Osteopaattisen hoidon sovellutuksetLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00DB00
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa eri hoitotekniikoita yksilökohtaisesti. Opiskelija osaa integroida monipuolisesti osteopaattisia periaatteita hoitotilanteessa.
Urologia:
Opiskelija tuntee yleisimmät urologiset sairaudet ja niiden epidemiologiaa, diagnostiikkaa, oireita, löydöksiä ja hoitoperiaatteita. Opiskelija ymmärtää omaan osaamiseensa ja työhönsä liittyvät rajoitukset ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Korva-, nenä- ja kurkkutaudit:
Opiskelija tuntee korvan, nenän ja kurkun anatomian ja fysiologian, sekä niiden keskeisimmät sairaudet ja vammat. Opiskelija pystyy alueen tuntemuksen perusteella tunnistamaan toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutus elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Silmäsairaudet:
Opiskelija tuntee silmän anatomian ja fysiologian, sekä keskeisimmät silmäsairaudet ja vammat. Opiskelija tunnistaa silmän tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutuksen elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito:
Opiskelija tuntee yleisimmät urheiluvammat ja niiden erilaiset hoitomahdollisuudet sekä konservatiivisesti että kirurgisesti. Opiskelija osaa urheiluvamman ensiavun. Opiskelija ymmärtää ennaltaehkäisyn merkityksen.
Sisältö
Korva-nenä-kurkku-silmä alueiden osteopaattinen lähestymistapa, hengityselimistön osteopaattinen hoito, sydän- ja verenkiertoelimistön osteopaattinen hoito, munuaisten ja virtsarakon osteopaattinen hoito, lasten osteopaattinen hoito.
Kurssi sisältää Harjoittelu 2 op.
Urologia:
Virtsan kuljetus ja rakon toiminta. Virtsaaminen, virtsaamisrefleksi ja sen säätely. Virtsaamishäiriöt. Eturauhasen normaali rakenne ja liikakasvu. Eri ikäkausiin liittyvät sairaudet ja/tai niihin liittyviä tapahtumia.
Korva-, nenä- ja kurkkutaudit:
Korvan, nenän ja kurkun alueen rakenne ja toiminta, toimintahäiriöt ja niiden vaikutus elimistöön.
Silmäsairaudet:
Silmätautiopin perusteet; silmän anatomia ja fysiologia, silmä ja sen apuelimet, näköradat ja näköaivokuori, kaksi silmää ja näkeminen, näöntarkkuus ja näkökentät, taittovirheet, silmä- ja piilolasit. Tyypillisimmät silmäsairaudet; sidekalvon tulehdus, sarveiskalvon tulehdus, silmänpainetauti, kuivasilmäisyys, kyyneltietukos/tulehdus, karsastus, harmaakaihi, taittovirhekirurgia. Yleissairaudet ja silmä, neurologiset sairaudet ja silmä.
Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito:
Urheiluvammojen ennaltaehkäisy, vammatyypit, urheiluvammojen hoito, vammojen kuntoutuksen perusteet, kehon eri osien urheiluvammat, lajityypilliset urheiluvammat. Teippaus.
Esitietovaatimukset
Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3, Kraniaali- ja viskeraaliosteopatia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Laura Lee Calonius
- Osteopatia Virtuaali
- Sandra Rinne
- Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja
Sandra Rinne
Ryhmät
-
SXF20S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa eri hoitotekniikoita yksilökohtaisesti. Opiskelija osaa integroida monipuolisesti osteopaattisia periaatteita hoitotilanteessa.
Urologia:
Opiskelija tuntee yleisimmät urologiset sairaudet ja niiden epidemiologiaa, diagnostiikkaa, oireita, löydöksiä ja hoitoperiaatteita. Opiskelija ymmärtää omaan osaamiseensa ja työhönsä liittyvät rajoitukset ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Korva-, nenä- ja kurkkutaudit:
Opiskelija tuntee korvan, nenän ja kurkun anatomian ja fysiologian, sekä niiden keskeisimmät sairaudet ja vammat. Opiskelija pystyy alueen tuntemuksen perusteella tunnistamaan toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutus elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Silmäsairaudet:
Opiskelija tuntee silmän anatomian ja fysiologian, sekä keskeisimmät silmäsairaudet ja vammat. Opiskelija tunnistaa silmän tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutuksen elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito:
Opiskelija tuntee yleisimmät urheiluvammat ja niiden erilaiset hoitomahdollisuudet sekä konservatiivisesti että kirurgisesti. Opiskelija osaa urheiluvamman ensiavun. Opiskelija ymmärtää ennaltaehkäisyn merkityksen.
