Skip to main content

The Geriatric and Specially Dependent PatientLaajuus (5 cr)

Code: SX00EC69

Credits

5 op

Objective

The student:
- understands the meaning of ageing
- is able to plan, execute and evaluate the health promoting and performance supporting nursing care of the elderly
- is able to evaluate the risks related to the health, environment and life of the elderly and can direct the patient to relevant services
- is able to co-operate with the elderly and his next of kin in order to make informed decisions related to his health promotion and to support his dignified life
- is able to provide health care in the patients home
- is able to provide symptom-related and humane nursing care for the terminally ill and for those suffering from long-term illness, as well as to support his next of kin

Content

Contents:
- ageing as a community phenomenon and the ethical questions in geriatric care
- the multifaced changes related to ageing
- the special needs related to acute and log-term nursing care of the elderly
- pharmacological specialties related to the elderly
- the evaluation and support of the strengths and performance of the elderly and the rehabilitating work
- health checks, preventive home visits and the special needs related to health promotion, i.e. nutrition, exercise, sleep, drugs, sexuality, moods
- the possibilities of health technology
- multiagency co-operation, the inclusion of the family and next of kin, nursing and service planning
- the nursing care of the oncological patient
- palliative nursing
- geriatry and oncology

Prerequisites

The student and tutor teacher go through other recommended studies in HOPS discussions

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Evaluating competences evaluation criteria competent/intermediate level is used.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

18.11.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Degree Programme in Emergency Care
Teachers
  • Katja Kosonen
  • Tanja Tsokkinen
Teacher in charge

Tanja Tsokkinen

Groups
  • SXK23S1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä

Objective

Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään

Content

- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit

Location and time

Syksy 2024. Toteuksen aikataulun mukaisesti kts kalenteri. Myllypuron kampus.

Materials

Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
2. Rantanen T., Kokko K., Sipilä S. Viljanen A. (toim) 5. uudistettu painos 2022: Gerontologia. Saatavilla e kirjana Metropoliassa. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali

Teaching methods

Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Itsenäinen opiskelu

Employer connections

-

Exam schedules

Lääkelaskut ja opintojakson lopputentti examissä

Tenttien uusinnat (2kpl) + 1 korotusmahdollisuus ensimmäisessä uusintatentissä

Tehtävien palautuspäivät ja tenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa

International connections

N/A

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Pasi Miettinen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.

Student workload

1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa

Further information

Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Pasi Miettinen)

Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

1. Opintojakson lopputentti exam: 0-5
2. Oppimispäiväkirja hyv-hyl
3. Oppiportin verkkokurssit: Vanhusten lääkehoito, saattohoito, sairaalapotilaan delirium, päivystykselliset
tilanteet kotihoidossa, rai arviointi ja välineistö hyv-hyl
4. Lääkelaskut 100 % suoritus
5. Simulaatio 100% osallistuminen
6. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
7. Läsnäolo oppitunneilla (poissaoloissa korvaava tehtävä)

Aktiivinen osallistuminen opintojaksolle voi korottaa arvosanaa.

Prerequisites

Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 09.02.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Degree Programme in Emergency Care
Teachers
  • Heli Laaksonen
  • Pasi Miettinen
Teacher in charge

Heli Laaksonen

Groups
  • SXK23K1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma

Objective

Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään

Content

- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit

Location and time

Kevät 2024. Toteuksen aikataulun mukaisesti kts kalenteri. Myllypuron kampus

Materials

Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
2. Rantanen T., Kokko K., Sipilä S. Viljanen A. (toim) 5. uudistettu painos 2022: Gerontologia. Saatavilla e kirjana Metropoliassa. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali

Teaching methods

Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Itsenäinen opiskelu

Employer connections

-

Exam schedules

Lääkelaskut ja opintojakson lopputentti examissä

Tenttien uusinnat (2kpl) + 1 korotusmahdollisuus ensimmäisessä uusintatentissä

Tehtävien palautuspäivät ja tenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa

International connections

N/A

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Heli Laaksonen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.

Student workload

1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa

Further information

Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Heli Laaksonen)

Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

1. Opintojakson lopputentti exam: 0-5
2. Oppimispäiväkirja hyv-hyl
3. Oppiportin verkkokurssit: Vanhusten lääkehoito, saattohoito, sairaalapotilaan delirium, päivystykselliset
tilanteet kotihoidossa, rai arviointi ja välineistö hyv-hyl
4. Lääkelaskut 100 % suoritus
5. Simulaatio 100% osallistuminen
6. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
7. Läsnäolo oppitunneilla (poissaoloissa korvaava tehtävä)

Aktiivinen osallistuminen opintojaksolle voi korottaa arvosanaa.

Prerequisites

Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

14.08.2023 - 28.09.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Emergency Care
Teachers
  • Heli Laaksonen
  • Terhi Lehtonen
Teacher in charge

Terhi Lehtonen

Groups
  • SXK22S1A
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXK22S1B
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B

Objective

Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään

Content

- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit

Location and time

Toteutusaikataulun mukaisesti. Syyslukukausi 2023. Myllypuron kampus

Materials

Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali (Moodlessa)

Teaching methods

Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu

Employer connections

-

Exam schedules

Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen). Lääkelaskujen (hyväksytty-hylätty) tulee olla 100 % oikein

Tehtävien ja tenttien palautupäivät ilmoitetaan orientaatiotunnilla.

