Siirry suoraan sisältöön

Maalaustaiteen lakat ja lakkaustekniikatLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KI00CM20

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelijat tuntevat erityyppiset lakat, niiden käytön historian, ominaisuudet, käyttäytymisen (mm kiilto-ominaisuudet, vanheneminen..) ja käyttömahdollisuudet eri tilanteissa.

Opiskelijat osaavat valita oikeantyyppisen lakan (valmistaa sen) ja lakata maalauksen vaatimusten mukaisesti joko sivellinlakkaustekniikalla tai ruiskulakkaustekniikalla, ottaen huomioon vaadittavan lopputuloksen (lakan paksuus, kiilto, tasaisuus)

Opiskelijat tuntevat lakkauksessa tarvittavat välineet ja lakkaukseen liittyvän työturvallisuuden.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään luonnon- ja synteettisin lakkoihin ja lakkaustekniikoihin teoriassa ja käytännössä.

Luonnon hartsilakat ja synteettiset hartsilakat, niiden ominaisuudet ja käyttäytyminen, erilaiset lakkapintojen kiillot riippuen lakattavan esineen (maalauksen) tyypistä, eettisistä ja esteettisistä vaatimuksista sekä lakkaustavasta.

Erilaisten lakkojen valmistus. Ruiskulakkaustekniikat ja välineet ja sivellinlakkaus tekniikat.

Lakkaukseen liittyvä työturvallisuus.

Esitietovaatimukset

Aikaisemmat ammattiaineiden opintojaksot, Kemian opintojaksot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1

Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan maalausten lakkauksessa käytettävien materiaalien ja lakkaustekniikoiden perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esitystavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön työn osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.

Arvosana 2

Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan maalausten lakkauksessa käytettävien materiaalien ja lakkaustekniikoiden perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esitystavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön työn osalta kokonaisuus on huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole paneuduttu kunnolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3

Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut maalausten lakkauksessa käytettävien materiaalien ja lakkaustekniikoiden perusideat ja käyttötavat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esitystavassa pieniä puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön työn osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Arvosana 4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnissa sallitaan vain pientä epätarkkuutta mutta ei asiavirheitä. Käytännön työn osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on kiitettävää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen dokumentoinnin ja käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti, dokumentoinnin ilmaisutapa on tarkka eikä tulkinnanvaraista. Dokumentointi on selkeä ja helppo lukea, ei asiavirheitä.
Opiskelija hahmottaa hyvin opintojaksolla opetetut lakkojen ominaisuudet, lakkauksen perusideat, oikeanlaisen käytön maalausten konservoinnissa ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti suoritettujen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja käytännön konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan maalausten lakkauksessa käytettävien materiaalien ja lakkaustekniikoiden perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja visuaalisessa esitystavassa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön työn osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.

Lisätiedot

Luennot ja käytännön ohjattu konservointi-restaurointityö. Oman lakkamallin tekeminen maalatulle pinnalle.

Siirry alkuun