Sisältö
Korva-nenä-kurkku-silmä alueiden osteopaattinen lähestymistapa, hengityselimistön osteopaattinen hoito, sydän- ja verenkiertoelimistön osteopaattinen hoito, munuaisten ja virtsarakon osteopaattinen hoito, lasten osteopaattinen hoito.
Kurssi sisältää Harjoittelu 2 op.
Urologia:
Virtsan kuljetus ja rakon toiminta. Virtsaaminen, virtsaamisrefleksi ja sen säätely. Virtsaamishäiriöt. Eturauhasen normaali rakenne ja liikakasvu. Eri ikäkausiin liittyvät sairaudet ja/tai niihin liittyviä tapahtumia.
Korva-, nenä- ja kurkkutaudit:
Korvan, nenän ja kurkun alueen rakenne ja toiminta, toimintahäiriöt ja niiden vaikutus elimistöön.
Silmäsairaudet:
Silmätautiopin perusteet; silmän anatomia ja fysiologia, silmä ja sen apuelimet, näköradat ja näköaivokuori, kaksi silmää ja näkeminen, näöntarkkuus ja näkökentät, taittovirheet, silmä- ja piilolasit. Tyypillisimmät silmäsairaudet; sidekalvon tulehdus, sarveiskalvon tulehdus, silmänpainetauti, kuivasilmäisyys, kyyneltietukos/tulehdus, karsastus, harmaakaihi, taittovirhekirurgia. Yleissairaudet ja silmä, neurologiset sairaudet ja silmä.
Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito:
Urheiluvammojen ennaltaehkäisy, vammatyypit, urheiluvammojen hoito, vammojen kuntoutuksen perusteet, kehon eri osien urheiluvammat, lajityypilliset urheiluvammat. Teippaus.
Aika ja paikka
Orientaatio
30.8.
Osteopaatti urheilukentällä ja sen ulkopuolella
30.8.
6.9.
13.9.
Osteopaattisen hoidon sovellutukset
31.8.
7.9.
14.9.
Osteopaatti raskaana olevan tukena
11.10.
24.10.
31.10.
15.11.
28.11.
Osteopaatia lapsille
10.10.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali
Kirjallisuus
-Kuchera & Kuchera: Osteopathic Principles in Practice
-Kuchera & Kuchera: Osteopathic Consideration in somatic dysfunctions
Seffinger 2019. Foundations of Osteopathic Medicine. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins.
Opetusmenetelmät
Moodle työtila
Aktivoivat luennot
Ohjatut käytännön harjoitukset
Oppimistehtävät
Pienryhmätoiminta
Moniammatilliset osuudet HyMy-kylässä
Opintojakso käyttää yhteistä moodle alustaa. Opintojakso koostuu useasta pienemmästä kokonaisuudesta, joista vastaavat eri opettajat. Jokainen osa-alue alustetaan erikseen. Lopuksi yhteinen käytännön tentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Moniammatillinen osuus HyMy-kylässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Käytännön tentti OSPE (Objective Structured Practical Exam)
Käytännön tentin 1. uusinta
Käytännön tentin 2. uusinta
Kansainvälisyys
Opintojaksolla voi olla mukana kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita ja opettajia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27 h= 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
1. ja 2. periodeilla
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointiin vaikuttaa aktiivinen osallistuminen (80% tulee olla paikalla, jotta voi osallistua käytännön tenttiin), oppimistehtävät ajallaan suoritettuna, OSPE- tentti (70% läpäisy).
Esitietovaatimukset
Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3, Kraniaali- ja viskeraaliosteopatia
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 31.01.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 24
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Laura Lee Calonius
- Jouni Arffman
- Leena Suojanen
- Sandra Rinne
- Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja
Mirka Peththahandi
Ryhmät
-
SXF19S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa eri hoitotekniikoita yksilökohtaisesti. Opiskelija osaa integroida monipuolisesti osteopaattisia periaatteita hoitotilanteessa.
