Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutujan toiminnan tukeminen arjen eri ympäristöissäLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EP31

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen päivittäiset toiminnot sekä niihin liittyvät haasteet. Hän osaa tukea myös erityisryhmien ja eri kulttuureista saapuvien kuntoutujien autonomiaa ja osallisuutta arjessa apuvälineiden avulla. Hän arvioi ihmisen osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja soveltaa osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa. Opiskelija tutustuu ympäristönhallintalaitteisiin ja kommunikaation apuvälineisiin ja ymmärtää niiden merkityksen kuntoutujan arjessa. Opiskelija tuntee erityisryhmien apuvälineitä ja ymmärtää niiden valintaan ja käyttöön vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää nykykäsityksen mielenterveydestä sekä psyykkisestä toimintakyvystä. Hänelle syntyy perusvalmiuksia asiakkaan hyvään kohtaamiseen ja kykyä tunnistaa erilaisia elämän- ja traumaattisten kriisien tunnusmerkkejä. Opiskelija ymmärtää psyykkisten voimavarojen merkityksen eritaustaisten ihmisten sopeutumiselle sekä hyvinvoinnille.

Sisältö

• Osallistumista edistävä ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
• Ympäristönhallinnan laitejärjestelmät
• Päivittäisten toimintojen apuvälineet ja käsitteet
• Erityisryhmien apuvälineet
• Monikulttuurisuus
• Psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen esteettömyys
• Mielenterveyden pulmien kohtaaminen asiakastyössä
• Kriisit ja traumat
• Psyykkiset voimavarat
• Hyvä kohtaaminen erilaisten asiakkaiden kanssa (esim. monikulttuurisen, neuropsykologisesti tai neurologisesti oireilevan asiakkaan kanssa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

18.03.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Apuvälinetekniikka Virtuaali
  • Tuomas Leisti
Vastuuopettaja

Tuomas Leisti

Ryhmät
  • SXA23S1
    Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen päivittäiset toiminnot sekä niihin liittyvät haasteet. Hän osaa tukea myös erityisryhmien ja eri kulttuureista saapuvien kuntoutujien autonomiaa ja osallisuutta arjessa apuvälineiden avulla. Hän arvioi ihmisen osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja soveltaa osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa. Opiskelija tutustuu ympäristönhallintalaitteisiin ja kommunikaation apuvälineisiin ja ymmärtää niiden merkityksen kuntoutujan arjessa. Opiskelija tuntee erityisryhmien apuvälineitä ja ymmärtää niiden valintaan ja käyttöön vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää nykykäsityksen mielenterveydestä sekä psyykkisestä toimintakyvystä. Hänelle syntyy perusvalmiuksia asiakkaan hyvään kohtaamiseen ja kykyä tunnistaa erilaisia elämän- ja traumaattisten kriisien tunnusmerkkejä. Opiskelija ymmärtää psyykkisten voimavarojen merkityksen eritaustaisten ihmisten sopeutumiselle sekä hyvinvoinnille.

Sisältö

• Osallistumista edistävä ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
• Ympäristönhallinnan laitejärjestelmät
• Päivittäisten toimintojen apuvälineet ja käsitteet
• Erityisryhmien apuvälineet
• Monikulttuurisuus
• Psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen esteettömyys
• Mielenterveyden pulmien kohtaaminen asiakastyössä
• Kriisit ja traumat
• Psyykkiset voimavarat
• Hyvä kohtaaminen erilaisten asiakkaiden kanssa (esim. monikulttuurisen, neuropsykologisesti tai neurologisesti oireilevan asiakkaan kanssa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

