Gerontologinen ja erityistukea tarvitsevan hoitotyöLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EC69
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Sisältö
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Esitietovaatimukset
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
18.11.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katja Kosonen
- Tanja Tsokkinen
Vastuuopettaja
Tanja Tsokkinen
Ryhmät
-
SXK23S1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Sisältö
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Aika ja paikka
Syksy 2024. Toteuksen aikataulun mukaisesti kts kalenteri. Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
2. Rantanen T., Kokko K., Sipilä S. Viljanen A. (toim) 5. uudistettu painos 2022: Gerontologia. Saatavilla e kirjana Metropoliassa. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskut ja opintojakson lopputentti examissä
Tenttien uusinnat (2kpl) + 1 korotusmahdollisuus ensimmäisessä uusintatentissä
Tehtävien palautuspäivät ja tenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Pasi Miettinen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Pasi Miettinen)
Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Opintojakson lopputentti exam: 0-5
2. Oppimispäiväkirja hyv-hyl
3. Oppiportin verkkokurssit: Vanhusten lääkehoito, saattohoito, sairaalapotilaan delirium, päivystykselliset
tilanteet kotihoidossa, rai arviointi ja välineistö hyv-hyl
4. Lääkelaskut 100 % suoritus
5. Simulaatio 100% osallistuminen
6. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
7. Läsnäolo oppitunneilla (poissaoloissa korvaava tehtävä)
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolle voi korottaa arvosanaa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 09.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heli Laaksonen
- Pasi Miettinen
Vastuuopettaja
Heli Laaksonen
Ryhmät
-
SXK23K1Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Sisältö
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Aika ja paikka
Kevät 2024. Toteuksen aikataulun mukaisesti kts kalenteri. Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
2. Rantanen T., Kokko K., Sipilä S. Viljanen A. (toim) 5. uudistettu painos 2022: Gerontologia. Saatavilla e kirjana Metropoliassa. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskut ja opintojakson lopputentti examissä
Tenttien uusinnat (2kpl) + 1 korotusmahdollisuus ensimmäisessä uusintatentissä
Tehtävien palautuspäivät ja tenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Heli Laaksonen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Heli Laaksonen)
Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Opintojakson lopputentti exam: 0-5
2. Oppimispäiväkirja hyv-hyl
3. Oppiportin verkkokurssit: Vanhusten lääkehoito, saattohoito, sairaalapotilaan delirium, päivystykselliset
tilanteet kotihoidossa, rai arviointi ja välineistö hyv-hyl
4. Lääkelaskut 100 % suoritus
5. Simulaatio 100% osallistuminen
6. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
7. Läsnäolo oppitunneilla (poissaoloissa korvaava tehtävä)
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolle voi korottaa arvosanaa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 28.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heli Laaksonen
- Terhi Lehtonen
Vastuuopettaja
Terhi Lehtonen
Ryhmät
-
SXK22S1AEnsihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXK22S1BEnsihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Sisältö
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Aika ja paikka
Toteutusaikataulun mukaisesti. Syyslukukausi 2023. Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali (Moodlessa)
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen). Lääkelaskujen (hyväksytty-hylätty) tulee olla 100 % oikein
Tehtävien ja tenttien palautupäivät ilmoitetaan orientaatiotunnilla.
Geriatrian tentin ja gerontologisen hoitotyön tentin (verkkotentit) aukioloajat ja tenttiajan kohdat ilmoitetaan orientaatiotunnilla.
