Siirry suoraan sisältöön

Metodologia ja tutkimusviestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00FA18

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ohjataan arkiajattelusta tieteelliseen ajatteluun metodien ja tutkimusstrategioiden kautta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee tieteellisen tutkimustyön työkaluja ja osaa soveltaa niitä opinnäytetyöprosessissa. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija ymmärtää tieteellisen työskentelyn ja laadullisen tutkimusprosessin vaatimukset ja osaa valita oikeat tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee sekä opinnäytetyöprosessin metodologiset että projektiviestinnälliset vaatimukset.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman ja viitata käytettyihin lähteisiin. Lisäksi opiskelija hallitsee tutkimusviestinnällisen kirjoitusprosessin. Opiskelija osaa argumentoida ja perustella valintojaan. Opiskelija hallitsee opinnäytetyön raportoinnin ja tuntee tutkimus- ja kehitysviestinnän eettiset vaatimukset.

Sisältö

Tutkimustoiminnan perusteet opinnäytetyöprosessissa.
Opinnäytetyön metodologian perusteet: tieteellisen työskentelyn pääperiaatteet, laadullisen tutkimuksen prosessi.
Hankkeisiin ja opinnäytetyöprosessiin liittyvä raportointi suullisesti ja kirjallisesti: projektiviestintä, opinnäytetyötekstin laatiminen, abstraktin laatiminen, lähteiden käyttö, tiedonhankinnan ja jäsentämisen taidot, argumentointi ja perustelu, tutkimus- ja kehitystoiminnan tekstit.
Tieteellisen kirjoittamisen perusteet.
Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat.

Esitietovaatimukset

Dokumentointikuvaus ja viestintä -opintojakson suoritus tai vastaava viestinnän osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää tieteellisen ajattelun ja arkiajattelun eron. Opiskelija hahmottaa opintojakson perusideat ja tieteellisen ajattelun merkityksen ammattialalleen. Opiskelija tunnistaa tieteellisiä tutkimusmenetelmiä, termejä ja tutkimusprosessin etenemisen sekä ymmärtää niiden merkityksen tutkimustoiminnassaan, mutta niiden tarkoituksenmukaisessa soveltamisessa on vielä kehitettävää. Opiskelija ymmärtää tutkimusviestinnän vaatimukset ja niiden hallinnan merkityksen omalle opinnäyteosaamiselle. Opiskelija kykenee kirjalliseen ja suulliseen viestintään saamiensa ohjeiden ja palautteen perusteella. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä. Opiskelija ymmärtää olemassa olevan tutkimustiedon hyödyntämisen omassa työskentelyssään, mutta tietolähteiden eettisessä ja kriittisessä hyödyntämisessä on kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää tieteellisen ajattelun ja arkiajattelun eron. Opiskelija ymmärtää opintojakson perusideat ja tieteellisen ajattelun merkityksen ammattialalleen. Opiskelija hallitsee tieteellisiä tutkimusmenetelmiä ja termejä sekä ymmärtää laadullisen tutkimusprosessin luonteen. Opiskelija osaa tutkimusprosessin sekä -viestinnän vaatimukset ja ymmärtää niiden hallinnan merkityksen opinnäyteosaamiselle. Opiskelija osaa hyödyntää tutkimusmetodologisia työkaluja ja -menetelmiä kirjallisessa ja suullisessa tutkimusviestinnässään. Opiskelija osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä. Opiskelija osaa hyödyntää oman alansa tutkimustietoa ja tietolähteitä kriittisesti ja eettisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy toteuttamaan itsenäistä tieteellistä ajattelua työskentelyssään. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida tieteellisen työskentelyn menetelmiä ja työkaluja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija hallitsee tutkimusviestinnän vaatimukset. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen, ammatillisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntämällä tehtävissä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten ja annettujen ohjeiden mukaisesti. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti ja kriittisesti ammattialan tutkimustietoa ja tietolähteitä sekä käyttää niitä viestinnässä eettisesti.