Urologia:
Opiskelija tuntee yleisimmät urologiset sairaudet ja niiden epidemiologiaa, diagnostiikkaa, oireita, löydöksiä ja hoitoperiaatteita. Opiskelija ymmärtää omaan osaamiseensa ja työhönsä liittyvät rajoitukset ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Korva-, nenä- ja kurkkutaudit:
Opiskelija tuntee korvan, nenän ja kurkun anatomian ja fysiologian, sekä niiden keskeisimmät sairaudet ja vammat. Opiskelija pystyy alueen tuntemuksen perusteella tunnistamaan toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutus elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Silmäsairaudet:
Opiskelija tuntee silmän anatomian ja fysiologian, sekä keskeisimmät silmäsairaudet ja vammat. Opiskelija tunnistaa silmän tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutuksen elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito:
Opiskelija tuntee yleisimmät urheiluvammat ja niiden erilaiset hoitomahdollisuudet sekä konservatiivisesti että kirurgisesti. Opiskelija osaa urheiluvamman ensiavun. Opiskelija ymmärtää ennaltaehkäisyn merkityksen.
Sisältö
Korva-nenä-kurkku-silmä alueiden osteopaattinen lähestymistapa, hengityselimistön osteopaattinen hoito, sydän- ja verenkiertoelimistön osteopaattinen hoito, munuaisten ja virtsarakon osteopaattinen hoito, lasten osteopaattinen hoito.
Kurssi sisältää Harjoittelu 2 op.
Urologia:
Virtsan kuljetus ja rakon toiminta. Virtsaaminen, virtsaamisrefleksi ja sen säätely. Virtsaamishäiriöt. Eturauhasen normaali rakenne ja liikakasvu. Eri ikäkausiin liittyvät sairaudet ja/tai niihin liittyviä tapahtumia.
Korva-, nenä- ja kurkkutaudit:
Korvan, nenän ja kurkun alueen rakenne ja toiminta, toimintahäiriöt ja niiden vaikutus elimistöön.
Silmäsairaudet:
Silmätautiopin perusteet; silmän anatomia ja fysiologia, silmä ja sen apuelimet, näköradat ja näköaivokuori, kaksi silmää ja näkeminen, näöntarkkuus ja näkökentät, taittovirheet, silmä- ja piilolasit. Tyypillisimmät silmäsairaudet; sidekalvon tulehdus, sarveiskalvon tulehdus, silmänpainetauti, kuivasilmäisyys, kyyneltietukos/tulehdus, karsastus, harmaakaihi, taittovirhekirurgia. Yleissairaudet ja silmä, neurologiset sairaudet ja silmä.
Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito:
Urheiluvammojen ennaltaehkäisy, vammatyypit, urheiluvammojen hoito, vammojen kuntoutuksen perusteet, kehon eri osien urheiluvammat, lajityypilliset urheiluvammat. Teippaus.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali
Kirjallisuus
-Kuchera & Kuchera: Osteopathic Principles in Practice
-Kuchera & Kuchera: Osteopathic Consideration in somatic dysfunctions
Seffinger 2019. Foundations of Osteopathic Medicine. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins.
Opetusmenetelmät
Moodle työtila käytössä.
Aktivoiva luento
Ohjatut käytännön harjoitukset
Oppimistehtävät
Pienryhmätoiminta
Mahdollinen moniammatillinen osuus HyMy-kylässä
Opintojakso käyttää yhteistä moodle alustaa. Opintojakso koostuu useasta pienemmästä kokonaisuudesta, joista vastaavat eri opettajat. Jokainen osa-alue alustetaan erikseen. Lopuksi yhteinen käytännön tentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen moniammatillinen osuus HyMy-kylässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Käytännön tentti OSPE (Objective Structured Practical Exam) 21.11.
Käytännön tentin 1. uusinta, siirretty eteenpäin 16.1.2023 klo 13-16
Käytännön tentin 2. uusinta, siirretty eteenpäin 24.1.2023 klo 13-16
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
1. ja 2. periodeilla
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointiin vaikuttaa aktiivinen osallistuminen (80% tulee olla paikalla, jotta voi osallistua käytännön tenttiin), oppimistehtävät ajallaan suoritettuna, OSPE- tentti (70% läpäisy).
Esitietovaatimukset
Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3, Kraniaali- ja viskeraaliosteopatia
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ajoitus
10.08.2021 - 31.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Laura Lee Calonius
- Leena Suojanen
- Sandra Rinne
- Mirka Peththahandi
Ryhmät
-
SXF18S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa eri hoitotekniikoita yksilökohtaisesti. Opiskelija osaa integroida monipuolisesti osteopaattisia periaatteita hoitotilanteessa.
