Laaja-alainen suun terveydenhoitotyöLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EF63
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
-saa käsityksen suuhygienistin laaja-alaisesta työnkuvasta ja mahdollisuuksista työelämässä
-organisoi, toteuttaa ja kehittää itsenäistä suun terveydenhoitotyötä erilaisissa suun terveydenhoidon toimintaympäristöissä
-osaa kuvata hoidossaan olleen potilaan hoidon kulun ja erityispiireet potilasseminaarissa
Sisältö
Suuhygienisti asiantuntijana erilaisissa työympäristöissä
Työelämäharjoittelu:
Suun terveydenhoitotyön harjoittelu erikoissairaanhoidossa, kehitysvammahuollossa, mielenterveyskuntoutuksessa, dentaalialan yrityksessä tai yksityisvastaanotolla
Potilasseminaari
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Marjosola
- Luennoitsija Terveysala
Vastuuopettaja
Ulla Marjosola
Ryhmät
-
SXP21S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
-saa käsityksen suuhygienistin laaja-alaisesta työnkuvasta ja mahdollisuuksista työelämässä
-organisoi, toteuttaa ja kehittää itsenäistä suun terveydenhoitotyötä erilaisissa suun terveydenhoidon toimintaympäristöissä
-osaa kuvata hoidossaan olleen potilaan hoidon kulun ja erityispiireet potilasseminaarissa
Sisältö
Suuhygienisti asiantuntijana erilaisissa työympäristöissä
Työelämäharjoittelu:
Suun terveydenhoitotyön harjoittelu erikoissairaanhoidossa, kehitysvammahuollossa, mielenterveyskuntoutuksessa, dentaalialan yrityksessä tai yksityisvastaanotolla
Potilasseminaari
Aika ja paikka
Syksy 2024
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama ajankohtainen kirjallisuus.
Harjoittelun lomakkeet.
Opetusmenetelmät
Teoriaopinnot edeltävät jokaista harjoittelujaksoa ja potilasseminaaria ja ne valmistavat opiskelijaa harjoitteluun.
Osa 1: Harjoittelun info, läsnäolovelvoite. Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä esim. dentaalialan yrityksissä.
Osa 2: Itsenäiset moodle- tehtävät laaja-alaiseen harjoitteluun liittyen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä: Yhteistyökumppaneihin on yhteydessä opintojakson vastaava opettaja.
- HUS (pääkaupunkiseutu)
- Helsingin kaupunki
- Oral (pääkaupunkiseutu)
- Plusterveys (pääkaupunkiseutu)
- Mehiläinen (pääkaupinkiseutu)
- Pihlajalinna (pääkaupunkiseutu)
- Plandent
- Hammasväline
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Harjoittelun raportti, joka palautetaan määräaikaan mennessä. Hyv/täydennettävä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolle voi osallistua vaihto-opiskelijoita
Mahdollinen kv-yhteistyö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi hyväksi lukea syventävän työelämäharjoittelun 2 viikkoa (37t. x 2).
Opiskelija on tehnyt ahot-hakemuksen tutorille ennen opintojakson alkua. Hyväksiluvun edellytyksenä on suuhygienistin työstä ansaittu todistus ja opiskelijan oma reflektio, jotka ovat anomuksen liitteinä. Ahotin tulee täyttää harjoittelun kriteerit.
Muu harkinnanvarainen ahotointi.
Opintojen mahdollinen nopeuttaminen edellyttää kaikista aikaisemmista opintojaksoista vähintään arvosanaa H3.
Aikaisemmat opintojaksot, kliininen harjoittelu sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt tulee olla suoritettu ennen seuraavia opintojaksoja.
Opintojaksoilla edetään opetussuunnitelman mukaisessa järjestyksessä.
Opintojen nopeuttamisesta tulee ensin keskustella oman uraohjaajan kanssa, henkilökohtaisesta opintopolusta tehdään sopimus sopimuspankkiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä 37t/vko (2 viikkoa) ja kirjallinen harj. raportti + raportin kirjoittaminen. Yht.74t
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle voi osallistua jos edelliset opinnot ovat väh. H3 tasolla suoritettu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
KLIINISEN HARJOITTELUN ARVIOINTIA
Hyväksytyn suorituksen saamiseksi seuraavien asioiden tulee toteutua:
Aktiivinen läsnäolo koulun ulkopuolella toteutuvassa työelämäharjoittelussa:
Aseptinen toiminta
Kliininen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
Potilasasiakirjamerkintöjen huolellinen kirjaaminen
Tuntimäärä 37t x 2 oltava täynnä. Harj. lomakkeet tulee vastaavalta opettajalta (tuntiseuranta, osaamisen arviointi)
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Ulla Marjosola
- Luennoitsija Terveysala
Vastuuopettaja
Ulla Marjosola
Ryhmät
-
SXP21K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
-saa käsityksen suuhygienistin laaja-alaisesta työnkuvasta ja mahdollisuuksista työelämässä
-organisoi, toteuttaa ja kehittää itsenäistä suun terveydenhoitotyötä erilaisissa suun terveydenhoidon toimintaympäristöissä
-osaa kuvata hoidossaan olleen potilaan hoidon kulun ja erityispiireet potilasseminaarissa
Sisältö
Suuhygienisti asiantuntijana erilaisissa työympäristöissä
Työelämäharjoittelu:
Suun terveydenhoitotyön harjoittelu erikoissairaanhoidossa, kehitysvammahuollossa, mielenterveyskuntoutuksessa, dentaalialan yrityksessä tai yksityisvastaanotolla
Potilasseminaari
Aika ja paikka
KEVÄT 2024
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama ajankohtainen kirjallisuus.
