Creativity and Well-BeingLaajuus (5 cr)
Code: KX00DX31
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
The student can describe and explain how music, creativity and culture can improve health and well-being. The student can apply this knowledge when constructing and observing creative group activities. They can collaboratively construct creative group activities that aim to enhance well-being and significant experiences for the participants. They can apply their musical competence in using arts and creative activities to enhance well-being. They are able to recognize different needs of participants in these situations and develop their pedagogical competences in these contexts. They are able to develop their own learning in collaborative projects with peers. They are able to describe and reflect on the benefits of creative activities and music in building communities and enhancing well-being.
Content
Arts, culture, creativity and well-being, enhancing inclusion and agency, examples of using arts and creative activities to enhance health and well-being, leading and understanding group processes, individual and group reflection.
Prerequisites
No prerequisites.
Assessment criteria, approved/failed
The student is able to explain the effects of creativity and the arts for health and well-being, and can reflect knowledge and experiences related to this field. They can collaboratively construct creative group activities that aim to enhance well-being and meaningful experiences for the participants. The student is able to act as a member of the group and facilitate creative group activities in different contexts. The student is able to analyse the benefits of creativity and using art activities in different contexts, enhancing well-being in group activities and communities.
Enrollment
27.11.2023 - 07.01.2024
Timing
01.01.2024 - 17.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge
Minna Lamppu
Groups
-
KXF23S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin, luovuuden, kulttuurin ja taiteen hyvinvointivaikutuksia. Hän kykenee soveltamaan taiteen terveyttä ja hyvinvointia käsittelevää tietoa luovan toiminnan suunnitteluun ja havainnointiin. Hän osaa kokeilla ja suunnitella työryhmässä toiminnallista, luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee hyödyntämään musiikillista osaamistaan taiteen soveltavassa käytössä. Opiskelija osaa tunnistaa ja kehittää mahdollisuuksiaan toteuttaa osallistavaa musiikkitoimintaa erilaisten yhteisöjen ja toimintaympäristöjen lähtökohdat huomioiden. Opiskelija kykenee kehittämään osaamistaan vertaisryhmässä. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.
Content
Taide, kulttuuri, luovuus ja hyvinvointi, osallisuuden edistäminen, taiteen soveltavan käytön esimerkkejä ja mahdollisuuksia, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Opetus vamukan 1. vuoden keväällä kaikissa opintojaksoissa (Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op) tapahtuu maanantaisin klo 9.15-11.30, torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.00-11.15 luokissa AS102 ja AS411. Lukuvuosi alkaa to 11.1 kaikkien yhteisellä Megapäivällä. Lisätietoja vamukalukkarista.
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan, myös opettajan antama materiaali
Teaching methods
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Student workload
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2 (5 op), Lapsi, musiikki ja oppiminen (5 op) sekä Luovuus ja hyvinvointi (5 op) opintojaksot muodostavat vamukan 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yhteensä 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia ja oman työn osuus n. 270 tuntia.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa kuvata luovuuden ja taiteen hyvinvointivaikutuksia sekä reflektoida niihin liittyvää tietoa. Hän osaa suunnitella työryhmässä luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee toimimaan työryhmän jäsenenä ja kykenee ohjaamaan taiteen soveltavaan käyttöön liittyvää ryhmätoimintaa. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee
Prerequisites
Ei esitietovaatimuksia.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge
Minna Lamppu
Groups
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin, luovuuden, kulttuurin ja taiteen hyvinvointivaikutuksia. Hän kykenee soveltamaan taiteen terveyttä ja hyvinvointia käsittelevää tietoa luovan toiminnan suunnitteluun ja havainnointiin. Hän osaa kokeilla ja suunnitella työryhmässä toiminnallista, luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee hyödyntämään musiikillista osaamistaan taiteen soveltavassa käytössä. Opiskelija osaa tunnistaa ja kehittää mahdollisuuksiaan toteuttaa osallistavaa musiikkitoimintaa erilaisten yhteisöjen ja toimintaympäristöjen lähtökohdat huomioiden. Opiskelija kykenee kehittämään osaamistaan vertaisryhmässä. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.
Content
Taide, kulttuuri, luovuus ja hyvinvointi, osallisuuden edistäminen, taiteen soveltavan käytön esimerkkejä ja mahdollisuuksia, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Opetus vamuka 1 vuoden keväällä kaikissa vamuka-aineissa
(Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op)
tapahtuu ma klo 9.15-11.30 , torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.15-11.30 AS102 ja AS411 luokissa. Lukuvuosi alkaa pe 13.1 kaikkien yhteisellä pedagogisella aamupäivällä ja viikosta 3 eteenpäin vamuka lukkarilakanan mukaisesti. Ma 16.1. klo 9.15 -11.130. saatte tarkennetun ja tuntikohtaisen lukujärjestyksen kevään oppitunneistanne. HUOM! tuntien tarkat aloitusajat sovitaan ryhmän ja opettajien kesken.
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali
Teaching methods
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Employer connections
Opintojakson aikana vieraillaan palvelutalossa tai muussa taiteen soveltavan käytön toimintaympäristössä
Student workload
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, 5 op ja Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op, sekä Luovuus ja hyvinvointi opintojaksot muodostavat Vamuka 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yht. 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia, oman työn osuus n. 270 tuntia.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa kuvata luovuuden ja taiteen hyvinvointivaikutuksia sekä reflektoida niihin liittyvää tietoa. Hän osaa suunnitella työryhmässä luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee toimimaan työryhmän jäsenenä ja kykenee ohjaamaan taiteen soveltavaan käyttöön liittyvää ryhmätoimintaa. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee
Prerequisites
Ei esitietovaatimuksia.
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
Teacher in charge
Laura Huhtinen-Hilden
Groups
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin, luovuuden, kulttuurin ja taiteen hyvinvointivaikutuksia. Hän kykenee soveltamaan taiteen terveyttä ja hyvinvointia käsittelevää tietoa luovan toiminnan suunnitteluun ja havainnointiin. Hän osaa kokeilla ja suunnitella työryhmässä toiminnallista, luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee hyödyntämään musiikillista osaamistaan taiteen soveltavassa käytössä. Opiskelija osaa tunnistaa ja kehittää mahdollisuuksiaan toteuttaa osallistavaa musiikkitoimintaa erilaisten yhteisöjen ja toimintaympäristöjen lähtökohdat huomioiden. Opiskelija kykenee kehittämään osaamistaan vertaisryhmässä. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.
Content
Taide, kulttuuri, luovuus ja hyvinvointi, osallisuuden edistäminen, taiteen soveltavan käytön esimerkkejä ja mahdollisuuksia, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Opetus vamuka 1 vuoden keväällä kaikissa vamuka-aineissa
(Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat2, 5 op, Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op ja Luovuus ja hyvinvointi, 5 op)
tapahtuu ma klo 9.00-11.15 , torstaisin klo 9.00-11.15 ja perjantaisin klo 9.00-11.15 AS102 ja AS411 luokissa. Vamukaopetuksen osalta lukuvuosi alkaa to 12.1 kaikkien yhteisellä MEGApäivällä ja pe 13.1. on kaikille musiikkipedagoigeille yhteinen pedagoginen aamu (ks. myöhemmin lähetettävä aikataulu), oma ensimmäinen tunti ma 16.1. klo 9.00 -11.15. Viimeistään silloin saatte tarkennetun ja tuntikohtaisen lukujärjestyksen kevään oppitunneistanne. HUOM! tuntien tarkat aloitusajat sovitaan ryhmän ja opettajien kesken.
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali
Teaching methods
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Employer connections
Opintojakson aikana vieraillaan palvelutalossa tai muussa taiteen soveltavan käytön toimintaympäristössä
Student workload
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 2, 5 op ja Lapsi, musiikki ja oppiminen, 5 op, sekä Luovuus ja hyvinvointi opintojaksot muodostavat Vamuka 1. vuoden kevään kokonaisuuden, yht. 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia, oman työn osuus n. 270 tuntia.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa kuvata luovuuden ja taiteen hyvinvointivaikutuksia sekä reflektoida niihin liittyvää tietoa. Hän osaa suunnitella työryhmässä luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee toimimaan työryhmän jäsenenä ja kykenee ohjaamaan taiteen soveltavaan käyttöön liittyvää ryhmätoimintaa. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee
Prerequisites
Ei esitietovaatimuksia.