Marketing Law and AccountabilityLaajuus (5 cr)
Code: LD00EH83
Credits
5 op
Objective
Upon completion of the course students will be familiar with the specific sources of marketing law and able to apply the key legislation pertaining to a company and the marketing of its product. The student will be able to organize a company’s information management according to the data protection act and prepare a privacy policy statement accordingly. The student will be understand the importance of protecting a company’s products and production methods from the point of view of the company’s value, product development and marketing. The student will be aware of the limitations caused by competition and procurement legislation in business.
Content
- International and domestic regulations pertaining to marketing, advertising and sales advancement
- Consumer protection legislation, consumer and competition authorities
- Considering the role of privacy protection in marketing
- Considering the role of data protection in business
- The methods and importance of immaterial rights and product protection in business
- Distribution channels
- Protection against unfair competition in business
- EU’s and Finland’s competition legislation
• Procurement legislation
Prerequisites
Marketing, Introduction to Law and Contract Legislation or equivalent competences
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.
Assessment criteria, good (3)
The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student is able to define the course concepts and models and are able to justify the analysis. The student is able to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student understands the importance of expertise in the field of business and is able to analyze his/her own expertise.
Assessment criteria, excellent (5)
The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student masters commendably the course subject area’s concepts and models. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply his/her knowledge in leisure, study and work situations. The student is able to analyze the business sector expertise and the development of his/her own expertise.
Assessment criteria, approved/failed
The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development.
Enrollment
04.12.2023 - 07.01.2024
Timing
15.01.2024 - 21.03.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Heikki Hyvärinen
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LXD22S1_M1LXD22S1_M1
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.
Content
-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö
Materials
Juridiikan perusteet, WSOY 2012
Sopimusoikeus, Talentum
Yrityksen asiakirjat, Talentum
Markkinoinnin säännöt, Talentum
Työoikeus, Talentum
Yhtiöoikeus, Talentum
Teaching methods
Tehtäväohjattu oppiminen
Exam schedules
Rästitenttipäivät
Completion alternatives
Kirjatentti
Student workload
5 opintopistettä
Further information
Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät ja mahdolliset moodletentit (edellyttää osallistumista opetukseen)
Prerequisites
Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen
Enrollment
04.12.2023 - 07.01.2024
Timing
15.01.2024 - 21.03.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Heikki Hyvärinen
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LXD22S1_M2LXD22S1_M2
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.
Content
-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö
Materials
Juridiikan perusteet, WSOY 2012
Sopimusoikeus, Talentum
Yrityksen asiakirjat, Talentum
Markkinoinnin säännöt, Talentum
Työoikeus, Talentum
Yhtiöoikeus, Talentum
Teaching methods
Tehtäväohjattu oppiminen
Exam schedules
Rästitenttipäivät
Completion alternatives
Kirjatentti
Student workload
5 opintopistettä
Further information
Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät ja mahdolliset moodletentit (edellyttää osallistumista opetukseen)
Prerequisites
Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen
Enrollment
07.12.2022 - 08.01.2023
Timing
16.01.2023 - 12.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Eija Westerberg
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LXD21S1_M1LXD21S1_M1
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.
Content
-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö
Materials
Sopimusoikeus, Talentum/Almatalent
Yrityksen asiakirjat, Talentum/Almatalent
Markkinoinnin säännöt, Talentum/Almatalent
Teaching methods
Tehtäväohjattu oppiminen
Exam schedules
Rästitenttipäivät
Completion alternatives
Kirjatentti
Student workload
5 opintopistettä
Further information
Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät ja tentti (Edellyttää tunneille osallistumista)
Prerequisites
Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen
Enrollment
07.12.2022 - 08.01.2023
Timing
16.01.2023 - 24.04.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Heikki Hyvärinen
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LXD21S1_M2LXD21S1_M2
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.
Content
-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö
Materials
Juridiikan perusteet, WSOY 2012
Sopimusoikeus, Talentum
Yrityksen asiakirjat, Talentum
Markkinoinnin säännöt, Talentum
Työoikeus, Talentum
Yhtiöoikeus, Talentum
Teaching methods
Tehtäväohjattu oppiminen
Exam schedules
Rästitenttipäivät
Completion alternatives
Kirjatentti
Student workload
5 opintopistettä
Further information
Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät ja mahdolliset moodletentit (edellyttää osallistumista opetukseen)
Prerequisites
Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen
Enrollment
07.12.2021 - 09.01.2022
Timing
17.01.2022 - 15.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Heikki Hyvärinen
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LXD20S1_M1LXD20S1_M1
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.
Content
-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö
Materials
Juridiikan perusteet, WSOY
Yrityksen asiakirjat, Talentum
Markkinoinnin säännöt, Alma Talent verkkokirjahylly
Teaching methods
Tehtäväohjattu oppiminen
Exam schedules
Rästitenttipäivät
Completion alternatives
Kirjatentti
Student workload
5 opintopistettä
Further information
Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät ja mahdolliset moodletentit (edellyttää osallistumista opetukseen)
Prerequisites
Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen
Enrollment
07.12.2021 - 09.01.2022
Timing
17.01.2022 - 15.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Economics and Business Administration
Teachers
- Heikki Hyvärinen
Teacher in charge
Anne Perkiö
Groups
-
LXD20S1_M2LXD20S1_M2
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee markkinointioikeuden erityiset oikeuslähteet ja osaa soveltaa yrityksen ja sen tuotteen markkinointia koskevaa keskeisintä lainsäädäntöä työtehtävissään. Opiskelija osaa järjestää yrityksen tiedonhallinnan tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla ja laatia asetuksen edellyttämän selosteen käsittelytoimista. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuotantomenetelmien ja tuotteen suojaamisen merkityksen yrityksen arvon, tuotekehittelyn ja markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa kilpailu- ja hankintalainsäädännön tuomat rajoitteet yritystoiminnassa.
Content
-osaa järjestää yrityksen liiketoiminnan ja menekinedistämisen hyvän liiketavan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden edellyttämällä tavalla markkinoilla suhteessa kuluttajiin, asiakkaisiin, toimittajiin sekä yrityksen kilpailijoihin
- markkinoinnin, mainonnan ja myynnin edistämisen kansainväliset ja maan sisäiset säännökset
- kuluttajansuojalainsäädäntö sekä kuluttaja- ja kilpailuviranomaiset
- yksityisyydensuojan huomioonottaminen markkinoinnissa
- tietosuojan huomioon ottaminen yritystoiminnassa
- aineettomien oikeuksien ja tuotteensuojaamisen keinot ja merkitys yritystoiminnassa
- elinkeinonharjoittajan suoja vilpilliseltä kilpailulta
- EU:n ja Suomen kilpailulainsäädäntö
- hankintalainsäädäntö
Materials
Juridiikan perusteet, WSOY 2012
Yrityksen asiakirjat, Talentum
Markkinoinnin säännöt, Talentum
Teaching methods
Tehtäväohjattu oppiminen
Exam schedules
Rästitenttipäivät
Completion alternatives
Kirjatentti
Student workload
5 opintopistettä
Further information
Opiskelijat laativat ja esittävät oikeustapausanalyysejä
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät ja mahdolliset moodletentit (edellyttää osallistumista opetukseen)
Prerequisites
Markkinointi 5 op ja Oikeuden perusteet ja sopimusoikeus 5 op tai vastaava osaaminen