Harjoittelun lomakkeet.
Opetusmenetelmät
Teoriaopinnot edeltävät jokaista harjoittelujaksoa ja potilasseminaaria ja ne valmistavat opiskelijaa harjoitteluun.
Osa 1: Harjoittelun info, läsnäolovelvoite. Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä esim. dentaalialan yrityksissä.
Osa 2: Itsenäiset moodle- tehtävät laaja-alaiseen harjoitteluun liittyen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä: Yhteistyökumppaneihin on yhteydessä opintojakson vastaava opettaja.
- HUS (pääkaupunkiseutu)
- Helsingin kaupunki
- Oral (pääkaupunkiseutu)
- Plusterveys (pääkaupunkiseutu)
- Mehiläinen (pääkaupinkiseutu)
- Pihlajalinna (pääkaupunkiseutu)
- Plandent
- Hammasväline
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Harjoittelun raportti, joka palautetaan määräaikaan mennessä. Hyv/täydennettävä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolle voi osallistua vaihto-opiskelijoita
Mahdollinen kv-yhteistyö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi hyväksi lukea syventävän työelämäharjoittelun 2 viikkoa (37t. x 2).
Opiskelija on tehnyt ahot-hakemuksen tutorille ennen opintojakson alkua. Hyväksiluvun edellytyksenä on suuhygienistin työstä ansaittu todistus ja opiskelijan oma reflektio, jotka ovat anomuksen liitteinä. Ahotin tulee täyttää harjoittelun kriteerit.
Muu harkinnanvarainen ahotointi.
Opintojen mahdollinen nopeuttaminen edellyttää kaikista aikaisemmista opintojaksoista vähintään arvosanaa H3.
Aikaisemmat opintojaksot, kliininen harjoittelu sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt tulee olla suoritettu ennen seuraavia opintojaksoja.
Opintojaksoilla edetään opetussuunnitelman mukaisessa järjestyksessä.
Opintojen nopeuttamisesta tulee ensin keskustella oman uraohjaajan kanssa, henkilökohtaisesta opintopolusta tehdään sopimus sopimuspankkiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä 37t/vko (2 viikkoa) ja kirjallinen harj. raportti + raportin kirjoittaminen. Yht.74t
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle voi osallistua jos edelliset opinnot ovat väh. H3 tasolla suoritettu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
KLIINISEN HARJOITTELUN ARVIOINTIA
Hyväksytyn suorituksen saamiseksi seuraavien asioiden tulee toteutua:
Aktiivinen läsnäolo koulun ulkopuolella toteutuvassa työelämäharjoittelussa:
Aseptinen toiminta
Kliininen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
Potilasasiakirjamerkintöjen huolellinen kirjaaminen
Tuntimäärä 37t x 2 oltava täynnä. Harj. lomakkeet tulee vastaavalta opettajalta (tuntiseuranta, osaamisen arviointi)
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 26.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Marjosola
- Luennoitsija Terveysala
Vastuuopettaja
Ulla Marjosola
Ryhmät
-
SXP20S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
-saa käsityksen suuhygienistin laaja-alaisesta työnkuvasta ja mahdollisuuksista työelämässä
-organisoi, toteuttaa ja kehittää itsenäistä suun terveydenhoitotyötä erilaisissa suun terveydenhoidon toimintaympäristöissä
-osaa kuvata hoidossaan olleen potilaan hoidon kulun ja erityispiireet potilasseminaarissa
Sisältö
Suuhygienisti asiantuntijana erilaisissa työympäristöissä
Työelämäharjoittelu:
Suun terveydenhoitotyön harjoittelu erikoissairaanhoidossa, kehitysvammahuollossa, mielenterveyskuntoutuksessa, dentaalialan yrityksessä tai yksityisvastaanotolla
Potilasseminaari
Aika ja paikka
SYKSY 2023
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama ajankohtainen kirjallisuus.
Harjoittelun lomakkeet.
