Pedagogy of Instrument One-to-One Tuition 1Laajuus (5 cr)
Code: KX00EZ61
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
The student can plan learner-oriented and flexible one-to-one tuition alone and together with a peer group. The student can utilize typical teaching methods of music education and the one-to-one tuition of their own instrument. The student knows the basic ethical principles of teaching and is able to consider the diversity of learning processes in their actions. The student is able to articulate their observations of student performance, identify various aspects affecting musical interaction, and apply these factors to their teaching.
Content
Teaching ethics, emotional intelligence in teaching, pedagogical interaction, diversity of teaching and learning, observation of teaching and learning, ePortfolio, individual and collaborative reflection, one-to-one instrument teaching practice.
Prerequisites
The student is able to reflect on their own pedagogical path, strengths, knowledge and interaction skills, and is able to develop their competence and expertise in music pedagogy. The student recognizes aspects of pedagogical interaction and is familiar with various environments of instrument teaching. The student identifies different aspects of encountering and teaching people of diverse ages and abilities and is able to proceed to one-to-one teacher training.
Assessment criteria, approved/failed
The student is able to plan and implement learner-oriented private lessons in accordance with basic ethical principles of teaching. The student is able to utilize standard methods of music education and private instruction. The student is able to offer feedback on the learner’s progress and receive feedback on teaching. The student is able to reflect on and evaluate their own skills, activities and pedagogical learning processes both orally and in writing.
Enrollment
27.11.2023 - 07.01.2024
Timing
08.01.2024 - 28.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Sirkku Wahlroos-Kaitila
- Raili Honkanen-Korhonen
- Asta Levy
- Jarmo Hynninen
- Kimmo Salonen
- Okko Kivikataja
- Marko Liski
- Juha Karvonen
- Susanna Mesiä
- Antti Rissanen
- musiikki virtuaali
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
Teacher in charge
Raili Honkanen-Korhonen
Groups
-
KXF23S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF23S1SKLMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa suunnitella instrumenttinsa yksilöopetusta joustavasti ja oppijalähtöisesti yksin ja vertaisryhmässä. Opiskelija osaa hyödyntää opetuksessaan musiikkikasvatuksen ja oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tyypillisiä menetelmiä. Opiskelija tietää opettajan eettisen toiminnan perusperiaatteet ja osaa toiminnassaan huomioida oppimisprosessien monimuotoisuutta. Opiskelija kykenee erittelemään huomioitaan oppilaan toiminnasta ja osaa tunnistaa musiikilliseen vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä osaa soveltaa näitä opetuksessaan.
Content
Opettajan etiikka, tunnetaidot opetuksessa, pedagoginen vuorovaikutus, opettamisen ja oppimisen monimuotoisuus, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, reflektointi yksin ja ryhmässä, instrumentin opetusharjoittelu.
Location and time
Pedagogisten ja instrumenttikohtaisten luentojen opetusaika maanantaisin 13-16 välillä. Opintojakson työtilan etusivulla on linkki Luentoaikatauluun, josta avautuu drive-tiedosto, jonka välilehdillä on sekä kaikille yhteisten että instrumenttikohtaisten luentojen aikataulu-, sisältö- ja opettajatiedot.
KAIKILLE YHTEISET LUENNOT ovat aikataulussa ilmoitettuina maanantaipäivinä klo 13-15.30.
INSTRUMENTTILUENTOJA varten varattu aika on maanantaisin klo 13-16 välillä.
Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.
Materials
Opettajien luentomateriaali, työtilan dokumentit -kansio
Riittävän hyvä opettaja, Stenberg (2011)
Huomaa hyvä, Uusitalo, Vuorinen (2017)
Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
Opetushallitus: taiteen perusopetus, linkki: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/taiteen-perusopetus
Opettajan arvot ja eettiset periaatteet, Linkki: https://www.oaj.fi/arjessa/opetustyon-eettiset-periaatteet/opettajan-arvot-ja-eettiset-periaatteet/
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot, Keltikangas-Järvinen (2010)
Musiikki ja aivot, Levitin (2010)
Tunne aivosi Huotilainen, Peltonen (2017)
Teaching methods
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Employer connections
Kokonaisopintopistemäärästä 1,5 op opetusharjoittelua yhden harjoitusoppilaan kanssa.
Completion alternatives
AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien korkeakouluopintojen perusteella.
Kaikissa opintojakson tapahtumissa on läsnäolopakko. Jos et pakottavasta syystä pääse yhteisille luennoille, tulee luennolla läpikäydyt asiat opiskella omaehtoisesti ja tehdä annetut tehtävät. Luennon materiaalit ja tehtävät tulevat työtilaan kunkin luentokerran jälkeen. Tehtävät tulee palauttaa annettuun päivämäärään mennessä.
Instrumenttiluentojen ja opetusharjoittelun poissaolot sovitaan kunkin instrumentin ohjaavien opettajien kanssa.
Student workload
Yhteiset luennot 2 op
Instrumenttiluennot 1,5 op
Instrumentin opetusharjoittelu 1 oppilas + ohjaus 1,5 op
Content scheduling
OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30 AS 522
ALOITUS: PERJANTAINA 12.1. 10-12.15 Pedagogiikan aamupäivä: Eriika Levander: HUOM! KAIKILLE PEDAGOGIIKKAOPISKELIJOILLE). Paikkana KAMMARI AS 113
15.1. Opintojakson aloitusinfo: Raili Honkanen-Korhonen
5.2. Opettajan etiikka: Susanna Mesiä
4.3. Tunnetaidot opetuksessa: Raili H.-K.
8.4. Oppimisen ja opettamisen moninaisuus: Sanna Ryökkynen
22.4.. Reflektio ja palaute: Raili Honkanen-Korhonen
OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Kunkin instrumentin opettajan laatima luentoaikataulu löytyy työtilan etusivulla olevan Google Drive-linkin takaa. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski luennot / Juhani Ahlajoki opetusharjoittelu
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Tapani Heikinheimo
- Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min.) tehdään yhden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 6x45min ja käy jokaisen seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun.
- Opiskelija pitää opetuksestaan päiväkirjaa. Päiväkirjapohja löytyy dokumentit -kansiosta.
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä sähköisessä muodossa opintojakson työtilaan
Further information
OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30 AS 522
ALOITUS: PERJANTAINA 12.1. 10-12.15 Pedagogiikan aamupäivä: Eriika Levander: HUOM! KAIKILLE PEDAGOGIIKKAOPISKELIJOILLE). Paikkana KAMMARI AS 113
15.1. Opintojakson aloitusinfo: Raili Honkanen-Korhonen
5.2. Opettajan etiikka: Susanna Mesiä
4.3. Tunnetaidot opetuksessa: Raili H.-K.
8.4. Oppimisen ja opettamisen moninaisuus: Sanna Ryökkynen
22.4.. Reflektio ja palaute: Raili Honkanen-Korhonen
OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Kunkin instrumentin opettajan laatima luentoaikataulu löytyy työtilan etusivulla olevan Google Drive-linkin takaa. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski luennot / Juhani Ahlajoki opetusharjoittelu
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Tapani Heikinheimo
- Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min.) tehdään yhden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 6x45min ja käy jokaisen seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun.
- Opiskelija pitää opetuksestaan päiväkirjaa. Päiväkirjapohja löytyy dokumentit -kansiosta.
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä sähköisessä muodossa opintojakson työtilaan
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yksilöopetusta oppijalähtöisesti ja opettajan eettisiä perusperiaatteita noudattaen. Hän osaa käyttää musiikkikasvatuksen ja oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tyypillisiä menetelmiä. Opiskelija osaa antaa kehittävää palautetta ja vastaanottaa palautetta opetustyöstään. Opiskelija osaa reflektoida ja arvioida omaa osaamistaan, toimintaansa ja pedagogista oppimisprosessiaan sekä suullisesti että kirjallisesti.
Assessment methods and criteria
Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
1. yhteiset luennot
2. instrumenttiluennot
3. opetusharjoittelu
Opintojakso on suoritettu hyväksytysti silloin, kun kaikkien kolmen osa-alueen vaaditut suoritukset on arvioitu hyväksytyiksi.
Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) kaikille yhteisillä pedagogiikkaluennoilla
Prerequisites
Opiskelija osaa reflektoida omaa musiikkipedagogista polkuaan, vahvuuksiaan, osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kykenee kehittämään musiikkipedagogin ammattitaitoaan ja asiantuntijuuttaan. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tuntee soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa eritellä eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan yksilöopetusharjoittelun.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 16.06.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sirkku Wahlroos-Kaitila
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Raili Honkanen-Korhonen
- Sanna Syrjänen
- Jarmo Hynninen
- Asta Levy
- Kimmo Salonen
- Marko Liski
- Okko Kivikataja
- Susanna Mesiä
- Juha Karvonen
- Antti Rissanen
- musiikki virtuaali
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
Teacher in charge
Kimmo Salonen
Groups
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa suunnitella instrumenttinsa yksilöopetusta joustavasti ja oppijalähtöisesti yksin ja vertaisryhmässä. Opiskelija osaa hyödyntää opetuksessaan musiikkikasvatuksen ja oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tyypillisiä menetelmiä. Opiskelija tietää opettajan eettisen toiminnan perusperiaatteet ja osaa toiminnassaan huomioida oppimisprosessien monimuotoisuutta. Opiskelija kykenee erittelemään huomioitaan oppilaan toiminnasta ja osaa tunnistaa musiikilliseen vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä osaa soveltaa näitä opetuksessaan.
Content
Opettajan etiikka, tunnetaidot opetuksessa, pedagoginen vuorovaikutus, opettamisen ja oppimisen monimuotoisuus, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, reflektointi yksin ja ryhmässä, instrumentin opetusharjoittelu.
Location and time
Pedagogisten ja instrumenttikohtaisten luentojen opetusaika maanantaisin 13-16 välillä. Opintojakson työtilan etusivulla on linkki Luentoaikatauluun, josta avautuu drive-tiedosto, jonka välilehdillä on sekä kaikille yhteisten että instrumenttikohtaisten luentojen aikataulu-, sisältö- ja opettajatiedot.
KAIKILLE YHTEISET LUENNOT ovat aikataulussa ilmoitettuina maanantaipäivinä klo 13-15.30.
INSTRUMENTTILUENTOJA varten varattu aika on maanantaisin klo 13-16 välillä.
Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.
Materials
Opettajien luentomateriaali, työtilan dokumentit -kansio
Riittävän hyvä opettaja, Stenberg (2011)
Huomaa hyvä, Uusitalo, Vuorinen (2017)
Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
Opetushallitus: taiteen perusopetus, linkki: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/taiteen-perusopetus
Opettajan arvot ja eettiset periaatteet, Linkki: https://www.oaj.fi/arjessa/opetustyon-eettiset-periaatteet/opettajan-arvot-ja-eettiset-periaatteet/
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot, Keltikangas-Järvinen (2010)
Musiikki ja aivot, Levitin (2010)
Tunne aivosi Huotilainen, Peltonen (2017)
Teaching methods
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Employer connections
Kokonaisopintopistemäärästä 1,5 op opetusharjoittelua yhden harjoitusoppilaan kanssa.
Harjoitusoppilastoiminnasta ja sen kehittämisestä vastaa Metropolia musiikin tutkinto-ohjelma yhdessä Luova Dimensio -yhteistyöalustan kanssa.
Completion alternatives
AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien korkeakouluopintojen perusteella.
Kaikissa opintojakson tapahtumissa on läsnäolopakko. Jos et pakottavasta syystä pääse yhteisille luennoille, tulee luennolla läpikäydyt asiat opiskella omaehtoisesti ja tehdä annetut tehtävät. Luennon materiaalit ja tehtävät tulevat työtilaan kunkin luentokerran jälkeen. Tehtävät tulee palauttaa annettuun päivämäärään mennessä.
Instrumenttiluentojen ja opetusharjoittelun poissaolot sovitaan kunkin instrumentin ohjaavien opettajien kanssa.
Student workload
Yhteiset luennot 2 op
Instrumenttiluennot 1,5 op
Instrumentin opetusharjoittelu 1 oppilas + ohjaus 1,5 op
Content scheduling
OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30 AS 522
ALOITUS: PERJANTAINA 13.1. 10-12.15 Pirkko Simojoen luento harjoittelusta ja sen opettamisesta & myönteisestä vaatimisesta (KAIKILLE OPISKELIJOILLE). Paikkana KAMMARI.
