Siirry suoraan sisältöön

Tekstiilien puhdistus 2Laajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KI00CM46

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija ymmärtää ja tuntee eri puhdistusaineiden ja –menetelmien vaikutukset tekstiiliin ja osaa minimoida toimenpiteestä aiheutuvat riskit.
- Opiskelija tuntee ja osaa testata konservointikäyttöön soveltuvia pesuaineita sekä entsyymi- ja valkaisuaineita.
- Opiskelija tuntee eri tensidien ja pesuaineiden sekä liuottimien ja valkaisuaineiden ominaisuuksia ja osaa valita ja toteuttaa tekstiilille asianmukaisen puhdistusmenetelmän.
- Opiskelija osaa soveltaa kemian tietämystään ja oppimaansa käytännön konservoinnin puhdistustapahtumassa.
- Opiskelija osaa käyttää liukoisuusparametreja liuottimien valinnassa.
- Opiskelija tunnistaa erilaisia likatyyppejä ja miten ne liukenevat parhaiten.

Sisältö

- Konservoinnin puhdistuksen ja pesukemian perusteet vesipohjaisessa puhdistusprosessissa
- Tensidien ja pesuaineiden ominaisuudet ja niiden testaus
- Liuottimien käyttö tekstiilikonservoinnissa / liukoisuusparametrit
- Entsyymien käyttö tekstiilikonservoinnissa – teoria, käyttöalueet ja käytäntö
- Valkaisuaineiden käyttö tekstiilikonservoinnissa – teoria, käyttöalueet ja käytäntö
- Erilaiset lika-aineet ja tahranpoisto tekstiileistä
- Hauteiden ja geelien käyttö tekstiilien puhdistuksessa
- Erilaisten puhdistustekniikoiden käyttökohteet ja perusteet

Esitietovaatimukset

Tekstiilikonservoinnin perusteet, Tekstiilimateriaalit ja kuiduntunnistus, Tekstiilitekniikat ja -rakenteet, Tukikankaiden värjäys ja ommeltekniikat, Kemia 1, Konservoinnin projekti 1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.

Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.

Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole panostettu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Kurssi sisältää myös puhdistuskemian osuuden.

Siirry alkuun