Skip to main content

Varnishes and Varnishing Techniques used in Easel PaintingsLaajuus (5 ECTS)

Course unit code: KI00CM20

General information


Credits
5 ECTS

Objective

The student gets to know different types of natural and synthetic resin varnishes, the history of their use, gloss vs matte characteristics , aging and use in different situations, depending on aesthetical and other object- related points of view.

Students are able to choose the right type of varnish for each painting and varnish it according to requirements either by using a brush varnishing or a spray varnishing technique and are able to assess varnishing (glossiness, matte surfaces, even distribution of varnish) according to desired final result.
Students know the tools used in varnishing and know the safety regulations related to varnishing.

Content

During the course both synthetic and natural resin varnishes will be studied in theory and practice (practical application of varnishes)

The natural and synthetic resin varnishes, their properties, and behavior, different types of matte and glossy varnishes will be taught. Also the use of different varnishes, depending on the object / painting to be varnished and methods of creating various visual types of surface appearances.

Preparing different types of varnishes. Both spray varnishing / equipment and brush / hand varnishing will be taught.

Health and Safety regulations related to varnishing.

Qualifications

Previous professional conservation study courses, Chemistry courses.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arvosana 1

Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan maalausten lakkauksessa käytettävien materiaalien ja lakkaustekniikoiden perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esitystavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön työn osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.

Arvosana 2

Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan maalausten lakkauksessa käytettävien materiaalien ja lakkaustekniikoiden perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esitystavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön työn osalta kokonaisuus on huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole paneuduttu kunnolla.

Assessment criteria, good (3)

Arvosana 3

Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut maalausten lakkauksessa käytettävien materiaalien ja lakkaustekniikoiden perusideat ja käyttötavat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esitystavassa pieniä puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön työn osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Arvosana 4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnissa sallitaan vain pientä epätarkkuutta mutta ei asiavirheitä. Käytännön työn osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on kiitettävää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen dokumentoinnin ja käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti, dokumentoinnin ilmaisutapa on tarkka eikä tulkinnanvaraista. Dokumentointi on selkeä ja helppo lukea, ei asiavirheitä.
Opiskelija hahmottaa hyvin opintojaksolla opetetut lakkojen ominaisuudet, lakkauksen perusideat, oikeanlaisen käytön maalausten konservoinnissa ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti suoritettujen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja käytännön konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.

Assessment criteria, approved/failed

Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan maalausten lakkauksessa käytettävien materiaalien ja lakkaustekniikoiden perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esitystavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön työn osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.

Further information

Lectures and practical conservation-restoration work under guidance.
Preparing your own model example of varnishes, applied to a painted surface.

Go back to top of page