Rakennushanke ja sen ohjausLaajuus (5 op)
Tunnus: TR00BZ35
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla opiskelija tutustuu rakennushankkeen kulkuun ja ominaisuuksiin, rakentamista ohjaaviin järjestelmiin ja keinoihin, rakennushankkeessa mukana oleviin osapuoliin sekä heidän tehtäviinsä ja vastuualueisiinsa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa rakennushanketta koskevat lait ja asetukset.
Opiskelija tuntee maankäytön ja rakentamisen ohjausmenetelmät.
Opiskelija tuntee rakennushankkeen riskit, sopimukset, aikataulut, tiedonhallinnan sekä laadun ja kustannusten muodostumisen periaatteet.
Opiskelija osaa laatia hankeaikataulun.
Opiskelija tuntee uudisrakentamisen ja korjausrakentamisen hankkeiden erot.
Opiskelija tietää arkkitehtisuunnittelijan roolin ja tehtävät hankkeen eri vaiheissa.
Sisältö
Rakennushankkeen kulku.
Rakennushankkeen osapuolet, tehtävät ja vastuut.
Rakennushanketta ohjaavat määräykset.
Maankäytön ohjaus.
Rakennusluvat.
Urakkamuodot.
Sopimukset.
Aikataulutyypit.
Rakennushankkeen kustannusmuodostus.
Suunnittelijan rooli ja tehtävät rakennushankkeessa.
Sisältöä tukevat lait, määräykset ja ohjeet.
Esitietovaatimukset
Suoritettu Suunnitteluperusteet kurssi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä pysty soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöiden osalta opiskelija ei pysty työskentelemään itsenäistä vaan tarvitsee paljon lisäohjausta. Opiskelija ei ole paneutunut aiheeseen eikä kokonaisuus ole opiskelijan hallussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää sujuvasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut itsenäistä ja oma-aloitteista. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä pysty soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöiden osalta opiskelija ei pysty työskentelemään itsenäistä vaan tarvitsee paljon lisäohjausta. Opiskelija ei ole paneutunut aiheeseen eikä kokonaisuus ole opiskelijan hallussa.
Lisätiedot
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 17.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarkko Könönen
- Kaisa Hyyti
Ryhmät
-
TXR22S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija tutustuu rakennushankkeen kulkuun ja ominaisuuksiin, rakentamista ohjaaviin järjestelmiin ja keinoihin, rakennushankkeessa mukana oleviin osapuoliin sekä heidän tehtäviinsä ja vastuualueisiinsa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa rakennushanketta koskevat lait ja asetukset.
Opiskelija tuntee maankäytön ja rakentamisen ohjausmenetelmät.
Opiskelija tuntee rakennushankkeen riskit, sopimukset, aikataulut, tiedonhallinnan sekä laadun ja kustannusten muodostumisen periaatteet.
Opiskelija osaa laatia hankeaikataulun.
Opiskelija tuntee uudisrakentamisen ja korjausrakentamisen hankkeiden erot.
Opiskelija tietää arkkitehtisuunnittelijan roolin ja tehtävät hankkeen eri vaiheissa.
Sisältö
Rakennushankkeen kulku.
Rakennushankkeen osapuolet, tehtävät ja vastuut.
Rakennushanketta ohjaavat määräykset.
Maankäytön ohjaus.
Rakennusluvat.
Urakkamuodot.
Sopimukset.
Aikataulutyypit.
Rakennushankkeen kustannusmuodostus.
Suunnittelijan rooli ja tehtävät rakennushankkeessa.
Sisältöä tukevat lait, määräykset ja ohjeet.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä pysty soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöiden osalta opiskelija ei pysty työskentelemään itsenäistä vaan tarvitsee paljon lisäohjausta. Opiskelija ei ole paneutunut aiheeseen eikä kokonaisuus ole opiskelijan hallussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää sujuvasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut itsenäistä ja oma-aloitteista. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä pysty soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöiden osalta opiskelija ei pysty työskentelemään itsenäistä vaan tarvitsee paljon lisäohjausta. Opiskelija ei ole paneutunut aiheeseen eikä kokonaisuus ole opiskelijan hallussa.
Esitietovaatimukset
Suoritettu Suunnitteluperusteet kurssi.
Lisätiedot
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarkko Könönen
- Kaisa Hyyti
Vastuuopettaja
Kaisa Hyyti
Ryhmät
-
TXR21S1Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija tutustuu rakennushankkeen kulkuun ja ominaisuuksiin, rakentamista ohjaaviin järjestelmiin ja keinoihin, rakennushankkeessa mukana oleviin osapuoliin sekä heidän tehtäviinsä ja vastuualueisiinsa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa rakennushanketta koskevat lait ja asetukset.
Opiskelija tuntee maankäytön ja rakentamisen ohjausmenetelmät.
Opiskelija tuntee rakennushankkeen riskit, sopimukset, aikataulut, tiedonhallinnan sekä laadun ja kustannusten muodostumisen periaatteet.
Opiskelija osaa laatia hankeaikataulun.
Opiskelija tuntee uudisrakentamisen ja korjausrakentamisen hankkeiden erot.
Opiskelija tietää arkkitehtisuunnittelijan roolin ja tehtävät hankkeen eri vaiheissa.
Sisältö
Rakennushankkeen kulku.
Rakennushankkeen osapuolet, tehtävät ja vastuut.
Rakennushanketta ohjaavat määräykset.
Maankäytön ohjaus.
Rakennusluvat.
Urakkamuodot.
Sopimukset.
Aikataulutyypit.
Rakennushankkeen kustannusmuodostus.
Suunnittelijan rooli ja tehtävät rakennushankkeessa.
Sisältöä tukevat lait, määräykset ja ohjeet.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Kurssityö
Ohjatut harjoitukset
Tentti/koe
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksyttävästi.
Jos kurssissa on alkutentti, se pitää läpäistä ennen kurssiin aloittamista
Lisätietoja opiskelijoille
Katso tarvittaessa etäopetustoteutukseen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä ja henkilötietojen käsittelyssä käytettävistä järjestelmistä, ohjelmistoista, IT-sovelluksista ja sähköisistä työvälineistä Metropolian laajasta opiskelija- ja opintorekisterin tietosuojaselostuksesta (joka löytyy Omasta: Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä pysty soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöiden osalta opiskelija ei pysty työskentelemään itsenäistä vaan tarvitsee paljon lisäohjausta. Opiskelija ei ole paneutunut aiheeseen eikä kokonaisuus ole opiskelijan hallussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää sujuvasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut itsenäistä ja oma-aloitteista. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä pysty soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöiden osalta opiskelija ei pysty työskentelemään itsenäistä vaan tarvitsee paljon lisäohjausta. Opiskelija ei ole paneutunut aiheeseen eikä kokonaisuus ole opiskelijan hallussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Aktiivisuus luennolla
Tentti
Esitietovaatimukset
Suoritettu Suunnitteluperusteet kurssi.
Lisätiedot
Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.