Modernin ja nykytaiteen konservointiLaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM22
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
Osaamistavoitteet
Opintojakso koostuu erilaisista moduuleista ja projektiluontoisista osioista.
Opintojakson tavoitteena on antaa laajempi modernin ja nykytaiteen konservoinnin ongelma-alueista, dokumentointi-ja konservointitavoista ja ongelmanratkaisutavoista sekä työelämäyhteyksien tärkeydestä ongelmaratkaisussa.
Opintojakson modernin ja nykytaiteen konservoinnin osion tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat modernin ja nykytaiteen elementteihin, konsepteihin / filosofiaan ja materiaaleihin, erityisesti synteettisiin / muovimateriaaleihin, sekä olemassa oleviin dokumentointimenetelmiin ja ennaltaehkäisevään konservointiin.
Sisältö
Opintojakson modernin ja nykytaiteen konservoinnin osion aikana opiskelijat perehtyvät modernin ja nykytaiteen olemukseen teorian ja case-study pohjaisen materiaalin kautta. Käytännön konservointityö ja asianmukainen dokumentointi on osana osiota. Työskentely tapahtuu useimmiten pienryhmätyöskenetlynä.
Opiskelijat perehtyvät taiteilija-haastatteluihin sekä modernin ja nykytaiteen dokumentointiin ja etiikkaan (data- and condition registration models).
Opintojakson aikana vieraillaan konservaattorin opastuksella sellaisten museoiden varastoissa sekä konservointiosastolla joilla on modernin ja nykytaiteen kokoelmia. Mahdollisesti muita vierailuja.
Esitietovaatimukset
Aikaisemmat oman suuntautumisen ammattiopinnot, Kemia ja Pigmentit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana 1
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia modernin ja nykytaiteen konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esittelytavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.
Arvosana 2
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan modernin ja nykytaiteen konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esittelytavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole paneuduttu kunnolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvosana 3
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut modernin ja nykytaiteen konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esittelytavassa pieniä puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.
Arvosana 4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut modernin ja nykytaiteen konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnissa sallitaan vain pientä epätarkkuutta mutta ei asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on kiitettävää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen dokumentoinnin ja käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti, dokumentoinnin ilmaisutapa on tarkka eikä tulkinnanvaraista. Dokumentointi on selkeä ja helppo lukea, ei asiavirheitä.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut modernin ja nykytaiteen konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti suoritettujen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia modernin ja nykytaiteen konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esittelytavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.
Lisätiedot
Osittainen itsenäinen työskentely ja annettuun kirjallisuuteen tutustuminen ovat pakollisia. Opintojakson aikana pyritään viemään läpi taitelijahaastattelu ja editoimaan saatu materiaali.