Skip to main content

Inclusion and disadvantageLaajuus (5 cr)

Code: SX00FD66

Credits

5 op

Teaching language

  • English

Objective

The students are able to identify the contributory factors to human wellbeing throughout the lifespan. They understand the importance of inclusion and a sense of community to human wellbeing. They understand exclusion as a societal phenomenon when working with communities and individuals of different ages, health conditions, functional abilities and life situations. The students can distinguish between the discriminatory structures and processes that cause exclusion in a society and identify ways to prevent it.

Content

Contributory factors to well-being and social integration. Poverty and marginalization in relation to exclusion. Disability and the related special needs. Social risks at various stages of life and discrimination in relation to e.g. age, low income, and disability. Protective factors and coping mechanisms of individuals. Socio-pedagogical means for supporting participation and preventing exclusion.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Framework of evaluation is as an attachment in the Curriculum's description.

Assessment criteria, approved/failed

Framework of evaluation is as an attachment in the Curriculum's description.

Enrollment

02.12.2024 - 15.12.2024

Timing

01.01.2025 - 25.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Social Services (in English)
Groups
  • SXG24S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ihmisen hyvinvoinnin osatekijät elämänkaaren aikana. Hän ymmärtää osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ymmärtää syrjäytymisen yhteiskunnallisena ilmiönä työskennellessään yhteisöjen ja yksilöiden parissa, joiden ikä, terveydentila, toimintakyky ja elämäntilanne ovat erilaisia. Opiskelija osaa erotella yhteiskunnan syrjiviä rakenteita ja syrjäytymistä aiheuttavia prosesseja ja tunnistaa keinoja syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn.

Content

Ihmisen hyvinvoinnin ja sosiaalisen osallisuuden osatekijät. Köyhyys ja marginalisaatio syrjäytymiseen vaikuttavina tekijöinä. Vammaisuuteen liittyvät erityistarpeet. Sosiaaliset riskit elämän eri vaiheissa ja syrjintä esimerkiksi iästä, alhaisesta tulotasosta tai vammasta johtuen. Yksilöitä suojaavat tekijät ja selviytymiskeinot. Sosiaalipedagogiset keinot osallisuuden tukemiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

Evaluation scale

0-5

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

01.01.2024 - 19.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Social Services (in English)
Teachers
  • Mai Salmenkangas
Groups
  • SXG23S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ihmisen hyvinvoinnin osatekijät elämänkaaren aikana. Hän ymmärtää osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ymmärtää syrjäytymisen yhteiskunnallisena ilmiönä työskennellessään yhteisöjen ja yksilöiden parissa, joiden ikä, terveydentila, toimintakyky ja elämäntilanne ovat erilaisia. Opiskelija osaa erotella yhteiskunnan syrjiviä rakenteita ja syrjäytymistä aiheuttavia prosesseja ja tunnistaa keinoja syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn.

Content

Ihmisen hyvinvoinnin ja sosiaalisen osallisuuden osatekijät. Köyhyys ja marginalisaatio syrjäytymiseen vaikuttavina tekijöinä. Vammaisuuteen liittyvät erityistarpeet. Sosiaaliset riskit elämän eri vaiheissa ja syrjintä esimerkiksi iästä, alhaisesta tulotasosta tai vammasta johtuen. Yksilöitä suojaavat tekijät ja selviytymiskeinot. Sosiaalipedagogiset keinot osallisuuden tukemiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

Evaluation scale

0-5