhmätyö
Seminaari
Lähiopetus
Ennakkotehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisten tehtävien palautusajankohdat tarkentuvat opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet 2 op.
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät 2 op.
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu 1 op.

1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, seminaarityöskentelyn, itsenäisen opiskelun ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Moodle-työtila käytössä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja seminaarityöskentelyyn.
Osoitetut tehtävät hyväksytty / hylätty.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 10.02.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 40

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lasse Liikanen
  • Inari Heimo
  • Nina Talvitie
Vastuuopettaja

Inari Heimo

Ryhmät
  • SXB23K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija tuntee toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimmät mittarit. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa dialogisen haastattelun periaatteet asiakastilanteessa. Opiskelija osaa pystyasennon säätelyn biomekaniikan. Opiskelija osaa pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet.

Sisältö

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu
Pystyasentoon vaikuttava proprioseptiikka ja biomekaniikka
Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet

Aika ja paikka

3. ja 4. periodi. Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Oppimispäiväkirja
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät
Verkkokurssit (Oppiportti)
Ryhmätyö
Seminaari
Lähiopetus
Ennakkotehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisten tehtävien palautusajankohdat tarkentuvat opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet 2 op.
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät 2 op.
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu 1 op.

1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, seminaarityöskentelyn, itsenäisen opiskelun ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Moodle-työtila käytössä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja seminaarityöskentelyyn.
Osoitetut tehtävät hyväksytty / hylätty.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 10.02.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 35

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lasse Liikanen
  • Inari Heimo
  • Nina Talvitie
Vastuuopettaja

Inari Heimo

Ryhmät
  • SXB23K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija tuntee toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimmät mittarit. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa dialogisen haastattelun periaatteet asiakastilanteessa. Opiskelija osaa pystyasennon säätelyn biomekaniikan. Opiskelija osaa pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet.

Sisältö

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu
Pystyasentoon vaikuttava proprioseptiikka ja biomekaniikka
Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet

Aika ja paikka

3. ja 4. periodi. Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Oppimispäiväkirja
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät
Verkkokurssit (Oppiportti)
Ryhmätyö
Seminaari
Lähiopetus
Ennakkotehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisten tehtävien palautusajankohdat tarkentuvat opintojakson alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet 2 op.
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät 2 op.
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu 1 op.

1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, seminaarityöskentelyn, itsenäisen opiskelun ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Moodle-työtila käytössä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja seminaarityöskentelyyn.
Osoitetut tehtävät hyväksytty / hylätty.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 20.09.2022

Ajoitus

23.08.2022 - 21.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 35

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Inari Heimo
  • Nina Talvitie
Vastuuopettaja

Inari Heimo

Ryhmät
  • SXB22S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija tuntee toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimmät mittarit. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa dialogisen haastattelun periaatteet asiakastilanteessa. Opiskelija osaa pystyasennon säätelyn biomekaniikan. Opiskelija osaa pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet.

Sisältö

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu
Pystyasentoon vaikuttava proprioseptiikka ja biomekaniikka
Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet

Aika ja paikka

1 periodi. Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Oppimispäiväkirja
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät
Ryhmätyö
Lähiopetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle-työtila käytössä
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen ja osoitetut tehtävät

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 35

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hanna Rantavuori
  • Inari Heimo
Vastuuopettaja

Hanna Rantavuori

Ryhmät
  • SXB22K1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija tuntee toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimmät mittarit. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa dialogisen haastattelun periaatteet asiakastilanteessa. Opiskelija osaa pystyasennon säätelyn biomekaniikan. Opiskelija osaa pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet.

Sisältö

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu
Pystyasentoon vaikuttava proprioseptiikka ja biomekaniikka
Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet

Aika ja paikka

1 periodi. Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Oppimispäiväkirja
Ohjatut harjoitukset
Ryhmätyö
Lähiopetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Sisällön jaksotus

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen ja osoitetut tehtävät

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hanna Rantavuori
  • Inari Heimo
Vastuuopettaja

Hanna Rantavuori

Ryhmät
  • SXB22K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija tuntee toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimmät mittarit. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa dialogisen haastattelun periaatteet asiakastilanteessa. Opiskelija osaa pystyasennon säätelyn biomekaniikan. Opiskelija osaa pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet.

Sisältö

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin yleisimmät menetelmät
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja dialoginen haastattelu
Pystyasentoon vaikuttava proprioseptiikka ja biomekaniikka
Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden arvioinnin perusteet

Aika ja paikka

1 periodi. Myllypuron kampus.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Oppimispäiväkirja
Ohjatut harjoitukset
Ryhmätyö
Lähiopetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Sisällön jaksotus

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen ja osoitetut tehtävät

Esitietovaatimukset

-