Toimintakyvyn arvioinnin perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00FO37
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.
Sisältö
- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia -opintojakso
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 08.12.2024
Ajoitus
17.03.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
SXA24S1Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.
Sisältö
- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia -opintojakso
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 16.09.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja
Mirka Peththahandi
Ryhmät
-
SXF24S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.
Sisältö
- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia -opintojakso
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Matti Kantola
- Fysioterapia Virtuaali
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Matti Kantola
Ryhmät
-
SXD24S2Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.
Sisältö
- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2. periodi (21.10-20.12.2024)
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1
Oppimateriaalit
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Ilmoitetaan kurssin alkaessa.
Opetusmenetelmät
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Ennakkotehtävä, lähiopetus, asiakastapaustehtävä pienryhmissä, vertaisarviointi ja seminaarit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Ennakkotehtävän tekeminen 30.10.2024 mennessä
Asiakastapaustehtävä pienryhmissä; työn palautus 22.11.24 ja esitys seminaarissa 25.11 tai 29.11.24. Vertaisryhmän työhön tutustuminen ja palautteen antaminen 25.11 tai 29.11.24 seminaarissa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-käytänne
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät 1 op.
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu 1 op.
Kehon rakenteen ja toiminnan arviointi 3op
1 op = 27 h opiskelijan työtä. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, seminaarityöskentelyn, itsenäisen opiskelun ja kirjalliset tehtävät.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään ensimmäisellä lähitunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle-työtila käytössä.
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa ja seminaarissa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Kurssiosion hyväksytty suorittaminen edellyttää ennakkotehtävän tekemistä, aktiivista osallistumista asiakastapaus-seminaariryhmän työskentelyyn, vertaisarviointiin sekä seminaaripäivään.
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia -opintojakso
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 45
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Fysioterapia Virtuaali
- Lasse Liikanen
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Lasse Liikanen
Ryhmät
-
SXB24S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.
Sisältö
- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2. periodi (21.10-20.12.2024)
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1
Oppimateriaalit
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Ilmoitetaan kurssin alkaessa.
Opetusmenetelmät
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Ennakkotehtävä, lähiopetus, asiakastapaustehtävä pienryhmissä, vertaisarviointi ja seminaarit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Ennakkotehtävän tekeminen 1.11.2024 mennessä
Asiakastapaustehtävä pienryhmissä; työn palautus 1.12.24 ja esitys seminaarissa 4.12.24. Vertaisryhmän työhön tutustuminen ja palautteen antaminen 4.12.24 seminaarissa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-käytänne
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät 1 op.
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu 1 op.
Kehon rakenteen ja toiminnan arviointi 3op
1 op = 27 h opiskelijan työtä. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, seminaarityöskentelyn, itsenäisen opiskelun ja kirjalliset tehtävät.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään ensimmäisellä lähitunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle-työtila käytössä.
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa ja seminaarissa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Kurssiosion hyväksytty suorittaminen edellyttää ennakkotehtävän tekemistä, aktiivista osallistumista asiakastapaus-seminaariryhmän työskentelyyn, vertaisarviointiin sekä seminaaripäivään.
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia -opintojakso
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.