13.03.2023 - 27.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 35

Koulutus
  • Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Apuvälinetekniikka Virtuaali
  • Tuomas Leisti
Ryhmät
  • SXA22S1
    Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen päivittäiset toiminnot sekä niihin liittyvät haasteet. Hän osaa tukea myös erityisryhmien ja eri kulttuureista saapuvien kuntoutujien autonomiaa ja osallisuutta arjessa apuvälineiden avulla. Hän arvioi ihmisen osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja soveltaa osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa. Opiskelija tutustuu ympäristönhallintalaitteisiin ja kommunikaation apuvälineisiin ja ymmärtää niiden merkityksen kuntoutujan arjessa. Opiskelija tuntee erityisryhmien apuvälineitä ja ymmärtää niiden valintaan ja käyttöön vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää nykykäsityksen mielenterveydestä sekä psyykkisestä toimintakyvystä. Hänelle syntyy perusvalmiuksia asiakkaan hyvään kohtaamiseen ja kykyä tunnistaa erilaisia elämän- ja traumaattisten kriisien tunnusmerkkejä. Opiskelija ymmärtää psyykkisten voimavarojen merkityksen eritaustaisten ihmisten sopeutumiselle sekä hyvinvoinnille.

Sisältö

• Osallistumista edistävä ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
• Ympäristönhallinnan laitejärjestelmät
• Päivittäisten toimintojen apuvälineet ja käsitteet
• Erityisryhmien apuvälineet
• Monikulttuurisuus
• Psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen esteettömyys
• Mielenterveyden pulmien kohtaaminen asiakastyössä
• Kriisit ja traumat
• Psyykkiset voimavarat
• Hyvä kohtaaminen erilaisten asiakkaiden kanssa (esim. monikulttuurisen, neuropsykologisesti tai neurologisesti oireilevan asiakkaan kanssa

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit ja luennoilla myöhemmin ilmoitettava kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Osallistavat luennot ja harjoitukset
Seminaaripäivä
Ryhmätehtävät
Yksilöllinen kirjoitustehtävä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ahot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Psykologia 3 opintopistettä = 81 tuntia
- Luennot ja harjoitukset 27 tuntia
- Ryhmätehtävät, kirjoitustehtävä ja itsenäinen opiskelu 54 tuntia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan yksilöllisen kirjoitustehtävän perusteella asteikolla 0-5. Muulla kurssityöskentelyllä voi nostaa opontojakson arvosanaa.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

14.03.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 35

Koulutus
  • Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Apuvälinetekniikka Virtuaali
  • Toni Nisula
  • Tuomas Leisti
Vastuuopettaja

Toni Nisula

Ryhmät
  • SXA21S1
    Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ihmisen päivittäiset toiminnot sekä niihin liittyvät haasteet. Hän osaa tukea myös erityisryhmien ja eri kulttuureista saapuvien kuntoutujien autonomiaa ja osallisuutta arjessa apuvälineiden avulla. Hän arvioi ihmisen osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja soveltaa osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa. Opiskelija tutustuu ympäristönhallintalaitteisiin ja kommunikaation apuvälineisiin ja ymmärtää niiden merkityksen kuntoutujan arjessa. Opiskelija tuntee erityisryhmien apuvälineitä ja ymmärtää niiden valintaan ja käyttöön vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija ymmärtää nykykäsityksen mielenterveydestä sekä psyykkisestä toimintakyvystä. Hänelle syntyy perusvalmiuksia asiakkaan hyvään kohtaamiseen ja kykyä tunnistaa erilaisia elämän- ja traumaattisten kriisien tunnusmerkkejä. Opiskelija ymmärtää psyykkisten voimavarojen merkityksen eritaustaisten ihmisten sopeutumiselle sekä hyvinvoinnille.

Sisältö

• Osallistumista edistävä ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
• Ympäristönhallinnan laitejärjestelmät
• Päivittäisten toimintojen apuvälineet ja käsitteet
• Erityisryhmien apuvälineet
• Monikulttuurisuus
• Psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen esteettömyys
• Mielenterveyden pulmien kohtaaminen asiakastyössä
• Kriisit ja traumat
• Psyykkiset voimavarat
• Hyvä kohtaaminen erilaisten asiakkaiden kanssa (esim. monikulttuurisen, neuropsykologisesti tai neurologisesti oireilevan asiakkaan kanssa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön