Terapeuttisen harjoittelun perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EE31
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Sisältö
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jolanda Ehrström
- Tom Thiel
Vastuuopettaja
Jolanda Ehrström
Ryhmät
-
SXB24K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Sisältö
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jolanda Ehrström
- Tom Thiel
Vastuuopettaja
Jolanda Ehrström
Ryhmät
-
SXB24K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Sisältö
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 17.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jolanda Ehrström
- Tom Thiel
Vastuuopettaja
Jolanda Ehrström
Ryhmät
-
SXB23S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Sisältö
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Aika ja paikka
Etäopetusta ja lähiopetusta, joka tapahtuu Myllypuron kampuksella.
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
*Luennot ja niiden materiaali ja Moodlessa oleva materiaali
*Kauranen K. ja Nurkka N. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki tai Kauranen K. ja Nurkka N. 2010 tai 2014. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Kauranen K. 2014. Lihas - rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Shumway-Cook A. & Woollacott M. Motor Control: Translating Research into Clinical Practice. 3., 4, tai 5. painos. Lippincot Williams & Wilkins: luvut 1 ja 2.
*Suni J, Taulaniemi A. toimi. 2012 tai 2017. Terveyskunnon testaus. Sanoma Pro Oy.
*Sandström M. ja Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Opetusmenetelmät
*Luennot (etäopetus)
*Käytännön harjoitustunnit, case-esitykset, asiakastilanteet (läsnäolovelvollisuus)
*Itsenäinen opiskelu
*Tehtävät ja tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti Moodlessa 6.3.2024
Uusintaverkkotentti Moodlessa 3.4.2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h) sisältäen:
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (40,5h)
Asiakastilanne 0,5 op (13,5h)
Tehtävät 1 op (27h)
Verkkotentti 2 op (55h)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Etäopetustilanteita ei tallenneta.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Tutkintosääntö, 34§ Uusinta ja arvosanan korottaminen
Opintosuoritus uusitaan opintojakson toteutustiedoissa määritellyissä uusinta- ja korotustilaisuuksissa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Tutkinnon suorittamisen jälkeen ei ole mahdollista korottaa arvosanoja.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (hyväksytty/hylätty)
Asiakastilanne 0,5 op (hyväksytty/hylätty)
Tehtävät 1 op (hyväksytty/hylätty)
Verkkotentti 2 op (0-5)
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jolanda Ehrström
- Tom Thiel
Vastuuopettaja
Jolanda Ehrström
Ryhmät
-
SXB23K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Sisältö
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Aika ja paikka
Etäopetusta ja lähiopetusta, joka tapahtuu Myllypuron kampuksella.
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
*Luennot ja niiden materiaali ja Moodlessa oleva materiaali
*Kauranen K. ja Nurkka N. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki tai Kauranen K. ja Nurkka N. 2010 tai 2014. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Kauranen K. 2014. Lihas - rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Shumway-Cook A. & Woollacott M. Motor Control: Translating Research into Clinical Practice. 3., 4, tai 5. painos. Lippincot Williams & Wilkins: luvut 1 ja 2.
*Suni J, Taulaniemi A. toimi. 2012 tai 2017. Terveyskunnon testaus. Sanoma Pro Oy.
*Sandström M. ja Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Opetusmenetelmät
*Luennot (etäopetus)
*Käytännön harjoitustunnit, case-esitykset, asiakastilanteet (läsnäolovelvollisuus)
*Itsenäinen opiskelu
*Tehtävät ja tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti Moodlessa 3.10.2023
Uusintaverkkotentti Moodlessa 31.10.2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h) sisältäen:
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (40,5h)
Asiakastilanne 0,5 op (13,5h)
Tehtävät 1 op (27h)
Verkkotentti 2 op (55h)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Etäopetustilanteita ei tallenneta.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Tutkintosääntö, 34§ Uusinta ja arvosanan korottaminen
Opintosuoritus uusitaan opintojakson toteutustiedoissa määritellyissä uusinta- ja korotustilaisuuksissa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Tutkinnon suorittamisen jälkeen ei ole mahdollista korottaa arvosanoja.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (hyväksytty/hylätty)
Asiakastilanne 0,5 op (hyväksytty/hylätty)
Tehtävät 1 op (hyväksytty/hylätty)
Verkkotentti 2 op (0-5)
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jolanda Ehrström
- Tom Thiel
Vastuuopettaja
Titta Komssi
Ryhmät
-
SXB23K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Sisältö
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Aika ja paikka
Etäopetusta ja lähiopetusta, joka tapahtuu Myllypuron kampuksella.