Geriatrian tentin ja gerontologisen hoitotyön tentin (verkkotentit) aukioloajat ja tenttiajan kohdat ilmoitetaan orientaatiotunnilla.

Gerontologinen tentti ja geriatrian tentti arviointi 0-5. Vain yksi suorituskerta. Hylättyä suoritusta saa uusia 1. kertaa. Huom materiaali käytössä kotona tehtävä tentti. Ilmoitetaan

Tentissä on yksi korotusmahdollisuutta koska tenteissä on mahdollisuus käyttää kirjallisuuttaa tentin aikana. Kotitentti

International connections

N/A

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Terhi Lehtonen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.

Student workload

1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa

- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 49 t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 86 t.

Further information

Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Terhi Lehtonen)

Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Ryhmätyö esitellään seminaaripäivässä johon osallistuminen pakollista, jos et terveydellisistä syistä pääse osallistumaan tulee poissaolon korvauksesta sopia yhdessä opettajan ja ryhmän kanssa


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

1. Gerontologisen hoitotyön ja geriatrian verkkotentti: 0-5
2.. Kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
3.. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
4.. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Sairaalapotilaan delirium hyv-hyl
6. Rai verkkokurssit hyv-hyl
7. Oppiportin verkkokurssi: Päivystykselliset tilanteet kotihoidossa hyv-hyl
8. Vammaisuus ryhmätehtävä hyv-hyl
9. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
10. Simulaatio 100% osallistuminen
11. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen


Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 2 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.

Prerequisites

Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

10.03.2023 - 05.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Degree Programme in Emergency Care
Teachers
  • Heli Laaksonen
  • Terhi Lehtonen
Teacher in charge

Terhi Lehtonen

Groups
  • SXK21S1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä

Objective

Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään

Content

- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit

Location and time

Toteutusaikataulun mukaisesti. Kevät lukukausi 2023. Myllypuron kampus

Materials

Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali (Moodlessa)

Teaching methods

Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu

Employer connections

-

Exam schedules

Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen). Lääkelaskujen (hyväksytty-hylätty) tulee olla 100 % oikein

Tehtävien ja tenttien palautupäivät ilmoitetaan orientaatiotunnilla.

Geriatrian tentin ja gerontologisen hoitotyön tentin (verkkotentit) aukioloajat ja tenttiajan kohdat ilmoitetaan orientaatiotunnilla. Arviointi 0-5

Tentissä on yksi uusimis- ja korotusmahdollisuus. Tentissä saa käyttää kirjallisuutta tukena tämän vuoksi uusintatenttimäärä on rajoitettu.

International connections

N/A

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Terhi Lehtonen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.

Student workload

1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa

- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 38 t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 97 t.

Further information

Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Terhi Lehtonen)

Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Ryhmätyö esitellään seminaaripäivässä johon osallistuminen pakollista, jos et terveydellisistä syistä pääse osallistumaan tulee poissaolon korvauksesta sopia yhdessä opettajan ja ryhmän kanssa


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

1. Gerontologisen hoitotyön ja geriatrian tentti: 0-5
2. Kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
3. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
4. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Sairaalapotilaan delirium hyv-hyl
6. Oppiportin verkkokurssi: Päivystystilanteet kotihoidossa hyv-hyl
7. Rai arviointi ja välineistö verkkokurssi hyv-hyl
8. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
9. Simulaatio 100% osallistuminen
10. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
11. Vammaisuus ryhmätehtävä hyv-hyl


Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 2 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.

Prerequisites

Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

09.01.2023 - 10.02.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Degree Programme in Emergency Care
Teachers
  • Heli Laaksonen
  • Terhi Lehtonen
Teacher in charge

Terhi Lehtonen

Groups
  • SXK22K2
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään

Content

- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit

Location and time

Toteutusaikataulun mukaisesti. Kevät lukukausi 2023. Myllypuron kampus

Materials

Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali (Moodlessa)

Teaching methods

Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu

Employer connections

-

Exam schedules

Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen). Lääkelaskujen (hyväksytty-hylätty) tulee olla 100 % oikein

Tehtävien ja tenttien palautupäivät ilmoitetaan orientaatiotunnilla.

Geriatrian tentin ja gerontologisen hoitotyön tentin (verkkotentit) aukioloajat ja tenttiajan kohdat ilmoitetaan orientaatiotunnilla.

Gerontologinen tentti ja geriatrian tentti arviointi 0-5. Vain yksi suorituskerta. Hylättyä suoritusta saa uusia 2. kertaa. Uusinta-ajat ilmoitetaan orientaatiossa.

Tenteissä ei ole korotusmahdollisuutta koska tenteissä on mahdollisuus käyttää kirjallisuuttaa tentin aikana.