Gerontologinen tentti ja geriatrian tentti arviointi 0-5. Vain yksi suorituskerta. Hylättyä suoritusta saa uusia 1. kertaa. Huom materiaali käytössä kotona tehtävä tentti. Ilmoitetaan
Tentissä on yksi korotusmahdollisuutta koska tenteissä on mahdollisuus käyttää kirjallisuuttaa tentin aikana. Kotitentti
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Terhi Lehtonen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa
- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 49 t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 86 t.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Terhi Lehtonen)
Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Ryhmätyö esitellään seminaaripäivässä johon osallistuminen pakollista, jos et terveydellisistä syistä pääse osallistumaan tulee poissaolon korvauksesta sopia yhdessä opettajan ja ryhmän kanssa
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Gerontologisen hoitotyön ja geriatrian verkkotentti: 0-5
2.. Kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
3.. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
4.. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Sairaalapotilaan delirium hyv-hyl
6. Rai verkkokurssit hyv-hyl
7. Oppiportin verkkokurssi: Päivystykselliset tilanteet kotihoidossa hyv-hyl
8. Vammaisuus ryhmätehtävä hyv-hyl
9. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
10. Simulaatio 100% osallistuminen
11. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 2 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.
Esitietovaatimukset
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
10.03.2023 - 05.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heli Laaksonen
- Terhi Lehtonen
Vastuuopettaja
Terhi Lehtonen
Ryhmät
-
SXK21S1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Sisältö
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Aika ja paikka
Toteutusaikataulun mukaisesti. Kevät lukukausi 2023. Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali (Moodlessa)
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen). Lääkelaskujen (hyväksytty-hylätty) tulee olla 100 % oikein
Tehtävien ja tenttien palautupäivät ilmoitetaan orientaatiotunnilla.
Geriatrian tentin ja gerontologisen hoitotyön tentin (verkkotentit) aukioloajat ja tenttiajan kohdat ilmoitetaan orientaatiotunnilla. Arviointi 0-5
Tentissä on yksi uusimis- ja korotusmahdollisuus. Tentissä saa käyttää kirjallisuutta tukena tämän vuoksi uusintatenttimäärä on rajoitettu.
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Terhi Lehtonen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa
- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 38 t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 97 t.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Terhi Lehtonen)
Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Ryhmätyö esitellään seminaaripäivässä johon osallistuminen pakollista, jos et terveydellisistä syistä pääse osallistumaan tulee poissaolon korvauksesta sopia yhdessä opettajan ja ryhmän kanssa
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Gerontologisen hoitotyön ja geriatrian tentti: 0-5
2. Kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
3. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
4. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Sairaalapotilaan delirium hyv-hyl
6. Oppiportin verkkokurssi: Päivystystilanteet kotihoidossa hyv-hyl
7. Rai arviointi ja välineistö verkkokurssi hyv-hyl
8. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
9. Simulaatio 100% osallistuminen
10. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
11. Vammaisuus ryhmätehtävä hyv-hyl
Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 2 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.
Esitietovaatimukset
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 10.02.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heli Laaksonen
- Terhi Lehtonen
Vastuuopettaja
Terhi Lehtonen
Ryhmät
-
SXK22K2Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Sisältö
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Aika ja paikka
Toteutusaikataulun mukaisesti. Kevät lukukausi 2023. Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Gerontologinen hoitotyö oppimateriaali:
1. Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2016.Geriatria. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
3.Syöpätaudit: Heikki Joensuu ja Peter J. Roberts 2013 Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
4. Palliatiivinen hoito: Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti. Luettavat osiot käydään läpi orientaatiossa
5. Muu opettajien osoittama materiaali (Moodlessa)
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen). Lääkelaskujen (hyväksytty-hylätty) tulee olla 100 % oikein
Tehtävien ja tenttien palautupäivät ilmoitetaan orientaatiotunnilla.
Geriatrian tentin ja gerontologisen hoitotyön tentin (verkkotentit) aukioloajat ja tenttiajan kohdat ilmoitetaan orientaatiotunnilla.
Gerontologinen tentti ja geriatrian tentti arviointi 0-5. Vain yksi suorituskerta. Hylättyä suoritusta saa uusia 2. kertaa. Uusinta-ajat ilmoitetaan orientaatiossa.
Tenteissä ei ole korotusmahdollisuutta koska tenteissä on mahdollisuus käyttää kirjallisuuttaa tentin aikana.
