Skip to main content

Prelude – Facilitating the First Steps of Learning to Play an Instrument and Group Music ActivitiesLaajuus (5 cr)

Code: KX00DX27

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student can create learner-centered and meaningful pedagogical processes and environments. They can utilize a holistic and creative approach to learning with different age groups and individuals, facilitating the first steps in learning music. They are able to work as music educators with different age groups, understanding the varying needs of the participants. The student can facilitate and support learning and self-expression of individuals and ensembles in early childhood music education, communities, various learning and non-professional contexts and on the first steps of vocal and instrumental studies, and they can support learning and self-expression from both the individual and communal learning perspectives.

They are able to recognise elements affecting their own musical learning, reflect on these aspects critically, and utilize them on their journey of becoming professional music educators.

Content

First steps of learning music in different contexts and in different stages of life, reflecting on music education and learner needs from different angles, analysing challenging group situations, constructing and implementing teaching situations, individual and group reflection.

Prerequisites

The student can construct learner-centred pedagogical situations taking the learner’s needs into account. They can use creativity, musical artistic expression, composition and improvisation, as well as pedagogical approaches that utilize different kinds of music. They can take into account group dynamics and group processes in their pedagogical activities. They can facilitate and support the learning of individuals and groups. The student can support learning and self-expression in different situations as part of well-being and a good life.

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to foster and facilitate first steps in learning music working with different age groups and individuals with a holistic and creative approach. They are able to teach inviduals and groups to play an instrument or sing, and can support learning and self-expression both in group and one-to-one settings. They can utilize knowledge and theories about learning in their pedagogical practice.

Enrollment

06.05.2024 - 31.05.2024

Timing

02.09.2024 - 12.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimistilanteita ja oppimisympäristöjä sekä toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä opetusta musiikin alkupoluilla eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija osaa toimia musiikkipedagogina erilaisten ryhmien tarpeet huomioiden ja omaa ymmärrystään syventäen. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, yhteisöissä, erilaisissa oppimisen ja musiikin harrastamisen konteksteissa sekä soiton ja laulun alkupoluilla ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta.

Hän tunnistaa omaan musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti ja hyödyntää ymmärrystään musiikkipedagogina kehittymisessään.

Content

Musiikin oppimisen alkupolkuja eri konteksteissa ja elämänkulun eri vaiheissa, luovuuden, musiikkipedagogiikan ja oppijan/osallistujan tarpeiden reflektointi eri näkökulmista, haastavien ryhmätilanteiden analysointi, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Completion alternatives

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.

Further information

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin alkeisopetusta eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija kykenee opettamaan soiton ja laulun alkupoluilla yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta. Hän kykenee hyödyntämään tietoa oppimisesta oman pedagogisen työnsä tukena.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Prerequisites

Opiskelija osaa suunnitella opetustilanteita oppijalähtöisesti ja huomioiden erilaisten ryhmien tarpeet. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä erilaista musiikkia hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja. Hän kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä ja ryhmiä sekä tukemaan oppimista ja itseilmaisua osana ihmisten hyvinvointia ja hyvää elämää erilaisissa tilanteissa.

Enrollment

02.05.2023 - 31.05.2023

Timing

01.08.2023 - 22.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimistilanteita ja oppimisympäristöjä sekä toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä opetusta musiikin alkupoluilla eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija osaa toimia musiikkipedagogina erilaisten ryhmien tarpeet huomioiden ja omaa ymmärrystään syventäen. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, yhteisöissä, erilaisissa oppimisen ja musiikin harrastamisen konteksteissa sekä soiton ja laulun alkupoluilla ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta.

Hän tunnistaa omaan musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti ja hyödyntää ymmärrystään musiikkipedagogina kehittymisessään.

Content

Musiikin oppimisen alkupolkuja eri konteksteissa ja elämänkulun eri vaiheissa, luovuuden, musiikkipedagogiikan ja oppijan/osallistujan tarpeiden reflektointi eri näkökulmista, haastavien ryhmätilanteiden analysointi, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Completion alternatives

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.

Further information

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin alkeisopetusta eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija kykenee opettamaan soiton ja laulun alkupoluilla yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta. Hän kykenee hyödyntämään tietoa oppimisesta oman pedagogisen työnsä tukena.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Prerequisites

Opiskelija osaa suunnitella opetustilanteita oppijalähtöisesti ja huomioiden erilaisten ryhmien tarpeet. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä erilaista musiikkia hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja. Hän kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä ja ryhmiä sekä tukemaan oppimista ja itseilmaisua osana ihmisten hyvinvointia ja hyvää elämää erilaisissa tilanteissa.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

01.08.2022 - 16.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimistilanteita ja oppimisympäristöjä sekä toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä opetusta musiikin alkupoluilla eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija osaa toimia musiikkipedagogina erilaisten ryhmien tarpeet huomioiden ja omaa ymmärrystään syventäen. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, yhteisöissä, erilaisissa oppimisen ja musiikin harrastamisen konteksteissa sekä soiton ja laulun alkupoluilla ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta.

Hän tunnistaa omaan musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti ja hyödyntää ymmärrystään musiikkipedagogina kehittymisessään.

Content

Musiikin oppimisen alkupolkuja eri konteksteissa ja elämänkulun eri vaiheissa, luovuuden, musiikkipedagogiikan ja oppijan/osallistujan tarpeiden reflektointi eri näkökulmista, haastavien ryhmätilanteiden analysointi, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus ti 9-17/ to 9-115 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamuka-lakanassa. Vamuka opetus alkaa yhteisellä Megapäivällä to 1.9. klo 9.00-11.15, ja iltapäivällä klo 12.30-15.00 2.-4. vuoden sisällöt ja modulit vuosikursseittain.

Materials

Opettajan antama materiaali

Teaching methods

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Työssäoppiminen

Completion alternatives

Modulien osien mahdollisesta korvaamisesta pedagogisen sovelluksen kautta sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa

Student workload

Kontaktiopetus ja siihen liittyvät tehtävät, ryhmätehtävät, työelämäharjoittelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät yht. 5 op =135 h (tarkemmat aikataulut vamuka-lakanassa)

Further information

3. vuosikurssin vastuuopettaja Laura Juvonen, kiitäjät Sanna Vuolteenaho

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin alkeisopetusta eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija kykenee opettamaan soiton ja laulun alkupoluilla yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta. Hän kykenee hyödyntämään tietoa oppimisesta oman pedagogisen työnsä tukena.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Prerequisites

Opiskelija osaa suunnitella opetustilanteita oppijalähtöisesti ja huomioiden erilaisten ryhmien tarpeet. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä erilaista musiikkia hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja. Hän kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä ja ryhmiä sekä tukemaan oppimista ja itseilmaisua osana ihmisten hyvinvointia ja hyvää elämää erilaisissa tilanteissa.