International connections

N/A

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Terhi Lehtonen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.

Student workload

1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa

- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 38 t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 97 t.

Further information

Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Terhi Lehtonen)

Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Ryhmätyö esitellään seminaaripäivässä johon osallistuminen pakollista, jos et terveydellisistä syistä pääse osallistumaan tulee poissaolon korvauksesta sopia yhdessä opettajan ja ryhmän kanssa


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

1. Gerontologisen hoitotyön ja geriatrian verkkotentti: 0-5
2.. Kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
3.. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
4.. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Sairaalapotilaan delirium hyv-hyl
6. Rai verkkokurssit hyv-hyl
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
7. Simulaatio 100% osallistuminen
8. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
9. Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn tai vastaavien tehtävien itsenäinen tekeminen: hyv-hyl

Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 2 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.

Prerequisites

Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

21.11.2022 - 23.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Degree Programme in Emergency Care
Teachers
  • Tiina Järvinen
Teacher in charge

Tiina Järvinen

Groups
  • SXK21K1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä

Objective

Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään

Content

- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit

Location and time

Syksy 2022, Myllypuron Campus
Toteutus sisältää lähiopetusta (luennot, laboraatiot, seminaari) ja itsenäistä verkko-opiskelua, sekä ryhmätyöskentelyä

Materials

Gerontologinen hoitotyö:
1. Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.
2. Lisäksi Geriatrian verkkotenttiin materiaali: Tilvis, R., ym. (toim.) 2010. Geriatria. 2. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. WS Bookwell Oy Porvoo. Saatavilla verkkokirjana. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.

Palliatiivinen hoitotyö ja saattohoito: Täydennetään myöhemmin

Teaching methods

Luennot
Pienryhmätyöskentely
Laboraatio
Verkkotyöskentely
Seminaari

Exam schedules

Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen)

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Gerontologinen hoitotyö 2,5 op: 67,5 h
Erityistukea tarvitsevan hoitotyö 2,5 op: 67,5 h

Further information

Vaadittavat suoritukset:
1. Kirjallinen ryhmätehtävä (potilastapaus) ja seminaari 0-5, hylätty suoritus täydennetään opettajan palautteen mukaisesti
2. Geriatrian verkkotesti: hyväksytty-hylätty
3. Oppiportin verkkokurssit: 1) Vanhusten lääkehoito ja 2) palliatiivinen hoitotyö
4. Kivun hoidon yksilötehtävä
5. Laboraatio
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti

Laboraatiossa 100% läsnäolovelvollisuus
Opintojakson orientaatiotunnille osallistuminen on pakollista

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
1. Kirjallinen ryhmätehtävä (potilastapaus) ja seminaari 0-5, hylätty suoritus täydennetään opettajan palautteen mukaisesti
2. Geriatrian verkkotesti: hyväksytty-hylätty
3. Oppiportin verkkokurssit: 1) Vanhusten lääkehoito ja 2) palliatiivinen hoitotyö
4. Kivun hoidon yksilötehtävä
5. Laboraatio
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti

Prerequisites

Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

21.03.2022 - 22.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Emergency Care
Teachers
  • Annika Björn
  • Anna Sievers
Teacher in charge

Anna Sievers

Groups
  • SXK20S1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä

Objective

Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään

Content

- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit

Materials

Gerontologinen hoitotyö:
1. Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.
2. Lisäksi Geriatrian verkkotenttiin materiaali: Tilvis, R., ym. (toim.) 2010. Geriatria. 2. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. WS Bookwell Oy Porvoo. Saatavilla verkkokirjana. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.

Syöpätaudit:
Joensuu H ym. 2003. Syöpätaudit. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti.

Palliatiivinen hoito:
Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti.

Muu opettajien osoittama materiaali.

Teaching methods

Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu

Exam schedules

Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen)

Verkkotenttien (geriatria, gerontologinen hoitotyö) aikataulut ilmoitetaan orientaatiossa.

Tenttien uusintaa saa yrittää kaksi kertaa määriteltyinä uusintakertoina, sen jälkeen opintojakso suoritetaan uudelleen. Korotusta saa yrittää kerran seuraavassa mahdollisessa uusintakerrassa. Uusinnat ilmoitetaan orientaatiossa.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.

Student workload

Gerontologinen hoitotyö 2,5 op: 67,5 h
Erityistukea tarvitsevan hoitotyö 2,5 op: 67,5 h

1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä

- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 30t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 105t.

Further information

Opintojakson orientaatiotunnille osallistuminen on pakollista

Teoriatunteihin sisältyy oppimistehtäviä, joiden suorittaminen on välttämätöntä ja edellyttävät läsnäoloa. Poissaolotilanteessa sovi poissaolon korvaamisesta opettajan kanssa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

1. Gerontologisen hoitotyön verkkotentti: 0-5
2. Geriatrian verkkotentti hyv-hyl
3. Syöpäpotilaan hoitotyö, kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
4. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
7. Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn tai vastaavien tehtävien itsenäinen tekeminen: hyv-hyl

Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 3 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.

Prerequisites

Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa