Skip to main content

Entrepreneurship in the Media IndustryLaajuus (5 cr)

Code: KM00BK92

Credits

5 op

Responsible person

Objective

Students know the principles of setting up a media business. Students can assess the viability of their business idea. Students are familiar with client acquisition methods in the media industry. They know the basics of financial management and the taxation practices in a media business. Students know the principles of accounting. Students can take care of the external communication and marketing of their business in correct Finnish.

Content

- Steps of setting up a business
- Business types and business idea
- Business requirements
- Client relations
- Fundamentals of financial management of a company
- Work in the media field
- Basics of accounting
- Public relations and marketing

Assessment criteria, satisfactory (1)

Attendance in classes. Assignments completed. Some parts of the assignments need improvement.

Assessment criteria, good (3)

Active participation in classes. Assignments completed to a good standard.
Ability to apply the learned knowledge.

Assessment criteria, excellent (5)

Active participation in classes. Ability to apply the learned knowledge and to reflect on it. Development driven approach to coursework. Generation of new knowledge to contribute to the class.

Assessment criteria, approved/failed

Attendance in classes. Assignments completed. Some parts of the assignments need improvement.

Enrollment

02.05.2022 - 04.09.2022

Timing

24.10.2022 - 05.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Media Communication
Teachers
  • Päivi Rantala
Teacher in charge

Katri Laitinen

Groups
  • KXD19S1VSA
    Visuaalinen viestintä, graafinen suunnittelu, S19

Objective

Opiskelija tuntee media-alan yrityksen perustamisen periaatteet. Opiskelija osaa arvioida liikeideansa toteuttamiskelpoisuutta.
Opiskelija tuntee media-alan asiakashankintaa.
Opiskelija tietää media-alan yrityksen taloudenhallinnan perusteet ja keskeiset verotuskäytännöt.
Opiskelija osaa kirjanpidon periaatteet.
Opiskelija osaa tiedottaa, markkinoida yritystään hyvällä suomen kielellä.

Content

- yrityksen perustamistoimet
- yritysmuodot ja liikeidea
- liiketoimintaedellytykset
- asiakkuudet
- yrityksen talouden hallinnan perusteet
- media-alan työkenttä
- kirjanpidon alkeet
- tiedotus ja markkinointi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Assessment criteria, good (3)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Tehtävät suoritettu. Kyky soveltaa opittua.

Assessment criteria, excellent (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen. 

Assessment criteria, approved/failed

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Enrollment

02.05.2022 - 30.09.2022

Timing

23.08.2022 - 14.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 45

Degree programmes
  • Film and Television
Teachers
  • Laura Salonen
  • Sami Huohvanainen
Teacher in charge

Sami Huohvanainen

Groups
  • KXC_AVOIN_S2022
    Film and Television, open UAS students, autumn 2022
  • KXC20_KS
    KXC20 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
  • KXC20_T
    KXC20 Tuotanto
  • KXC20_KÄ
    KXC20 Kuva ja ääni

Objective

Opiskelija tuntee media-alan yrityksen perustamisen periaatteet. Opiskelija osaa arvioida liikeideansa toteuttamiskelpoisuutta.
Opiskelija tuntee media-alan asiakashankintaa.
Opiskelija tietää media-alan yrityksen taloudenhallinnan perusteet ja keskeiset verotuskäytännöt.
Opiskelija osaa kirjanpidon periaatteet.
Opiskelija osaa tiedottaa, markkinoida yritystään hyvällä suomen kielellä.

Content

- yrityksen perustamistoimet
- yritysmuodot ja liikeidea
- liiketoimintaedellytykset
- asiakkuudet
- yrityksen talouden hallinnan perusteet
- media-alan työkenttä
- kirjanpidon alkeet
- tiedotus ja markkinointi

Materials

Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen: Menestyvän yritystoiminnan perusta (6. uud. p.). Helsinki: Edita.
Holopainen, T. (2016). Yrityksen perustamisopas: Käytännön perustamistoimet (25. uudistettu painos.). [Espoo]: Asiatieto Oy.

Teaching methods

Luennot
Verkko-opiskelumateriaali (Moodle-työtilassa)
Oppimistehtävät
Ryhmätehtävät
Harjoitukset

Employer connections

Journalistiliitto - mediakunta
Helsingin yrittäjät
NewCo Helsinki
Metropolia yrityskiihdyttömä

Exam schedules

Ei tenttiä

Completion alternatives

Luento-osallistumisen esteet sovittava korvattavaksi opettajan kanssa. AHOT sovittava ennen opintojakson alkua tai viimeistään aloituskerran yhteydessä.

Student workload

Opiskelijan työ yhteensä 135 h, sis:
Orientaatiotehtävä 10 h
Kontaktiopetus 35 h
Ryhmätyöskentely 35 h
Yksilötehtävät (mm. vars. liiketoimintasuunnitelma) 32h
Muut oppimistehtävät 17h
Muu 6h

Content scheduling

Tarkemmat luentotiedot lukkarissa ja toteutuksen työtilassa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Assessment criteria, good (3)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Tehtävät suoritettu. Kyky soveltaa opittua.

Assessment criteria, excellent (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen. 

Assessment criteria, approved/failed

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi, sis. tuntiaktiivisuus
Oppimistehtävät
Itsearviointi

Enrollment

01.12.2021 - 09.01.2022

Timing

10.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Media Communication
Teachers
  • Päivi Rantala
Teacher in charge

Päivi Rantala

Groups
  • KXD18S13D
    3D-animointi ja -visualisointi, S18

Objective

Opiskelija tuntee media-alan yrityksen perustamisen periaatteet. Opiskelija osaa arvioida liikeideansa toteuttamiskelpoisuutta.
Opiskelija tuntee media-alan asiakashankintaa.
Opiskelija tietää media-alan yrityksen taloudenhallinnan perusteet ja keskeiset verotuskäytännöt.
Opiskelija osaa kirjanpidon periaatteet.
Opiskelija osaa tiedottaa, markkinoida yritystään hyvällä suomen kielellä.

Content

- yrityksen perustamistoimet
- yritysmuodot ja liikeidea
- liiketoimintaedellytykset
- asiakkuudet
- yrityksen talouden hallinnan perusteet
- media-alan työkenttä
- kirjanpidon alkeet
- tiedotus ja markkinointi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Assessment criteria, good (3)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Tehtävät suoritettu. Kyky soveltaa opittua.

Assessment criteria, excellent (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen. 

Assessment criteria, approved/failed

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.