Sairaanhoitaja (AMK), Nursing, päivätoteutus (suunnattu maahanmuuttajille): SXN23K1T
Opetussuunitelman tunnus: SXN23K1T
- Tutkintonimike
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2023
- Opetuskieli
- englanti
- suomi
Kuvaus
Opetussuunnitelma tarjoaa maahanmuuttajaopiskelijalle oppijan polun, jolla voi edetä opinnoissaan joustavasti. Opetussuunnitelma palvelee tietolähteenä myös työelämää ja kansainvälisiä kumppaneita. Opetussuunnitelmassa painottuvat sairaanhoitotyön oppimisen lisäksi kielitietoisuus ja suomen kielen oppiminen sekä kulttuurisensitiivisyys.
Opetustarjonta koostuu vähintään viiden opintopisteen (op) laajuisista opintojaksoista, paitsi harjoittelujen osalta opintojaksojen laajuus voi vaihdella. Opinnoista 40 op on kaikille sosiaali- ja terveysalan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille yhteisiä ja loput tutkinnon omia opintoja. Opetuskielenä on opintojen alkuvaiheessa englanti. Suomen kielen osuus opetuskielenä painottuu koulutuksen loppuvaiheeseen. Suomen kielen opetusta on integroitu eri opintojaksoille ja suomen kieltä tarjotaan myös omina opintojaksoinaan. Opiskelijan kielitaitoa testataan opintojen aikana ja opiskelijalle suunnitellaan suomen kielen henkilökohtainen opintosuunnitelma. Suomen kielen oppimista ja osaamista painotetaan, jotta opiskelijalla on ammatin vaatima kielitaito valmistumisvaiheessa. Mikäli opiskelijalla on riittävä suomen kielen osaaminen, hänellä on mahdollisuus valita vapaasti valittavia opintoja esim. Metropolian tarjoamista yhteisistä valinnaisista opinnoista tai CampusOnlinen opinnoista suomen kielen opintojen sijaan. Opetustarjonta on suunniteltu siten, että opiskelijalla on mahdollisuus opiskella keskimäärin 30 op lukukautta kohden.
Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisesta käytännöstä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja. Opetus toteutuu toiminnallisin menetelmin ja soveltuvin osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimista tukevissa oppimisympäristöissä, mm. simulaatio-oppimisympäristöissä sekä innovaatiokeskittymämme kautta asiakkaille tarjottavissa hyvinvointi- ja terveyspalveluissa. Palvelut tuotetaan monialaisissa oppimisympäristöissä, joissa toimivat opettajien ohjauksessa eri alojen ja tutkintojen opiskelijat. Käytössä on myös itsenäisen opiskelun oppimisympäristöjä, jotka tarjoavat opiskelijalle erinomaisen mahdollisuuden harjaantua erilaisissa kliinisissä taidoissa.
Opetusta on kehitetty lisäämällä digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia. Oppimisessa opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja sekä ammatillisesti että suomen kielen oppimisessa. Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana seuraavilla osaamisalueilla: ammatillinen tietoperusta, ammatillinen taito ja toiminta, eettisyys, yhteistyö ja kehittäminen sekä suomen kieli. Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin.
Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuu opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua.
Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina.
Metropolian sairaanhoitotyön (Nursing) tutkinnon profiili on monikulttuurisen ja akuuttihoitotyön asiantuntija. Tutkinto antaa valmiudet toimia monikulttuurisen ja akuuttihoitotyön asiantuntijana eri ikäisten potilaiden/asiakkaiden akuuteissa hoitotyön muuttuvissa tilanteissa.
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Bachelor-tason korkeakoulututkinto.
Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen viitekehystä.
Koulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset ammattipätevyyden tunnustamisesta.
Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tai maisteriopintoihin yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa.
Tutkinnosta valmistuvat työllistyvät hyvin erikoissairaanhoitoon, perusterveydenhuoltoon sekä yksityiselle terveydenhuollon sektorille.
Asiakkaina ja potilaina ovat lapset, aikuiset ja vanhukset.
Työpaikat ovat sairaalan eri vuodeosastoilla, poliklinikoilla, leikkaus-ja teho-osastolla, kotisairaanhoidossa, sairaanhoitajan vastaanotolla, erilaisista kuntoutus- ja hoitokodeissa tai lääkäriasemilla. Sairaanhoitajatutkinto mahdollistaa työskentelyn asiantuntijuus- ja konsulttitehtävissä, vapaaehtoisjärjestöjen palveluksessa tai kansainvälisissä tehtävissä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman kehittämistyötä tehdään sekä alueellisesti että valtakunnallisesti.
Valmistuvan sairaanhoitajan osaamiskuvaus (keskeiset osaamisalueet, tavoitteet ja sisällöt) on tuotettu valtakunnallisena yhteistyönä kaikkien sairaanhoitajia kouluttavien ammattikorkeakoulujen kesken. Opetussuunnitelma on laadittu työelämän, neuvottelukunnan, opettajien ja opiskelijoiden kanssa yhteistyössä.
Neuvottelukunnan jäseninä ovat seuraavat henkilöt 2020 alusta:
Paavo Koistinen, hallituksen puheenjohtaja, Kuluttajaliitto-Konsumentförbundet ry
Pia Kukkonen, kliininen opettaja, HUS Jorvin sairaala
Marketta Kupiainen,johtava ylihoitaja, Helsingin kaupunki
Inger Mäenpää, johtava ylihoitaja, HUS, Lastenklinikka
Soile Timberg, palvelupäällikkö, Helsingin Sydänsairaala
Eliisa Valovirta-Hästö, Uudenmaan sairaanhoitajat
Eeva Sandelin, palvelualueen johtaja, Helsingin kaupunki
Carita Kokkala, hoitotyön lehtori Metropolia
Elina Kettunen, tutkintovastaava, Metropolia
Nea Lehtimäki, tutkintovastaava, Metropolia
Päivi Haarala, osaamisaluepäällikkö, Metropolia
opiskelijajäsen, METKA
Lisätiedot
Kopioitu opetussuunnitelmasta SXN22K1T. Ei muutoksia.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö Nea Lehtimäki
Opetussuunnitelman ylläpitäjä koulutussuunnittelija Eeva Lintala
- Lataa liite AMK-opinnäytetyön arviointikehikko (pdf, 131.01 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation criteria of competence (pdf, 180.66 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation Final project (Bachelor's) (pdf, 134.66 kt)
- Lataa liite Metropolia's generic competences-Bachelor (pdf, 10.69 kt)
- Lataa liite Metropolian AMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset (pdf, 10.44 kt)
- Lataa liite Nursing-osaamismatriisi fi&eng (pdf, 224.17 kt)
- Lataa liite Osaamisen arviointikehikko (pdf, 169.08 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.