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
*Luennot ja niiden materiaali ja Moodlessa oleva materiaali
*Kauranen K. ja Nurkka N. 2022. Liikkumisen biomekaniikkaa. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki tai Kauranen K. ja Nurkka N. 2010 tai 2014. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Kauranen K. 2014. Lihas - rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Shumway-Cook A. & Woollacott M. Motor Control: Translating Research into Clinical Practice. 3., 4, tai 5. painos. Lippincot Williams & Wilkins: luvut 1 ja 2.
*Suni J, Taulaniemi A. toimi. 2012 tai 2017. Terveyskunnon testaus. Sanoma Pro Oy.
*Sandström M. ja Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Opetusmenetelmät
*Luennot (etäopetus)
*Käytännön harjoitustunnit, case-esitykset, asiakastilanteet (läsnäolovelvollisuus)
*Itsenäinen opiskelu
*Tehtävät ja tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti Moodlessa 3.10.2023
Uusintaverkkotentti Moodlessa 31.10.2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h) sisältäen:
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (40,5h)
Asiakastilanne 0,5 op (13,5h)
Tehtävät 1 op (27h)
Verkkotentti 2 op (55h)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Etäopetustilanteita ei tallenneta.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Tutkintosääntö, 34§ Uusinta ja arvosanan korottaminen
Opintosuoritus uusitaan opintojakson toteutustiedoissa määritellyissä uusinta- ja korotustilaisuuksissa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Tutkinnon suorittamisen jälkeen ei ole mahdollista korottaa arvosanoja.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (hyväksytty/hylätty)
Asiakastilanne 0,5 op (hyväksytty/hylätty)
Tehtävät 1 op (hyväksytty/hylätty)
Verkkotentti 2 op (0-5)
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 13.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jolanda Ehrström
- Tom Thiel
Ryhmät
-
SXB22S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Sisältö
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Aika ja paikka
Etäopetusta ja lähiopetusta, joka tapahtuu Myllypuron kampuksella.
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
*Luennot ja niiden materiaali ja Moodlessa oleva materiaali
*Kauranen K. ja Nurkka N. 2010 tai 2014. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Kauranen K. 2014. Lihas - rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. Liikuntatieteellinen Seura. Helsinki.
*Shumway-Cook A. & Woollacott M. Motor Control: Translating Research into Clinical Practice. 3., 4, tai 5. painos. Lippincot Williams & Wilkins: luvut 1 ja 2.
*Suni J, Taulaniemi A. toimi. 2012 tai 2017. Terveyskunnon testaus. Sanoma Pro Oy.
*Sandström M. ja Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Opetusmenetelmät
*Luennot (etäopetus)
*Käytännön harjoitustunnit, case-esitykset, asiakastilanteet (läsnäolovelvollisuus)
*Itsenäinen opiskelu
*Tehtävät ja tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti Moodlessa 8.3.2023
Uusintaverkkotentti Moodlessa 5.4.2023
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h) sisältäen:
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (40,5h)
Asiakastilanne 0,5 op (13,5h)
Tehtävät 1 op (27h)
Verkkotentti 2 op (55h)
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Etäopetustilanteita ei tallenneta.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Tutkintosääntö, 34§ Uusinta ja arvosanan korottaminen
Opintosuoritus uusitaan opintojakson toteutustiedoissa määritellyissä uusinta- ja korotustilaisuuksissa. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Tutkinnon suorittamisen jälkeen ei ole mahdollista korottaa arvosanoja.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Käytännön harjoitustunnit 1,5 op (hyväksytty/hylätty)
Asiakastilanne 0,5 op (hyväksytty/hylätty)
Tehtävät 1 op (hyväksytty/hylätty)
Verkkotentti 2 op (0-5)
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jolanda Ehrström
Vastuuopettaja
Titta Komssi
Ryhmät
-
SXB22K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Sisältö
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jolanda Ehrström
Vastuuopettaja
Titta Komssi
Ryhmät
-
SXB22K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Sisältö
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
03.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jolanda Ehrström
Vastuuopettaja
Titta Komssi
Ryhmät
-
SXB21S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet sekä motorisen kontrollin ja motorisen oppimisen keskeiset tekijät osana toimintakykyä. Opiskelija osaa terapeuttisen harjoittelun perusteet ja osaa suunnitella turvallisia ja yksilöllisiä terapeuttisia harjoitteita. Opiskelija osaa antaa palautetta asiakkaan toimintakykyä vahvistavaa palautetta.
Sisältö
Biomekaniikan ja kuormitusfysiologian perusteet
Motorinen kontrolli, oppiminen ja palautteen antaminen
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
Teoreettisten perusteiden hyödyntäminen käytännön terapeuttisessa harjoittelussa ja asiakasohjauksessa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.