Skip to main content

Academic Communication in Finnish and EnglishLaajuus (5 cr)

Code: TX00FF49

Credits

5 op

Objective

On completion of the course, the student is able to obtain field-related information from various sources, as well as process and communicate it both in writing and orally. The student is able to observe copyright issues, as well as write professional reports that follow the conventions of academic writing. The student is able to assess and improve their professional language and communication skills, and also present their professional skills. In a multicultural environment, the student is able to take the specific characteristics of the communication situations into account.

Content

Basic features and ethical principles of academic writing
Presentations
Abstracts

Prerequisites

Communication in Studies and at Work in Finnish and English or similar competences

Assessment criteria, satisfactory (1)

With guidance, the student obtains information from databases and other sources and communicates it to others intelligibly with the help of instructions and model texts. The student follows the principles of research ethics when instructed. The student participates in presentations and interactions and characterises their own written and oral communicative competencies. The student lists features of multicultural communication situations.

Assessment criteria, good (3)

Additionally, the student obtains information from various databases and other sources and combines it selectively and analytically. The student usually follows academic conventions in their writing, producing mostly fluent texts. The student’s communication in professional settings is clear and interesting. The student both gives constructive feedback and uses feedback from others to develop their communicative skills.
The student evaluates their communicative skills, and justifies the evaluation. The student sets further goals for the development of their communicative skills. In multicultural communication, the student takes the recipient and situation into account.

Assessment criteria, excellent (5)

Additionally, the student’s professional communication is both convincing and effective. The student writes competent and polished field-related texts. The student obtains versatile information independently, compares and combines the information and introduces their own views. The student is able to suggest ways to improve their professional communicative skills. In multicultural communication, the student modifies their communication according to the recipient and the situation.

Assessment criteria, approved/failed

With guidance, the student obtains information from databases and other sources and communicates it to others intelligibly with the help of instructions and model texts. The student follows the principles of research ethics when instructed. The student participates in presentations and interactions and characterises their own written and oral communicative competencies. The student lists features of multicultural communication situations.

Enrollment

02.07.2025 - 31.07.2025

Timing

01.08.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Real Estate and Construction

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Construction Site Management
Teachers
  • Taru Lyly
Teacher in charge

Taru Lyly

Groups
  • TXI23S2A
    Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma monimuoto, LVI-tekniikan suuntautuminen

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hankkia rakennusalalla tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä muokata ja välittää hankkimaansa tietoa kirjallisesti ja suullisesti. Opiskelija osaa noudattaa tekijänoikeuksia sekä laatia rakennusalan raportteja ja noudattaa niissä hyvän tutkimusviestinnän vaatimuksia. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää ammatillista kieli- ja viestintäosaamistaan sekä markkinoida ammatillista osaamistaan. Opiskelija osaa ottaa viestinnässään huomioon monikulttuuristen viestintäympäristöjen erityispiirteitä.

Content

Tutkimusviestinnän perusasiat ja eettiset periaatteet
Suulliset esitykset
Tutkimusraportin tiivistelmä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija hankkii tietoa tietokannoista ja lähteistä ohjatusti ja käyttää sitä viestinnässään sekä välittää tietoa ymmärrettävästi annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija noudattaa tutkimuseettisiä periaatteita ohjattuna. Opiskelija osallistuu esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin sekä kuvaa omaa suullista ja kirjallista osaamistaan. Opiskelija nimeää monikulttuuristen viestintäympäristöjen piirteitä.

Assessment criteria, good (3)

Edellisten lisäksi opiskelija hankkii tietoa eri tietokannoista ja lähteistä ja käyttää sitä kriittisesti valikoiden ja yhdistellen. Opiskelija kirjoittaa pääosin sujuvaa ja kielenkäyttösuositusten mukaista tutkimusviestintää. Opiskelija viestii alansa asiantuntijana havainnollisesti ja kiinnostavasti. Opiskelija antaa rakentavaa palautetta ja käyttää saamaansa palautetta viestintäosaamisensa kehittämiseen. Opiskelija arvioi ja perustelee viestintäosaamistaan ja asettaa viestintäosaamiselleen kehittämistavoitteita. Opiskelija huomioi monikulttuurisissa viestintätianteissa vastaanottajan ja tilanteen.

Assessment criteria, excellent (5)

Edellisten lisäksi opiskelija viestii alansa asiantuntijana vakuuttavasti ja vaikuttavasti. Opiskelija kirjoittaa asiantuntevia ja viimeisteltyjä alansa tekstejä. Opiskelija hankkii tietoa monipuolisesti ja itsenäisesti, vertailee ja yhdistelee lähteiden tietoa ja tuo esiin omaa näkemystään. Opiskelija osaa ehdottaa tapoja oman ammatillisen viestintäosaamisensa kehittämiseksi. Opiskelija osaa viestiä monikulttuurisissa tilanteissa vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija hankkii tietoa tietokannoista ja lähteistä ohjatusti ja käyttää sitä viestinnässään sekä välittää tietoa ymmärrettävästi annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija noudattaa tutkimuseettisiä periaatteita ohjattuna. Opiskelija osallistuu esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin sekä kuvaa omaa suullista ja kirjallista osaamistaan. Opiskelija nimeää monikulttuuristen viestintäympäristöjen piirteitä.

Prerequisites

Seuraavien opintojen sisältöjen mukainen osaaminen:
Opiskelun ja työelämän viestintä suomeksi ja englanniksi