Urologia:
Opiskelija tuntee yleisimmät urologiset sairaudet ja niiden epidemiologiaa, diagnostiikkaa, oireita, löydöksiä ja hoitoperiaatteita. Opiskelija ymmärtää omaan osaamiseensa ja työhönsä liittyvät rajoitukset ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Korva-, nenä- ja kurkkutaudit:
Opiskelija tuntee korvan, nenän ja kurkun anatomian ja fysiologian, sekä niiden keskeisimmät sairaudet ja vammat. Opiskelija pystyy alueen tuntemuksen perusteella tunnistamaan toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutus elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Silmäsairaudet:
Opiskelija tuntee silmän anatomian ja fysiologian, sekä keskeisimmät silmäsairaudet ja vammat. Opiskelija tunnistaa silmän tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutuksen elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito:
Opiskelija tuntee yleisimmät urheiluvammat ja niiden erilaiset hoitomahdollisuudet sekä konservatiivisesti että kirurgisesti. Opiskelija osaa urheiluvamman ensiavun. Opiskelija ymmärtää ennaltaehkäisyn merkityksen.
Sisältö
Korva-nenä-kurkku-silmä alueiden osteopaattinen lähestymistapa, hengityselimistön osteopaattinen hoito, sydän- ja verenkiertoelimistön osteopaattinen hoito, munuaisten ja virtsarakon osteopaattinen hoito, lasten osteopaattinen hoito.
Kurssi sisältää Harjoittelu 2 op.
Urologia:
Virtsan kuljetus ja rakon toiminta. Virtsaaminen, virtsaamisrefleksi ja sen säätely. Virtsaamishäiriöt. Eturauhasen normaali rakenne ja liikakasvu. Eri ikäkausiin liittyvät sairaudet ja/tai niihin liittyviä tapahtumia.
Korva-, nenä- ja kurkkutaudit:
Korvan, nenän ja kurkun alueen rakenne ja toiminta, toimintahäiriöt ja niiden vaikutus elimistöön.
Silmäsairaudet:
Silmätautiopin perusteet; silmän anatomia ja fysiologia, silmä ja sen apuelimet, näköradat ja näköaivokuori, kaksi silmää ja näkeminen, näöntarkkuus ja näkökentät, taittovirheet, silmä- ja piilolasit. Tyypillisimmät silmäsairaudet; sidekalvon tulehdus, sarveiskalvon tulehdus, silmänpainetauti, kuivasilmäisyys, kyyneltietukos/tulehdus, karsastus, harmaakaihi, taittovirhekirurgia. Yleissairaudet ja silmä, neurologiset sairaudet ja silmä.
Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito:
Urheiluvammojen ennaltaehkäisy, vammatyypit, urheiluvammojen hoito, vammojen kuntoutuksen perusteet, kehon eri osien urheiluvammat, lajityypilliset urheiluvammat. Teippaus.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali
Kirjallisuus
-Kuchera & Kuchera: Osteopathic Principles in Practice
-Kuchera & Kuchera: Osteopathic Consideration in somatic dysfunctions
Seffinger 2019. Foundations of Osteopathic Medicine. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins.
Opetusmenetelmät
Moodle työtila käytössä.
Aktivoiva luento
Ohjatut käytännön harjoitukset
Oppimistehtävät
Pienryhmätoiminta
Mahdollinen moniammatillinen osuus HyMy-kylässä
Opintojakso käyttää yhteistä moodle alustaa. Opintojakso koostuu useasta pienemmästä kokonaisuudesta, joista vastaavat eri opettajat. Jokainen osa-alue alustetaan erikseen. Lopuksi yhteinen käytännön tentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen moniammatillinen osuus HyMy-kylässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Käytännön tentti OSPE (Objective Structured Practical Exam) 13.12.
1. Uusinta 20.12
2. Uusinta tammikuussa 2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
1. ja 2. periodeilla
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointiin vaikuttaa aktiivinen osallistuminen (80% tulee olla paikalla, jotta voi osallistua käytännön tenttiin), oppimistehtävät ajallaan suoritettuna, OSPE- tentti (70% läpäisy).
Esitietovaatimukset
Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3, Kraniaali- ja viskeraaliosteopatia