Opetusmenetelmät
Teoriaopinnot edeltävät jokaista harjoittelujaksoa ja potilasseminaaria ja ne valmistavat opiskelijaa harjoitteluun.
Osa 1: Harjoittelun info, läsnäolovelvoite. Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä esim. dentaalialan yrityksissä.
Osa 2: Potilasseminaarit (päivän kestävä n. 8h kontaktissa pidettävä) on aktiivinen keskustelupäivä, jossa ennalta määritetyt opponoitsijat kyseenalaistavat potilastapauksia harjoitellen ammatillista argumentointia potilaan terveystiedoista, hoidon kulusta, ylläpitohoitovälistä ja kliiniseen hoitoon liittyvistä asioista.
Jokainen opiskelija valmistelee esityksen omasta laajemmasta kirjallisesta tehtävästä ja esittää sen yleisölle.
Yleisössä mukana aina nuorempi opiskelijaryhmä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä: Yhteistyökumppaneihin on yhteydessä opintojakson vastaava opettaja.
- HUS (pääkaupunkiseutu)
- Helsingin kaupunki
- Oral (pääkaupunkiseutu)
- Plusterveys (pääkaupunkiseutu)
- Mehiläinen (pääkaupinkiseutu)
- Pihlajalinna (pääkaupunkiseutu)
- Plandent
- Hammasväline
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Harjoittelun raportti, joka palautetaan määräaikaan mennessä. Hyv/täydennettävä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolle voi osallistua vaihto-opiskelijoita
Mahdollinen kv-yhteistyö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi hyväksi lukea syventävän työelämäharjoittelun 2 viikkoa (37t. x 2).
Opiskelija on tehnyt ahot-hakemuksen tutorille ennen opintojakson alkua. Hyväksiluvun edellytyksenä on suuhygienistin työstä ansaittu todistus ja opiskelijan oma reflektio, jotka ovat anomuksen liitteinä. Ahotin tulee täyttää harjoittelun kriteerit.
Muu harkinnanvarainen ahotointi.
Opintojen mahdollinen nopeuttaminen edellyttää kaikista aikaisemmista opintojaksoista vähintään arvosanaa H3.
Aikaisemmat opintojaksot, kliininen harjoittelu sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt tulee olla suoritettu ennen seuraavia opintojaksoja.
Opintojaksoilla edetään opetussuunnitelman mukaisessa järjestyksessä.
Opintojen nopeuttamisesta tulee ensin keskustella oman uraohjaajan kanssa, henkilökohtaisesta opintopolusta tehdään sopimus sopimuspankkiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä 37t/vko (2 viikkoa) ja kirjallinen harj. raportti + raportin kirjoittaminen. Yht.74t
1 op Potilasseminaarit ja valmistelu potilastapaukseen, 26t
Potilasseminaaripotilas valitaan itsenäisen kliiniseltä harjoittelujaksolta. Potilaan tulee olla sellainen, jonka hoitoa on tehnyt enemmän kun yhden hoitokäynnin. Potilasseminaarin kriteerit käydään läpi toteutuksen orientaatiossa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle voi osallistua jos edelliset opinnot ovat väh. H3 tasolla suoritettu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
KLIINISEN HARJOITTELUN ARVIOINTIA
Hyväksytyn suorituksen saamiseksi seuraavien asioiden tulee toteutua:
Aktiivinen läsnäolo koulun ulkopuolella toteutuvassa työelämäharjoittelussa:
Aseptinen toiminta
Kliininen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
Potilasasiakirjamerkintöjen huolellinen kirjaaminen
Tuntimäärä 37t x 2 oltava täynnä. Harj. lomakkeet tulee vastaavalta opettajalta (tuntiseuranta, osaamisen arviointi)
Potilasseminaarit:
Arviointi 0-5
ESITYKSESSÄ
- esityksen selkeys ja esittäminen,
- asiantuntijuus, potilaan valinta ja perustelut sille
- miten oma oppiminen on tuotu esille,
- ajassa pysyminen,
- yleisön huomiointi ja miten johdat
asiantuntevaa dialogia.
KIRJALLINEN OSUUS
• Kuvata terveyden edistämisen malli tai teoria, miten
sovelsit sitä potilaan hoidossa.
• Potilaan esitiedot (sairaudet,
lääkitykset,) kerro tarkkaan niiden merkitys potilaan
suun terveydelle, tuo tutkimuksia tai aiheeseen
liittyvää kirjallisuutta vahvistamaan sanomaasi.
• Kuvaa suun terveyden nykytila ja omahoidon
välineet sillä hetkellä.
• Miten tilanne muuttui ja mitä olivat sen edistävät ja
estävät tekijät?
• Mitä itse opit ja mikä jäi päällimmäisenä mieleen
tapauksesta?
• Kuinka perehdyit potilaan ravitsemuskysymyksiin?