16.1. Opintojakson aloitusinfo: Kimmo Salonen
6.2. Opettajan etiikka: Susanna Mesiä
6.3. Tunnetaidot opetuksessa: Raili H.-K.
3.4. Oppimisen ja opettamisen moninaisuus: Sanna Ryökkynen
24.4.. Reflektio ja palaute: Kimmo Salonen
OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Kunkin instrumentin opettajan laatima luentoaikataulu löytyy työtilan etusivulla olevan Google Drive-linkin takaa. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski luennot / Juhani Ahlajoki opetusharjoittelu
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Tapani Heikinheimo
- Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min.) tehdään yhden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 6x45min ja käy jokaisen seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun.
- Opiskelija pitää opetuksestaan päiväkirjaa. Päiväkirjapohja löytyy dokumentit -kansiosta.
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä sähköisessä muodossa Kimmo Saloselle: kimmo.salonen@metropolia.fi
Further information
OSA1: KAIKILLE YHTEISET LUENNOT
Yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30 AS 522
ALOITUS: PERJANTAINA 13.1. 10-12.15 Pirkko Simojoen luento harjoittelusta ja sen opettamisesta & myönteisestä vaatimisesta (KAIKILLE OPISKELIJOILLE). Paikkana KAMMARI.
16.1. Opintojakson aloitusinfo: Kimmo Salonen
6.2. Opettajan etiikka: Susanna Mesiä
6.3. Tunnetaidot opetuksessa: Raili H.-K.
3.4. Oppimisen ja opettamisen moninaisuus: Sanna Ryökkynen
24.4.. Reflektio ja palaute: Kimmo Salonen
OSA 2. INSTRUMENTTILUENNOT
- Kevään mittaan olevista instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelun järjestämisestä vastaa ja antaa lisätietoja kunkin instrumentin pedagogisista opinnoista vastaava opettaja. Kunkin instrumentin opettajan laatima luentoaikataulu löytyy työtilan etusivulla olevan Google Drive-linkin takaa. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski luennot / Juhani Ahlajoki opetusharjoittelu
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Tapani Heikinheimo
- Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
OSA 3 OPETUSHARJOITTELU
- Kevään aikana suoritettava opetusharjoittelu (13x45min.) tehdään yhden harjoitusoppilaan kanssa. Myös opetusharjoittelun järjestelyistä ja ajankohdasta sovitaan pedagogisista opinnoista vastaavan opettajan kanssa.
- Opetusharjoittelua ohjaava opettaja seuraa kevään aikana jokaisen opiskelijan opetusharjoittelua 6x45min ja käy jokaisen seuraamansa tunnin jälkeen 15 min. palautekeskustelun.
- Opiskelija pitää opetuksestaan päiväkirjaa. Päiväkirjapohja löytyy dokumentit -kansiosta.
- Opetusharjoittelun päiväkirjat palautetaan asianmukaisesti täytettyinä opetusharjoittelun päätyttyä sähköisessä muodossa Kimmo Saloselle: kimmo.salonen@metropolia.fi
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yksilöopetusta oppijalähtöisesti ja opettajan eettisiä perusperiaatteita noudattaen. Hän osaa käyttää musiikkikasvatuksen ja oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tyypillisiä menetelmiä. Opiskelija osaa antaa kehittävää palautetta ja vastaanottaa palautetta opetustyöstään. Opiskelija osaa reflektoida ja arvioida omaa osaamistaan, toimintaansa ja pedagogista oppimisprosessiaan sekä suullisesti että kirjallisesti.
Assessment methods and criteria
Opintojakso koostuu kolmesta osasta:
1. yhteiset luennot
2. instrumenttiluennot
3. opetusharjoittelu
Opintojakso on suoritettu hyväksytysti silloin, kun kaikkien kolmen osa-alueen vaaditut suoritukset on arvioitu hyväksytyiksi.
Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) kaikille yhteisillä pedagogiikkaluennoilla
Prerequisites
Opiskelija osaa reflektoida omaa musiikkipedagogista polkuaan, vahvuuksiaan, osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä kykenee kehittämään musiikkipedagogin ammattitaitoaan ja asiantuntijuuttaan. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tuntee soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa eritellä eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan yksilöopetusharjoittelun.