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle (Terhi Lehtonen) ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä n 3,3 työviikkoa
- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 38 t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 97 t.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä vastuuopettajalle etukäteen. (Vastuuopettaja opintojaksolla: Terhi Lehtonen)
Teoriatunneilta poissaolot tulee korvata erillisellä tehtävällä.
Simulaatio ja laboraatiotunnit tulee korvata läsnäollen näitä ei voi korvata erillisellä kirjallisella tehtävällä
Ryhmätyö esitellään seminaaripäivässä johon osallistuminen pakollista, jos et terveydellisistä syistä pääse osallistumaan tulee poissaolon korvauksesta sopia yhdessä opettajan ja ryhmän kanssa
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Gerontologisen hoitotyön ja geriatrian verkkotentti: 0-5
2.. Kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
3.. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
4.. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Sairaalapotilaan delirium hyv-hyl
6. Rai verkkokurssit hyv-hyl
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
7. Simulaatio 100% osallistuminen
8. Laboraatiotunnit 100% osallistuminen
9. Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn tai vastaavien tehtävien itsenäinen tekeminen: hyv-hyl
Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 2 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.
Esitietovaatimukset
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
21.11.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tiina Järvinen
Vastuuopettaja
Tiina Järvinen
Ryhmät
-
SXK21K1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Sisältö
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Aika ja paikka
Syksy 2022, Myllypuron Campus
Toteutus sisältää lähiopetusta (luennot, laboraatiot, seminaari) ja itsenäistä verkko-opiskelua, sekä ryhmätyöskentelyä
Oppimateriaalit
Gerontologinen hoitotyö:
1. Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.
2. Lisäksi Geriatrian verkkotenttiin materiaali: Tilvis, R., ym. (toim.) 2010. Geriatria. 2. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. WS Bookwell Oy Porvoo. Saatavilla verkkokirjana. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.
Palliatiivinen hoitotyö ja saattohoito: Täydennetään myöhemmin
Opetusmenetelmät
Luennot
Pienryhmätyöskentely
Laboraatio
Verkkotyöskentely
Seminaari
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Gerontologinen hoitotyö 2,5 op: 67,5 h
Erityistukea tarvitsevan hoitotyö 2,5 op: 67,5 h
Lisätietoja opiskelijoille
Vaadittavat suoritukset:
1. Kirjallinen ryhmätehtävä (potilastapaus) ja seminaari 0-5, hylätty suoritus täydennetään opettajan palautteen mukaisesti
2. Geriatrian verkkotesti: hyväksytty-hylätty
3. Oppiportin verkkokurssit: 1) Vanhusten lääkehoito ja 2) palliatiivinen hoitotyö
4. Kivun hoidon yksilötehtävä
5. Laboraatio
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
Laboraatiossa 100% läsnäolovelvollisuus
Opintojakson orientaatiotunnille osallistuminen on pakollista
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
1. Kirjallinen ryhmätehtävä (potilastapaus) ja seminaari 0-5, hylätty suoritus täydennetään opettajan palautteen mukaisesti
2. Geriatrian verkkotesti: hyväksytty-hylätty
3. Oppiportin verkkokurssit: 1) Vanhusten lääkehoito ja 2) palliatiivinen hoitotyö
4. Kivun hoidon yksilötehtävä
5. Laboraatio
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
Esitietovaatimukset
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
21.03.2022 - 22.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annika Björn
- Anna Sievers
Vastuuopettaja
Anna Sievers
Ryhmät
-
SXK20S1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymisen merkityksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa hoitotyötä
- arvioi ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa toteuttaa terveyden- ja sairaanhoitoa kotona
- osaa toteuttaa parantumattomasti sairaan ja pitkäaikaissairaan potilaan oireenmukaista ja inhimillistä hoitotyötä ja tukea hänen läheisiään
Sisältö
- ikääntyminen yhteiskunnallisena ilmiönä ja vanhustenhoidon eettiset kysymykset
- ihmisen ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyvän potilaan hoitotyön erityispiirteet akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- ikääntyvän potilaan lääkehoito
- kuntouttava työote, toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi ja tukeminen
- terveystarkastukset, ennaltaehkäisevät kotikäynnit ja terveysneuvonnan erityispiirteet; mm. ravitsemus, liikunta, uni, päihteet, seksuaalisuus, mieliala
- hyvinvointiteknologian mahdollisuudet
- monitoimijainen yhteistyö, perheen ja läheisten osallisuus ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- syöpäpotilaan hoitotyö
- palliatiivinen hoitotyö
- geriatria ja syöpätaudit
Oppimateriaalit
Gerontologinen hoitotyö:
1. Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.
2. Lisäksi Geriatrian verkkotenttiin materiaali: Tilvis, R., ym. (toim.) 2010. Geriatria. 2. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. WS Bookwell Oy Porvoo. Saatavilla verkkokirjana. Materiaali sovitaan jakson gerontologisen hoitotyön orientaatiotunnilla.
Syöpätaudit:
Joensuu H ym. 2003. Syöpätaudit. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti.
Palliatiivinen hoito:
Saarto ym. 2015. Palliatiivinen hoito. Saatavilla verkkokirjana Duodecim, Oppiportti.
Muu opettajien osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot ja tuntityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkotyöskentely
Seminaari
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskut:
Varsinainen koe opintojakson orientaation yhteydessä
Lääkelaskujen uusinnat (2kpl) opintojakson aikana (ajat ilmoitetaan lukujärjestykseen)
Verkkotenttien (geriatria, gerontologinen hoitotyö) aikataulut ilmoitetaan orientaatiossa.
Tenttien uusintaa saa yrittää kaksi kertaa määriteltyinä uusintakertoina, sen jälkeen opintojakso suoritetaan uudelleen. Korotusta saa yrittää kerran seuraavassa mahdollisessa uusintakerrassa. Uusinnat ilmoitetaan orientaatiossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opintojakso voidaan hyväksilukea osittain tai kokonaan aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella AHOT-ohjeiden mukaisesti (ks OMA). AHOT-prosessi käynnistetään ennen opinotojakson alkamista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Osittainen ahot- päätös tulee esittää opintojakson vastuuopettajalle ennen orientaatiota, tässä yhteydessä sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Gerontologinen hoitotyö 2,5 op: 67,5 h
Erityistukea tarvitsevan hoitotyö 2,5 op: 67,5 h
1 op = 27 t
5 op = 135 t opiskelijan työtä
- Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 30t, itsenäistä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä 105t.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson orientaatiotunnille osallistuminen on pakollista
Teoriatunteihin sisältyy oppimistehtäviä, joiden suorittaminen on välttämätöntä ja edellyttävät läsnäoloa. Poissaolotilanteessa sovi poissaolon korvaamisesta opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Gerontologisen hoitotyön verkkotentti: 0-5
2. Geriatrian verkkotentti hyv-hyl
3. Syöpäpotilaan hoitotyö, kirjallinen ryhmätehtävä ja seminaari: 0-5
4. Oppiportin verkkokurssi: Vanhusten lääkehoito hyv-hyl
5. Oppiportin verkkokurssi: Saattohoito hyv-hyl
6. Lääkelaskut suoritettava hyväksytysti
7. Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn tai vastaavien tehtävien itsenäinen tekeminen: hyv-hyl
Opintojakson kokonaisarvosana on osioiden 1 ja 3 keskiarvo, painokerroin 50/50. Jos opiskelijalla on aiempi suoritus toisesta osasta (gerontologinen hoitotyö) ja tekee tästä syystä vain toisen osion, tulee kokonaisarvosanaksi ko. osion arvosana.
Esitietovaatimukset
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa